Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsterker på trening og i konkurranse


charlotte

Recommended Posts

Dere som trener med godbiter, hvordan gjør dere det når dere skal konkurrere? Trener dere med mindre og mindre godbiter før debuten? Tropper dere plutselig opp uten godbit når dere kommer på prøveplassen? Bygger dere opp en forsterker hvor klapp og muntlig ros er det beste i verden, fra begynnelsen av? Det samme spørsmålet gjelder egentlig de som har hjernevaska gjenstandsglade hunder.. Hvordan venner man de av med det de jobber for?

Og hvor fort lærer de seg at på en prøve så får de ikke godbit/leke, så da er det ikke så kult å følge med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå konkurrerer ikke jeg (enda i alle fall), men jeg og typen diskuterte dette i går, så det jeg skriver her er vel kanskje det jeg kommer til å gjøre når tiden kommer.

Man trapper jo ned belønningsfrekvensen, og hunden må jobbe lengre for mindre, ofte setter man da opp kvaliteten samtidig (logisk hvis du tenker etter). I tillegg kan man i fx lydighet gjøre en hel øvelse for en belønning, og man driver ikke på som i innlæringen at man gir godbit for både å komme i utgangsstilling og å sette seg der og å legge seg osv. Belønningen kommer når øvelsen er ferdig, gjerne baklengskjedet, fx innkalling som består av flere ting (fri ved fot, sitt og bli, kom, utgangsstilling). Man kan også legge det hele på doggie-zen, slik at hunden blir vant til å gjøre en hel øvelse, og da får fri for å gå ut av ringen for å hente belønningen sin (akkurat det er jo kjempepraktisk i konkurranser). Man kan også lære inn en annen sekundærforsterker enn bare klikk eller bra. Leste såvidt om det i Canis i går, og det kommer jeg til å prøve å finne ut mer av, sånn at man kan sekundærforsterke hunden i ringen, uten at det er ulovlig ros/belønning. Poenget var at man kunne lære inn en betinget sekundær forsterker, noe hunden i utgangspunktet likte, men så betinget man den. Etterhvert fikk hunden primærbelønning kun noen av gangene hvor denne ble brukt. Nokså komplisert, så jeg må definitivt lese litt mer før jeg kan bruke det. I lydighet kan man da fx bruke klapping og kløing eller ros (litt dumt siden man snakker så mye ellers).

Men hovedsaklig ville jeg lært hunden å jobbe lenge for en doggie-zen belønning. Om det er en fôrskål eller en kong har ikke så mye å si. Og vi har en lang vei å gå, hoho..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg varierer det litt hvordan det blir før konkurranser. Jeg prøver alltid å kjøre korte økter med mye og ofte belønning når jeg trener, og dette gjør jeg helt fram til konkurranser. Men det kommer litt an på øvelsene. Fri ved fot og lineføring måtte hales ut for at hun skulle orke å gå så lenge i konkurranser. Men øver jeg ruta, ligger det så godt som ALLTID en ball og lurer.

Rett før jeg skal inn vanker det alltid belønning, så hun VET at jeg har noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er lov å gi hunden godbit rett før man skal inn?

Ja, det er bare i ringen det ikke er lov å bruke belønning i form av godbiter og ball. Husker vi hadde en diskusjon på det med godbiter i lomma og "belønning" i ringen, den ligger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag trappar absolut ner på belöningar inför en tävling och ser till att hunden har erfarenhet av att jobba lika länge (eller helst längre) på träning som på tävling. För mig är det en självklarhet, jag vill inte ha en hund som blir besviken eller frustrerad på tävling. Tävling ska vara enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør før en konkurranse er å forsikre meg om at hunden kan øvelsene, og trapper kanskje litt ned på belønningen. Men ikke bestandig. Hunden vet jo aldri når belønningen kommer uansett. Om det er etter en eller 7 øvelser vet den ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...