Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedklipping av pelshunder


Turnip

Recommended Posts

Det er klart at utst.avl har skyld for ekstrem-pelser på flere raser. Men det forringer jo ikke valpekjøperens ansvar for å ta ansvar for den jobben når man velger å kjøpe en slik rase.

Og, igjen, det å kjøpe en hund med en egenskap man ikke engang vurderer å ta vare på synes jeg blir feil utgangspunkt for en valpekjøper.

Men når man da skal sammenligne med utst.vinnerne så må man også tenke på at en slik hund ikke alltid bare "blir sånn" pga arv, heller. Det ligger ofte masse jobb bak en kjempepels, og hensyn tatt til pelsen som den "normale hundeeieren" aldri ville tatt.

For mange år siden så jeg en beardis som hadde en eier som behandlet beardispelsen som pelsen til en yorkshire terrier eller malteser (dvs satte opp all pels i papiljotter, oljebehandlinger, etc). Den var selvsagt fullstendig ekstrem å se på selv - men hans valper ble neppe født med slik behandling, og var da klart mere normale i mengden de trengte av stell...

Vi lo litt i bartene våre av den hunden, og syntes det var ganske så grusomt med nærmest bakkelang pels på en bearded collie. Pent var det i alle fall ikke!

Men så gikk det noen år, og her står man med en hund som klippes hvert år for å unngå at dekkhårene treffer bakken... Og han blir IKKE tatt hensyn til med pelsen sin - han børstes når han er skitten (en dødsstynd for pelsfanatikere), helbades kanskje bare et par ganger i året, jeg bruker karde og finkam for å fjerne floker (nok en dødssynd), osv.

Det er klart at det er kjekt å ha han å skylde på når (hvis) valpekjøpere etter han får sine problem med pelsene, men når sant skal sies så er han likevel en av de mest lettstelte hunder jeg noensinne har hatt. Dette fordi pelsen har en så korrekt struktur (mye underull og veldig strie dekkhår). Så mye pels er ikke alltid tilsvarende med mye arbeid.

Men det ser man jo på slike diskusjonsgrupper også - noen greier ikke en retriever eller setter-pels (knapt noen lange hår på kroppen i det hele tatt), andre fikser store langhårede hunder uten å blunke..

Oppdretterne har selvsagt et STORT ansvar i pelsproblematikken. Det er først og fremst greie å formidle viktigheten og en skikkelig forklaring på hvordan man skal stelle hunden sin.

Den skal gi et reelt bilde av hvor mye tid det er snakk om, og sørge for at valpekjøperne faktisk SKJØNNER dette også.

Man må belage seg på å hjelpe til i værste pelsskiftet, og man må sørge for at valpekjøperne får tak i det utstyret som gjør det enklest å overleve hverdagen.

Man skal selvsagt heller ikke avle etter troen at mer = bedre, men passe på å beholde den korrekte strukturen og kvaliteten som gjør at hunden kan fungere i et normalt familieliv.

Men det er synd at endel småraser (særlig problem på de) ikke kan nærmest leve normale liv men samtidig kunne brukes til utstillinger (hvis eieren er interessert). Se ekstremrasene som f.eks. de allerede nevnte yorkene, maltesere, shih tzu - og selvsagt pudler. På disse rasene (m.fl.) må eierne nok være over-mennesker for å kunne klare et normalliv med turer i skogen OG en god utstillingskarriære (hvis det i det hele tatt går an..).

Susanne

Hmm tja jeg er vel alltids glad når yorken blir nevnt selv om det du sier i stor grad er tull. Når en ikke vet noe burde en ikke uttale seg mener nå jeg. Grunnen til at yok pelsen er i papilloter er fordi hunden skall få kunne leve ett så normalt liv som mulig. Når han har papillotter på kan en york gjøre absolutt alt. Mine hunder har vert i stallen siden de var bitte små og de ruller seg i møkk går i leire osv. uten noe problemer for de har papilloter på seg! Man bytter ut papillotene (om en har riktig papir som man ikke for tak i norge) ca en gang i to uker da blir hunden badet og rullet tar ca 3 timer. Og det var det. Min ene hund elsker å svømme og ja hun svømte med papilloter hele sommeren! Uten prøblemer og uten å ødelegge pelsen.

