Gå til innhold
Hundesonen.no

Debut på jaktprøve

charlotte

Recommended Posts

Vi har som kjent tidligere stilt på working test og norsk lagmesterskap i retrieverarbeid (NLM). Nå har jeg meldt oss på jaktprøve (ordinær B-prøve for retrievere), og skal for første gang stille på noe som er offisielt. Hjelpes...

Noen råd til hvordan man takler prestasjonsangst? Jeg tror bikkja er klar, og har sikkert vært det en stund også, er bare jeg som henger igjen. Prøven vil foregå med dummy og forhåpentligvis er det svært få deltakere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på jaktprøve for retrievere en gang, stilte ikke selv, men var å så på for erfaringensskyld. På den jakprøven jeg var på var det iallefall veldig stille og rolig. Tror ikke det er noe å grue seg til, av det jeg har lest om deg virker du ganske så erfaren, så det kommer nok til å gå veldig bra! :icon_redface:

Men noe lurer jeg på hva er en B - prøve? Hva er drivende (vet ikke om det er hva det kalles) jakt prøve og kvalifiseringsprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på jaktprøve for retrievere en gang, stilte ikke selv, men var å så på for erfaringensskyld. På den jakprøven jeg var på var det iallefall veldig stille og rolig. Tror ikke det er noe å grue seg til, av det jeg har lest om deg virker du ganske så erfaren, så det kommer nok til å gå veldig bra! :icon_redface:

Men noe lurer jeg på hva er en B - prøve? Hva er drivende (vet ikke om det er hva det kalles) jakt prøve og kvalifiseringsprøve?

B-prøve er det som før har vært kaldtvilts prøve, dvs bruk av kaldt vilt i alle klasser. Nå har reglene endret seg slik at BK (begynnerklasse) får dummy, AK får kaldt vilt og EK får dummy. A-prøve foregår med varmt vilt (skyting på stedet) og praktisk jaktprøve foregår så nærme praktisk jakt som mulig, hvor alt kan skje. På praktisk er det enten godkjent eller ikke godkjent. De to sistnevnte prøvetypene blir ikke arrangert så ofte som B-prøve. Så har du working test (som de i Sverige kaller C-prøve), den er uoffisiell og så har du kvalifiseringsprøve som er en offisiell prøve man får enten bestått eller ikke bestått på. Man må ha bestått for å kunne stille på B-prøve. Man blir bedømt individuelt og man kan få 0. premie, 3., 2. og 1. premie med eller uten HP. Tror det er 2 x 1BK så kan du stille i AK. Så 2 x 1AK så kan du stille i EK. Og har du 3 x 1EK med forskjellige dommere, godkjent praktisk jaktprøve (evt tilsvarende prøve i SE eller DK) og 3AK eller bedre på utstilling (før var det 2AK) så har du NJCH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B-prøve er det som før har vært kaldtvilts prøve, dvs bruk av kaldt vilt i alle klasser. Nå har reglene endret seg slik at BK (begynnerklasse) får dummy, AK får kaldt vilt og EK får dummy. A-prøve foregår med varmt vilt (skyting på stedet) og praktisk jaktprøve foregår så nærme praktisk jakt som mulig, hvor alt kan skje. På praktisk er det enten godkjent eller ikke godkjent. De to sistnevnte prøvetypene blir ikke arrangert så ofte som B-prøve. Så har du working test (som de i Sverige kaller C-prøve), den er uoffisiell og så har du kvalifiseringsprøve som er en offisiell prøve man får enten bestått eller ikke bestått på. Man må ha bestått for å kunne stille på B-prøve. Man blir bedømt individuelt og man kan få 0. premie, 3., 2. og 1. premie med eller uten HP. Tror det er 2 x 1BK så kan du stille i AK. Så 2 x 1AK så kan du stille i EK. Og har du 3 x 1EK med forskjellige dommere, godkjent praktisk jaktprøve (evt tilsvarende prøve i SE eller DK) og 3AK eller bedre på utstilling (før var det 2AK) så har du NJCH.

Tusen takk.. Jeg skjønte veldig mye mer nå :icon_redface: Så det deles ikke ut i cert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Klippet*

Noen råd til hvordan man takler prestasjonsangst? Jeg tror bikkja er klar, og har sikkert vært det en stund også, er bare jeg som henger igjen. Prøven vil foregå med dummy og forhåpentligvis er det svært få deltakere der.

Dere er kjempe gode, tenk på det! Jeg er helt sikker på at det kommer til å gå kjempe fint. Så mye som dere trener, og så flink hundefører som du virker å være, så kan ikke dette gå dårlig ;)

Tenk positivt! Dette klarer dere fint :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Tusen takk for det, nå er det bare snaue to uker til neste jaktprøve. Har begynt med vilttrening nå, for å kunne rykke opp til AK med en gang jeg føler vi er klare. Kan rykke opp nå med en gang, men det vil jeg ikke. ( i BK -begynnerklasse- er det dummy og AK er det kaldt vilt, EK er det dummy igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...