Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis hunden biter


Marthe

Recommended Posts

I helgen var jeg oppi en urolig ekkel situasjon. Det var en dame (som helt sikkert burde vært innlagt en eller annen plass...) som uprovosert truet meg og flere andre skikkelig på buss stasjonen i Stavanger. Jeg hadde med meg Tassa. Hun gikk selvfølgelig i mellom damen og meg. Hun bjeffet og knurret skikkelig. Tassa er verken skarp eller nervøs, men hun har mye mot. Jeg vet at hun kunne bite i den situasjonen, for å forsvare meg. Damen sto først på god avstand, men kom nærmere etter hvert. Jeg sa tydelig "hvis du kommer nærmere biter hunden." Damen brydde seg ikke, og kom nærmere... Tassa begynte å knurre skikkelig, og stresset som jeg ble gjentok jeg tydelig at "hunden biter hvis du kommer nærmere nå". Dum som hun var kom hun nærmere, og prøvde å slå etter meg. Det eneste jeg kom på å gjøre var å be Tassa bjeffe. Det gjorde hun 0,2 sek etter at jeg ga beskjed, og der kom det et skikkelig bjeff som skremte damen veldig. Hun gikk derfor noen meter vekk. Heldigvis kom Securitas vaktene inn rett etterpå, og fjernet henne.

Jeg er glad for det gikk som det gikk. Det jeg tenker på nå er at hvis Tassa hadde bitt denne damen. Hadde det vært min feil da? Evt hadde det vært en "avlivningsgrunn" hvis jeg hadde blitt anmeldt? Jeg ga beskjed minst 2 ganger hva som kom til å skje hvis hun gjorde meg noe. Heldigvis så har jeg en hund som er ryddig nok i slike situasjoner, og derfor klarte å takle det.

(Jeg har skrevet grundigere om dette i bloggen på hjemmesiden for de som vil lese det der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Jeg vil tro at du har din sak på det tørre, nødverge paragrafen sier at man kan forsvare seg med "samme makt" som man bli angrepet med. Nødrett'en brukes til å forhindre skade.

Når du i tillegg har advart 2 ganger om hva som kommer til å skje når hun kommer nærmere og nekter å gir seg, samtidig går til angrep på deg så burde du stille sterkt. Hunden vil jo bare forsvare eieren.

Selvsagt så er det endel andre faktorer som spiller inn. f.eks. når damen gir seg, slipper/fjerner du hunden med engang eller blir den tyggende på angriperen til politiet kommer osv, men om du fjerner hunden med engang angriperen er stoppet så vil det nok gå bra tror jeg.

Men, dette er uansett en høyest uønskelig situasjon, bra at det gikk slik det gjorde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette går ikke under nødvergeparagrafen, og du kunne blitt dømt til å avlive Tassa, så vidt jeg vet. Selv innbruddstyver kan få en hund avlivet hvis den biter, ved visse omstendigheter.. Bra det gikk som det gikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, syntes det høres rart ut egentlig, det blir litt dumt om man ikke kan forsvare seg selv, nå snakker ikke jeg om å sende hunden på noen men..

Jeg "vet" at man kan bli straffet om hunden biter en som bryter seg inn i huset ditt (noe som egentlig er ganske idiotisk, men, Norges lov). Har du derimot et skilt på huset som sier "Her Vokter Hunden" eller lignende så kan man slippe unna, jeg ville tro at en muntlig advarsel gjør det samme? Er det noen jurister her? Et intressant tema:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har lov å bjeffe, men å bite en person pga hun sjeller deg ut.. Det er jeg ganske sikker på hadde endt med avliving. Jeg hadde vert litt redd selv hvis jeg hadde hattt en hund som kunne bite andre...

Skjeller ut er en ting, men damen går til fysisk angrep, da er det en annen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har lov å bjeffe, men å bite en person pga hun sjeller deg ut.. Det er jeg ganske sikker på hadde endt med avliving. Jeg hadde vert litt redd selv hvis jeg hadde hattt en hund som kunne bite andre...