Må jo inrømme at jeg ble litt paff når jeg snakket ned formannen i shi tzu klubbben om pelsen til deres hunder. Jeg trodde naiv som jeg var at deres pels også blir rullet men nei det blir de ikke. spurte hvordan de går ut når det regner og snør osv. svaret var da går vi ikke tur. jepp hakeslepp fikk jeg da. :shocked:

Så til alle dere å stelle pelsen til en york i ustillingspels kan virke veldig vanksleig og ja må inrømme at jeg ofte er misunelig på en venninde av meg med dobermann på utstilling. men det er ikke så krevende som det ser ut man må bare være konsekvent. Og ja heller klippe pelsen til e york n å la den løpe rundt fullpelset uten papilloter for det kaller jeg nemlig dyreplageri. For en york er en veeldig aktiv hund og med pelsen uten paipiloter går det desverre ikk an!

Ps. jeg er i skog og mark nesten vær dag med fullpelsede yorker og det har aldri vert ett problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Men dorab01, vil virkelig en york som ikke får pelsen sin opprullet, få så lang pels at den blir i veien ute i skog og mark? Eller vil den holde seg såpass naturlig nedslitt at det går helt fint? Pelsen til en korrekt york er jo veldig lett og fin (sammenlignet med f.eks. shih-tzu).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen her dreier seg om å klippe ned pelsraser. Jeg har uttalt meg i forhold til det å kjøpe en langhåret hund - men vel vitende om at man ikke greier pelsstellet..

Dora01 - Mulig jeg snakker bare tull, og ikke burde uttale meg fordi jeg ikke har peiling på york'er. Innrømmer at jeg ikke har det i det hele tatt.

Jeg har hatt en hund som bare skulle klø seg til et grantre - og han satt så fast at treet måtte hogges ned for å få han løs... SELVSAGT skjønner jeg fordelen av å ha papillotter i pelsen (eller sk. kondomdress) på hunder med ekstremt lang pels.

MEN - jeg mener likevel ikke at et liv i papillotter kvalifiserer til et "normalt" liv for en hund. (Uavhengig av om man er en york eller en bearded collie) At man ved hjelp av disse kan la hundene leve et "normalt" liv sier fortsatt enormt mye om hvor ille det faktisk står til med fremelskingen av pels på rasen(e), eller? Det diskvalifiserer jo en haug mennesker for å kjøpe denne rasen, og ha utstilling som en liten "side-hobby" i tillegg til andre hundeaktiviteter.

Jeg målte nå nettopp (av ren vitenskapelig interesse, selvsagt) - min hannhund Moby har ca 45 cm (!) lange dekkhår på siden av kroppen (midt på brystkassen + på lenden).

Han kan selvsagt godt gå i skogen med en sånn pels (uten papillotter) - men jeg lar som regel være pga av at halve skogen følger med oss hjem igjen. Det er MITT valg, og tatt utifra mengden jobb JEG får etter en slik tur.

Ikke av hensyn til han eller hans pels. Jeg er IKKE forsiktig med pelsen hans ellers, børster og river og sliter i den - når jeg gidder. Men jeg tar noen forhåndsregler (da jeg jo driver med utstilling jeg også). Jeg børster sjelden... veldig sjelden.. (dessverre funker det utmerket på en beardis-pels - men ikke si det til noen!)

Men ja, Bardman - hvis vi hadde gått i skogen hver dag, så hadde også Moby hatt en mere "normal" pels (kortere), som hadde taklet slik slitasje. Hadde jeg gjort som så mange andre - riv og slit-børsting i tide og utide, klippe vekk floker som kom, kanksje også ikke fôret optimalt, etc, etc - ja, så hadde nok han også sett ut som alle de andre beardisene man møter tilfeldig ute på by'n (som ikke ser en utstillingsring).

En hund er en hund - og man bør behandle den som det (sagt med visse modifikasjoner - da be(ar)bisene mine selvsagt er så mye mere nuttete enn andre bikkjer).

Man er ikke bare "på jordet" hvis en hund ikke kan være hund i sin normale tilstand (uten en times stæsj før den kan gå ut) - man er på FEIL jorde også.

