Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden-Utstillingsfeil


Guest Maritus

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Hei!

Det er ikke alltid like lett å se egen hunds feil - anatomi og kynologi kan være vanskelige områder å lære seg til kun ved å lese. Det er lett å lese rasebeskrivelsen, og føle at alt stemmer på ens egen hund.

Åpenbare feil kan man kanskje klare å se, som feil farge, feil bitt (men noen bitt er trange eller bare milimeter feil), øyenfarge (på den annen side: Hva betyr "mørke øyne"?).

Det er ikke like lett for uerfarne å vite hvordan en steil skulder, bratt stopp, fallende kryss og moderat vinklet ser ut.

Og det er jo en av grunnene til at vi drar på utstilling, for å få en autorisert dommer til å komme med sin mening. Så det er en måte. Hvis oppdretter har peiling (ingen sammenheng mellom oppdrett og rasekunnskap, for å tenke worst case scenario), bør jo denne kunne uttale seg. En annen måte er å kontakte den lokale raseklubben, og høre om noen erfarne utstillere eller oppdrettere vil hjelpe deg.

Så er det jo også stor forskjell på diskvalifiserende feil - som skal gi null i premiering, og utstillingsfeil - som kan gjøre at strenge dommere vil gi andre i stedet for første premie, holde tilbake certet, også videre. Testikkelmangel på hannhund eller aggressive utfall er en automatisk null, mens en løs front kan være alt fra en tredje premie til cacib. Det avhenger jo av dommerens preferanser, hvor streng denne er - og konkurransen.

Så har du også de feilene som kan rettes på, men som på den aktuelle utstillingsdagen vil gi en KIP (kan ikke premieres) - for eksempel at hunden ikke er i stand til å trave på grunn av manglende båndtrening, at den er noe sky på grunn av manglende sosialisering, at den er for tjukk, for tynn, at den halter, også videre. Det er i og for seg utstillingsfeil, men kan i flere tilfeller gjøres noe lovlig med.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Ho er vel registrert i NKK? Så hvorfor ikke bare melde henne på en utstilling? Da får du svar på det, og mye lettere, enn at folk på internett som ikke får sett henne ordentlig, skal svare disse spm.

Skader ikke å prøve :)

Hmm.. Jeg vet ikke om jeg tørr og gå rundt i ringen med henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden tispa mi har brun/rosa nese, noen kaller brun og noen kaller rosa... vet ikke jeg, men er det utstillingsfeil???

Rasestandarden sier:

"Nesebrusk: sort foretrekkes."

Så det er ikke en feil, men svart er idealet og din hund vil dermed ha en ulempe i forhold til "likeverdige" hunder ellers som har svart nese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Rasestandarden sier:

"Nesebrusk: sort foretrekkes."

Så det er ikke en feil, men svart er idealet og din hund vil dermed ha en ulempe i forhold til "likeverdige" hunder ellers som har svart nese.

Å ja... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg vet ikke om jeg tørr og gå rundt i ringen med henne :)

Det hjelper kanskje ikke at jeg sier at det overhode ikke er farlig.

Bor oppdretter i n'rheten, og kan stille henne.

Kjenner du noen andre som vil bli med p[ utstilling, eller likevel skal stille p[ den utstillingen.

*tastaturet mitt oppf;rer seg underlig, s[ jeg har mistet norske s'rbokstaver og spesialtegn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Det hjelper kanskje ikke at jeg sier at det overhode ikke er farlig.

Bor oppdretter i n'rheten, og kan stille henne.

Kjenner du noen andre som vil bli med p[ utstilling, eller likevel skal stille p[ den utstillingen.

*tastaturet mitt oppf;rer seg underlig, s[ jeg har mistet norske s'rbokstaver og spesialtegn

Nei, vi fikk henne fra Kristiansand ett sted <_< Uff, sånn har det gamsle tastaturet vårt vært:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi fikk henne fra Kristiansand ett sted <_< Uff, sånn har det gamsle tastaturet vårt vært:)

Er du aktiv i retrieverklubben i avdeling Vestfold? Kanskje de har utstilling i nærheten, slik at noen kan vise hunden for deg?

