Gå til innhold
Hundesonen.no

ser hunden farger?

Gabriella

Recommended Posts

Skrevet

Det har jeg også lurt litt på. Har hørt at de ikke ser farger og har hørt at de ser farger. Så er litt spent på svarene i denne tråden. :ahappy:

Skrevet

Hunder ser farger, men oppfatter ikke fargene likt som oss mennesker. De kan ikke se så mye farger som det vi kan, enkelt forklart.

Hundene har fargesyn http://www.norsknatur.no/lesestoff/fauna/xxxxx.htm

At hundene ikke kan se farger har lenge vært en godtatt «sannhet». Senere forskning har imidlertid vist at hundene til en viss grad kan oppfatte farger, selv om man vet lite om hvordan fargene blir oppfattet og hvor stor betydning de har for hunden.

Enkelte forskere tror at hunden oppfatter selv de klareste og kraftigste farger som forskjellige pastellsjatteringer. Det man kan slå fast er at hunden har et visst fargesyn, men at det er dårligere utviklet enn hos mennesket. For hunden er det imidlertid andre sider ved synet som er viktigere enn fargesynet.

I likhet med de fleste pattedyr, men til forskjell fra mennesket, har hundens øye en oppbygning som gjør det særlig effektivt under dårlige lysforhold. Dette henger sammen med rovpattedyrenes jaktsyklus, som innebærer størst aktivitet i grålysning og skumring. Under slike forhold fungerer hundeøyet langt bedre enn vårt eget. Du har sikkert lagt merke til at etterhvert som lyset blir svakere blir det vanskeligere å oppfatte farger. Alt glir over i forskjellige nyanser av grått og svart.

Både hunde- og menneskeøyet inneholder to forskjellige slags sanseceller, kalt staver og tapper. Stavene sørger for sort/hvitt syn i svakt lys, mens tappene er viktige for evnen til å oppfatte farger. Hundens øye har en overvekt av staver noe som gjør det svært effektivt under dårlige lysforhold.

Skrevet

Hunder har så vidt jeg vet to typer tapper i øynene, mennesket/reptiler har 3 og fugler har 4. Evolusjonsmessig foregikk det slik. Reptiler hadde 3 typer tapper, så mistet de tidlige pattedyrene 1 type tapper siden dette ikke var viktig for dem siden de levde i skjul om natten. Dette preger alle pattedyr i dag helt frem til en ape trengte bedre fargesyn for å finne moden frukt og fikk tilbake en tapp slik at mennseker og mange aper har 3 typer tapper i dag.

For å si det enkelt de har fargesyn, men ikke så godt som mennesker og fugler har et veldig godt fargesyn...

Skrevet

Ser hunder godt i mørket? Har selv opplevd at hunden ikke ser så bra i mørket, spess personer kjenner han ikke igjen før lukten kommer. Også på lang avstand i dagslys, ser ikke hunden hvem det er. Er hundene rett og slett nærsynte?

Skrevet

Hunder ser vel ting som beveger seg veldig godt, men værre med ting som ligger helt i ro. Selv har jeg hørt og lest at de kan oppfatte farger til en viss grad, men at fargene ikke har noen "mening" for hunden. O.o Ikke flere som har hørt om hunder som legger blå baller i den blå bøtta, og røde baller i den røde bøtta? Feks?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...