Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå er det best å være forsiktig!


ceccy

Recommended Posts

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Her går emma alltid i bånd, utenom på to plasser, og det er en innegjerdet fotballbane og en tursti der jeg har forhørt meg rundt om der er dyr eller lignende.

Donny går i bånd der jeg vet det kan vere vilt osv, når vi går tur i nabolaget her, er han løs, men under gå fot/gå bak komando, som han ikke bryter.

Her i bygda har det vert flere tilfeller av hunder som har tatt vilt, og derfor så passer de fleste på hvor de går tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle burde ha hundene løse, hvis ikke får de ikke nok trim, å hunder trenger å gå fritt..

Regner med at det var iroini eller noe??

Dem får jo nok trim selv om de går i bånd, kommer jo litt ann på hvordan du setter opp turen din kanskje men...

Mike går i bånd under båndtvangstiden, utenom når vi trener vannapport.

Har ikke noe inngjerede områder her, så løs går han ikke, men har på langlina eller går med flexibånd.

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det var iroini eller noe??

Dem får jo nok trim selv om de går i bånd, kommer jo litt ann på hvordan du setter opp turen din kanskje men...

yess. Mene uansett, dere må jo au skjønne det at hundene får jo mere trim om de går løs å leker sammen med andre. å seffølgeligtar jeg også hunden i bånd når det er plasser jeg vet det kan komme andre. mene sånn som her er det masse jorder o.l de kan løpe på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem i ******* har hundene i bånd heile tiden ? INGEN HER :)

Jeg har bikkja i bånd alle steder unntatt på inngjerdet område. Langline i marka og åpne områder som ikke er inngjerdet. Ikke noe problem i det hele tatt, og bikkja er i kjempefin form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yess. Mene uansett, dere må jo au skjønne det at hundene får jo mere trim om de går løs å leker sammen med andre. å seffølgeligtar jeg også hunden i bånd når det er plasser jeg vet det kan komme andre. mene sånn som her er det masse jorder o.l de kan løpe på...

Du har den i bånd der hvor du kan møte andre?? Mennesker mener du da eller? Båndtvangen er for å verne dyrene, er der du burde ha på bånd. Har masse jorder her vi også, med mange fine rådyr og fugler masse skog har vi også, men alltid bånd. Og han får god nok trim med bånd også, kommer litt ann på hva du legger i turene... De skal jo stimuleres psykisk også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har den i bånd der hvor du kan møte andre?? Mennesker mener du da eller? Båndtvangen er for å verne dyrene, er der du burde ha på bånd. Har masse jorder her vi også, med mange fine rådyr og fugler masse skog har vi også, men alltid bånd. Og han får god nok trim med bånd også, kommer litt ann på hva du legger i turene... De skal jo stimuleres psykisk også...

Kei. mene dere må jo se skjøl hvor mye dere vil legge i hundene . . . jeg merker jo det at hundene mine vil gå løs. å det vil de fleste . . jeg går også med hundene min i bånd. mene det er bare hvis vi er med biler eller andre hunder som ikke liker andre hunder... mene det kommer jo veldig ann på rasen også, jeg har 2veldig aktive hunder som MÅ løpe masse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig liker vel mange å få løpe fritt. Jeg har en energibunt av en cocker spaniel. Og han blir mer sliten av en tur på 1,5 time med sportrening enn å løpe løs i 2 timer på tur. Trener vi f.eks blodspor i 20-30 min er han helt kjørt... og det er han ikke av en 2 timerstur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kei. mene dere må jo se skjøl hvor mye dere vil legge i hundene . . . jeg merker jo det at hundene mine vil gå løs. å det vil de fleste . . jeg går også med hundene min i bånd. mene det er bare hvis vi er med biler eller andre hunder som ikke liker andre hunder... mene det kommer jo veldig ann på rasen også, jeg har 2veldig aktive hunder som MÅ løpe masse...

La de løpe på inngjerdet område da vel.

Når det er sagt så skjønte jeg ikke helt dette med "se selv hvor mye man vil legge i hundene". En eier som tilrettelegger for hunden og dens behov uten å bryte båndtvangen gjør vel nødvendigvis mer enn den som bare slipper hunden løs. Eller?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja så vidt jeg husker så er det fem tusen som er satsen eller hva vi skal kalde det for å bli tatt med hund løs i båndtvangs tiden. Og løs det er så lenge hunden ikke er fysisk knyttet til eier. Sau må vi bare innse at forikål er godt. Så her blir det strømming av hund svømmeturer med kano og sykling foruten at det er fin tid å trene lydighet på og aport og andre ting en ikke er helt fornøyd med hunden sin på. God sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ bra:P

Bra at noen fikk sakt det, alle ble jo så sure på meg..det er sikkrt mange som bryter den loven:/

Gjør som du vil,din hund og dermed Ditt ansvar!

