Jump to content
Hundesonen.no

"Hvite hunder biter mest"

Tore

Recommended Posts

Dette har da forskere kommet frem til å illustrert vitenskap har artikkel i nyeste bladet...

Måtte le litt... For meg høres det så tåpelig ut...

Hvite hunder(valper) biter mest...

Hvordan kan forskerne påstå dette.?

Hvordan kan de vite de har flere kull med valper som oppfører seg helt likt.?

Bitehemning er jo forskjellig fra kull til kull og hvordan moren oppdrar dem osv...

så hvorda kan de da påstå " at man kunne se bort fra oppdragelsesmessig påvirkning"..

Eller er det en sannhet i dette..? Jeg klarer ikke se det...

Umiddelbart høres det ut som en vits, men ny forskning viser at fargen på en hund har avgjørende betydning for hvor aggressiv den er. Spanske forskere ved Universitetet i Córdoba testet personligheten til 51 britiske hunder av diverse raser i ulike farger fra lyseblonde via flerfarget til svart. Alle testhundene var valper ­ da visste man at man møtte det naturlige temperamentet, og at man kunne se bort fra oppdragelsesmessig påvirkning. Undersøkelsen viste at lyshårete og rødhårete hunder var de mest aggressive. Deretter fulgte de svarthårete, mens de brune var mest fredsommelige.

Illudert Vitenskap i sin sedvanlige ånd. De har jo hatt artikler om sentrifugalkraften også, de. :rolleyes:

Feilkilder og sånt tull er unødvendig krimskrams, det samme med representativt utvalg.

Ja, enten har bladet tapt seg veldig eller så har jeg vokst fra det...

For 7-8år siden satt jeg nærmest å ventet på at det skulle komme, nå gidder jeg nesten ikke å åpne det... :glare:

Virker som de tar alt for god fisk, om jeg hadde sendt inn en artikkel om at jeg har forsket og funnet ut at.... emm.... Brune kaniner er mye mere kåte en sorte, fordi jeg har sett på noen kaniner i en time, så haddde de nok trykket det også... *doktor Scorpioen*

Så de sier at min lille Zorro er mer aggresiv en de fleste, på grunn av fargen?

:rolleyes:

Det er ingenting som beviser det, for hvis du sammenligner farger av hunder, med folk som har blitt eller angrepet av hund (les artikkler på VG mm), så er ikke de fleste hvite/lyse.

Vel, folk kan velge hva de vil tro på - men det der hørtes litt tvilsom ut.

Tinka bet riktignok ekstremt mye da hun var valp, langt mer enn hvite valper - det tør jeg nesten å vedde på

Samme med Tassa. Men nå har hun riktignok litt hvitt på seg, så da er nok det forklaringen :rolleyes:

Samme med Tassa. Men nå har hun riktignok litt hvitt på seg, så da er nok det forklaringen :rolleyes:

Antageligvis, for Emma biter mer enn Tjukken, og hun er den av de med mest hvitt på seg.. :ahappy:

EDIT: Må vel presisere at "bitingen" er mer holding.. Jenta liker å bære på ting hun.. Lurer på om hun er litt labrador inni seg jeg?

He he, ja pelsfargen har jo veeeldig mye å si om hunden er aggressiv eller ikke.. :rolleyes: Trodde sånt gikk på gener o.l.. men, men så uvitende er jeg altså :ahappy: Men ok, da har jo jeg det største monsteret i gata..Han som leker med de aller fleste, uansett kjønn og størrelse :) Han har jo noen utvalgte som han overhodet ikke går sammen med, men det er fordi de har angrepet han ett par ganger.

Nei, pelsfarge har nok overhodet ikke noe å gjøre med biting, aggressivitet o.l. Det er jo nesten det samme som å si at fordi jeg bruker briller, så er jeg et surt og vanskelig menneske.. :wacko:Men det verste er jo at enkelte mennesker virkelig tror på dette, og det kan jo være farlig..

Jane: Ja, nå må du virkelig passe på Sara og Klein når du er ute og går he, he :)

eneste kanksje logiske måte de kan ha gjort det på er jo å ta en rase som har alle fargenyanser fra 100%sort til 100%hvit, for så å teste innad i DEN rasen...

Men slik artikkelen er skrevet så kan det tilsi at en RASE biter mere en en annen...

Helt tåpelig hele greia...

"Undersøkelsen viste at lyshårete og rødhårete hunder var de mest aggressive. Deretter fulgte de svarthårete, mens de brune var mest fredsommelige."

