Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannsten


Recommended Posts

Guest Christine

Fins jo tannsteinskrape da. Mange som bruker den, og skraper selv.

Men om det er veldig mye, så kan du dra til vet.

Veninna mi sin Cocker var hos veterinæren en hel dag den, ble lagt i narkose og fikk fjernet tannstein. Men den hadde ekstremt mye da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund har tannsten, er den sikreste og beste måten å få det ordentlig vekk på , å gå til vet. så de kan gjøre det??

Hvis hunden har mye så ville jeg gjort det. Du kan selvfølgelig skrape den vekk selv også, men for best resultat så bør du gå til veterinæren :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins jo tannsteinskrape da. Mange som bruker den, og skraper selv.

Men om det er veldig mye, så kan du dra til vet.

Veninna mi sin Cocker var hos veterinæren en hel dag den, ble lagt i narkose og fikk fjernet tannstein. Men den hadde ekstremt mye da.

Hvis hunden har mye så ville jeg gjort det. Du kan selvfølgelig skrape den vekk selv også, men for best resultat så bør du gå til veterinæren :o

Takk for svar!

Har aldri vært borti tannsten før, så er helt uerfaren på det punktet..

Bianca har fått en del tannsten (brun), men aner ikke om det er mye..

Skal prøve å få lastet inn et bilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du får kjøpt egne skraper til å skrape bort tannstein. Jeg har også snakka med folk som bare bruker en vanelig kjøkkenkniv (ikke sånn skarp selvfølgelig). Men vil ikke hunden ligge stile kan det være greit å dra til veterinæren. Men da doper de ned hunden først. Bernern min har lett for å få tannstein og har hatt det fra hun var ganske ung, så jeg pleier å få det fjerna hos vet samtidig som hun vaksineres. Jeg ber da om at de ikke doper henne ned og garanterer for at jeg klarer å få henne til å ligge i stille. Første gang jeg gjorde dette var veterinæren mektig imponert. Det var første hunden han hadde fjerna tannstein på uten å dope. Så det er vel ikke så vanlig. Men kan jeg slippe å drope ned dyret så gjør jeg for all del det. Men da må du klare å få hunden til å ligge helt stille mens noen bruker makt (kan være ganske hardt å få vekk) i munnen dens. Gjør du ikke det og hunden blir redd eller så urolig at de ikke klarer å skrape så er det selvfølgelig bedre å dope den ned. Men jeg ville bare si at det er mulig å unngå å dope også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt egne skraper til å skrape bort tannstein. Jeg har også snakka med folk som bare bruker en vanelig kjøkkenkniv (ikke sånn skarp selvfølgelig). Men vil ikke hunden ligge stile kan det være greit å dra til veterinæren. Men da doper de ned hunden først. Bernern min har lett for å få tannstein og har hatt det fra hun var ganske ung, så jeg pleier å få det fjerna hos vet samtidig som hun vaksineres. Jeg ber da om at de ikke doper henne ned og garanterer for at jeg klarer å få henne til å ligge i stille. Første gang jeg gjorde dette var veterinæren mektig imponert. Det var første hunden han hadde fjerna tannstein på uten å dope. Så det er vel ikke så vanlig. Men kan jeg slippe å drope ned dyret så gjør jeg for all del det. Men da må du klare å få hunden til å ligge helt stille mens noen bruker makt (kan være ganske hardt å få vekk) i munnen dens. Gjør du ikke det og hunden blir redd eller så urolig at de ikke klarer å skrape så er det selvfølgelig bedre å dope den ned. Men jeg ville bare si at det er mulig å unngå å dope også.

Men hvordan skraper vetrinæren det bort?? Med en tannskrape eller noe elektrisk?? Jeg har egentlig ikke peiling på slike vetrnær-ting. Besøker dem bare når vaksinen står for tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Men hvordan skraper vetrinæren det bort?? Med en tannskrape eller noe elektrisk?? Jeg har egentlig ikke peiling på slike vetrnær-ting. Besøker dem bare når vaksinen står for tur..

På min har han brukt en helt vanlig tannskrape. Hun har hatt ganske mye til tider og en del av det har sittet hardt, men ekstremt mye har hun ikke hatt. Så kanskje de bruker noe elektrisk da eller at noen veterinærer gjør det? Min har ihvertfall alltid brukt skrape (er bare jeg som er for pinglete til å gjøre det selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dyreklinikkene bruker de ofte vannstråle for å fjerne tannstein. Altså en bitteliten høyttrykksspyler, i tillegg til skrape. Men da må hunden være dopet ned, for dette er så ubehagelig at de fleste hunder nok ville protestert.