Og om du ikke vil ha hunden stilt, kanskje det finnes goldenoppdrettere i avdelingen som kan uttale seg?

Ellers er det jo ikke sååå langt fra Kristiansand til Vestfold - jeg hadde satt pris på om valpekjøper ville komme på besøk, og vise fram hunden... :)

(Jippi, det ser ut som om en reboot fikk tastaturet tilbake til normalt. Husker ikke sist jeg slo av dataen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Er du aktiv i retrieverklubben i avdeling Vestfold? Kanskje de har utstilling i nærheten, slik at noen kan vise hunden for deg?

Og om du ikke vil ha hunden stilt, kanskje det finnes goldenoppdrettere i avdelingen som kan uttale seg?

Ellers er det jo ikke sååå langt fra Kristiansand til Vestfold - jeg hadde satt pris på om valpekjøper ville komme på besøk, og vise fram hunden... :)

(Jippi, det ser ut som om en reboot fikk tastaturet tilbake til normalt. Husker ikke sist jeg slo av dataen...)

Jeg er ikke så sktiv der, men får kanskje lov til å melde meg inn i lohk (larvik og omegnshundeklubb). Jeg kan jo høre om stefaren min kan spørre han da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å se feil på egen hund. Jeg stiller selv min golden med rosa/brun nese. Det er ikke feil, og etter det jeg har erfart bryr ikke de fleste dommerne seg om det. Grunnen er vel at brun nese blir mer og mer vanlig hos golden.

skjønner at du syns det er litt skummelt å stille hunden, men jeg kan si deg at det er kjempe gøy! :) Hvis du ikke vil kan du få noen til å stille henne for deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Det er ikke lett å se feil på egen hund. Jeg stiller selv min golden med rosa/brun nese. Det er ikke feil, og etter det jeg har erfart bryr ikke de fleste dommerne seg om det. Grunnen er vel at brun nese blir mer og mer vanlig hos golden.

skjønner at du syns det er litt skummelt å stille hunden, men jeg kan si deg at det er kjempe gøy! :) Hvis du ikke vil kan du få noen til å stille henne for deg.

Lykke til!

Men kjenner ingen som gjør det! Det er liksom bare jeg som er onkelig inntresert i hund i familien. Stefaren min er også inntresert, men har aldri stilt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjenner ingen som gjør det! Det er liksom bare jeg som er onkelig inntresert i hund i familien. Stefaren min er også inntresert, men har aldri stilt ut!

Nettopp derfor bør du få et eller annet hundemiljø å vanke i - det er sunt både for deg og for hunden å omgås andre. Om du finner retrieverklubber, rottweilerklubben eller den lokale klubben er ett fett - bare finn flere å omgås. Da slipper du å være alene om hobbyen, kan lære mer om det å ha hund, og hunden din får sosialisert seg. Kanskje har de du blir med hos utstillingstrening, kanskje har de noen som liker å stille hund som kan gjøre det for deg - uansett er det alltid nyttig å ha et miljø rundt seg.

Jeg skjønner det kan være litt skummelt å ta kontakt med fremmede, men vi har alle vært nye! Jeg skal flytte fra der jeg bor i løpet av året, og må selv finne en ny hundeklubb å bli med i da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Nettopp derfor bør du få et eller annet hundemiljø å vanke i - det er sunt både for deg og for hunden å omgås andre. Om du finner retrieverklubber, rottweilerklubben eller den lokale klubben er ett fett - bare finn flere å omgås. Da slipper du å være alene om hobbyen, kan lære mer om det å ha hund, og hunden din får sosialisert seg. Kanskje har de du blir med hos utstillingstrening, kanskje har de noen som liker å stille hund som kan gjøre det for deg - uansett er det alltid nyttig å ha et miljø rundt seg.

