Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningplanlegging

Nirm

Recommended Posts

Har et par spørmål ang trening og planlegging... Håper noen gidder å ta seg tid å svare.

Planlegger du treningen på forhand, eller tar du ting på sparket? Dersom du planlegger, hvor lang tid i forveien planlegger du? Samme dag? Etter sist treningsøkt? Noen dager i forveien?

Skriver du treningsdagbok? Hvordan fører du den (hvor detaljert)? Og hvor flink er du til å gjøre det du planla, og ikke noe annet?

For de av dere som trener spor (med tanke på konkurranse). Hvordan fører dere treningsdagbok for sportreningene, og planlegger neste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger du treningen på forhand, eller tar du ting på sparket?

Begge deler. Jeg har ofte noen øvelser som er planlagt, også tar jeg resten etter humør på hund og fører. Er bikkja supergira trener vi momenter/øvelser der det skal være endel fart og sprut. Er det en daff dag(dette gjelder fører som smitter sin hund, haha) blir det mye bli øvelser etc etc. På det verste kaller vi det passivitetstrening, mens man sitter i en campingstol og skravler :)

Dersom du planlegger, hvor lang tid i forveien planlegger du? Samme dag? Etter sist treningsøkt? Noen dager i forveien?

Det er også litt både og. Ofte begynner tankene å surre etter siste treningsøkt, også blir resten planlagt i bilen på vei til trening.

Skriver du treningsdagbok? Hvordan fører du den (hvor detaljert)? Og hvor flink er du til å gjøre det du planla, og ikke noe annet?

Ja, skriver jo blogg da. Hvor detaljert den er kan være til andre å bedømme, men hovedsaken er vel at den fungerer fint for meg. Jeg gjør stort sett det jeg planlegger ja, men selvfølgelig kan det skje ting slik at alt ikke går som planlagt.

Også er jeg kursoman, så jeg har stort sett alltid noen til å holde meg i ørene - veldig behagelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger du treningen på forhand, eller tar du ting på sparket? Dersom du planlegger, hvor lang tid i forveien planlegger du? Samme dag? Etter sist treningsøkt? Noen dager i forveien?

Nå er jeg så heldig at jeg pleier å ha folk som planlegger treningen for meg! Men hvis jeg skal trene helt alene, planlegger jeg nesten aldri i forveien..Liker å ta ting på sparket!

Bortsett fra blogg, gjør jeg egentlig det. Men siden jeg er med på et rekruttlag i jakt nå, så er jeg nødt!

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så er jeg elendig på dette :rolleyes: Om jeg går et kurs, så planlegger jeg bedre og setter av tid på trening. Men nå når jeg ikke har noen kurs å gå, så tar jeg det litt på sparket, når jeg ser at bikkja øsnker å jobbe, for å utnytte det fult ut. Dette skjer ofte at jeg gjør på en tur, stopper borti gata, og tar en treningsøkt. Fortsetter litt til, og tar kanskje en ny treningsøkt. Jeg foretrekker heller korte økter, fremfor litt lengre. Å det har jeg en uvane å ha, om jeg planlegger en treningsøkt.

Skjer det noe spesielt bra eller dårlig skriver jeg det i bloggen som regel (litt dårlig til det nå i det siste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger alltid treningen, eller dvs jeg trener når jeg føler jeg har noe å rette på, og det er det alltid! Som regel merker jeg meg manglene på treningen og forsøker å legge opp treningen nesten gang slik at jeg får tatt tak i problemene der, men gjør det også slik at jeg ikke konsentrerer meg bare om feilen, men slutter tidlig for ikke å skape kjedsomhet og konflikt hos hunden. Hiver gjerne inn litt nyinnlæring i tillegg som ofte er litt mer lystbetont og morsomt for hunden enn terping på detajler.

Skriver ikke treningsdagbok, men merker meg få ting som jeg så tar tak i ved neste trening. Er ganske flink til å gjøre i alle fall det på neste trening. En helt annen ting er faktisk å oppdage hvor det skorter, gjør man ikke det, så vil man jo heller ikke trene på det. Slik krever litt trening, og det er derfor det er veldig nyttig å trene sammen med andre som ser hvor feil og mangler ligger.

For de av dere som trener spor (med tanke på konkurranse). Hvordan fører dere treningsdagbok for sportreningene, og planlegger neste?

Igjen så skriver jeg ikke treningsdagbok, heller ikke for sporet, men merker meg hvor det skorter og forsøker å legge opp neste spor (trening) slik at hunden igjen får sjansen til å gjøre det samme, dvs legge opp sporet slik at hunden får belønning for å velge rett. Det vil kunne være å legge en pinne etter vanskeligheten. Jeg merker meg også terrenget, og været. Svært "naken" grunn vil være vanskeligere. Tørt vær vil gjøre det ennå verre. Jeg tror vel mer jeg merker meg vanskelighetsgraden av sporet mer enn alle detajlene rundt, om jeg skal være ærlig.

Jeg ser det er noen her som "liker å ta ting på sparket". Det mener jeg det blir dårlig trening av! Man må planlegge, og man må ha en plan, ellers vil man ikke komme i mål. Et minimum må være å merke seg hvordan forrige trening gikk, for så å trene på det som ikke fungerte så bra. Ambisjoner om trening eller ikke. Det blir kjedelig for hunden å trene på ting som fungerer. Det er tingen som ikke fungerer som utfordrer hunden og er man flink der, så får man en mye mer arbeidsvillig hund i stedet for en som synes det er drepende kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegge? Hvordan da? :)

Her skjer det meste etter innfallsmetoden. Jeg har sansen for å forsterke det som er bra. Hvis han går ekstra pent en dag, så tar vi utgangspunkt i det, f.eks.

