Gå til innhold
Hundesonen.no

diskvalifisert - tabu tema?


Anettex

Recommended Posts

Hei,

Det kommer an på hva du mener med disket, det.. At noen hunder får 0. premie eller KIP skjer vel på de aller fleste utstillinger (av litt størrelse). En og annen har vel opp igjennom årene blitt disket pga farging (en dommer fikk meeeeget skitne hender av å ta på en hund, husker jeg)..

Men det er kanskje ikke slikt du tenker på?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg føler at det å bli diskvalifisert er noe ingen snakker om og ja det finnes jo mangen grunner til å bli det.. jeg føler at blir du disket blir du sett ned på og folk rister på hodet..

vi ble disket idag fordi Timon knurra på dommeren når hun skulle kjenne på magepartiet og ned og jeg fikk med meg at oppdretteren ristet på hodet og så ikke mye blid ut.. Det er jo ikke så kjekt å oppleve dette, og det er jo min feil som ikke har trent nok med å ha han oppå bordet å bli tatt på av ukjente.. men slik er det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg føler at det å bli diskvalifisert er noe ingen snakker om og ja det finnes jo mangen grunner til å bli det.. jeg føler at blir du disket blir du sett ned på og folk rister på hodet..

vi ble disket idag fordi Timon knurra på dommeren når hun skulle kjenne på magepartiet og ned og jeg fikk med meg at oppdretteren ristet på hodet og så ikke mye blid ut.. Det er jo ikke så kjekt å oppleve dette, og det er jo min feil som ikke har trent nok med å ha han oppå bordet å bli tatt på av ukjente.. men slik er det..

I stedet for å riste på hodet og legge skylda på deg, burde kanskje oppdretter gått en tur i tenkeboksen og funnet ut om for eksempel flere i kullet viste samme tendens?

Tror nok det kan være litt tabubelagt. Det er jo ofte et tegn på at gemyttet ikke er helt 100 prosent, og det snakker man gjerne ikke så høyt om, verken eier eller (særlig) oppdretter. Jeg har også opplevd oppdrettere som nærmest automatisk legger skylda på eier og manglende/dårlig trening når sånt skjer, og det skjønner jeg ikke. Hvorfor ikke støtte, følge opp og hjelpe til for å løse problemet - og kanskje aller helst se på om det kanskje er noe med den kombinasjonen som ikke er helt bra? Redsel, aggresjon og usikkerhet trenger ikke å ha noe som helst med feil hos eier å gjøre, men kan like gjerne være resultat av dårlig avl - og det bør en oppdretter ta alvorlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ble nok ikke "disket", men fikk en 0. premie pga temperement. Får du 3 slike 0'er blir du utestengt fra å stille ut + avlsforbud. (avkom etter hunden ikke vil bli reg. i NKK.)

Stemmer det da? for jeg vet om en hund som har tre nuller på utstilling, aka utstillingsforbud, og den har nå to kull registrert etter seg, begge kullene er født etter den fikk siste null.. vet ikke om det er feil fra nkk sin side eller om du kan ta feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det da? for jeg vet om en hund som har tre nuller på utstilling, aka utstillingsforbud, og den har nå to kull registrert etter seg, begge kullene er født etter den fikk siste null.. vet ikke om det er feil fra nkk sin side eller om du kan ta feil?

Nå gjorde du meg usikker- Sjekket derfor ustillingsreglene der det står:

"12.4 0.premie: tildeles hunder som har

diskvalifiserende anatomiske,

typologiske feil eller utypisk gemytt

(herunder aggressive hunder og hunder

som biter). Årsaken til premieringen skal

anføres på kritikkskjemaet. Hunder som

3 ganger får 0. premie på grunn av

gemytt gis utstillingsforbud."

