Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering


siljestokka

Recommended Posts

Lurer litt om det er bra for hunden å bli kupert?? :ahappy:

Jeg har hørt at hunden kan få vondt der halen har vært, dersom det er kaldt ute. Dei som gjør det mot hunden sin, er vell dermed ikke fornøyd med utseende til hunden <_< . Det blir jo på samme måten som at noen folk tar ansiktsløft osv.. Man legger seg under kniven for at utseende ikke er bra nok..

Ja.. Men tilbake til temaet. Merker hunden noe til kupering i ettertid??

Er det riktig overfor hunden å kupere??

Jeg er i alle fall i mot kupering <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste tilfellene hvor jeg kan skjønne at det skal være bra for hunden å kupere halen er når hunden til stadighet skader halen (som f eks noen jakthunder gjør). Om hunden kjenner smerte i ettertid er jo vanskelig å si (noen som amputerer armer eller bein snakker jo om fantomsmerter), men jeg ser ingen grunn til å kupere selv om dette ikke er tilfelle heller.

Nå har jo jeg en rase som tidligere ble kupert (fremdeles kupert i andre land) og jeg innrømmer glatt at jeg synes det er flott å se på kuperte hunder. Men selv om jeg synes det er pent kunne det ikke falt meg inn å gjennomføre et fysisk inngrep som påfører (derom strides de lærde) hunden smerte, og fratar den deler av kroppsspråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært maange lange diskusjoner om kupering tideligere, så søker du vil du nok finne. Det er forskjellige meninger om en valp føler smerte så tidlige når det kommer til halekupering. Noen mener at de ikke føler smerte, mens andre mener det. Kupering av ører er en operasjon og hunden ligger i narkose og det skjæres og syes, så dette vil nok hunden merke i begynnelsen. Det vil også klø endel i ettertid og all bandasjen og det som støtter ørene kan være litt iveien for noen. ALt kommer egentlig an på hvordan de gjør det osv.

Dette gjøres KUN for utseendet (bortsett fra jakthunder ol som fjerner haler og klør pga funksjonallitet) , og du har rett, det blir litt i samme baner som når vi mennesker tar skjønnhetsopreasjoner. Det er også veldig delte meninger om at dette er greit og ikke. Noen mener dette er dyreplageri og uetisk osv, mens andre syns det er vakkert og importerer hunder til Norge.

Kupering blir forbudt flere og flere steder, mens andre steder igjen er dette standard. Som feks USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med noen på et amerikanskhundeforum og de skjønte ikke at det kunne være ulovlig her i norge å kupere ører/haler, de var såpass "hjernevasket" at de trodde Boxeren hadde en medfødt svak side ang halen og at den måtte kuperes ellers kom den til å bli fort skadet og dette av :shocked:

En i nabolaget her har importeret en Dobbermanvalp med kuperte ører og hale, klart den en vakker å se på, men jeg syns også silikonpupper kan være pene å se på utenatt jeg vil ødlegge kroppen min med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker hunden noe til kupering i ettertid??

Er det riktig overfor hunden å kupere??

Det finnes mange ulike måter å kupere på.

Jeg tror ikke at hunden merker noe i ettertid om det gjøres sikkelig. Hunden til ei vennine av meg måtte amputere deler av halen pga skade og de har ikke merket noe i ettertid, som tyder på at hunden har vondt. Var 2 år da dette ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot kupering.

Hos noen er det faktisk nødvendig, hvis de har en skikkelig skadet hale, eller at halen for mange skader. Har tilogmed fått anbefalt (av noen tydeligvis "ikke-hundemennesker") som mente at jeg måtte kupere Zorro, fordi han har haleknekk.

Han plages ikke av den, og jeg bryr meg egentlig ikke om folk syns hunden min er stygg pågrunn av haleknekken.

Halekupering eller kupering av ører synes jeg er unødvendig hvis det bare skal gå på utseendes skyld. Noen hunder blir jo rett og slett rare med det, men må innrømme at noen blir fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Jeg er imot kupering... Ikke det at det er stygt, men det må være vondt og fælt... Huff... Det værste er nok ørene... Er 99.9 prosent imot det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke kuppering av halen.

Men, øre-kuppering syntes jeg er greit i noen tilfeller, bla. hos raser som har hatt ørene kuppert i all tid. Men kuppering av en eller annen "ikke-kupperings"rase er jeg sterkt imot.

Hva i alle dager er det som er greit med ørekupering ??

Det er jo hakket verre enn halekupering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er det som er greit med ørekupering ??

Det er jo hakket verre enn halekupering!

Det er 100% subjektivt. Halekuppering fjerner masse kropsspråk og jeg ser på det som å fjerne "ansiktsuttrykket" til hunden.

Hva som er "greit" med ørekupering, det er ingenting nevnverdig ugreit eller greit med det. Hunderaser som har blitt kupert i alle år ser jeg ikke noe problem med å kupere. Nå er dette riktignok ikke lov i Norge så det er egentlig et ikke-tema.