Selv er jeg i alle fall på riktig jorde - men innrømmer (om enn motvillig) at jeg har hunder som ikke ser noe som helst uten strikk i håret på hodet...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om det er oppdretterne/eierne/utstillerne eller om det er dommerne som driver denne pelsfikseringen til stadig nye høyder (eller lengder, er vel et riktigere ord her). Ville alle dommere nødvendigvis latt et ellers strålende eksemplar av en york eller en beardie med noe kortere pels bli slått av en like bra eller knapt så bra hund, bare fordi sistnevnte hadde de siste centimetrene ekstra, som papillotter eller færre skogsturer hadde medført?

Jeg aner ikke - bare spør hva dere tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om det er oppdretterne/eierne/utstillerne eller om det er dommerne som driver denne pelsfikseringen til stadig nye høyder (eller lengder, er vel et riktigere ord her). Ville alle dommere nødvendigvis latt et ellers strålende eksemplar av en york eller en beardie med noe kortere pels bli slått av en like bra eller knapt så bra hund, bare fordi sistnevnte hadde de siste centimetrene ekstra, som papillotter eller færre skogsturer hadde medført?

Jeg aner ikke - bare spør hva dere tror?

Nå vet ikke jeg hvordan bedømmelsen er i andre raser, men hos oss med briard er det sjelden pelserikdommen som avgjør plasseringen i ringen. De fleste dommerne er flinke til å se hva som er "under" pelsen, og legger nok mer vekt på bevegelser og bygning enn nødvendigvis lang, flott pels. Min gamle Lotta hadde ganske lite pels, og i perioder var hun direkte trasig i pelsen etter løpetider. Likevel gjorde hun det jevnt over svært godt på utstillinger.

Min venninnes briardtispe hadde voldsomme mengder pels - den var så lang at den nesten nådde til bakken. Dette ga inntrykk av en svært tung hund faktisk, så hun begyne ikke å vinne noe særlig før vi klippet pels-lengden hennes. DA vant hun plutselig både spesialutstillinger i Sverige og mer til :ermm:.

Så på en bruksrase som briard er iallefall ikke pelslengden avgjørende for suksess i ringen :P.

Jeg må legge til at jeg bruker mine hunder mye i skogen - vi går spor med sele, vi snørerkjører om vinteren, og er vel ellers ganske så aktive. Nå medfører slike aktiviteter en del jobb i etterkant for å få pelsen i orden igjen slik at den OGSÅ er i utstillingskondisjon, men den jobben tar jeg gjerne for at hundene skal få leve et fritt og godt liv :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg TROR (uten noen vitenskapelig bakgrunn) at selvsagt er det imponerende med en kjempepels - også for en dommer (utstiller, oppdretter, etc).

VI (i forsvar for egen rase) har dog i vår rasestandard at pelsen ikke skal skjule kroppens naturlige linjer. Så for vår del er det ikke bedre å ha for mye - enn "normalt" (hva nå det er).

Det står også at den ikke skal trimmes.

Som nevnt tidligere, jeg klipper jeg likevel Moby ca en gang i året, og da tar jeg bort omtrent 10 cm av lengden på pelsen under buken på han. (selv om det egentlig ikke er lov...)

Dette fordi han faktisk får det poengert på (særlig utendørs) utstillinger at han har for mye pels (ser for tung ut). Han blir også av og til slått av andre pga dette, ja. (Om da de andre er "bedre" pga dette kan selvsagt diskuteres... "Kennelblindheten" slo til)

Men jeg har holdt på i dette "gamet" i alt for mange år, og har mistet den naive holdningen som tilsier at HAN hadde vært Norges mestvinnede de siste 4 årene uanett pelsen sin..

Han er selvsagt ikke mestv. bare pga pelsen, på INGEN måte! Hans utstrålning og show-temperament er troligvis 70% av hans seire - men visst søren er det imponerende med den pelsen på toppen av hele "pakka". Andre eksteriøre fortrinn, feil, detaljer og småplukk er en heeeelt annen diskusjon :ermm:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm tja jeg er vel alltids glad når yorken blir nevnt selv om det du sier i stor grad er tull. Når en ikke vet noe burde en ikke uttale seg mener nå jeg. Grunnen til at yok pelsen er i papilloter er fordi hunden skall få kunne leve ett så normalt liv som mulig. Når han har papillotter på kan en york gjøre absolutt alt. Mine hunder har vert i stallen siden de var bitte små og de ruller seg i møkk går i leire osv. uten noe problemer for de har papilloter på seg! Man bytter ut papillotene (om en har riktig papir som man ikke for tak i norge) ca en gang i to uker da blir hunden badet og rullet tar ca 3 timer. Og det var det. Min ene hund elsker å svømme og ja hun svømte med papilloter hele sommeren! Uten prøblemer og uten å ødelegge pelsen.