Her står det altså intet spesifikt om avlsforbud. Jeg har aldri fått 3 nuller selv, men jeg har hørt dette fra andre. Er dette en av de nye endringene? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aldri har hørt ordet å bli "disket" på utstilling, hunden fikk en 0. premie, eller en KIP - men ikke at den ble diskvalifisert. Men, vi snakker jo da egentlig om samme ting.

Men Anettex - du fikk vel da en 0. på utstillingen, eller skrev de ikke på noe som helst på premiering på kritikken?

Ja, hvis hunden får 3 ganger 0.premie pga gemytt, eller 3 ganger 0.premie pga testikkelfeil - så får den ikke stilles ut noe mere. Jeg har ikke hørt noe om avlsforbud i tillegg, verken før eller nå. Men fullt mulig det er/har vært slik.

Ang. oppdretter, eier eller hundens "feil", så blir det litt vanskelig å ta stilling til. Men eieren er i hvertfall ansvarlig for valpen/hunden sin, og det er eieren som til enhver tid skal sørge for at hunden ikke blir satt i situasjoner den ikke kan takle.

MEN, når så det er sagt, jeg har blitt nullet på utstilling jeg også - og det kom som et sjokk for meg også. Ikke noe forvarsel, hunden gjorde egentlig ikke noe annet enn å trekke seg litt unna dommeren og snu hodet litt raskt - dommeren ble dritredd og sa at han forsøkte bite henne..

Jeg lo for meg selv og tenkte "du er sikkert over 80 år gammel - du hadde ALDRI rukket unna hvis han virkelig prøvde å bite deg!" Men jeg sa "neimen, huff da - sånt har han ALDRI gjort før, oj, oj, oj..."

KIP har jeg dog aldri mottatt til tross for to tapre forsøk... Jeg stilte en stokk halt beardishann en gang - fikk likevel cert og BIR (underlaget var så grusomt, så dommeren antok at haltingen var pga dette). Andre gangen stilte jeg en av mine skyeterriere, og ringsekretæren sa etter på at dommeren hadde sagt at "jeg later som om jeg ikke ser at hun halter - hun er jo så lekker!" - cert og BIR...

Den eneste kritikken jeg har fått hvor det er poengtert at hunden halter - da sto vi 1. VK, men dommeren holdt igjen cert'et pga halting.. (Ingen andre enn dommeren som så haltingen, riktignok)

Men, nei - jeg oppfatter det ikke som noe "hemmelig" eller tabu når en hund får en 0.premie. Men vi har jo i alle år offentliggjort alle utst.resultater i klubben, da - kanskje derfor..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså.. vi var 3 hanner i klassen jeg var siste mann på bordet å hun sjekket tannstillingen det gikk flott så beveget hun seg til mage området da trakk han seg unna og knurra.. da trakk dommeren seg bort med en gang.. jeg gikk ett par ganger for å vise han for henne.. fikk ett kritikk sjema og sendt ut av ringen med en gang men de to andre ble stående å konkurere..

på sjemaet står det på premiering: Kval 4..

vi var 3 deltakere til sammen så ikke vet jeg om han fikk noen plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIP= Kan ikke premieres

Dvs at hunden ikke passer til standarden der og da, men at dette er forhold som kan endres. At hunden har en dårlig dag eller noe sånt. Eksempler: Knurring, halting, elendig pelskondisjon, nekter å løpe i ringen etc.

Om hunden derimot har fysiske "skavanker" som ikke kan endres på, og som skiller seg veldig fra standarden, vil hunden få 0. premie. Eksempler: Overbitt (Tinka fikk 0. for sitt på ca 3-4 cm), store fargefeil (f.eks. hvite boxere) etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIP= kan ikke premieres.

Jeg trodde jeg fikk KIP, siden dommeren sa det, men på nkk står det noe annet; 4JK.

