Gå til innhold
Hundesonen.no

Dressurhalsbånd

Huldra

Recommended Posts

Litt inspirert fra en topic på et annet forum; når mener dere det er greit å bruke sitronhalsbånd mot bjeffing?

Er det forskjeller på en hund som bjeffer når den er alene, eller en hund som bjeffer på alt som går forbi huset? Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, Huldra da :)

Ja, men nå er jeg spent på å høre. Har egentlig ikke peiling på det, fortåes. :)

Hehe.. jeg er sladrekjerring.. hoho..:)

Neida, men folk blir så sure om jeg skulle tatt det der, føler jeg har sagt mitt uansett.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt inspirert fra en topic på et annet forum; når mener dere det er greit å bruke sitronhalsbånd mot bjeffing?

Er det forskjeller på en hund som bjeffer når den er alene, eller en hund som bjeffer på alt som går forbi huset? Kjør debatt!

Jeg mener det er greit å prøve hvis man har forsøkt det meste annet, og bjeffingen ikke forekommer når hunden er redd eller engstelig. Men hvis ikke det viser seg noen effekt etter en dag, eller effekten er for stor (hunden blir generelt engstelig for båndet), så skal det tas av. Det skal heller aldri brukes når ikke hunden er under oppsikt - altså skal ikke båndet brukes når hunden er alene hjemme, da man da ikke får sett hundens reaksjon. Det kan også være feil ved båndet som gjør at det blir inkonsekvent spruting, og det kan utløses ved murring eller hosting/spying.

Hvis det må brukes, foretrekker jeg vannsprut fremfor sitron, da sitronspruten blir sittende igjen i bart og pels og dermed opphører ikke straffen når den skal. Jeg foretrekker i tillegg at båndet har fjernkontroll slik at man kontrollere når det skal utløses, men da må man være trent i å treffe riktig tidspunkt.

Generelt skeptisk til at hvermansen skal bruke det og tro det bare er å sette på båndet så løser problemet seg, da slike bånd krever mer enn over gjennomsnitt kunnskap om hund og stimulikontroll. I rette hender, til rett hund kan det derimot være løsningen så lenge bjeffingen er av en karakter som ikke er nødvendig.

Det er på den annen side betenkeligheter med å fjerne all form for bjeffing, så her må man velge sine kamper. Hvis det sjenerer naboer og diverse, ser jeg at man står i nød for slike virkemidler i frykt for å bli kastet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å bruke når eieren begynner å bjeffe? :)

Hunder bjeffer, liker man ikke det kan man la være å skaffe seg en...

-Eller så kan man jo gjøre som de gjør "over there" - operere bort stemmebåndene! Det er en enda enklere og kjappere løsning for eier!-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg sa i det andre forumet :) så er jeg generelt i mot det,men det kan være ett greit hjelpe middel for en kort periode...men det er ikke en langvarig løsning

Fra hvilket forum?

Jeg synes det er helt greit hvis det har noen virkning. Hvis hunden ikke responderer har det jo ingen betydning, men hvis den bare blir usikker - og dermed bjeffer mer - er jeg imot. Altså kommer det helt an på resultatet.

Men du ser jo ikke resultatet før du har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det heller ikke, og kunne aldri brukt det på egne hunder. Derimot respekterer jeg at andre bruker det som siste utvei (men andre, mer positive midler syns jeg burde forsøkes først).

Mange hunder bjeffer av stress, og aversive stimuli (f.eks sitronsprut) virker stressende på hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det selv når hunden er alene, og bruker dette som siste utvei. Vi bor i samme hus som flere, og skal vi bort tar vi det på. Det er ikke ofte vi er borte fra hunden heller. kanskje tilsammen 2-3 timer i uka. Jeg hadde ikke i tankene at jeg kom til å ende opp med en skrikende hund når jeg dro fra huset, da alle jeg kjente som hadde hund ikke hadde noen problemer. Og "separasjonsangst"var bare noe jeg hadde såvidt hørt om og da var det jo veldig speielle tilfeller. Men så endte man opp med en desverre, og vi har i 3 år prøvd det meste. Det som har vært mest effektivt er sprutehalsbåndet. Derfor bruker vi det. Jeg vet godt at hunden vet at det er halbåndet som lager spruten, og at det ikke akkurat blir noe mer posivtiv opplevelse når vi skal gå, men vi har rett og slett ikke noe valg. Enten det, eller sitte komplett asosial sammen med bikkja.

Når vi flytter en gang, blir det forhåpentligvis enebolig, og da slipper hunden sprutebåndet. Da får hun bare hyle så mye hun vil. :glare: Vi tar det som det er NÅ. Og vi er så sjeldent borte, at noen få ganger med sprutehalsbåndet har jeg ikke dårlig samvittighet for.

Man ser fort om en hund takler det eller ikke. Noen forstetter å bjeffe med det på, og da er det jo ingen vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har jeg ikke. Ikke har jeg tenkt til å prøve det heller! Om man trener nok så bør da ikke det være nødvendig? og vis hunden forsatt bjeffer når den ikke skal så respekterer jeg at folk bruker slike halsbånd.

Men har sitt flere som går til innkjøp av bjeffehalsbånd allerede før de har fått valpen i hus og jeg mener at det er litt dumt og unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Har prøvd det på en annen hund, men den brøy (/brydde eller hva man skriver) seg ikke om det... Det var rett og slett ingen reaksjon i det hele tatt, så det sluttet vi med ganske fort... Det var med sitronduft.

