Gå til innhold
Hundesonen.no

Dressurhalsbånd


Huldra

Recommended Posts

Litt inspirert fra en topic på et annet forum; når mener dere det er greit å bruke sitronhalsbånd mot bjeffing?

Er det forskjeller på en hund som bjeffer når den er alene, eller en hund som bjeffer på alt som går forbi huset? Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, Huldra da :)

Ja, men nå er jeg spent på å høre. Har egentlig ikke peiling på det, fortåes. :)

Hehe.. jeg er sladrekjerring.. hoho..:)

Neida, men folk blir så sure om jeg skulle tatt det der, føler jeg har sagt mitt uansett.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt inspirert fra en topic på et annet forum; når mener dere det er greit å bruke sitronhalsbånd mot bjeffing?

Er det forskjeller på en hund som bjeffer når den er alene, eller en hund som bjeffer på alt som går forbi huset? Kjør debatt!

Jeg mener det er greit å prøve hvis man har forsøkt det meste annet, og bjeffingen ikke forekommer når hunden er redd eller engstelig. Men hvis ikke det viser seg noen effekt etter en dag, eller effekten er for stor (hunden blir generelt engstelig for båndet), så skal det tas av. Det skal heller aldri brukes når ikke hunden er under oppsikt - altså skal ikke båndet brukes når hunden er alene hjemme, da man da ikke får sett hundens reaksjon. Det kan også være feil ved båndet som gjør at det blir inkonsekvent spruting, og det kan utløses ved murring eller hosting/spying.

Hvis det må brukes, foretrekker jeg vannsprut fremfor sitron, da sitronspruten blir sittende igjen i bart og pels og dermed opphører ikke straffen når den skal. Jeg foretrekker i tillegg at båndet har fjernkontroll slik at man kontrollere når det skal utløses, men da må man være trent i å treffe riktig tidspunkt.

Generelt skeptisk til at hvermansen skal bruke det og tro det bare er å sette på båndet så løser problemet seg, da slike bånd krever mer enn over gjennomsnitt kunnskap om hund og stimulikontroll. I rette hender, til rett hund kan det derimot være løsningen så lenge bjeffingen er av en karakter som ikke er nødvendig.

Det er på den annen side betenkeligheter med å fjerne all form for bjeffing, så her må man velge sine kamper. Hvis det sjenerer naboer og diverse, ser jeg at man står i nød for slike virkemidler i frykt for å bli kastet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å bruke når eieren begynner å bjeffe? :)

Hunder bjeffer, liker man ikke det kan man la være å skaffe seg en...

-Eller så kan man jo gjøre som de gjør "over there" - operere bort stemmebåndene! Det er en enda enklere og kjappere løsning for eier!-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg sa i det andre forumet :) så er jeg generelt i mot det,men det kan være ett greit hjelpe middel for en kort periode...men det er ikke en langvarig løsning

Fra hvilket forum?

Jeg synes det er helt greit hvis det har noen virkning. Hvis hunden ikke responderer har det jo ingen betydning, men hvis den bare blir usikker - og dermed bjeffer mer - er jeg imot. Altså kommer det helt an på resultatet.

Men du ser jo ikke resultatet før du har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det heller ikke, og kunne aldri brukt det på egne hunder. Derimot respekterer jeg at andre bruker det som siste utvei (men andre, mer positive midler syns jeg burde forsøkes først).

Mange hunder bjeffer av stress, og aversive stimuli (f.eks sitronsprut) virker stressende på hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det selv når hunden er alene, og bruker dette som siste utvei. Vi bor i samme hus som flere, og skal vi bort tar vi det på. Det er ikke ofte vi er borte fra hunden heller. kanskje tilsammen 2-3 timer i uka. Jeg hadde ikke i tankene at jeg kom til å ende opp med en skrikende hund når jeg dro fra huset, da alle jeg kjente som hadde hund ikke hadde noen problemer. Og "separasjonsangst"var bare noe jeg hadde såvidt hørt om og da var det jo veldig speielle tilfeller. Men så endte man opp med en desverre, og vi har i 3 år prøvd det meste. Det som har vært mest effektivt er sprutehalsbåndet. Derfor bruker vi det. Jeg vet godt at hunden vet at det er halbåndet som lager spruten, og at det ikke akkurat blir noe mer posivtiv opplevelse når vi skal gå, men vi har rett og slett ikke noe valg. Enten det, eller sitte komplett asosial sammen med bikkja.

Når vi flytter en gang, blir det forhåpentligvis enebolig, og da slipper hunden sprutebåndet. Da får hun bare hyle så mye hun vil. :glare: Vi tar det som det er NÅ. Og vi er så sjeldent borte, at noen få ganger med sprutehalsbåndet har jeg ikke dårlig samvittighet for.

Man ser fort om en hund takler det eller ikke. Noen forstetter å bjeffe med det på, og da er det jo ingen vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har jeg ikke. Ikke har jeg tenkt til å prøve det heller! Om man trener nok så bør da ikke det være nødvendig? og vis hunden forsatt bjeffer når den ikke skal så respekterer jeg at folk bruker slike halsbånd.

Men har sitt flere som går til innkjøp av bjeffehalsbånd allerede før de har fått valpen i hus og jeg mener at det er litt dumt og unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Har prøvd det på en annen hund, men den brøy (/brydde eller hva man skriver) seg ikke om det... Det var rett og slett ingen reaksjon i det hele tatt, så det sluttet vi med ganske fort... Det var med sitronduft.