Må jo inrømme at jeg ble litt paff når jeg snakket ned formannen i shi tzu klubbben om pelsen til deres hunder. Jeg trodde naiv som jeg var at deres pels også blir rullet men nei det blir de ikke. spurte hvordan de går ut når det regner og snør osv. svaret var da går vi ikke tur. jepp hakeslepp fikk jeg da. :shocked:

Så til alle dere å stelle pelsen til en york i ustillingspels kan virke veldig vanksleig og ja må inrømme at jeg ofte er misunelig på en venninde av meg med dobermann på utstilling. men det er ikke så krevende som det ser ut man må bare være konsekvent. Og ja heller klippe pelsen til e york n å la den løpe rundt fullpelset uten papilloter for det kaller jeg nemlig dyreplageri. For en york er en veeldig aktiv hund og med pelsen uten paipiloter går det desverre ikk an!

Ps. jeg er i skog og mark nesten vær dag med fullpelsede yorker og det har aldri vert ett problem!

Du får det til å høres ut som det gjelder alle Shi Tzuer, det er IKKE riktig.

Svigerforeldrene til søsteren min har 8 Shi Tzuer, 2 er nedklipte, resten har utstillings frisyre.

Disse går på turer som helt vanlige hunder, selv i regn, de har fletter eller sånne strikker nedover for å ikke få så mye floker, men på tur er dem.

(har vist dem denne tråden og de lo ganske godt av utsagnet)

Det finnes ekstrem folk som du beskriver i alle raser, blir feil å dømme en hel rase, oppdrettere og eiere nord og ned på denne måten :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det vil ødlegge hundens beskyttelse mot varme jeg? At en langhåret hund som blir klippet ned vil slite mer med varme? Aner ikke om det stemmer men på raser med litt lufting i pelsen høres det fornuftig ut :ermm:

det stemmer vel det ja, derfor må man klippe ned en hund (om man skal klippe ned) lenge før sommermånedene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det til å høres ut som det gjelder alle Shi Tzuer, det er IKKE riktig.

Svigerforeldrene til søsteren min har 8 Shi Tzuer, 2 er nedklipte, resten har utstillings frisyre.

Disse går på turer som helt vanlige hunder, selv i regn, de har fletter eller sånne strikker nedover for å ikke få så mye floker, men på tur er dem.

(har vist dem denne tråden og de lo ganske godt av utsagnet)

Det finnes ekstrem folk som du beskriver i alle raser, blir feil å dømme en hel rase, oppdrettere og eiere nord og ned på denne måten :ermm:

Nå føler jeg egentlig at jeg ikke dømte noen jeg. Snakket mest om york min egen rase. Det jeg sa var at jeg snakket med formannen for shi tzu klubben og det er alt jeg vet. Må legge til at jeg har to shi tzu er på deltid boende hos meg. så jeg er ikke helt utenforstående heller. og har ofte vurdert en utstillings shi tzu til meg selv blant annet grunnen til at jeg spurte hu dama.

Til bardman og susannel:

Jeg har ofte fått komentar på den forrige tispen min at pelsen var for kort. Mistet det ene bir pga. av det også. For ellesr var hun "perfekt" nydelige farge og nydelig rasetypisk utseende men pelsen vokste veeldig sakte og hun var ca 2 1/2 år før pelsen nådde bakken. Mens lille tispen min har pels laaangt til bakken og hun er litt over¨året og vær kritik vi for står det passe legde for alderen!Det eneste som ikke når bakken hos henne ennå er pelsen på hode nærmere sagt barten.

Så ka hos yorken spiller pels en kjempe stor rolle men det kommer jo fra gammelt av hvor de konkurerte om hvem som hadde lengst pels hos yorken. Men igjen å si at mine hunder ikke lever et hundeliv synes jeg blir alt for mye å ta i. Da jeg kjenner brukshunder som langt ifra for samme mosjon som mine får. Mine lever detbeste hundelivet man kan leve de er sjeldent i bånd mye mosjon god mat og ikke minst mye kjærlighet. Og om de nå blir rullet om en gang i to uker plager det dem ikke i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier IKKE at dine hunder ikke lever et normalt og sikkert fantastisk liv, Dora01.