Det tenker jeg. Har hundene mye løse, men har alltid med kobbel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mene det kommer jo veldig ann på rasen også, jeg har 2veldig aktive hunder som MÅ løpe masse...

Det har jeg og.. Og så har jeg sykkel! Veldig fin oppfinnelse, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yess. Mene uansett, dere må jo au skjønne det at hundene får jo mere trim om de går løs å leker sammen med andre. å seffølgeligtar jeg også hunden i bånd når det er plasser jeg vet det kan komme andre. mene sånn som her er det masse jorder o.l de kan løpe på...

Hunden får ikke nødvendigvis mer trim av å løpe løs, det kommer helt an på hvordan du legger opp turen din.

Dessuten sier du at du har hunden din i bånd der du treffer biler, mennesker eller andre hunder. Poenget med båndtvangen er jo å beskytte andre dyr, og det virker det ikke som du tar hensyn til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
yess. Mene uansett, dere må jo au skjønne det at hundene får jo mere trim om de går løs å leker sammen med andre. å seffølgeligtar jeg også hunden i bånd når det er plasser jeg vet det kan komme andre. mene sånn som her er det masse jorder o.l de kan løpe på...

Her i Trøndelag er det faktisk vanlig at fuglene hekker på jordene og at jordet/åkeren er pløyd og klar til å bli sådd. Trodde det var sånn i resten av landet og jeg?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Trøndelag er det faktisk vanlig at fuglene hekker på jordene og at jordet/åkeren er pløyd og klar til å bli sådd. Trodde det var sånn i resten av landet og jeg?!

Apropos akkurat det der; var ute og gikk tur i går på en turvei som går langs noen jorder/åkre, og her var det en totalt ukontrollert hund som løp rundt og jaget fugler. Jeg så to døde fugler, og i tillegg angrep hunden en fugl når jeg gikk forbi. Eieren var langt unna, og mer opptatt av av å prate med to venninner enn å følge med på hunden. Jeg provosert? Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Det har jeg og.. Og så har jeg sykkel! Veldig fin oppfinnelse, liksom :)

Andre forslag for å trimme hunden:

Som jeg gjor i dag, ut å jogge med hunden. På med magebelte og strikkline. (Ånden kom over meg)

Sykkel er nevnt.

Kløving, ypperlig for å bygge musklatur.

For å gjøre hunden mentalt sliten: Spor! Ikke undervurder den øvelsen!

Svømme med hunden.

Peronlig så har jeg hunden løs når jeg trener bruks, men jeg unngår det når jeg går tur og trimmer hunden.

Faktisk syns jeg sykkling og svømming er mye bedre som kondisjonsbygger enn å "bare" gå løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle burde ha hundene løse, hvis ikke får de ikke nok trim, å hunder trenger å gå fritt..

hahahahahahaha DAGENS!

Tror ikke bikkja mi kan få nok trim på den måten, han løper seg sliten, men med under 5 min. pause er det på`n igjen.

Vil heller brukt akkurat denne tiden på å trene på andre måter. som har blitt nevnt tidligere:

-sykling

-kløv

-svømming

-spor

-annet "hode"-arbeid (jaja, jeg kom ikke på noe bedre ord).

-Langline kan være på, da får den løpt så mye den vil (samtidig som det er lovlig, og holder seg i nærheten).

Håper virkelig ikke mange tror/mener at en hund ikke får nok trim om den ikke kan løpe løs.

(stakkars lille gutten min)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemessig med forslag til aktiviteter i bånd:) he he

Jeg er, som sagt tidligere, den lykkelige innehaver av en versting rase: gordon setter med stor jakt lyst. Med en halv slekt full av jaktchampionater sier det seg at Rexen min er en hund som vet hva han er født til: jakt fugl. Alt over troste størrelse er spennende. Derfor er det ikke noe alternativ for meg å ha han løs overalt sommerstid, nettopp pga sterke jaktegenskaper.

Jeg går 2-3 turer hver dag når jeg har tid og sørger alltid for at han får utløp for energien sin.

Sykling prøver jeg å få til 2-3 ganger i uken, ønsker ikke å gjøre det flere ganger da vi akkruat har begynt med sykkeltrening.

Prøver også å få jogget et par ganger i uken, ellers er det ut på tur hver dag. Bor rett ved skogen så her er det ut i variert terreng, både på stier, skogsbilveier og umerket terreng. Her blir det god mentaltrening da han går forran og jeg bruker mye kommandoer for å skifte retning og få han på rett side av trær, stein og busker. En times tid er nok, men han vil helst ha to timer.

