Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvalifisering til jaktprøve for retrievere


charlotte

Recommended Posts

Lisa bestod kvaliken til B-prøve i dag! :icon_fun:

Her er øvelsene for de som lurer, kopiert fra denne siden:

1. Sjekk av temperament:

Dommer tar imot ekvipasjen ved post 1. (se fig)

Dommer hilser på fører og hund. Dommer skal ”se på tenner” samt ”kjenne over” hunden uten at denne blir redd eller aggressiv. ( Viktig at dommer opptrer slik at uønsket adferd ikke framprovoseres.)

2. Lineføring:

Fører stiller seg opp ved post 1 med hunden koblet i utgangsposisjon.

På dommers signal skal ekvipasjen gå til post 2 og vinkle til post 3, her skal ekvipasjen stoppe. Hunden skal villig følge fører med slakt kobbel.

3. Fri ved fot:

Fører kobler hunden løs. (Kobbelet puttes i lommen eller henges rundt halsen.)

På dommers signal skal hund og fører gå fra post 3 via post 4 til post 5.

Hunden skal villig følge fører uten kobbel.

4. Sitt og bli / innkalling:

På dommers signal skal fører forlate hunden ved post 5 og gå forbi post 2 til post 1 hvor fører stiller seg med fronten mot post 5 (hunden).

På dommers signal skal fører kalle inn hunden.

Her skal hunden forholde seg i ro der fører har bedt den om å være, og komme raskt til fører når denne kaller på hunden.

Apportering:

Fører står ved post 1 med hunden ukoblet ved sin side. Dommer går til post 4 og kaster dummien mot post 5. Hunden skal forholde seg i ro.

På signal fra dommer skal fører sende hunden for å hente apporten. Hunden skal raskt løpe ut og plukke opp dummien for så å returnere raskt til fører med apporten. Dummien skal leveres i førers hand.

Sjekk av skuddreaksjon:

Ekvipasjen står ved post 1. Dommer beveger seg mot post 2, ca. 5 meter vekk fra ekvipasjen. Dommer retter startpistol / hagle mot post 2 og avfyrer denne.

Hunden skal forholde seg rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :ahappy: Selve prøven er ikke vanskelig, men vi har lagt ned så mye arbeid i stødighet med forstyrrelser, ikke pipe osv, så det var utrolig moro å gjennomføre dette uten et knyst fra hunden og med full konsentrasjon og sitt og bli på 50 meter! Apporteringen trengs ikke å trene på, det er alt dette rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Um um um!

http://www.retrieverklubben.no/cm/public/o...D=1172084542805

Jeg tenkte at dette kan være noe å øve på bare for gøy fram til sommerferien, så kan vi se om vi kan stå for kvaliken :lol:

Foreløpig er alt inne til varierende kvalitet og varierende styrke med forstyrrelser.

Kreves det LP-fvf? Eller kan bikkja sluntre lett ved siden av deg uten å sitte støpt med skulder i legg?

I tillegg, apporten, er det apport i LP/bruksversjon med innsitt og hold => slipp?

Det høres kanskje elementært ut men man må jo vite hva man skal øve på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg har forstått så er det stor forskjell på hvordan dommere dømmer prøven. Men nei, det kreves ikke samme fri ved fot som på lydighet f.eks. Det er litt upraktisk at bikkja går å kikker på deg når man trør i marka og er på jakt. Da skal den se hvor den går, samt følge med for å få med seg markeringer. Men, hunden skal følge deg villig, ikke dra i båndet (de metrene som er i kobbel) eller surre langt bak, foran, rundt osv, men gå og følge deg villig ved fot. Ikke nødvendigvis klint inntil skulder ved legg, men heller ikke en halvmeter langt bak/foran eller noe. Men her er det visst forskjell på hva dommerene dømmer, noen er for snille syns jeg. :lol: Ang avlevering av dummy så velger du selv hvordan den skal avleveres. Til jakt har jeg valgt å avlevere rett i hånd, fordi jeg syns det er mest praktisk for min hund. Men hvis jeg husker rett så skal den avleveres i hånden, men trenger ikke sitte og så avlevere - så lenge dummien havner korrekt i hånden. Mange bruker direkte avlevering uten noe styr med innsitt/sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AH men fantastisk så flott da, da er vi jo egentlig helt i boks for det :lol:

Bare å trene masse med forstyrrelser og finpusse fri v/fot.

Morro morro, gøy å ha noe å trene etter. Mamma gav Luna dummy i adventsgave så jeg ble litt inspirert... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Angående det med avlevering, så er det svært få som vil ha hunden til å gå rundt fører, sitte og så holde fast til føreren tar dummy/viltet. Mange hunder begynner å tygge når de kommer inn til fører og noen synes det er trykkende og slipper foran føttene til fører. Det er ingen vits i å la hunden gjøre en hel scene for å avlevere, da er det bedre å fokusere på å ta i mot hunden som er så flink til å komme inn med viltet og levere rett i hånd og bruke den "scenen" på å rose :P

Det de fleste stryker på er sitt og bli hvor fører går ganske langt vekk fra hunden, da kommer det kanskje en hund krypende etter, hehe. Også er det en del som knaller i det skuddet går og dummy blir kastet. Hvis du har mulighet til å trene sammen med noen som har våpen så burde du gjøre det, evt kjøpe deg en start pistol og gjøre henne skuddvant (de skyter med hagle på kvaliken).

Kult at du vil prøve, og at du setter et mål :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...