Jeg skjønner det kan være litt skummelt å ta kontakt med fremmede, men vi har alle vært nye! Jeg skal flytte fra der jeg bor i løpet av året, og må selv finne en ny hundeklubb å bli med i da.

Rottweileren er stefaren min sis den...thihii... den bruker ikke jeg! Men Golden tispa er min! Å ja, skummelt synes jeg det er! Jeg vil ikke bare gå ned dit mens det er tur/trening og si "her er jeg". Det er derfor jeg prøver og bli med på hundetreff, men de blir aldri noe av :) Eller sonetreff da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Rottweileren er stefaren min sis den...thihii... den bruker ikke jeg! Men Golden tispa er min! Å ja, skummelt synes jeg det er! Jeg vil ikke bare gå ned dit mens det er tur/trening og si "her er jeg". Det er derfor jeg prøver og bli med på hundetreff, men de blir aldri noe av :) Eller sonetreff da!

I år nå ble jeg medlem av den lokale fuglehundklubben her, og guri hvor jeg gruet meg til det første foredraget. Jeg hadde faktisk med meg mamma, siden jeg ikke ville dra alene.

Vi troppet opp, og i starte var det bare litt kaffe osv, før selve foredraget begynte. Jeg gikk til den andre enden av rommet fordi jeg kjente ingen. Mange som kom bort å begynte å snakke med meg- kjempe trivelig. Jeg vet et ikke alltid er lett, men prøv iallefall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
I år nå ble jeg medlem av den lokale fuglehundklubben her, og guri hvor jeg gruet meg til det første foredraget. Jeg hadde faktisk med meg mamma, siden jeg ikke ville dra alene.

Vi troppet opp, og i starte var det bare litt kaffe osv, før selve foredraget begynte. Jeg gikk til den andre enden av rommet fordi jeg kjente ingen. Mange som kom bort å begynte å snakke med meg- kjempe trivelig. Jeg vet et ikke alltid er lett, men prøv iallefall! :)

Ja, jeg må jo først få lov til å bli medlem! Men skal prøve... Er egentlig litt sjenert jeg... Egentlig veldig! Og jeg føler at jeg ikke er så god med hunden min som de andre er... Det er den første jeg har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweileren er stefaren min sis den...thihii... den bruker ikke jeg! Men Golden tispa er min! Å ja, skummelt synes jeg det er! Jeg vil ikke bare gå ned dit mens det er tur/trening og si "her er jeg". Det er derfor jeg prøver og bli med på hundetreff, men de blir aldri noe av :) Eller sonetreff da!

Hehe, jeg hadde ikke fått med meg noen rottweiler, og brukte det som helt fiktivt eksempel!

Hva om du ringer til en i klubben, slik at du "kjenner" en på forhånd? Si at du har lyst til å bli med i klubben, og lurer på hva de gjør. Så kan du velge et arrangement som virker mer uhøytidelig å bli med på som en start. Kanskje kan du avtale med den du ringer at dere kommer ti minutter før de andre - så slipper du å komme mens det er så mange fremmede.

Og er du riktig heldig, kanskje det er noen her inne som er med i en hundeklubb som kan være aktuell for deg, slik at du kan alliere deg med de? Legg en tråd på for eksempel åpent forum, og hør om noen er aktiv i klubb X.

Lykke til! Dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Hehe, jeg hadde ikke fått med meg noen rottweiler, og brukte det som helt fiktivt eksempel!

Hva om du ringer til en i klubben, slik at du "kjenner" en på forhånd? Si at du har lyst til å bli med i klubben, og lurer på hva de gjør. Så kan du velge et arrangement som virker mer uhøytidelig å bli med på som en start. Kanskje kan du avtale med den du ringer at dere kommer ti minutter før de andre - så slipper du å komme mens det er så mange fremmede.

Og er du riktig heldig, kanskje det er noen her inne som er med i en hundeklubb som kan være aktuell for deg, slik at du kan alliere deg med de? Legg en tråd på for eksempel åpent forum, og hør om noen er aktiv i klubb X.

Lykke til! Dette klarer du!

