Gå til innhold
Hundesonen.no

Underlag i valpekasse?


Kjerstii

Recommended Posts

Er ikke oppdretter, men har nå et kull på 7 valper. Det vi bruker nå når dei er så små (6 dager gamle) er aviser og hundeteppe. Men når dei blir litt større så skal vi ha sagspon i bingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "kladder", slike som brukes på sykehus og pleiehjem. De har en porøs papirlign. overside, mykt fyll og plast underside. De suger opp fuktighet, er billig i innkjøp(på apotek). Under har jeg teppe og isolerende aviser. Når valpene går ut av kassen for å doe, har jeg bare aviser og et teppe i kassen.

PS: Hvordan kan du ha valpekull og ikke kalle deg oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "kladder", slike som brukes på sykehus og pleiehjem. De har en porøs papirlign. overside, mykt fyll og plast underside. De suger opp fuktighet, er billig i innkjøp(på apotek). Under har jeg teppe og isolerende aviser. Når valpene går ut av kassen for å doe, har jeg bare aviser og et teppe i kassen.

PS: Hvordan kan du ha valpekull og ikke kalle deg oppdretter?

Det går meget godt ann å ha et kull uten å være oppdretter. ( tenk om alle som hadde et kull eller to skulle kalle seg det..) Jeg eier 50/50 i ei tispe i lag med oppdretter, ho bor hos meg og valpene er født her og blir til dei er 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi hadde kull på tispa vår hadde vi en stor kasse med teppe i de første ukene, som selvfølgelig ble byttet to ganger til dagen, tispen tar jo ansvar for mye av avføringen til valpene, men etterhvert som de ble eldre og begynte og krabbe litt mere byttet vi kasse til en dobbel, hvor den ene delen ble regnet som en ligge del(med tepper og mykt underlag) og en dodel hvor det var stiv netting slik at valpene kunne gå på den og ikke dette igjennom med benene, etterhvert blir de faktisk renslige og alle ti valpene gikk på do i denne delen og ingen gikk på do i liggedelen. Under dodelen var det plassert en skuff som hver morgen og ved behov ble tatt ut og rengjort, dette var meget effektivt og også hindret en del lukt.

Dette er virkelig å anbefale. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte inn kladder til siste kull - og forkastet ideen etter 1 forsøk - de ble sparka opp og flytta rundt og jeg hadde veldig lite lyst å finne en kvalt bebis inni en plastrull i valpekassa... Her bruker vi aviser, dyner og vetbeds - og vasker tepper så det griner (og beregner en ny vaskemaskin pr kull :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg kjøpte inn kladder til siste kull - og forkastet ideen etter 1 forsøk - de ble sparka opp og flytta rundt og jeg hadde veldig lite lyst å finne en kvalt bebis inni en plastrull i valpekassa... Her bruker vi aviser, dyner og vetbeds - og vasker tepper så det griner (og beregner en ny vaskemaskin pr kull :) )

Ja, vi kjøpte sånne kladder til siste kull - men aldri i verden om jeg ville gått fra tispa med sånne i kassa..... - var greit mens hun fødte - men belgere er så primitive at de graver og årner også i dagene etter fødselen - så hos oss går det i aviser til valpene er store nok til å kunne tulle seg ut av kaoset på egenhånd, da får de teppe på en halvdelen i kasse med aviser under og aviser på andre halvdelen - det morsomme er jo at de da som regel allerede fra 3-4 ukers alder går ut på avisene og bommelommer - bimmelim gjøres på teppet - for lenger kommer man faktisk ikke *ler*

Aviser er fantastisk - men det irriterer meg grenseløst at aftenposten endre format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi kjøpte sånne kladder til siste kull - men aldri i verden om jeg ville gått fra tispa med sånne i kassa..... - var greit mens hun fødte - men belgere er så primitive at de graver og årner også i dagene etter fødselen - så hos oss går det i aviser til valpene er store nok til å kunne tulle seg ut av kaoset på egenhånd, da får de teppe på en halvdelen i kasse med aviser under og aviser på andre halvdelen - det morsomme er jo at de da som regel allerede fra 3-4 ukers alder går ut på avisene og bommelommer - bimmelim gjøres på teppet - for lenger kommer man faktisk ikke *ler*

Aviser er fantastisk - men det irriterer meg grenseløst at aftenposten endre format.