Det er vel ikke snakk om at ho bare skjelte henne ut, men om ho hadde slått henne?! Eller tar jeg helt feil nå Marthe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Jeg "vet" at man kan bli straffet om hunden biter en som bryter seg inn i huset ditt (noe som egentlig er ganske idiotisk, men, Norges lov). Har du derimot et skilt på huset som sier "Her Vokter Hunden" eller lignende så kan man slippe unna, jeg ville tro at en muntlig advarsel gjør det samme? *klippet*

Nja, det har tidligere vært diskutert dette med å skilte utendørs på huset at man har hund. Mener at det var i en eksplisitt sak hvor en innbruddstyv var blitt bitt OG eier hadde et slikt skilt utenfor at det faktisk ble dømt i favør av innbruddstyv. Dette pga av skiltet som visstnok "sa" at eier visste at hunden kunne bite... (men ingen sa visst noe om at innbruddstyven burde ha skjønt at "hm.. går jeg inn her, så møter jeg på en hund..." og dermed handler på egen risiko).

I Norge funker dette altså meget dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk angrep som i "maktmisbruk" slik det står i Norske Ordbok under misbruk: "~bruk (av I bruk) uriktig el. ulovlig bruk m- av tid, resurser / alkoholm-, maktm-, stoffm-"

Dvs. slag, dask, banke opp og alt som fysisk volder skade på din person.

Det må selvfølgelig være i svar med hva som blir utført på din person,

Det er ikke greit at hunden henger i armen og fillerister etter et kraftig dask, derimot et lite bitt for å advare/vise tenner tror jeg vil være OK.

Er personen 120kg , boler og med knyttnever store som meloner og begynner å hamre løs på deg derimot , så skulle man tro at det var greit at hunden prøvde å få angriperen av deg.

Jeg har et lite kurs om Nødverge og Nødrett fra Vekterskolen, og uttifra det jeg lærte det tror jeg at "Crizpo" er trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner faktisk ikke helt hva loven sier, men jeg mener at det riktige å gjøre i en slik situasjon er å fjerne hunden fra situasjonen mest mulig. Uansett om man føler seg truet eller ikke så er det ikke hundens oppgave å skremme vekk "faren". I den situasjonen du var i ville jeg heller ha bedt Tassa gå bak meg eventuellt legge seg ned eller så ville jeg forlatt åstedet. Jeg har hatt to hunder som ville ha bitt i en slik situasjon og jeg har ei lita tøtte her nå som ser ut til å bli ganske så skarp så jeg har tenkt mye i gjennom slike situasjoner og kommet frem til at jeg ikke er så opptatt av hva loven sier hunden min har rett til, jeg er opptatt av at hunden min aldri skal føle behovet for å beskytte meg. Jeg skal beskytte hunden min.

Edit: et hav av skrivefeil!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk angrep som i "maktmisbruk" slik det står i Norske Ordbok under misbruk: "~bruk (av I bruk) uriktig el. ulovlig bruk m- av tid, resurser / alkoholm-, maktm-, stoffm-"

Dvs. slag, dask, banke opp og alt som fysisk volder skade på din person.

Det må selvfølgelig være i svar med hva som blir utført på din person,

Det er ikke greit at hunden henger i armen og fillerister etter et kraftig dask, derimot et lite bitt for å advare/vise tenner tror jeg vil være OK.

Er personen 120kg , boler og med knyttnever store som meloner og begynner å hamre løs på deg derimot , så skulle man tro at det var greit at hunden prøvde å få angriperen av deg.

Jeg har et lite kurs om Nødverge og Nødrett fra Vekterskolen, og uttifra det jeg lærte det tror jeg at "Crizpo" er trygg.

Jeg selv kunne latt hunden bjeffe knurre, men ikke bite! Og hvor sterkt er et bitt da? Det er ganske stor forskjell på et bitt og bjeffing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok aldri latt min hund bite før mitt liv eller helse var truet, som en siste utvei, jeg ville aldri sendt min hund på noen.

Dette med et dask blir bare teoretisk om hunden SKULLE ha bitt på en eller annen måte, bedømme hvor hardt en hund har lov til å forsvare en eier utifra det blir vansklig og juryens oppgave, men sålenge det ikke overgår angrepet's skade/potensiale for skade tror jeg man vil slippe unna, evt. få en advarsel/bot i verstefall.