Har ikke hatt han så lenge, men har nå begynt med mer intensiv trening på skolens fotballbane. Her trener vi vanlig lydighet og apport. Mental stimlans er viktig i tillegg til fysiske utfordringer...

Imorges fikk han gleden av å leke litt (løpe som en gal) på skolens ny ervervede treningsområde. Der slipper jeg han løs, men ellers er han i bånd.

Fuglehunder er krevende hunder i forhold til fysisk aktivitet, alikevel klarer familien min seg helt fint sommern igjennom med dyrene i bånd:)

Trekk av sykkelhjul el. er også en fin måte å trene styrke på, hunden blir fysisk sliten og får penere ropp (muskler er jo alltid fint:P). I tillegg blir hunden klar for en vinter som trekk og pulk hund (for de av oss som bruker hundene til sånt...).

Kreativitet er nyttig i sommersesongen, selv benytter jeg meg av trestubber, veltede trær, steiner og andre naturlige hindringer for å trene kontroll og samarbeid. Vi hopper over, kryper under, går bak i bakker, sikk-sakk mellom trærene, hoppe opp på trestammer langs bakken og bruke dem som balansebro, krysser elver og bruker hindringene for det de er verdt. Rex har det gøy, jeg har det gøy, vi lærer kroppskontroll og Rex lærer seg å vente på meg og det jeg måtte ha å fortelle han:)

Lykke til med båndhundene deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, mange meninger her inne ja :rolleyes: .

Jeg kommer sikkert til å få masse kjeft nå.. Menmen. Jeg skal være ærlig :) .

Jeg bryter loven for at jeg synes ikke alltid at det er vits. Jeg tar selvfølgelig hensyn til andre medmennesker og dyr. bare så det er sakt.

Blant annet da vi var på Preikestolen, så hadde jeg Labbetuss løs ganske mye av turen. jaja.. Har du noe i mot dette så skytt meg da. Men uansett. Jeg tok selvfølgelig hensyn. Såg jeg at det kom hunder i mot meg, så kalte jeg han inn og tok på båndet. Jeg passet på at han ikke gikk bort til andre folk (Viss de ikke kalte på han ved eget insiativ). På denne plassen er det ganske mye folk, så ville dyr hadde nok ikke turt å gått ditt uansett.

Jeg vet at noen folk er redde for hunder. men alle må genom ting som de er redde for her i livet. Jeg passer på at han ikke går bort til andre folk uten min tilatelse. Jeg er blant annet redd for sprøyter, slanger, osv. jeg liker ikke å framføre på skulen, men gjør det allikevell.

En gang da jeg var med Frøylandsvannet, så kom det en hund løpende bort til meg. jeg hadde da min hund i bånd, for at det er så mye folk og barn der. Den hunden var da løs. men det gjorde meg da ingenting, siden den ikke gjorde min hund noe vondt. De bare hilste i lag. Jeg las tidligere at det var noen som blei irritert på at det alltid kom løse hunder på vegen, mens de gikk tur. jeg synes det er helt ok jeg. Da får jo hunden hilst på andre hunder. Så lenge du ikke slipper en veldig aggresiv hund, så er det greit for meg. Men du må selv ta konsekvensene viss det skulle skje noe.

Jeg har alltid hunden min løs et lengre stykke unna der alle folkene er. For jeg vet at det kan nesten ikke være vilt i den lille skogen. Grunnen er at det går alt for mye folk og at vannet er udrikkelig. Jeg har lært hunden min å gå inn i den samme siden som jeg er på. De eneste dyrene som er rundt der er ungkyr. Jeg vet at han har lyst å løpe etter de, men et NEI er godt nok. Da bråstopper han, viss han skulle finne på å løpe.

Jeg blir så irritert på disse syklistene. De klager bare på at vi må hundene i bånd. De sykler 280 km/t i svingene uten hensyn til andre. Det er jo lov. Tenk viss en gammel dame eller en liten unge hadde vært der. Det kunne endt med kollusjon. Jeg tar nå i alle fall hensyn selv om jeg har hunden løs. dere får synes hva dere vil. For meg hadde det vært akkurat det samme selv om jeg skulle at langline eller hunden løs. Jeg synes også at det kunne vært farligere med langline. da lar jeg ofte hunden gå på motsatt side av meg. Tenk om en syklist hadde komt i en grufull fart nedover svingen. Det er grusveg og derfor vanskelig å stoppe. Syklisten kunne ha syklet rett i båndet. De blir også så himla sinte viss de må slakke litt på farten... Kanskje ikke så mye å gjøre med emnet, men måtte bare ¨få det ut:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...