Hi, hi! En ting er sikkert - den tabloide presses samfunnsansvar strekker seg ikke lenger inn i valpekassa! Jeg er etterhvert blitt ganske flink til å "re opp" med småaviser også jeg - men heldigvis får vi tak i div utelandske aviser av god størrelse på vårt lokale bibliotek - disse brukes på utvalgte steder og bidrar til en viss orden i leiren!

Her er fødsler heftige greier - og tispa ligger sjelden pent i ro med bena i kryss når valpene kommer ... - skjønner ikke hvordan jeg skulle fått de tynne, myke og lette kladdene til å ligge på ønsket plass når valpene kom? Hmmm - et mysterium, rett og slett ... (men så er det jo påske, dah :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hi, hi! En ting er sikkert - den tabloide presses samfunnsansvar strekker seg ikke lenger inn i valpekassa! Jeg er etterhvert blitt ganske flink til å "re opp" med småaviser også jeg - men heldigvis får vi tak i div utelandske aviser av god størrelse på vårt lokale bibliotek - disse brukes på utvalgte steder og bidrar til en viss orden i leiren!

Her er fødsler heftige greier - og tispa ligger sjelden pent i ro med bena i kryss når valpene kommer ... - skjønner ikke hvordan jeg skulle fått de tynne, myke og lette kladdene til å ligge på ønsket plass når valpene kom? Hmmm - et mysterium, rett og slett ... (men så er det jo påske, dah :))

Biblioteket ja....... det har jeg rett og slett ikke tenkt på jeg - det var smart. Joda, jeg har fått teken etterhvert faktisk - med disse småavisene - men Aftenposten var definitivt mer velegnet til dette formålet faktisk.

Her også går det for seg under fødsler...... - jeg har aldri skjønt dette med hunder som ikke graver og kan ha store tepper i valpekasse liksom.... rart... he he hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også "kladder" (UP90), de er veldig hygieniske å bruke. Valpene våre ble renslige da de var tre uker, fordi de lærte seg å krabbe på disse mattene som vi hadde i valpegrinda.

Hm, heter det kladder?

Om du går på apoteket, hva spør du etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min bruker aviser som hun bytter ofte. Det fungerer veldig greit, og det trekker til seg fuktigheten fort. I tillegg bruker hun et tynt teppe i den ene enden av valpekassen. Under avisene er et slags laminat-gulv som ikke trekker til seg fuktighet på noen måte.

Kommer til å bruke det samme selv når jeg skal ha kull i hus en gang i framtiden.

Avisene må selvsagt være uten stifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Slik ser kladden ut hjemme hos meg før valpene er født. Etter litt brutal graving.

april07009.jpg

Jeg fikk noen gratis på jobb pga utgått dato... tror neppe jeg noen gang kommer til å kjøpe det for å ha i noen valpekasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Slik ser kladden ut hjemme hos meg før valpene er født. Etter litt brutal graving.

april07009.jpg

Jeg fikk noen gratis på jobb pga utgått dato... tror neppe jeg noen gang kommer til å kjøpe det for å ha i noen valpekasse...

Ha ha ha ha - må legge de på når fødselen er i gang - dvs. valpene kommer - da er de supre faktisk - for de suger bra - men før og etter er det aviser som gjelder.

Lykke til med valpingen da......... håper alt går superbra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Ha ha ha ha - må legge de på når fødselen er i gang - dvs. valpene kommer - da er de supre faktisk - for de suger bra - men før og etter er det aviser som gjelder.

Lykke til med valpingen da......... håper alt går superbra

Det innså jeg etter første runden med graing :ermm:

Resten sparer jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fortsatt kladdene i valpekassen jeg, og har gjort det fra før fødselen. Har ikke problemer med at tispen graver, men har tapet kladdene fast i kassen slik at de blir liggende på ett sted. Har teppe over to tredjedeler av kassen, mens den siste delen er do. Valpene er flinke til å gå dit for å (bruker Belgerpias terminologi :ermm: bommelomm.

Her er et bilde av slik det ser ut nå: http://www.koinfo.org/060407%20001.jpg

Det finnes også videoer på siden min her: http://www.koinfo.org/uke_4.htm For de som vil se hvordan det ser ut.

Med vennlig hilsen

Cindy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...