Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningplanlegging


Nirm

Recommended Posts

Har et par spørmål ang trening og planlegging... Håper noen gidder å ta seg tid å svare.

Planlegger du treningen på forhand, eller tar du ting på sparket? Dersom du planlegger, hvor lang tid i forveien planlegger du? Samme dag? Etter sist treningsøkt? Noen dager i forveien?

Skriver du treningsdagbok? Hvordan fører du den (hvor detaljert)? Og hvor flink er du til å gjøre det du planla, og ikke noe annet?

For de av dere som trener spor (med tanke på konkurranse). Hvordan fører dere treningsdagbok for sportreningene, og planlegger neste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger du treningen på forhand, eller tar du ting på sparket?

Begge deler. Jeg har ofte noen øvelser som er planlagt, også tar jeg resten etter humør på hund og fører. Er bikkja supergira trener vi momenter/øvelser der det skal være endel fart og sprut. Er det en daff dag(dette gjelder fører som smitter sin hund, haha) blir det mye bli øvelser etc etc. På det verste kaller vi det passivitetstrening, mens man sitter i en campingstol og skravler :)

Dersom du planlegger, hvor lang tid i forveien planlegger du? Samme dag? Etter sist treningsøkt? Noen dager i forveien?

Det er også litt både og. Ofte begynner tankene å surre etter siste treningsøkt, også blir resten planlagt i bilen på vei til trening.

Skriver du treningsdagbok? Hvordan fører du den (hvor detaljert)? Og hvor flink er du til å gjøre det du planla, og ikke noe annet?

Ja, skriver jo blogg da. Hvor detaljert den er kan være til andre å bedømme, men hovedsaken er vel at den fungerer fint for meg. Jeg gjør stort sett det jeg planlegger ja, men selvfølgelig kan det skje ting slik at alt ikke går som planlagt.

Også er jeg kursoman, så jeg har stort sett alltid noen til å holde meg i ørene - veldig behagelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger du treningen på forhand, eller tar du ting på sparket? Dersom du planlegger, hvor lang tid i forveien planlegger du? Samme dag? Etter sist treningsøkt? Noen dager i forveien?

Nå er jeg så heldig at jeg pleier å ha folk som planlegger treningen for meg! Men hvis jeg skal trene helt alene, planlegger jeg nesten aldri i forveien..Liker å ta ting på sparket!

Skriver du treningsdagbok? Hvordan fører du den (hvor detaljert)? Og hvor flink er du til å gjøre det du planla, og ikke noe annet?

Bortsett fra blogg, gjør jeg egentlig det. Men siden jeg er med på et rekruttlag i jakt nå, så er jeg nødt!

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så er jeg elendig på dette :rolleyes: Om jeg går et kurs, så planlegger jeg bedre og setter av tid på trening. Men nå når jeg ikke har noen kurs å gå, så tar jeg det litt på sparket, når jeg ser at bikkja øsnker å jobbe, for å utnytte det fult ut. Dette skjer ofte at jeg gjør på en tur, stopper borti gata, og tar en treningsøkt. Fortsetter litt til, og tar kanskje en ny treningsøkt. Jeg foretrekker heller korte økter, fremfor litt lengre. Å det har jeg en uvane å ha, om jeg planlegger en treningsøkt.

Skjer det noe spesielt bra eller dårlig skriver jeg det i bloggen som regel (litt dårlig til det nå i det siste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger du treningen på forhand, eller tar du ting på sparket? Dersom du planlegger, hvor lang tid i forveien planlegger du? Samme dag? Etter sist treningsøkt? Noen dager i forveien?

Planlegger alltid treningen, eller dvs jeg trener når jeg føler jeg har noe å rette på, og det er det alltid! Som regel merker jeg meg manglene på treningen og forsøker å legge opp treningen nesten gang slik at jeg får tatt tak i problemene der, men gjør det også slik at jeg ikke konsentrerer meg bare om feilen, men slutter tidlig for ikke å skape kjedsomhet og konflikt hos hunden. Hiver gjerne inn litt nyinnlæring i tillegg som ofte er litt mer lystbetont og morsomt for hunden enn terping på detajler.

Skriver du treningsdagbok? Hvordan fører du den (hvor detaljert)? Og hvor flink er du til å gjøre det du planla, og ikke noe annet?

Skriver ikke treningsdagbok, men merker meg få ting som jeg så tar tak i ved neste trening. Er ganske flink til å gjøre i alle fall det på neste trening. En helt annen ting er faktisk å oppdage hvor det skorter, gjør man ikke det, så vil man jo heller ikke trene på det. Slik krever litt trening, og det er derfor det er veldig nyttig å trene sammen med andre som ser hvor feil og mangler ligger.

For de av dere som trener spor (med tanke på konkurranse). Hvordan fører dere treningsdagbok for sportreningene, og planlegger neste?

Igjen så skriver jeg ikke treningsdagbok, heller ikke for sporet, men merker meg hvor det skorter og forsøker å legge opp neste spor (trening) slik at hunden igjen får sjansen til å gjøre det samme, dvs legge opp sporet slik at hunden får belønning for å velge rett. Det vil kunne være å legge en pinne etter vanskeligheten. Jeg merker meg også terrenget, og været. Svært "naken" grunn vil være vanskeligere. Tørt vær vil gjøre det ennå verre. Jeg tror vel mer jeg merker meg vanskelighetsgraden av sporet mer enn alle detajlene rundt, om jeg skal være ærlig.

Jeg ser det er noen her som "liker å ta ting på sparket". Det mener jeg det blir dårlig trening av! Man må planlegge, og man må ha en plan, ellers vil man ikke komme i mål. Et minimum må være å merke seg hvordan forrige trening gikk, for så å trene på det som ikke fungerte så bra. Ambisjoner om trening eller ikke. Det blir kjedelig for hunden å trene på ting som fungerer. Det er tingen som ikke fungerer som utfordrer hunden og er man flink der, så får man en mye mer arbeidsvillig hund i stedet for en som synes det er drepende kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegge? Hvordan da? :)

Her skjer det meste etter innfallsmetoden. Jeg har sansen for å forsterke det som er bra. Hvis han går ekstra pent en dag, så tar vi utgangspunkt i det, f.eks.

Her må skytes inn at vi ikke har store ambisjoner om pokaler og avisomtaler, jeg synes bare at alle hunder skal få så klar beskjed som mulig (på en positiv måte) om hvordan vi vil at de skal oppføre seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...