Jeg sier at det er ikke "normalt" for en hund (canis familiaris) å måtte få satt opp papillotter i pelsen for å kunne gjøre det...

At man må for å kunne gå på utstilling - javel, da må man det. DET er et valg vi utst.interesserte og oppdrettere gjør.

Men det som er synd er at "folk flest" ikke kan drive med utstilling og samtidig ha en normal tur-hund uten alt dette ekstra-tullet som pelsen medfører.

Og DETTE bringer opp diskusjoner som vi har her - at man får dårlig samvittighet for å klippe ned sin pelsrasehund fordi man ikke orker pelsstellet. Og det er jo synd.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og DETTE bringer opp diskusjoner som vi har her - at man får dårlig samvittighet for å klippe ned sin pelsrasehund fordi man ikke orker pelsstellet. Og det er jo synd.

Tja, nå er det vel ingen her i denne tråden som klipper pelshundene som har gitt uttrykk for at de har dårlig samvittighet for det? Fra oss "klipperne" her har det vel vært ganske unisont: vi klipper hundene fordi både vi og hundene trives med det :ermm:

Det eneste jeg syns er litt trist er at enkelte (sikter ikke til deg, Susanne) går rundt og tror at det liksom er litt synd på oss fordi vi ikke klarer å stelle hunden vår, og at om vi bare hadde fått litt hjelp, så hadde det sikkert blitt så fint. For noen er det sikkert sånn også, men det er mange som ikke opplever det på den måten. Jeg har ikke dårlig samvittighet. Jeg kan stelle pels, men jeg har av forskjellige gode grunner valgt å klippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se for meg at ekstremt lang pels er noe behagelig å leve med, spesielt ikke slik som henger ned i øynene og på andre måter er iv eien, så helt nedklipt hund er det beste synes jeg. Kunne selv tenke meg puddel, og det kommer ikke til å være noen tvil om at helt nedklipt er det eneste alternativet.

Det ser dessuten best ut med kortklippa pels, så lenge det ikke er igjen en slik teit topp/ball på hodet, det er noe av det STYGGESTE jeg ser. :ermm: Vannhode. Uff.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser dessuten best ut med kortklippa pels, så lenge det ikke er igjen en slik teit topp/ball på hodet, det er noe av det STYGGESTE jeg ser. :ermm: Vannhode. Uff.. :P

<_<

Kan jeg spørre hvorfor det er så veldig stykt? ser du puddler med veldig kort pels på hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg synes det er stygt? Tja, hvorfor synes man ting er stygge eller pene da? :ermm: I mine øyne ser det ikke harmonisk/velproposjonert/pent ut rett og slett, og slik er det bare.

Jeg har kun sett et par puddler med kortklippet hode, og det er de peneste puddlene jeg har sett. Resten av de ser som sagt ut som vannhoder. Hodet ser altfor stort ut iforhold til kroppen, med den klippen de fleste "familiehund"puddler har.

Smaken er som baken. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt at det er greit å klippe ned pelshunder. Det kan være et blodslit dersom man har langpelset (og i tillegg krøllet - som i mitt tilfelle) hund med på tur i skog og mark i 1,5 uke i strekk! Eller om man har hytte ved sjøen og en hund som elsker å bade.

Selv skulle jeg egentlig klippe ned Chessea forrige helg, men fikk meg aldri til å gjøre det. Oppdretteren hjalp meg med å komme igjennom all pelsen og tynnet den ut. Hvis det blir for vanskelig igjen, klipper vi ned. Pelsen til dyret var slitt og fæl, og som med mennsker vokser jo ny pels ut igjen mye sunnere enn den gamle pelsen man eventuelt klippet bort. Skulle gjerne ha klippet ned hele Chessea, men synes rasen er så utrolig mye penere med pels.. :ermm: Så litt slit skal jeg nok klare. Er sjeleglad for at min oppdretter kan hjelpe meg litt i de tidene pelsstellet et tyngst.

