Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå er det best å være forsiktig!

ceccy

Recommended Posts

• Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Her går emma alltid i bånd, utenom på to plasser, og det er en innegjerdet fotballbane og en tursti der jeg har forhørt meg rundt om der er dyr eller lignende.

Donny går i bånd der jeg vet det kan vere vilt osv, når vi går tur i nabolaget her, er han løs, men under gå fot/gå bak komando, som han ikke bryter.

Her i bygda har det vert flere tilfeller av hunder som har tatt vilt, og derfor så passer de fleste på hvor de går tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle burde ha hundene løse, hvis ikke får de ikke nok trim, å hunder trenger å gå fritt..

Regner med at det var iroini eller noe??

Dem får jo nok trim selv om de går i bånd, kommer jo litt ann på hvordan du setter opp turen din kanskje men...

Mike går i bånd under båndtvangstiden, utenom når vi trener vannapport.

Har ikke noe inngjerede områder her, så løs går han ikke, men har på langlina eller går med flexibånd.

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det var iroini eller noe??

Dem får jo nok trim selv om de går i bånd, kommer jo litt ann på hvordan du setter opp turen din kanskje men...

yess. Mene uansett, dere må jo au skjønne det at hundene får jo mere trim om de går løs å leker sammen med andre. å seffølgeligtar jeg også hunden i bånd når det er plasser jeg vet det kan komme andre. mene sånn som her er det masse jorder o.l de kan løpe på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem i ******* har hundene i bånd heile tiden ? INGEN HER :)

Jeg har bikkja i bånd alle steder unntatt på inngjerdet område. Langline i marka og åpne områder som ikke er inngjerdet. Ikke noe problem i det hele tatt, og bikkja er i kjempefin form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yess. Mene uansett, dere må jo au skjønne det at hundene får jo mere trim om de går løs å leker sammen med andre. å seffølgeligtar jeg også hunden i bånd når det er plasser jeg vet det kan komme andre. mene sånn som her er det masse jorder o.l de kan løpe på...

Du har den i bånd der hvor du kan møte andre?? Mennesker mener du da eller? Båndtvangen er for å verne dyrene, er der du burde ha på bånd. Har masse jorder her vi også, med mange fine rådyr og fugler masse skog har vi også, men alltid bånd. Og han får god nok trim med bånd også, kommer litt ann på hva du legger i turene... De skal jo stimuleres psykisk også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har den i bånd der hvor du kan møte andre?? Mennesker mener du da eller? Båndtvangen er for å verne dyrene, er der du burde ha på bånd. Har masse jorder her vi også, med mange fine rådyr og fugler masse skog har vi også, men alltid bånd. Og han får god nok trim med bånd også, kommer litt ann på hva du legger i turene... De skal jo stimuleres psykisk også...

Kei. mene dere må jo se skjøl hvor mye dere vil legge i hundene . . . jeg merker jo det at hundene mine vil gå løs. å det vil de fleste . . jeg går også med hundene min i bånd. mene det er bare hvis vi er med biler eller andre hunder som ikke liker andre hunder... mene det kommer jo veldig ann på rasen også, jeg har 2veldig aktive hunder som MÅ løpe masse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig liker vel mange å få løpe fritt. Jeg har en energibunt av en cocker spaniel. Og han blir mer sliten av en tur på 1,5 time med sportrening enn å løpe løs i 2 timer på tur. Trener vi f.eks blodspor i 20-30 min er han helt kjørt... og det er han ikke av en 2 timerstur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kei. mene dere må jo se skjøl hvor mye dere vil legge i hundene . . . jeg merker jo det at hundene mine vil gå løs. å det vil de fleste . . jeg går også med hundene min i bånd. mene det er bare hvis vi er med biler eller andre hunder som ikke liker andre hunder... mene det kommer jo veldig ann på rasen også, jeg har 2veldig aktive hunder som MÅ løpe masse...

La de løpe på inngjerdet område da vel.

Når det er sagt så skjønte jeg ikke helt dette med "se selv hvor mye man vil legge i hundene". En eier som tilrettelegger for hunden og dens behov uten å bryte båndtvangen gjør vel nødvendigvis mer enn den som bare slipper hunden løs. Eller?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja så vidt jeg husker så er det fem tusen som er satsen eller hva vi skal kalde det for å bli tatt med hund løs i båndtvangs tiden. Og løs det er så lenge hunden ikke er fysisk knyttet til eier. Sau må vi bare innse at forikål er godt. Så her blir det strømming av hund svømmeturer med kano og sykling foruten at det er fin tid å trene lydighet på og aport og andre ting en ikke er helt fornøyd med hunden sin på. God sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ bra:P

Bra at noen fikk sakt det, alle ble jo så sure på meg..det er sikkrt mange som bryter den loven:/

Gjør som du vil,din hund og dermed Ditt ansvar!

