Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva **** ?

Jane

Recommended Posts

Guest Belgerpia
For øvrig syns jeg noe av argumentasjonen i denne tråden er på lik linje med noe av det i tråden om debattprogrammet på tv. "Det er alltid noen som gjør verre eller lignende, da kan du ikke kalle X for ille". Sånn kan man ikke argumentere!

Nei, men sånn argumenterer de kunnskapsløse - og de går helt å lås, og snurrer rundt og rundt i samme sirkelen som en sau med skrapesyke - helt umulig å få ut av "åpne opp øra og hør etter modus"

Det var denne type argumentasjon som i forrige runde resulterte i raseforbud, og når jeg leser denne tråden her så tenker jeg at det er gud hjelpe meg kanskje på tide med flere forbud eller særdeles strenge restriksjoner på eierskap av enkelte raser........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 248
  • Created
  • Siste svar
Guest Per Olav
[--]Det var denne type argumentasjon som i forrige runde resulterte i raseforbud, [--]
Kremt. Selv om jeg sitter i glasshus... jepp, det minner veldig om "løsgjengernes" argumenter - raseklubbens representanter var etter min mening åpne for motforestillingene fra de saklige i opposisjonen - dessverre var det ellers smått med saklighet fra begge sider.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst, se på de filmsnuttene jeg la ut, syns du det du ser der er helt okei form for jakt ?

Og kom ikke her med å ro ro til fiskeskjær å utdyp en hel haug med andre ting og dra inn gammel urhistorie eller rams opp alle andre måter å dø på som ikke har en dritt med denne saken å gjøre, jeg vil bare vite en ting : syns du ikke det du så på filmsnuttene er dyremishandling og groteskt ?

Ser ingen problem med disse jaktene, Nr.3 er jeg dog noe skeptisk til men regner med at dette er trening, noe man desverre må igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Her kaller man folk kunnskapsløse uten å ha noe som helst kunnskap selv, [--] Hva har dette med raseforbud å gjøre, denne typen jakt skjer ikke i norge, kommer aldri til å skje i norge og har heller aldri vært gjort i norge i nyere tid, heller har ingen av disse hundene gått på jakt etter noen mennesker på denne måten her til lands så det er *totalt* irrelevant.
Kunnskap handler ikke bare om rase, Lockheed, men kunnskap om hvordan "folk flest" oppfatter rasen etter å ha sett slike videoer. Man kan gjerne skrive om "catchwork" og lignende som "folk flest" ikke forstår filla av. Rasen bedømmes etter hvordan folk oppfatter rasen etter å ha sett slike videoer som er "drepende" for rasens framtid i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå har jeg sittet på hendene min i over 8 sider med debatt, men nå klarer jeg ikke å knipe igjen lenger: Lockheed: Hvis du ikke forstår hva denne diskusjonen har med raseforbud å gjøre, så er det desverre som belgerpia sier; ørene er stengt. Les de siste 4-5 sidene i tråden på nytt, med et annet utgangspunkt enn å forsvare/ forklare eventuell dyremishandling og tilgang på mat eller Veganere kontra kjøttetere.

Tenk på hvordan enkelte raseentusiaster og motstandere fremstår.

Dette er bare ett velmenende råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskap handler ikke bare om rase, Lockheed, men kunnskap om hvordan "folk flest" oppfatter rasen etter å ha sett slike videoer. Man kan gjerne skrive om "catchwork" og lignende som "folk flest" ikke forstår filla av. Rasen bedømmes etter hvordan folk oppfatter blandt annet fra slike videoer som er "drepende" for rasens framtid i Norge.

Kanskje det ikke er super reklame for rasene, men det gjør det vel ikke hverken mer, eller mindre moralsk å drive slik jakt?

Dette er uansett noe som er irrelevant for rasene i Norge, og burde dermed ikke ha noen effekt på rasenes fremtid, hvorvidt det har det eller ikke kan så være, men jeg er ikke her for å diskutere hvorvidt en rase skal være forbudt eller ikke, da denne rasen allerede er forbudt i Norge. Det jeg er her for å diskutere er moralen bak det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sittet på hendene min i over 8 sider med debatt, men nå klarer jeg ikke å knipe igjen lenger: Lockheed: Hvis du ikke forstår hva denne diskusjonen har med raseforbud å gjøre, så er det desverre som belgerpia sier; ørene er stengt. Les de siste 4-5 sidene i tråden på nytt, med et annet utgangspunkt enn å forsvare/ forklare eventuell dyremishandling og tilgang på mat eller Veganere kontra kjøttetere.