Episoden var den at Tulla knurret til dommeren da hun kom mot oss for å se over henne. Hun ble litt sint fordi jeg stilte en sånn hund, men jeg fikk heldigvis forklare meg. Dagen før hadde vi også vært på utstilling, og da hadde Tulla fått statisk elektrisk støt på den våte snuten sin, da dommeren kom og skulle se på henne. Hun ble veldig redd av dette (det var ganske kraftig), men ble sett på av en annen aspirantdommer som var med. Hun husket selvsagt støtet fra dagen før, og kjente igjen situasjonen, og ble redd og knurret. Da jeg forklarte dette til dommeren (som nesten ikke trodde på det), ble det godtatt, men hun forklarte meg at hun selvsagt ikke kunne dømme hunden min, men at hun håpte jeg klarte å trene det av henne, og at jeg derfor fikk KIP. Hun sa også hun var veldig snill med meg..

Vi har ikke vært på utstilling etter det, siden jeg uansett ikke skal avle på Tulla, og fordi jeg mener det skal være gøy for hunden, ikke bare eieren. Vi fikk derimot et stort problem, og det var at hun ble generelt skeptisk til voksne mennesker, spesielt menn. Men det har vi nå trent av henne, heldigvis. Hun har også fått mange statisk elektriske støt etter dette, og reagerer ikke på det i det hele tatt. Gnister flyr mellom oss til tider, og jeg er den som reagerer mest..

Syns det er litt tabu, men jeg er åpen i forhold til det. Trodde jo ikke Tulla kom til å bry seg om at hun hadde fått støtet, og det var jo derfor jeg prøvde å stille henne dagen etter. Men skulle ønske hun hadde taklet det på en annen måte, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen 4. premiering, men en 0 angis som 4. JK/4. UK/4. AK etc pga datasystemet til NKK. En 4. premiering er altså det samme som 0.

Dette står i utstillingsreglene om 0. premie kontra KIP:

12.4 0.premie: tildeles hunder som har

diskvalifiserende anatomiske,

typologiske feil eller utypisk gemytt

(herunder aggressive hunder og hunder

som biter). Årsaken til premieringen skal

anføres på kritikkskjemaet. Hunder som

3 ganger får 0. premie på grunn av

gemytt gis utstillingsforbud.

12.5 KIP (kan ikke premieres): betegner

at dommeren ikke kan avgjøre hvilken

premiegrad hunden fortjener i

bedømmelsesøyeblikket. Betegnelsen

kan bare brukes dersom dommeren ikke

kan danne seg en sikker oppfatning av

dens kvalitet, f.eks at den ikke vil vise

bitt/tenner, halter eller lignende. Årsaken

til premieringen skal anføres på

kritikkskjemaet.

Forresten kan vel jeg "skryte" av å ha noe tilnærmet norgesrekord i antall 0'er på en hund... Min første briard var vel dommernes - og mitt - mareritt i ringen... Hun hadde ikke mindre enn 7 nuller på utstilling, hun, og alle pga gemyttet (selv om champion fikk hun en null - helt berettiget) !! Dette var før NKK innførte en begrensning på antall null. At JEG ikke skjønte såpass at jeg ikke burde tauet rundt hunden på utstilling var jo i seg selv tragisk for hunden... Like ille var det vel at enkelte mente at jeg jo absolutt burde hatt kull på den - den ble jo med tid og stunder champion må vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk jeg kip eller 0 da? ble jeg diska eller ikke? :S hvorfor må det være så avansert :)

Du fikk en 0 pga hundens gemytt. Siden det stod 4. premie.... Og du ble ikke diska - du fikk 0 og fikk dermed ikke gå videre i konkurransen - enkelt og greit (eller - ikke så greit da, men... ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen 4. premiering, men en 0 angis som 4. JK/4. UK/4. AK etc pga datasystemet til NKK. En 4. premiering er altså det samme som 0.

Sikker på det da? Blir det ikke mer rett at kip angis som 4jk/ak osv?

Og at 0 er 0? For jeg fikk 0 på min eldste(pga høyde), og der står det 0auk, både på kritikk og dogweb.

Altså er en 0 0jk og kip er 4jk f.eks.

Eller er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...