Edit:

Leser her en annen tråd om hvordan kupering i noen tilfeller blir gjort med våken hund, dette er jeg strekt imot. Hale eller øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kupering er hel ok, om det er en "helsegrunn" for det! Nå er det jo vanligt (iallefall i utlandet) å kupere rottisene som jeg holder på meg, og jeg kna ike hjelpe for å synes de er en smule flottere enn de med hale, men med en så "fryktet" rase som rottweileren er det viktig at de alle kan lese hunden, og om hunden er kupert er den letteste måten å lese hunden på eliminert. Men kupering er flott på de aller fleste raser, det må jeg si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en kupert boxer eller en kupert riesen er fryktelig lekkert... Men jeg synes det er et grusomt overgrep mot hunden, kun for "skjønnhetens" skyld. Jeg er også imot kupering sånn i tilfelle, altså som et preventivt grep for å forhindre oppslått hale f.eks. Er det derimot en hund som gjentatte ganger har slått opp halen under jakt/logring/lek kan man kanskje vurdere det. Og i slike tilfeller synes jeg det er leit at man ikke kan, med en vet. attest, stille hunden på f.eks jaktprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, øre-kuppering syntes jeg er greit i noen tilfeller, bla. hos raser som har hatt ørene kuppert i all tid.

Det er 100% subjektivt. Halekuppering fjerner masse kropsspråk og jeg ser på det som å fjerne "ansiktsuttrykket" til hunden.

Hva som er "greit" med ørekupering, det er ingenting nevnverdig ugreit eller greit med det. Hunderaser som har blitt kupert i alle år ser jeg ikke noe problem med å kupere.

Bare for å gjøre en ting klart: hunden bruker også ørene i kroppspråket sitt. Pelsen her bruker kanskje ørene enda mer aktivt enn halen, og dette er en rase som både ører og hale ble kupert på tidligere, i "alle år" som du sier. Hadde jeg fått henne ørekupert hadde hun faktisk mistet mer av kroppspråket sitt enn om hun hadde blitt halekupert så det argumentet bør revurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker på ørekupering tenker jeg automatisk på kamphunder som blir ørekuperte fordi kamprivalen ikke skal få tak i ørene dem, er en grunn for at de fleste som blir kupert kun blir halekupert nå om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gjøre en ting klart: hunden bruker også ørene i kroppspråket sitt. Pelsen her bruker kanskje ørene enda mer aktivt enn halen, og dette er en rase som både ører og hale ble kupert på tidligere, i "alle år" som du sier. Hadde jeg fått henne ørekupert hadde hun faktisk mistet mer av kroppspråket sitt enn om hun hadde blitt halekupert så det argumentet bør revurderes.

Jeg vet godt at hunder bruker ørene til kroppsspråket sitt. Selv syntes jeg ørekuppering er "lekkert", desverre blir det ofte sett på som kamphund"ting" som han under deg skrev. Men den båsen blir jo hunden min desverre allerede satt i:(

Som sagt så har jeg ikke sansen for halekuppering, men det er bare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subjektivt alt sammen. Jeg anser halen som en viktigere del av hunders kroppsspråk enn øra, Øra blir mindre, halen blir nesten borte.

Enig med deg der. Jeg må innrømme at på noen hunder så er det ganske fint med kupering. Synes det blir feil å gjøre det uansett(untatt når det gjelder medisinske grunner). Mormoren min mener at hundene vil kjenne smerter etter enn halekupering i eventuelt kaldt vær. Hun tror ikke de kjenner det så godt i ørene, siden de fjerner nesten bare hud. Har hørt at de bruker ståltråd i ørene for at de skal kunne stå skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting. Kanskje litt teit men, må bare si det. Dere sier jo at hunden mister mye av kroppspråket når man kuperer halen. Noen raser har jo ikke hale i det hele tatt(Boston terrier, aussien(noen har en liten) osv) Desse klarer seg vell bra uten halen? :unsure:

Hundene bruker vell halen til kroppspråk, men også som en balangse hjelper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting. Kanskje litt teit men, må bare si det. Dere sier jo at hunden mister mye av kroppspråket når man kuperer halen. Noen raser har jo ikke hale i det hele tatt(Boston terrier, aussien(noen har en liten) osv) Desse klarer seg vell bra uten halen? :unsure:

Hundene bruker vell halen til kroppspråk, men også som en balangse hjelper...

Har hatt Boston terriere i 15 år og ingen av de hadde verken hale eller dårlig kroppspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet man jo ikke hvordan disse hundene ville hatt det MED hale heller - om de hadde fått enda bedre måter å uttrykke seg på? Så det blir jo fullstendig hypotetisk.

Men en hederskar av en hundemann som Sven Järverud, sentral i blant arbeidet med å bygge opp mentaltesting av brukshunder i Sverige, drev jo også sammen med sin kone Gunvor et rottweileroppdrett - både i den haleløse tiden og etter kuperingsforbudet, og er vel klar i talen på at det er en stor fordel ikke å kupere; at han ser stor forskjell på rottiser med og uten hale.

Av disse rottweiler- OG mentalitetsekspertene så kona Gunvor (som gjorde det skarpt i rottweiler-SM sist ifjor) som dro igang kampanjen for å få forbudt halekupering i Sverige... så de mente vel at forskjellen var stor nok til at det var tingen å gjøre :)

Kupering er jåleri - enkelt og greit. Og når folk er villig til å DOBLE prisen for en dobermann, uansett dyreplageri bak, for å få kuperte ører? Tja, trist at det blir sånn - at jåleriet skal fortsette, og at folk som hevder de er "glad" i hunder er villig til å påføre hunden smerte for å få et fikst utseende.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,836568,00.html

Her står det om hvordan svenskoppdrettede valper smugles til utlandet for å kuperes...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,836569,00.html

Og her sier en VETERINÆR endel om smerten og unødvendigheten av kupering. Men klart... dumme dyrleger og dumme mentalitetseksperter vet vel ikke noe om dette.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...