Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvalifisering til jaktprøve for retrievere


charlotte

Recommended Posts

Lisa bestod kvaliken til B-prøve i dag! :icon_fun:

Her er øvelsene for de som lurer, kopiert fra denne siden:

1. Sjekk av temperament:

Dommer tar imot ekvipasjen ved post 1. (se fig)

Dommer hilser på fører og hund. Dommer skal ”se på tenner” samt ”kjenne over” hunden uten at denne blir redd eller aggressiv. ( Viktig at dommer opptrer slik at uønsket adferd ikke framprovoseres.)

2. Lineføring:

Fører stiller seg opp ved post 1 med hunden koblet i utgangsposisjon.

På dommers signal skal ekvipasjen gå til post 2 og vinkle til post 3, her skal ekvipasjen stoppe. Hunden skal villig følge fører med slakt kobbel.

3. Fri ved fot:

Fører kobler hunden løs. (Kobbelet puttes i lommen eller henges rundt halsen.)

På dommers signal skal hund og fører gå fra post 3 via post 4 til post 5.

Hunden skal villig følge fører uten kobbel.

4. Sitt og bli / innkalling:

På dommers signal skal fører forlate hunden ved post 5 og gå forbi post 2 til post 1 hvor fører stiller seg med fronten mot post 5 (hunden).

På dommers signal skal fører kalle inn hunden.

Her skal hunden forholde seg i ro der fører har bedt den om å være, og komme raskt til fører når denne kaller på hunden.

Apportering:

Fører står ved post 1 med hunden ukoblet ved sin side. Dommer går til post 4 og kaster dummien mot post 5. Hunden skal forholde seg i ro.

På signal fra dommer skal fører sende hunden for å hente apporten. Hunden skal raskt løpe ut og plukke opp dummien for så å returnere raskt til fører med apporten. Dummien skal leveres i førers hand.

Sjekk av skuddreaksjon:

Ekvipasjen står ved post 1. Dommer beveger seg mot post 2, ca. 5 meter vekk fra ekvipasjen. Dommer retter startpistol / hagle mot post 2 og avfyrer denne.

Hunden skal forholde seg rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :ahappy: Selve prøven er ikke vanskelig, men vi har lagt ned så mye arbeid i stødighet med forstyrrelser, ikke pipe osv, så det var utrolig moro å gjennomføre dette uten et knyst fra hunden og med full konsentrasjon og sitt og bli på 50 meter! Apporteringen trengs ikke å trene på, det er alt dette rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Um um um!

http://www.retrieverklubben.no/cm/public/o...D=1172084542805

Jeg tenkte at dette kan være noe å øve på bare for gøy fram til sommerferien, så kan vi se om vi kan stå for kvaliken :lol:

Foreløpig er alt inne til varierende kvalitet og varierende styrke med forstyrrelser.

Kreves det LP-fvf? Eller kan bikkja sluntre lett ved siden av deg uten å sitte støpt med skulder i legg?

I tillegg, apporten, er det apport i LP/bruksversjon med innsitt og hold => slipp?

Det høres kanskje elementært ut men man må jo vite hva man skal øve på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg har forstått så er det stor forskjell på hvordan dommere dømmer prøven. Men nei, det kreves ikke samme fri ved fot som på lydighet f.eks. Det er litt upraktisk at bikkja går å kikker på deg når man trør i marka og er på jakt. Da skal den se hvor den går, samt følge med for å få med seg markeringer. Men, hunden skal følge deg villig, ikke dra i båndet (de metrene som er i kobbel) eller surre langt bak, foran, rundt osv, men gå og følge deg villig ved fot. Ikke nødvendigvis klint inntil skulder ved legg, men heller ikke en halvmeter langt bak/foran eller noe. Men her er det visst forskjell på hva dommerene dømmer, noen er for snille syns jeg. :lol: Ang avlevering av dummy så velger du selv hvordan den skal avleveres. Til jakt har jeg valgt å avlevere rett i hånd, fordi jeg syns det er mest praktisk for min hund. Men hvis jeg husker rett så skal den avleveres i hånden, men trenger ikke sitte og så avlevere - så lenge dummien havner korrekt i hånden. Mange bruker direkte avlevering uten noe styr med innsitt/sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AH men fantastisk så flott da, da er vi jo egentlig helt i boks for det :lol:

Bare å trene masse med forstyrrelser og finpusse fri v/fot.

Morro morro, gøy å ha noe å trene etter. Mamma gav Luna dummy i adventsgave så jeg ble litt inspirert... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Angående det med avlevering, så er det svært få som vil ha hunden til å gå rundt fører, sitte og så holde fast til føreren tar dummy/viltet. Mange hunder begynner å tygge når de kommer inn til fører og noen synes det er trykkende og slipper foran føttene til fører. Det er ingen vits i å la hunden gjøre en hel scene for å avlevere, da er det bedre å fokusere på å ta i mot hunden som er så flink til å komme inn med viltet og levere rett i hånd og bruke den "scenen" på å rose :P

Det de fleste stryker på er sitt og bli hvor fører går ganske langt vekk fra hunden, da kommer det kanskje en hund krypende etter, hehe. Også er det en del som knaller i det skuddet går og dummy blir kastet. Hvis du har mulighet til å trene sammen med noen som har våpen så burde du gjøre det, evt kjøpe deg en start pistol og gjøre henne skuddvant (de skyter med hagle på kvaliken).

Kult at du vil prøve, og at du setter et mål :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...