Hva med Rikke da egentlig? Hun er hvit (som tydligvis var mest aggressive) og brun (som tydeligvis var ganske fredsommelige)! :rolleyes:

Hun kan vel egentlig regnes som svart hun da! Sånn midt på treet! :)

eneste kanksje logiske måte de kan ha gjort det på er jo å ta en rase som har alle fargenyanser fra 100%sort til 100%hvit, for så å teste innad i DEN rasen...

Men slik artikkelen er skrevet så kan det tilsi at en RASE biter mere en en annen...

Helt tåpelig hele greia...

pass deg, din hund har 2 ansikter.. engel om dagen og djevelen om natten :)

Tror egentlig ikke så mye på dette, selvom farge går på gener slik som agressivitet gjør. (tror jeg da)

Dette kan jo være litt farlig for folk som ikke har noe med hunder å gjøre. De tror sikkert at hvis de treffer en hvit hund på gata så må de virkelig passe seg. Gå en omvei rundt. De har nok ikke lyst til å komme hjem uten buksebak!

Synes synd på hvite/lyse hunder, få slike anklager mot seg!

Mye av den artikkelen er nok ikke sann...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det kan ta litt tid fra bytte av hjem til hunden reagerer på det og forstår at det ikke er midlertidig. Med løpetid i tillegg kan det godt spille inn. Det kan godt henne at hun opplever løpetiden annerledes på et nytt sted enn der hun har bodd hele livet. Jeg har dessverre ikke så mye innspill utover det.
    • Hei, jeg skal lage hundegård til en kommende huskyvalp som skal bo i Hagen. Vurderer betongheller eller skifteheller etc langs gjerdet sånn at den ikke graver seg ut. Hvor store trenger disse å være? Holder det med 30x30 cm eller blir dette for smått?
    • Min samboer og jeg overtok for noen uker (3 uker) ei nydelig samojed tispe på 3 år, fra hans foreldre. Hun bodde før i Trøndelag, mens vi bor på Sørlandet, så det har vært en klimaendring for henne. Vi har passet henne en del før, så vi er ikke ukjente for Mira.  Siden vi er friluftsmennesker så har vi gledet oss masse til å få hund, og vi dedikerer mye tid til tur, ski og trening - noe hun selvfølgelig elsker! Vi har også brukt en del tid på å trene grunnleggende lydighet, da hun er sta og helst vil gjøre det hun selv ønsker, som en ekte samojed (; her har vi likevel sett stor fremgang på tur. I tillegg er hun veldig sjelden alene, vi er stort sett alltid med henne, tross at hun er vandt til å være en del hjemme alene. Jeg vil derfor tro at endringen i adferd ikke skyldes at hun er understimulert. Det er også viktig å nevne at den endrede adferden hovedsaklig gjelder når vi er hjemme og ikke ute på tur. Mira er generelt sett en veldig rolig og avbalansert hund, som tross rasen sjelden bjeffer eller synger. Hjemme har hun alltid pleid å være veldig rolig, og hun er en svært høflig hund som er veldig «enkel» å ha med å gjøre.  Så til problemet - hun har begynt å bjeffe og ule mye mer enn hva som er vanlig for henne, selv på natten. Hun virker rastløs og piper også mer enn vanlig. Hun sliter med å komme til ro, og mest bekymringsverdig av alt så spiser hun nesten ikke. Vi har ikke skiftet fôr, så her er alt likt (ønsker heller ikke å skifte da hun har en sensitiv mage). Hun har løpetid, så noe av problemene kan nok skyldes dette. Da jeg snakket med svigers nevnte de at det var vanlig at hun blir rastløs og oppmerksomhetssøkende eller pipete, men ikke at hun slutter å spise og begynner å bjeffe/ule. Legg merke til at vi har hatt henne i 3 uker, og at adferden begynte å endre seg for 1 uke siden, så trolig er ikke problemet at hun har flyttet? Vi ønsker likevel å gjøre denne overgangen så enkel og bra som mulig for henne, og viktigst av alt; at hun skal spise som vanlig. Har noen her tips til hva dette kan skyldes, eller hva vi bør gjøre? Evt om vi bør oppsøke veterinær? 
    • Altså, den totale motsetningen av en sånn hvit 😆 Er det en groenendael? Ekstremt søt, om jeg får si det! 
    • Har ikke kjøkkenvekt så hadde håpet på at noen kanskje hadde samme för og kunne måle opp for meg
  • Nylig opprettede emner

• Create New...