Tenk på hvordan enkelte raseentusiaster og motstandere fremstår.

Dette er bare ett velmenende råd.

Jeg forstår hva dette har med raseforbud å gjøre, men det er totalt irrelevant i en diskusjon om moral og etikk, dessuten er rasen ALLEREDE FORBUDT i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva dette har med raseforbud å gjøre, men det er totalt irrelevant i en diskusjon om moral og etikk, dessuten er rasen ALLEREDE FORBUDT i Norge.

Villsvinjakt med hund er også forbudt i Norge...i tilfelle noen ikke har fått dette med seg logik.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
du glemte en viktig ting, folk oppfatter også rasen etter å høre disse hundenes eiere`s meninger.
Nå er vel ikke dette et forum for folk flest :D , men om rasen(e) skulle bli interessant(e) for media vil det kanskje bli et lite problem ja...

Villsvinjakt med hund er også forbudt i Norge...i tilfelle noen ikke har fått dette med seg logik.png
Ja men for po..er Bully, det er da ikke jakten som er det store problemet, men hvordan folk oppfatter rasene bl a gjennom slike videoer. Dessuten.. hundekamping er også forbudt men hva tror du folk forbinder med amstaff?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men for po..er Bully, det er da ikke jakten som er det store problemet, men hvordan folk oppfatter rasene bl a gjennom slike videoer. Dessuten.. hundekamping er også forbudt men hva tror du folk forbinder med amstaff?

"Folk flest" vet vel at Amstaff er en flott hund.

Paranoide gærninger derimot,ser på den som en trussel mot menneskeheten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg frykelig oppgitt ja, jeg unnskylder deg med at du kun er 20 år, håper du kommer på bedre tanker med årene.

du glemte en viktig ting, folk oppfatter også rasen etter å høre disse hundenes eiere`s meninger.

Flott at vi har sånne som deg med even til å spise dyremisshandlet mat og dømme andre for å syntes det er greit med mat som har levd fritt og ikke i fangenskap!

Forøvrig burde du lese forumets regler. Eller kanskje de ikke gjelder moralens vokter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at vi har sånne som deg med even til å spise dyremisshandlet mat og dømme andre for å syntes det er greit med mat som har levd fritt og ikke i fangenskap!

Forøvrig burde du lese forumets regler. Eller kanskje de ikke gjelder moralens vokter.

Guri malla altså (det er ikke lov til å banne her inne:p). Jeg er hundre prosent enig i at produksjonsdyrhold i Norge fremdeles har en lang vei å gå, og at mye ikke er særlig bra.. Men du kan IKKE si at norsk produksjon av kjøtt og andre matprodukter generelt sett er dyremishandling, noe du gjør her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri malla altså (det er ikke lov til å banne her inne:p). Jeg er hundre prosent enig i at produksjonsdyrhold i Norge fremdeles har en lang vei å gå, og at mye ikke er særlig bra.. Men du kan IKKE si at norsk produksjon av kjøtt og andre matprodukter generelt sett er dyremishandling, noe du gjør her.

Jeg mener ikke at norsk produksjon av kjøtt og andre matprodukter generelt sett er dyremishandling, men om man kaller svinejakt dyremishandling, forbeholder jeg meg retten til å kalle norsk produksjon det samme.

- - -

Og bare for å minne på: Dette er ikke en diskusjon om forbud av hunderaser, men en diskusjon om moral og etikk, ingenting annet, vi har andre tråder for diskusjon om forbud.

- - -

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/04/23/498550.html

Nice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at norsk produksjon av kjøtt og andre matprodukter generelt sett er dyremishandling, men om man kaller svinejakt dyremishandling, forbeholder jeg meg retten til å kalle norsk produksjon det samme.

- - -

Og bare for å minne på: Dette er ikke en diskusjon om forbud av hunderaser, men en diskusjon om moral og etikk, ingenting annet, vi har andre tråder for diskusjon om forbud.

- - -

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/04/23/498550.html

Nice.

Helt enig- ikke OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dyremisshandlet mat??? Hva er det?

Denne tråden handlet forøvrig ikke om moral, dobbeltmoral og etikk, den handlet om promotering av visse raser via video som viser folk fullstendig blotta for empati. Helt i tråd med de i denne tråden som synes dette er en grei måte å promotere en rase på.

Det er kun ett fåtall i denne tråden som sier det er ok å misshandle enkelte dyr (blant annet villsvin tydeligvis) - alle andre hevder at misshandling uansett måte er ille.