Det tenker jeg. Har hundene mye løse, men har alltid med kobbel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mene det kommer jo veldig ann på rasen også, jeg har 2veldig aktive hunder som MÅ løpe masse...

Det har jeg og.. Og så har jeg sykkel! Veldig fin oppfinnelse, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden får ikke nødvendigvis mer trim av å løpe løs, det kommer helt an på hvordan du legger opp turen din.

Dessuten sier du at du har hunden din i bånd der du treffer biler, mennesker eller andre hunder. Poenget med båndtvangen er jo å beskytte andre dyr, og det virker det ikke som du tar hensyn til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Her i Trøndelag er det faktisk vanlig at fuglene hekker på jordene og at jordet/åkeren er pløyd og klar til å bli sådd. Trodde det var sånn i resten av landet og jeg?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Trøndelag er det faktisk vanlig at fuglene hekker på jordene og at jordet/åkeren er pløyd og klar til å bli sådd. Trodde det var sånn i resten av landet og jeg?!

Apropos akkurat det der; var ute og gikk tur i går på en turvei som går langs noen jorder/åkre, og her var det en totalt ukontrollert hund som løp rundt og jaget fugler. Jeg så to døde fugler, og i tillegg angrep hunden en fugl når jeg gikk forbi. Eieren var langt unna, og mer opptatt av av å prate med to venninner enn å følge med på hunden. Jeg provosert? Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Det har jeg og.. Og så har jeg sykkel! Veldig fin oppfinnelse, liksom :)

Andre forslag for å trimme hunden:

Som jeg gjor i dag, ut å jogge med hunden. På med magebelte og strikkline. (Ånden kom over meg)

Sykkel er nevnt.

Kløving, ypperlig for å bygge musklatur.

For å gjøre hunden mentalt sliten: Spor! Ikke undervurder den øvelsen!

Svømme med hunden.

Peronlig så har jeg hunden løs når jeg trener bruks, men jeg unngår det når jeg går tur og trimmer hunden.

Faktisk syns jeg sykkling og svømming er mye bedre som kondisjonsbygger enn å "bare" gå løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle burde ha hundene løse, hvis ikke får de ikke nok trim, å hunder trenger å gå fritt..

hahahahahahaha DAGENS!

Tror ikke bikkja mi kan få nok trim på den måten, han løper seg sliten, men med under 5 min. pause er det på`n igjen.

Vil heller brukt akkurat denne tiden på å trene på andre måter. som har blitt nevnt tidligere:

-sykling

-kløv

-svømming

-spor

-annet "hode"-arbeid (jaja, jeg kom ikke på noe bedre ord).

-Langline kan være på, da får den løpt så mye den vil (samtidig som det er lovlig, og holder seg i nærheten).

Håper virkelig ikke mange tror/mener at en hund ikke får nok trim om den ikke kan løpe løs.

(stakkars lille gutten min)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemessig med forslag til aktiviteter i bånd:) he he

Jeg er, som sagt tidligere, den lykkelige innehaver av en versting rase: gordon setter med stor jakt lyst. Med en halv slekt full av jaktchampionater sier det seg at Rexen min er en hund som vet hva han er født til: jakt fugl. Alt over troste størrelse er spennende. Derfor er det ikke noe alternativ for meg å ha han løs overalt sommerstid, nettopp pga sterke jaktegenskaper.

Jeg går 2-3 turer hver dag når jeg har tid og sørger alltid for at han får utløp for energien sin.

Sykling prøver jeg å få til 2-3 ganger i uken, ønsker ikke å gjøre det flere ganger da vi akkruat har begynt med sykkeltrening.

Prøver også å få jogget et par ganger i uken, ellers er det ut på tur hver dag. Bor rett ved skogen så her er det ut i variert terreng, både på stier, skogsbilveier og umerket terreng. Her blir det god mentaltrening da han går forran og jeg bruker mye kommandoer for å skifte retning og få han på rett side av trær, stein og busker. En times tid er nok, men han vil helst ha to timer.

Har ikke hatt han så lenge, men har nå begynt med mer intensiv trening på skolens fotballbane. Her trener vi vanlig lydighet og apport. Mental stimlans er viktig i tillegg til fysiske utfordringer...