Jeg håper ingen vil bruke denne loven på sin side som en unskyldning for at hunden deres er ustabil , om jeg har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har lov å bjeffe, men å bite en person pga hun sjeller deg ut.. Det er jeg ganske sikker på hadde endt med avliving. Jeg hadde vert litt redd selv hvis jeg hadde hattt en hund som kunne bite andre...

Jeg vil tro at de fleste hunder hadde reagert i denne situasjonen. Alle hunder kan bite, og det er derfor jeg sier at jeg vet at også min hund kunne ha gjort det.

Det er vel ikke snakk om at ho bare skjelte henne ut, men om ho hadde slått henne?! Eller tar jeg helt feil nå Marthe?

Ja, hun prøvde å slå/sparke flere ganger.

Jeg aner faktisk ikke helt hva loven sier, men jeg mener at det riktige å gjøre i en slik situasjon er å fjerne hunden fra situasjonen mest mulig. Uansett om man føler seg truet eller ikke så er det ikke hundens oppgave å skremme vekk "faren". I den situasjonen du var i ville jeg heller ha bedt Tassa gå bak meg eventuellt legge seg ned eller så ville jeg forlatt åstedet. Jeg har hatt to hunder som ville ha bitt i en slik situasjon og jeg har ei lita tøtte her nå som ser ut til å bli ganske så skarp så jeg har tenkt mye i gjennom slike situasjoner og kommet frem til at jeg ikke er så opptatt av hva loven sier hunden min har rett til, jeg er opptatt av at hunden min aldri skal føle behovet for å beskytte meg. Jeg skal beskytte hunden min.

Edit: et hav av skrivefeil!:)

Hun lå i begynnelsen, men hun som skulle ta alle rundt seg prøvde å slå ei gammel dame som satt ved siden av meg (tipper hun var rundt 80 år), da bjeffet Tassa skikkelig for å skremme. Etter det prøvde jeg å komme meg vekk, og det var da dama skulle gå til angrep på meg. Det var derfor jeg ikke kom meg vekk fra situasjonen, som jeg helst ikke ville at Tassa skulle være i. Hun fikk heller ikke en løsning på dette. Hadde det vært en "treings situasjon" så kunne Tassa fått avreagert ved å hilse på den damen som skulle ta meg, men det var jo, som dere sikkert forstår umulig.

Edit: Beklager at det blir litt rotete. Litt vanskelig å skrive når man ikke kan sette navn på de forskjellige personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun lå i begynnelsen, men hun som skulle ta alle rundt seg prøvde å slå ei gammel dame som satt ved siden av meg (tipper hun var rundt 80 år), da bjeffet Tassa skikkelig for å skremme. Etter det prøvde jeg å komme meg vekk, og det var da dama skulle gå til angrep på meg. Det var derfor jeg ikke kom meg vekk fra situasjonen, som jeg helst ikke ville at Tassa skulle være i. Hun fikk heller ikke en løsning på dette. Hadde det vært en "treings situasjon" så kunne Tassa fått avreagert ved å hilse på den damen som skulle ta meg, men det var jo, som dere sikkert forstår umulig.

Ok..det forklarer jo en hel del. Utrolig kjedelig når slike situasjoner oppstår (heldigvis ikke ofte). Du sier jo selv at hun hverken er skarp eller voktete men har stort mot så da har vel sannsynkigvis ingen skade skjedd;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Så skummelt :) Kan ikke skjønne at det skulle gått utover deg når det ville vært i selvforsvar. Vet desverre at hunder har blitt avlivet for å bite innbruddstyver, så jeg vet ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg nettopp i lignende situasjon med min som uheldigvis er rottweiler. JEg sto i telefonen og fulgte ikke med rundt meg, jeg var oså i en terminal. Jeg stod i telefonen og hunden satt bak meg i band så dikk det en narkis forbi og hunden bjeffet en gang, jeg kjeftet på han og satte han mellom meg og veggen. Narkisen merket at Oscar reagerte på han og bøyde seg ove han og brølte og gjorde seg stor. Han fikk utallige beskjeder om å dra seg vekk og ikke terge hunden, men han hørte ikke på meg. Dama som satt i luka måtte til slutt true med å anmelde han før han gikk sin vei. Jeg skjønne VELDIG godt hva marthe opplevde og hvor ekkelt det er! Jeg kan godt tenke meg at Oscar hadde bitt om det hadde gått lengre og det hadde ikke sett bra ut for min del, "lita jente med stor farlig hund". Vet ikke hva det står i lover og slikt, men hadde en hund forsvart sin eier hadde ikke jeg avlivet min uansett hva politiet o.l hadde sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si sikkert, men tror faktisk Rex hadde biti, eller virket truende om fremmede hadde kommet å begynt å slå løs på meg, hvertfall om jeg hadde gjort noe ut av det.