Selv om jeg ikke har klippet ned min hund kan jeg ikke se noen grunn til ikke å gjøre det dersom man ikke har lyst og tid til å drive med daglig pelsstell. Jeg kjøpte meg i alle fall ikke hund på grunn av pelsen, men på grunn av hunden med personligheten og egenskapene som er under all pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om dette med at familiehunder også på død og liv skal ha utstillingspels er et norsk/nordisk fenomen? Har på følelsen av at det er mer akseptert å klippe familiehunder mange andre steder i verden. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg kun sett tendenser til i "hundemiljøet" (aktive forumsdeltakere osv.). Den vanlige mann i gata har nedklippet hund om det er nødvendig, slik jeg har erfart det. Har flere vanlige familier med pelshunder i nabolaget. Samtlige har hund som ikke er i utstillingspels. Blant annet har en familie nede i veien en nedklippet Löwchen. Rasen passer dem kjempebra. I skog og mark og hos småbarnsfamilier kan lang pels være ganske upraktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det at ola normann absolutt vil prøve å ha den pelsen som rasestandaren tilsier er jo i å for seg greit, men han må innse når slaget er tapt å alt bare er en stor floke...

jobber i en dyrebutikk å har pels hunder å der jeg jobber har vi en "gjør det selv-hundesalong"

å jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måtte klippet ned hunder som bare er en stor floke...

dette fordi eierne har tatt seg vann over hodet...

må si jeg syns det er befriende å får god samvittighet ved å kunne hjelpe hunden med dette, har hatt fler mellom hendene som det nesten har vært mugg melom floken å huden... dette pga eierne har prøvd å bade å greie men gitt opp å drøyd det for lenge...

syns å at oppdretter har et vist ansvar med å "lære" evt nye eiere om pelstellet på deres nykommer...

men alle er jo forskjellige å ikke alle tenker like langt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg kun sett tendenser til i "hundemiljøet" (aktive forumsdeltakere osv.). Den vanlige mann i gata har nedklippet hund om det er nødvendig, slik jeg har erfart det. Har flere vanlige familier med pelshunder i nabolaget. Samtlige har hund som ikke er i utstillingspels. Blant annet har en familie nede i veien en nedklippet Löwchen. Rasen passer dem kjempebra. I skog og mark og hos småbarnsfamilier kan lang pels være ganske upraktisk.

Ja, den vanlige mann i gata har nedklippet hund, både i Norge og andre steder i verden. Men mange andre steder i verden virker det som om også oppdrettere og raseklubber osv. har en mer avslappet forhold til dette. I hvertfall når jeg leser utenlandske rasesider om diverse pelsraser, så står det ofte forslag til hvordan de kan klippes hvis man "bare" skal ha familiehund. Den dagen jeg ser noe sånt på havanais.no, setter jeg kryss i taket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo noe å tenke over, Havana!

Jeg mener vi må ta litt ansvar selv også i og med at det er mennesket som har avlet fram denne esktreme pelslengden/tykkelsen på enkelte raser. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det å klippe ned en hund som ikke skal brukes i utstilling er mye mer ideelt enn å ha den i utstillingsfrisyre mens man sliter med å holde den fin, bare fordi at "det skal være sånn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange hunder faktisk kler å ha "famileihund-look". Hadde lhasa apso da jeg var liten og han var alltid klip. Skikkelig søt og valpete utseende med klipt pels. Mye finere enn med utstillingspels. Old english sheepdog derimot ser ikke ut når de er klipt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange hunder faktisk kler å ha "famileihund-look". Hadde lhasa apso da jeg var liten og han var alltid klip. Skikkelig søt og valpete utseende med klipt pels. Mye finere enn med utstillingspels. Old english sheepdog derimot ser ikke ut når de er klipt :)

Du har OES? Har du den i full pels? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke helt kan forstå er at det skal være så innigranskauen vanskelig for folk å forstå at de faktisk må BØRSTE/KAMME hundene helt gjennom i pelsen når de stelles ? Skjønner ikke folk at det forblir floker dersom man bare børster utapå ?

Selv jeg som 14-åring skjønte faktisk - helt uten opplæring i noe som helst pelsstell - at min hund (en bedlingoton som vi fikk sendt med fly) måtte gres skikkelig inn til skinnet for at det ikke skulle bygge seg opp floker... og jeg var ikke noe mer enn gjennomsnittlig interessert i hund den gangen, og hadde flust av andre hobbyer og aktiviteter å holde på med. HUNDEN var imidlertid aldri gjenfloket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...