Tråden handler om følelsesmessig avstumpa mennesker som synes denne type ting er underholdene. Og ja, da blir det nødvendigvis sånn at dere som synes dette er greit faktisk faller inn under den kategorien.

Og dette igjen understreker jo enkeltes poenger med at denne typen hunder tiltrekker en relativt skremmende type mennesker. Og når jeg ser disse videoene og leser tråden - ja, så tenker jeg at det kanskje ikke er så rart om det blir forbud mot flere raser.

...og nei Lockheed, det er ikke greit at noen misshandler ett dyr fordi andre gjør det........ sorry. Og det handler ikke om dobbeltmoral i det hele tatt. Jeg synes overhode ikke det er greit at norske slaktedyr lider i utrengsmål, det er nesten like ille som disse videosnuttene......... - men jeg er i alle fall i stand til å føle en viss empati med dyrene - og DET kan jeg ikke akkurat si at dere som mener denne typen behandling av dyr er ok gjør. Skremmende er det rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Nå kjører du den samme argumentasjonsformen igjen, Lockheed. Folk flest styres av mest følelser og minst av logikk og fakta - mer av hva de føler nærhet til og mindre av det som som de har lite forhold til. "Søte" griser som angripes av "fæle" hunder påvirker mer enn tusen kyllinger på et transportbånd. Sånn sett er jeg enig med Lotta: gi dem nok reip så besørger de jobben selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyremisshandlet mat??? Hva er det?

Denne tråden handlet forøvrig ikke om moral, dobbeltmoral og etikk, den handlet om promotering av visse raser via video som viser folk fullstendig blotta for empati. Helt i tråd med de i denne tråden som synes dette er en grei måte å promotere en rase på.

Det er kun ett fåtall i denne tråden som sier det er ok å misshandle enkelte dyr (blant annet villsvin tydeligvis) - alle andre hevder at misshandling uansett måte er ille.

Tråden handler om følelsesmessig avstumpa mennesker som synes denne type ting er underholdene. Og ja, da blir det nødvendigvis sånn at dere som synes dette er greit faktisk faller inn under den kategorien.

Og dette igjen understreker jo enkeltes poenger med at denne typen hunder tiltrekker en relativt skremmende type mennesker. Og når jeg ser disse videoene og leser tråden - ja, så tenker jeg at det kanskje ikke er så rart om det blir forbud mot flere raser.

...og nei Lockheed, det er ikke greit at noen misshandler ett dyr fordi andre gjør det........ sorry. Og det handler ikke om dobbeltmoral i det hele tatt. Jeg synes overhode ikke det er greit at norske slaktedyr lider i utrengsmål, det er nesten like ille som disse videosnuttene......... - men jeg er i alle fall i stand til å føle en viss empati med dyrene - og DET kan jeg ikke akkurat si at dere som mener denne typen behandling av dyr er ok gjør. Skremmende er det rett og slett!

Du syntes det ikke er greit at norske slaktedyr lider i utrengsmål, men fremdeles spiser du norsk slaktedyrmat, er ikke det dobbelt moral, så vet ikke jeg.

- - -

Denne tråden handlet forøvrig ikke om moral, dobbeltmoral og etikk, den handlet om promotering av visse raser

Blir så irritert over å se slike videoer, får vondt langt inni meg.

Er dette det nye liksom ? Istede for hundekamper ? Og folk som eier denne slags hunder syns det er RART det finnes så mange som er imot slike raser ?

Tok det vekk jeg, mye bedre med denne :

http://www.youtube.com/watch?v=tZLAcfC8O3E&NR=1

Dette er trådstarter sin post og jeg ser ingen spørsmål eller kritikk av promotering. Det trådstarter byr på med sin tråd og post her, er en diskusjon om moral og et spørsmål om "Hva ****" dette er. Hvorvidt noen folk avsporer eller ikke har ikke noe å si, dette handler om etikk og moral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjører du den samme argumentasjonsformen igjen, Lockheed. Folk flest styres av mest følelser og minst av logikk og fakta - mer av hva de føler nærhet til og mindre av det som som de har lite forhold til. "Søte" griser som angripes av "fæle" hunder påvirker mer enn tusen kyllinger på et transportbånd.

Dette stemmer nok Per Olav, mest følelser og minst logikk og fakta. Det jeg håper på er at folk begynner å bruke litt mer logikk og fakta og legger de, ja, ***** følelsene til side, følelser er søppel. (Ikke missforstå, men de har ingenting hjemme å gjøre i en diskusjon.)