Klubb X???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT, men det med å være NY i et miljø er ofte skummelt.. Jeg er sikker på at vi alle kjenner det fra tid til annen, og det er noe man skal tenke på.

Man sitter på et kurs e.l. og det virker som om ALLE kjenner alle andre ved fornavn, og det er bare enselv som er outsider i forsamlingen. Men hvis man fatter litt mot og i alle fall prøver å snakke med den/de som sitter ved siden av så er det forbausende mange som faktisk føler akkurat det samme som deg!

Også gjelder det å gjengjelde tjenesten, da - når man vel er inne i miljøet. Gå bort til de som står der som veggpryd, ta kontakt, trekk dem inn i samtalen, etc. Og åpningsreplikken er jo så enkel - "Hva slags hund har du, da?" Den funker alltid!

Ang. utstillingsfeil så er det enorme forskjeller på hva de forskjellige dommerne legger vekt på. Noen er nærmest paniske på noen detaljer, andre ser mye mere helhet, noen har dilla på øyne - andre ører, etc..

Så hvis man virkelig vil vite hvordan hunden sin faktisk ser ut så må man stille i hvertfall 3-4 ganger (for forskjellige dommere) og så sammenligne resultatene og kritikkene.

Hvis det er noe gjennomgående som alle poengterer, så er det troligvis noe der. Men hvis alle har forskjellige ting å si, så kan man nok anta at hunden er relativt OK sett over hele.

Men å komme inn i et miljø, ha med noen som er litt mere "dreven" på utstilling de første gangene (også for å ha noen å prate med) er alltid betryggende.

Susanne

EDIT - glemte å si.. Hvis du finner en utst. i nærheten - hvorfor ikke spørre her på Sonen om noen skal dit? Jeg er sikker på at du kan få hjelp av en av oss, og da "kjenner" du i alle fall noen der - litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Hva mener du med OT??? Å ennå vet jeg ikke om jeg får lov til å bli medlem, men har veldig lyst... Men jeg pleier og ha hundne min i Svarstad og pleier noen ganger og ha henne med ned hit til pappa... (er i Svarstad veldig ofte, like mye nesten som i Larvik!) Hvor er det åpent forum???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klubb X???

Ja, i stedet for å gi deg navnet på en konkret klubb (siden jeg ikke finnes kjent i Vestfold), skrev jeg klubb X. Hvilken som helst klubb du måtte ønske å kontakte.

Hva mener du med OT??? Å ennå vet jeg ikke om jeg får lov til å bli medlem, men har veldig lyst... Men jeg pleier og ha hundne min i Svarstad og pleier noen ganger og ha henne med ned hit til pappa... (er i Svarstad veldig ofte, like mye nesten som i Larvik!) Hvor er det åpent forum???

Åpent forum er her på hundesonen - på samme måte som utstilling er et sted å diskutere, er åpent et annet. Jeg foreslo der, fordi spørsmålet ditt er så stort og generelt, at det vil gi flest svar på åpent forum.

OT betyr of the track - du spør jo innledningsvis om hvordan man kan se om en golden har utstillingsfeil, så of the track betyr når man svarer på noe annet - det med å være ny i en hundeklubb har jo dukket opp som undertema underveis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Ja, jeg må jo først få lov til å bli medlem! Men skal prøve... Er egentlig litt sjenert jeg... Egentlig veldig! Og jeg føler at jeg ikke er så god med hunden min som de andre er... Det er den første jeg har!

Medlemskap er åpent for alle, så der er du garantert velkommen!

Dette er også min første hund, og jeg er også veldig sjenert. Kast deg ut i det, det er det aller beste rådet jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Forstod ikke det OT greine :)

Medlemskap er åpent for alle, så der er du garantert velkommen!

Dette er også min første hund, og jeg er også veldig sjenert. Kast deg ut i det, det er det aller beste rådet jeg har.

Men det koster penger å bli medlem... I lohk i allefall... Det må jeg spørre pappa om...

*Dobbeltpost. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...