Imorges fikk han gleden av å leke litt (løpe som en gal) på skolens ny ervervede treningsområde. Der slipper jeg han løs, men ellers er han i bånd.

Fuglehunder er krevende hunder i forhold til fysisk aktivitet, alikevel klarer familien min seg helt fint sommern igjennom med dyrene i bånd:)

Trekk av sykkelhjul el. er også en fin måte å trene styrke på, hunden blir fysisk sliten og får penere ropp (muskler er jo alltid fint:P). I tillegg blir hunden klar for en vinter som trekk og pulk hund (for de av oss som bruker hundene til sånt...).

Kreativitet er nyttig i sommersesongen, selv benytter jeg meg av trestubber, veltede trær, steiner og andre naturlige hindringer for å trene kontroll og samarbeid. Vi hopper over, kryper under, går bak i bakker, sikk-sakk mellom trærene, hoppe opp på trestammer langs bakken og bruke dem som balansebro, krysser elver og bruker hindringene for det de er verdt. Rex har det gøy, jeg har det gøy, vi lærer kroppskontroll og Rex lærer seg å vente på meg og det jeg måtte ha å fortelle han:)

Lykke til med båndhundene deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, mange meninger her inne ja :rolleyes: .

Jeg kommer sikkert til å få masse kjeft nå.. Menmen. Jeg skal være ærlig :) .

Jeg bryter loven for at jeg synes ikke alltid at det er vits. Jeg tar selvfølgelig hensyn til andre medmennesker og dyr. bare så det er sakt.

Blant annet da vi var på Preikestolen, så hadde jeg Labbetuss løs ganske mye av turen. jaja.. Har du noe i mot dette så skytt meg da. Men uansett. Jeg tok selvfølgelig hensyn. Såg jeg at det kom hunder i mot meg, så kalte jeg han inn og tok på båndet. Jeg passet på at han ikke gikk bort til andre folk (Viss de ikke kalte på han ved eget insiativ). På denne plassen er det ganske mye folk, så ville dyr hadde nok ikke turt å gått ditt uansett.

Jeg vet at noen folk er redde for hunder. men alle må genom ting som de er redde for her i livet. Jeg passer på at han ikke går bort til andre folk uten min tilatelse. Jeg er blant annet redd for sprøyter, slanger, osv. jeg liker ikke å framføre på skulen, men gjør det allikevell.

En gang da jeg var med Frøylandsvannet, så kom det en hund løpende bort til meg. jeg hadde da min hund i bånd, for at det er så mye folk og barn der. Den hunden var da løs. men det gjorde meg da ingenting, siden den ikke gjorde min hund noe vondt. De bare hilste i lag. Jeg las tidligere at det var noen som blei irritert på at det alltid kom løse hunder på vegen, mens de gikk tur. jeg synes det er helt ok jeg. Da får jo hunden hilst på andre hunder. Så lenge du ikke slipper en veldig aggresiv hund, så er det greit for meg. Men du må selv ta konsekvensene viss det skulle skje noe.

Jeg har alltid hunden min løs et lengre stykke unna der alle folkene er. For jeg vet at det kan nesten ikke være vilt i den lille skogen. Grunnen er at det går alt for mye folk og at vannet er udrikkelig. Jeg har lært hunden min å gå inn i den samme siden som jeg er på. De eneste dyrene som er rundt der er ungkyr. Jeg vet at han har lyst å løpe etter de, men et NEI er godt nok. Da bråstopper han, viss han skulle finne på å løpe.

Jeg blir så irritert på disse syklistene. De klager bare på at vi må hundene i bånd. De sykler 280 km/t i svingene uten hensyn til andre. Det er jo lov. Tenk viss en gammel dame eller en liten unge hadde vært der. Det kunne endt med kollusjon. Jeg tar nå i alle fall hensyn selv om jeg har hunden løs. dere får synes hva dere vil. For meg hadde det vært akkurat det samme selv om jeg skulle at langline eller hunden løs. Jeg synes også at det kunne vært farligere med langline. da lar jeg ofte hunden gå på motsatt side av meg. Tenk om en syklist hadde komt i en grufull fart nedover svingen. Det er grusveg og derfor vanskelig å stoppe. Syklisten kunne ha syklet rett i båndet. De blir også så himla sinte viss de må slakke litt på farten... Kanskje ikke så mye å gjøre med emnet, men måtte bare ¨få det ut:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...