Jeg vil bare ha frem at de ikke er noe bedre enn andre pga. de spiser "disk-kjøtt".

Hvis de kyllingene har blitt skremt og torturert på aller verste måte av hunder - Så kan vi godt ha en diskusjon om det også...

Har du sett kylling-granulatorene? Tror det ikke er så veldig beroligene de heller, og jeg ville vel påstått at jeg hadde vært ganske skremt når jeg ble putta inn i den maskina det er bilde av på dagbladet, samt tror jeg det godt kan likestilles med tortur å bli kokt levende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, unnskyld meg, men: "Jeg mener ikke at norsk produksjon av kjøtt og andre matprodukter generelt sett er dyremishandling"

Så kommer det i neste del det jeg leser "men fordi dere kaller noe jeg syns er etisk forsvarlig for dyremishandling, skal jeg ta igjen og kalle det dere driver med for mishandling også".

Her har vi en "oss" og "dem" igjen. Flott, vi vet jo alle hvor langt slike diskusjoner bringer oss :ahappy:

Det er ikke greit slik mange av norske produksjonsdyr lever livene sine, her i huset går det mye i økologiske produkter i den grad det hjelper. Men allikevel forbeholder jeg meg retten til å synes at villsvinjakten var grusom, motbydelig, kvalm, alt for langvarig, useriøs og kald. Kaldt, kaldt, kaldt å stå der og se at hundene river svinet i trynet, som jeg sa i et annet innlegg. Jeg bare fatter ikke hva som er så etisk greit med det, eller at man kan ha en moral som tilsier at det er ok i våre dager å drepe et dyr på en så langsom og skremmende måte.

Du sier selv at dette ikke er en diskusjon eller raseforbud, så svar på dine egne spørsmål i stedet for å finne eksempler på hva "alle andre" gjør som kan ha med mishandling å gjøre. Forklar det moralske riktige og det etiske korrekte ved å jakte villsvin på denne måten, eller drepe et dyr på en sånn langsom måte.

Det er ingen her som hevder de er bedre enn andre fordi de ikke driver med villsvinjakt, men det må da være lov å uttrykke negativitet mot "jakt"formen selv om man ikke er perfekt på alle andre områder selv?

Startinnlegget inneholder denne teksten:

Er dette det nye liksom ? Istede for hundekamper ? Og folk som eier denne slags hunder syns det er RART det finnes så mange som er imot slike raser ?

Du har i flere innlegg argumentert for at dette ikke er en tråd som handler om raseforbud eller "skumle" raser. Det står jo ganske tydelig, hvertfall som jeg kan lese, at hundetypen brukt er ganske vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit slik mange av norske produksjonsdyr lever livene sine

Ok, men hvorfor spiser du da dette kjøttet? Det må da være minst like moralsk forkastlig?

- - -

skal jeg ta igjen og kalle det dere driver med for mishandling også".

Jeg tar ikke igjen, jeg påpeker et stort tomrom i logikken til endel av folka i denne tråden.

- - -

Men allikevel forbeholder jeg meg retten til å synes at villsvinjakten var grusom, motbydelig, kvalm, alt for langvarig, useriøs og kald.

Og den skal ingen ta ifra deg, men vi andre med litt sterkere mage har også den samme rett til å syntes at noe IKKE er grusomt, motbydelig, kvalmt, alt for langvarigt, useriøst og kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hvorfor spiser du da dette kjøttet? Det må da være minst like moralsk forkastlig?

Og den skal ingen ta ifra deg, men vi andre med litt sterkere mage har også den samme rett til å syntes at noe IKKE er grusomt, motbydelig, kvalmt, alt for langvarigt, useriøst og kaldt.

Jeg spiser kjøttet fordi dyras velferd blir bedret, det tar tid, men det går fremover. Sakte men sikkert kommer det retningslinjer som gjør ting bedre for dem.

Jasså? Sterk mage eller mangel på empati?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser kjøttet fordi dyras velferd blir bedret, det tar tid, men det går fremover. Sakte men sikkert kommer det retningslinjer som gjør ting bedre for dem.

Ok, det kan jeg godta. Men ber da på samme måte at det blir godtatt å spise kjøtt fra dyr som har levd fritt og ikke i fangenskap, jeg vil påstå at dyr som lever i det fri har det bedre enn dyr som lever i fangenskap.

- - -

Mat er Mat uansett hvordan det dør, empati? Hvorfor skal vi være overfladiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...