Er det noe dem synes er ekkelt eller svir det i øynene eller noe sånt??? Sorry hvis det høres litt slemt ut, men det er det jeg har hørt og at de har sånn som gir dem støt, jeg har ikke noe behov får å bruke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å bruke når eieren begynner å bjeffe? :)

Hunder bjeffer, liker man ikke det kan man la være å skaffe seg en...

-Eller så kan man jo gjøre som de gjør "over there" - operere bort stemmebåndene! Det er en enda enklere og kjappere løsning for eier!-

Helt uenig, bjeffing er en uønsket atferd her hos oss. Jeg godtar ikke at bikkjene mine bjeffer ( uten grunn ) og da mener jeg at det er ingen grunn for å bjeffe på folk og andre dyr som går forbi huset når de er ute, eller når de er alene hjemme ( da jeg vet de ikke lidet av seperasjonsangst eller annen nervrotik lidelse )

Nå bjeffer ikke mine hunder, men hadde jeg hatt et problem med det hadde de fått på seg bjeffebånd med en eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig, bjeffing er en uønsket atferd her hos oss. Jeg godtar ikke at bikkjene mine bjeffer ( uten grunn ) og da mener jeg at det er ingen grunn for å bjeffe på folk og andre dyr som går forbi huset når de er ute, eller når de er alene hjemme ( da jeg vet de ikke lidet av seperasjonsangst eller annen nervrotik lidelse )

Nå bjeffer ikke mine hunder, men hadde jeg hatt et problem med det hadde de fått på seg bjeffebånd med en eneste gang.

Glimrende eksempel på "problemadferd" som egentlig bare er naturlig hundeadferd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende eksempel på "problemadferd" som egentlig bare er naturlig hundeadferd...

Det er kanskje helt normalt for en Schæfer, men for en Boxer å stå å bjeffe uten grunn er faktisk ikke normalt. Skal veldig mye til for at en Boxer skal bjeffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje helt normalt for en Schæfer, men for en Boxer å stå å bjeffe uten grunn er faktisk ikke normalt. Skal veldig mye til for at en Boxer skal bjeffe.

Når ble dette en rasediskusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble dette en rasediskusjon?

Det er kanskje mere vanlig for noen raser å bjeffe enn andre ? Skal hunden leve sammen med mensker får den selvsagt noen regler å leve etter, hos meg er det ikke lov til å bjeffe unødvendig. plain and simple :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje mere vanlig for noen raser å bjeffe enn andre ? Skal hunden leve sammen med mensker får den selvsagt noen regler å leve etter, hos meg er det ikke lov til å bjeffe unødvendig. plain and simple :)

Men hvis man ikke ønsker bjeffing, så skaffer man seg ikke hund? Hvis man ønsker LITE bjeffing så skaffer man seg en rase som bjeffer LITE (og håper individet man kjøper er rasetypisk).

Hvis man ønsker seg en hund som IKKE bjeffer så får man vel skaffe seg en basenji og finne seg i hyling, eller som sagt - gjøre som amerikanerne og operere bort stemmebåndene. Kjempekjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe dem synes er ekkelt eller svir det i øynene eller noe sånt??? Sorry hvis det høres litt slemt ut, men det er det jeg har hørt og at de har sånn som gir dem støt, jeg har ikke noe behov får å bruke det!

Hm... sitronhalsbånd dufter sitron - noe hundene ikke liker. Strømhalsbånd gir strøm ja. Viktig å ikke blande de to begrepenede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Hm... sitronhalsbånd dufter sitron - noe hundene ikke liker. Strømhalsbånd gir strøm ja. Viktig å ikke blande de to begrepenede.

Så hvem er mest vennlig å bruke??? Sitronduft??? Det høres i allefalll sånn ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om sånne tiltak. Som regel er det en underliggende grunn til at hunden bjeffer, og denne er der selv om lyden blir borte. Altså; hunden er like "kaotisk" i hodet om den feks vokter, er redd, sint etc, så jeg synes det er bedre å jobbe med disse underliggende årsakene.

Men OM man skal bruke det, synes jeg det er tull å bruke sitron. Greia med det hele er overaskelsen og ubehaget over å få en sprut, og det får den uansett om det er vann eller sitron i spruten. Sitron kan svi, lukte og smake vondt, så straffen oppfører ikke selv om hunden blir stille.

Jeg synes og at det er et must at man bruker et halsbånd med fjernkontroll og ikke et som utløser seg selv, og også kan løse ut på andre ting (nysing feks)

En treningsvenninne har brukt et slikt halsbånd (under kyndig oppfølging) på en hund som stikker av. Dette er en hund med god grunndressur, men som har fått en lei uvane med å stikke ut under trening av både lydighet og agillity. Selv om jeg ikke helt vet hva jeg mener om dette, har jeg stor forståelse for at hun prøver ut litt ekstraordinære tiltak, hun har virkelig prøvd mye og lenge (og hun er en dyktig hundetrener), men han er skikkelig uforutsigbar i forhold til denne adferden. Han kan gå i uker uten å gjøre det, men plutselig får han det for seg at han skal ta en runde.

I hvert fall, etter å ha gått med halsbåndet i en mnd (etter uker med tilvenning bare i å ha det på) har han fått to spruter for denne adferden, og det har vært meget vellykket. Han kommer da pilende tilbake til mor, som selvfølgelig trøster en hel masse. Det er helt tydelig at lysten til å stikke ut har blitt mye mindre hos han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...