Problemet med tannsten er ikke det man ser, men det man ikke ser, altså det som ligger under tannkjøttet. Dette får man ikke fjernet selv, da må man dra til en veterinær og få gjort det.

Men forebygging av tannsten under tannkjøttet kan og bør man gjøre selv. Ikke bare ved å skrape, men ved å gi hunden noe å tygge på. Det finnes mange gode tyggebein spesielt laget for å forhindre tannsten.

Red: skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får til å fjerne tannstein på Pippin med tommelneglen. Jeg tror det er Plaque-off som gjør at den er ganske lett å fjerne.

Oppdretteren til Pippin anbefalte å bruke et skrujern. Men vær forsiktig med spisse/skarpe ting i munnen til bissevovvene da! Hold godt fast i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ganske ufarlig "våpen" mot tannstein er også en liten mynt, faktisk.. (For oss som ikke har negler!)

Da fjerner man kjapt det som evt har kommet på hjørnetennene i hvertfall. På de større jekslene lenger bak er det litt "keitete" uansett hva man bruker. Men tannskrapen er såpass liten, så den er i alle fall ganske grei.

Det vet'ene jeg har vært hos bruker et ultralydsapparat for å fjerne tannstein. Høres ut som et borr (sånn høy hviiiiin-lyd, ganske grusom!)... Men utrolig effektivt, da!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får til å fjerne tannstein på Pippin med tommelneglen. Jeg tror det er Plaque-off som gjør at den er ganske lett å fjerne.

Bianca har tydelig brun/mørk tannsten på hjørnetennene og noen av tennene ved siden av.

Det er ikke mye, men får ikke skrapet det bort med neglene mine (har negler ;) ) det sitter utrolig godt fast.

Og forresten; Bianca har brukt PlaqueOff i et halvt år nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med Bichonene nå, men i hvert fall for noen år siden var de "kjent for" å ha dårlige tenner... Vi fikk alltid høre at vår hadde utrolig bra tenner til å være en bichon, men endte allikevel med 16 tenner for lite innen han tok turen til de evige jaktmarker 14 år gammel... Nå er kanskje ikke det så uvanlig, alderen tatt i betraktning, men allikevel... Det skjedde fort når det først begynte.

Tannsten kan føre til pyrea som er en tannkjøtt-sykdom som fører til at tennene løsner og må trekkes. Jeg ville derfor, om du ser at hunden har mye tannsten, fått veterinær til å fjerne det og startet med "blanke ark".

Se forøvrig også diskusjonen om Plack off.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hadde en hund tidligere som var plaget med tannstein. Jeg fikk som råd å prøve en aloevera-tannkrem.

Dette virket veldig pra. Jeg smurte tennene 2-3 ganger i uka. etter noen uker (2-3) var tannstinen borte og tannkjøttet lyst og fint igjen. Dette var en superkur som bare er å anbefale. Etterbehandlingen består i å smøre på tannkremen etter behov. Dette var ikke noe hunden likte, men jeg tror han satt pris på å bli kvitt munnproblemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hadde en hund tidligere som var plaget med tannstein. Jeg fikk som råd å prøve en aloevera-tannkrem.

Dette virket veldig pra. Jeg smurte tennene 2-3 ganger i uka. etter noen uker (2-3) var tannstinen borte og tannkjøttet lyst og fint igjen. Dette var en superkur som bare er å anbefale. Etterbehandlingen består i å smøre på tannkremen etter behov. Dette var ikke noe hunden likte, men jeg tror han satt pris på å bli kvitt munnproblemene.

Hvor ble tannkremen kjøpt? Prisen?

Vil gjerne at Bianca skal bli kvitt munnproblemene :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri ha fjernet tannstein selv. Uten rett teknikk (og redskap, men der er det jo bare å kjøpe tannskrape) skal det ikke mye til for å ødelegge emaljen slik at det blir hakk i den, og bakterier samler seg enda raskere.

Det beste er selvsagt å ikke gi plakk mulighet til å stivne, slik at tannstein ikke dannes;) gi for all del fôret tørt, puss tenner så ofte som mulig eller gi produkter mot tannstein (greenies, BucaDog etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...