Er det noe dem synes er ekkelt eller svir det i øynene eller noe sånt??? Sorry hvis det høres litt slemt ut, men det er det jeg har hørt og at de har sånn som gir dem støt, jeg har ikke noe behov får å bruke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å bruke når eieren begynner å bjeffe? :)

Hunder bjeffer, liker man ikke det kan man la være å skaffe seg en...

-Eller så kan man jo gjøre som de gjør "over there" - operere bort stemmebåndene! Det er en enda enklere og kjappere løsning for eier!-

Helt uenig, bjeffing er en uønsket atferd her hos oss. Jeg godtar ikke at bikkjene mine bjeffer ( uten grunn ) og da mener jeg at det er ingen grunn for å bjeffe på folk og andre dyr som går forbi huset når de er ute, eller når de er alene hjemme ( da jeg vet de ikke lidet av seperasjonsangst eller annen nervrotik lidelse )

Nå bjeffer ikke mine hunder, men hadde jeg hatt et problem med det hadde de fått på seg bjeffebånd med en eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig, bjeffing er en uønsket atferd her hos oss. Jeg godtar ikke at bikkjene mine bjeffer ( uten grunn ) og da mener jeg at det er ingen grunn for å bjeffe på folk og andre dyr som går forbi huset når de er ute, eller når de er alene hjemme ( da jeg vet de ikke lidet av seperasjonsangst eller annen nervrotik lidelse )

Nå bjeffer ikke mine hunder, men hadde jeg hatt et problem med det hadde de fått på seg bjeffebånd med en eneste gang.

Glimrende eksempel på "problemadferd" som egentlig bare er naturlig hundeadferd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende eksempel på "problemadferd" som egentlig bare er naturlig hundeadferd...

Det er kanskje helt normalt for en Schæfer, men for en Boxer å stå å bjeffe uten grunn er faktisk ikke normalt. Skal veldig mye til for at en Boxer skal bjeffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje helt normalt for en Schæfer, men for en Boxer å stå å bjeffe uten grunn er faktisk ikke normalt. Skal veldig mye til for at en Boxer skal bjeffe.

Når ble dette en rasediskusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble dette en rasediskusjon?

Det er kanskje mere vanlig for noen raser å bjeffe enn andre ? Skal hunden leve sammen med mensker får den selvsagt noen regler å leve etter, hos meg er det ikke lov til å bjeffe unødvendig. plain and simple :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje mere vanlig for noen raser å bjeffe enn andre ? Skal hunden leve sammen med mensker får den selvsagt noen regler å leve etter, hos meg er det ikke lov til å bjeffe unødvendig. plain and simple :)

Men hvis man ikke ønsker bjeffing, så skaffer man seg ikke hund? Hvis man ønsker LITE bjeffing så skaffer man seg en rase som bjeffer LITE (og håper individet man kjøper er rasetypisk).

Hvis man ønsker seg en hund som IKKE bjeffer så får man vel skaffe seg en basenji og finne seg i hyling, eller som sagt - gjøre som amerikanerne og operere bort stemmebåndene. Kjempekjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe dem synes er ekkelt eller svir det i øynene eller noe sånt??? Sorry hvis det høres litt slemt ut, men det er det jeg har hørt og at de har sånn som gir dem støt, jeg har ikke noe behov får å bruke det!

Hm... sitronhalsbånd dufter sitron - noe hundene ikke liker. Strømhalsbånd gir strøm ja. Viktig å ikke blande de to begrepenede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Hm... sitronhalsbånd dufter sitron - noe hundene ikke liker. Strømhalsbånd gir strøm ja. Viktig å ikke blande de to begrepenede.

Så hvem er mest vennlig å bruke??? Sitronduft??? Det høres i allefalll sånn ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om sånne tiltak. Som regel er det en underliggende grunn til at hunden bjeffer, og denne er der selv om lyden blir borte. Altså; hunden er like "kaotisk" i hodet om den feks vokter, er redd, sint etc, så jeg synes det er bedre å jobbe med disse underliggende årsakene.

Men OM man skal bruke det, synes jeg det er tull å bruke sitron. Greia med det hele er overaskelsen og ubehaget over å få en sprut, og det får den uansett om det er vann eller sitron i spruten. Sitron kan svi, lukte og smake vondt, så straffen oppfører ikke selv om hunden blir stille.

Jeg synes og at det er et must at man bruker et halsbånd med fjernkontroll og ikke et som utløser seg selv, og også kan løse ut på andre ting (nysing feks)

En treningsvenninne har brukt et slikt halsbånd (under kyndig oppfølging) på en hund som stikker av. Dette er en hund med god grunndressur, men som har fått en lei uvane med å stikke ut under trening av både lydighet og agillity. Selv om jeg ikke helt vet hva jeg mener om dette, har jeg stor forståelse for at hun prøver ut litt ekstraordinære tiltak, hun har virkelig prøvd mye og lenge (og hun er en dyktig hundetrener), men han er skikkelig uforutsigbar i forhold til denne adferden. Han kan gå i uker uten å gjøre det, men plutselig får han det for seg at han skal ta en runde.

I hvert fall, etter å ha gått med halsbåndet i en mnd (etter uker med tilvenning bare i å ha det på) har han fått to spruter for denne adferden, og det har vært meget vellykket. Han kommer da pilende tilbake til mor, som selvfølgelig trøster en hel masse. Det er helt tydelig at lysten til å stikke ut har blitt mye mindre hos han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...