Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsterker på trening og i konkurranse

charlotte

Recommended Posts

Skrevet

Dere som trener med godbiter, hvordan gjør dere det når dere skal konkurrere? Trener dere med mindre og mindre godbiter før debuten? Tropper dere plutselig opp uten godbit når dere kommer på prøveplassen? Bygger dere opp en forsterker hvor klapp og muntlig ros er det beste i verden, fra begynnelsen av? Det samme spørsmålet gjelder egentlig de som har hjernevaska gjenstandsglade hunder.. Hvordan venner man de av med det de jobber for?

Og hvor fort lærer de seg at på en prøve så får de ikke godbit/leke, så da er det ikke så kult å følge med?

Skrevet

Nå konkurrerer ikke jeg (enda i alle fall), men jeg og typen diskuterte dette i går, så det jeg skriver her er vel kanskje det jeg kommer til å gjøre når tiden kommer.

Man trapper jo ned belønningsfrekvensen, og hunden må jobbe lengre for mindre, ofte setter man da opp kvaliteten samtidig (logisk hvis du tenker etter). I tillegg kan man i fx lydighet gjøre en hel øvelse for en belønning, og man driver ikke på som i innlæringen at man gir godbit for både å komme i utgangsstilling og å sette seg der og å legge seg osv. Belønningen kommer når øvelsen er ferdig, gjerne baklengskjedet, fx innkalling som består av flere ting (fri ved fot, sitt og bli, kom, utgangsstilling). Man kan også legge det hele på doggie-zen, slik at hunden blir vant til å gjøre en hel øvelse, og da får fri for å gå ut av ringen for å hente belønningen sin (akkurat det er jo kjempepraktisk i konkurranser). Man kan også lære inn en annen sekundærforsterker enn bare klikk eller bra. Leste såvidt om det i Canis i går, og det kommer jeg til å prøve å finne ut mer av, sånn at man kan sekundærforsterke hunden i ringen, uten at det er ulovlig ros/belønning. Poenget var at man kunne lære inn en betinget sekundær forsterker, noe hunden i utgangspunktet likte, men så betinget man den. Etterhvert fikk hunden primærbelønning kun noen av gangene hvor denne ble brukt. Nokså komplisert, så jeg må definitivt lese litt mer før jeg kan bruke det. I lydighet kan man da fx bruke klapping og kløing eller ros (litt dumt siden man snakker så mye ellers).

Men hovedsaklig ville jeg lært hunden å jobbe lenge for en doggie-zen belønning. Om det er en fôrskål eller en kong har ikke så mye å si. Og vi har en lang vei å gå, hoho..

Skrevet

Jeg bare er spesielt nøye med å bruke mye stemme i tillegg til godbiter/ball de siste dagene, men jeg belønner på samme måte som ellers (altså sånn at det er helt uforutsigbart når belønningen kommer)

Skrevet

For meg varierer det litt hvordan det blir før konkurranser. Jeg prøver alltid å kjøre korte økter med mye og ofte belønning når jeg trener, og dette gjør jeg helt fram til konkurranser. Men det kommer litt an på øvelsene. Fri ved fot og lineføring måtte hales ut for at hun skulle orke å gå så lenge i konkurranser. Men øver jeg ruta, ligger det så godt som ALLTID en ball og lurer.

Rett før jeg skal inn vanker det alltid belønning, så hun VET at jeg har noe...

Skrevet
Rett før jeg skal inn vanker det alltid belønning, så hun VET at jeg har noe...

Så det er lov å gi hunden godbit rett før man skal inn?

Skrevet
Så det er lov å gi hunden godbit rett før man skal inn?

Ja, det er bare i ringen det ikke er lov å bruke belønning i form av godbiter og ball. Husker vi hadde en diskusjon på det med godbiter i lomma og "belønning" i ringen, den ligger her.

Skrevet

Jag trappar absolut ner på belöningar inför en tävling och ser till att hunden har erfarenhet av att jobba lika länge (eller helst längre) på träning som på tävling. För mig är det en självklarhet, jag vill inte ha en hund som blir besviken eller frustrerad på tävling. Tävling ska vara enkelt!

Skrevet

Det jeg gjør før en konkurranse er å forsikre meg om at hunden kan øvelsene, og trapper kanskje litt ned på belønningen. Men ikke bestandig. Hunden vet jo aldri når belønningen kommer uansett. Om det er etter en eller 7 øvelser vet den ikke noe om.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...