Her må skytes inn at vi ikke har store ambisjoner om pokaler og avisomtaler, jeg synes bare at alle hunder skal få så klar beskjed som mulig (på en positiv måte) om hvordan vi vil at de skal oppføre seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei, Etter noen år uten egen hund begynner vi å kjenne på savnet etter et firbeint familiemedlem. Det er noe opp og fram enda, men vi prøver å bestemme oss for hvilken rase vi skal velge neste gang og det hadde vært veldig hjelpsomt å få litt innspill til rasene vi tenker på og kanskje noen vi ikke har hatt på radaren enda? Vi er en familie på 4 med barn i barneskolealder. Vi har god erfaring med hund, men har aldri drevet med noen form for hundesport eller jakt osv, og kommer sannsynligvis ikke til å starte med det heller, så vi ser først og fremst etter et familiemedlem.   Hva vi ser etter: * Vi foretrekker begge hunder med tæl, men akkurat i den livsfasen vi er i nå lener vi mer mot et mildere gemytt. Veldig usikker på dette punktet * Førerorientert og samarbeidsvillig * Lite jakt - ønsker muligheten til å slippe hunden løs og oppnå stødig innkalling * Ingen vokt * Lett å motivere og lærevillig (husk: dette er en ønskeliste 😇) * Så lite sikling som mulig * Minst mulig hundelukt (sorry goldens 🫠) * Må tåle at det er mye som skjer hjemme hos oss. Barna leker, har med seg venner, vi får besøk, ungene kan bråke osv. Må tåle fremmede i eget hus uten at det er krise eller blir skummelt. Dette er selvfølgelig noe vi vil legge til rette for at hunden takler fra dag 1, men det er et så viktig punkt at vi ønsker best mulig utgangspunkt * Går greit overens med andre hunder * Minst mulig røyting - har ikke helt bestemt meg for hvor viktig dette punktet er for meg, men det ser så deilig ut å ha en røytefri rase. Kan gjerne stelle pels hver dag, men ikke mer enn 10-20 min i det daglige * Jeg ønsker meg en stor hund, samboer har mest lyst på en liten hund, så jeg tenker en plass midt i mellom.    Vi kan tilby: * Ca 1,5 time tur hver dag. Noen dager mer, noen dager mindre, men jeg tenker gjennomsnittet vil ligge rundt der * Hundevante eiere som liker å trene lydighet og legge til rette for et ukomplisert hundehold * Masse kjærlighet og oppmerksomhet   Raser vi har tenkt på: * Puddel - Jeg føler egentlig at jeg beskriver en puddel, men... Samboer syns storpuddel blir for stort, mens jeg syns de minste variantene blir for små. Har inntrykk av at mellompuddel har en del rusk på linjene? At hunden er mentalt stødig er pri 1 * Wheaton Terrier - Virker som veldig kule hunder, men litt redd for at terrier-gemyttet kan bli litt mye? Har veldig lite erfaring med rasen bortsett fra det jeg har lest meg til * Toller - virker som veldig trivelige hunder som har mange av de kvalitetene vi ser etter, men har inntrykk av at de kan være litt nervøse? * Schipperke - denne rasen har vi hatt før og det er veldig kule hunder. Men kunne tenkt meg en litt større hund i neste omgang   Så, har dere noen tanker eller forslag til oss?    Disclaimer: Ja, jeg vet at jeg har skrevet en smørbrødliste over ønsker og at selv om en rase på papiret kan huke av på alle boksene, kan individet vi får i hus være helt annerledes. Vi er ikke ute etter en robot, men vi er fortsatt i drømmefasen og ønsker best mulig utgangspunkt for vårt neste hundehold.  
    • Stoffbur var jo en idé! Det tror jeg ikke hun har noe forhold til fra før, så da er det kanskje mulig å begynne helt fra start med positive assosiasjoner. Det skal jeg prøve!
    • Det høres jo ut som du må jobbe med å gjøre bil til noe mer positivt som et separat prosjekt. Det fikser du! Kan du ha med bur på trening og sette ut et annet sted for pause/hvile? Eller teppe et sted du kan binde henne? Vil et stoffbur funke og være annerledes nok til å senke terskelen litt? Kompostgrinder?
    • Det viser seg nå at hun rett og slett har traumer relatert til bilkjøring og spesielt det å bli forlatt alene i bil. Det er såpass alvorlig at jeg ikke har lyst til å gå nærmere inn på det ettersom tidligere eier ikke er her og kan forsvare seg, men dette gjør det ekstremt vanskelig både å gå på kurs og delta på treninger, ettersom jeg ikke kan "pause" henne i bil (da blir hun så stressa at det ikke er mulig å få kontakt med henne i det hele tatt). Hun har rett og slett ingen steder å slappe av på kurs/trening. Dette er utrolig fortvilende og jeg kjenner meg litt motløs akkurat nå... Hun er veldig trenbar og en kjempesøt hund innafor de rammene der hun føler seg trygg, men skal jeg ha sjans til å få gjort noe med øvrig problematferd (som det viser seg å være mye av) må vi gå på kurs og trene...
    • Takk, er veldig trist men vi fikk over 12 år sammen så litt trøst i de gode dagene.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...