Dette vet jeg 100% at forrige bikkja hadde gjort hvertfall.

Hunder vil gjerne passe på eiere, sånn er det bare.

Og det blir jo i forsvar, men om retten mener det, er en annen sak. Vi hundeeiere blir vel alltid stilt i dårlig lys uansett.

Går noen inn i hagen over et gjerde til en hund som er bindt vekk fra gjerdet og slår den. og bikkja biter. ja din feil.! Syns det sier litt om norge og "våre" lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går noen inn i hagen over et gjerde til en hund som er bindt vekk fra gjerdet og slår den. og bikkja biter. ja din feil.! Syns det sier litt om norge og "våre" lover.

Wow :shocked: . Harregud. Uansett om folk gjør sånn, så skulle de vært innlakt. Hva forventer folk egentlig av en hund? At de bare skal stå der og ta i mot slagene/sparkingen fra en "Seiko" dust? Selvfølgelig så prøver de vell å komme seg bort, men når de har bånd på, så har de ikke noe annet valg enn å bite <_< .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si sikkert, men tror faktisk Rex hadde biti, eller virket truende om fremmede hadde kommet å begynt å slå løs på meg, hvertfall om jeg hadde gjort noe ut av det.

Dette vet jeg 100% at forrige bikkja hadde gjort hvertfall.

Hunder vil gjerne passe på eiere, sånn er det bare.

Og det blir jo i forsvar, men om retten mener det, er en annen sak. Vi hundeeiere blir vel alltid stilt i dårlig lys uansett.

Går noen inn i hagen over et gjerde til en hund som er bindt vekk fra gjerdet og slår den. og bikkja biter. ja din feil.! Syns det sier litt om norge og "våre" lover.

Ja, Norges lover er helt hårreisende på noen punkter, desverre blir de nok ikke forbedret med det første, hvorfor skifte noe som gjør krimminelle til engler når de bryter seg inn i huset ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spurte mamma om det og hun er jurist og hun mente at det var selvforsvar.

Tror jeg det var hun sa... Ihvertfall at du ikke kunne bli anklaget og måtte avlive hunden din.

Har vært litt opptatt med å se på syden reiser i flere timer nå så husker ikke nøyaktig hva hun sa, men vet at vis det hadde skjedd så i følge mor, hadde du ikke måtte avlive henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov for sivile å bruke farlige våpen i Norge. I det øyeblikket din hund biter (på din kommando, ller med din viten og vilje), er den å regne som farlig våpen.

En annen ting er hvis hunden blir terget, provosert, angrepet elller lignende og biter som siste utvei for å komme seg ut av en situasjon. Da må vel utøvende myndighet kunne bruke skjønn for å vurdere situasjonen til hundens fordel, når den ikke kan lastes for bittet!

Men du som ba hunden din halse for å skremme bort en skummel dame, beveget deg altså på kanten av loven, i og med at du brukte hunden i en situasjon du (og hunden) kunne ha kommet unna, ved å ta med deg hunden og gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov for sivile å bruke farlige våpen i Norge. I det øyeblikket din hund biter (på din kommando, ller med din viten og vilje), er den å regne som farlig våpen.

En annen ting er hvis hunden blir terget, provosert, angrepet elller lignende og biter som siste utvei for å komme seg ut av en situasjon. Da må vel utøvende myndighet kunne bruke skjønn for å vurdere situasjonen til hundens fordel, når den ikke kan lastes for bittet!

Men du som ba hunden din halse for å skremme bort en skummel dame, beveget deg altså på kanten av loven, i og med at du brukte hunden i en situasjon du (og hunden) kunne ha kommet unna, ved å ta med deg hunden og gå!

Ja, hadde det vært så enkelt. Hvis du hadde lest det jeg har skrevet, så skjønner du at det ikke gikk. Les innlegg nr 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...