Gå til innhold
Hundesonen.no

"Hvite hunder biter mest"

Tore

Recommended Posts

Skrevet

Dette har da forskere kommet frem til å illustrert vitenskap har artikkel i nyeste bladet...

Måtte le litt... For meg høres det så tåpelig ut...

Hvite hunder(valper) biter mest...

Hvordan kan forskerne påstå dette.?

Hvordan kan de vite de har flere kull med valper som oppfører seg helt likt.?

Bitehemning er jo forskjellig fra kull til kull og hvordan moren oppdrar dem osv...

så hvorda kan de da påstå " at man kunne se bort fra oppdragelsesmessig påvirkning"..

Eller er det en sannhet i dette..? Jeg klarer ikke se det...

Umiddelbart høres det ut som en vits, men ny forskning viser at fargen på en hund har avgjørende betydning for hvor aggressiv den er. Spanske forskere ved Universitetet i Córdoba testet personligheten til 51 britiske hunder av diverse raser i ulike farger fra lyseblonde via flerfarget til svart. Alle testhundene var valper ­ da visste man at man møtte det naturlige temperamentet, og at man kunne se bort fra oppdragelsesmessig påvirkning. Undersøkelsen viste at lyshårete og rødhårete hunder var de mest aggressive. Deretter fulgte de svarthårete, mens de brune var mest fredsommelige.
Skrevet

Røde hunder smaker jo også best, sies det..

Så kanskje fargen har mere å si enn bare rent eksteriørt? (HA HA HA)

Susanne

Skrevet

Illudert Vitenskap i sin sedvanlige ånd. De har jo hatt artikler om sentrifugalkraften også, de. :rolleyes:

Feilkilder og sånt tull er unødvendig krimskrams, det samme med representativt utvalg.

Skrevet

Hmm, 51 hunder og der var de hvite valpene mer viltre enn de andre. Var det slik at 7 hvite hunder var mer viltre mens det statistisk sett burde kun vært 6??

Skrevet

I hvert blad av Illudert Vitenskap kommer det; "vi beklager at vi ikke undersøkte saken i *artikkelnavn* godt nok, og at det og det var feil. Leste det mye før, men de tar så mye feil :rolleyes:

Skrevet

Ja, enten har bladet tapt seg veldig eller så har jeg vokst fra det...

For 7-8år siden satt jeg nærmest å ventet på at det skulle komme, nå gidder jeg nesten ikke å åpne det... :glare:

Virker som de tar alt for god fisk, om jeg hadde sendt inn en artikkel om at jeg har forsket og funnet ut at.... emm.... Brune kaniner er mye mere kåte en sorte, fordi jeg har sett på noen kaniner i en time, så haddde de nok trykket det også... *doktor Scorpioen*

Skrevet

Det står ikke at de biter mest, men at de er mest aggressive. Har lest den lille notisen nå.. Hvordan aggressiviteten er målt, sier bladet ingenting om..

Skrevet

Så de sier at min lille Zorro er mer aggresiv en de fleste, på grunn av fargen?

:rolleyes:

Det er ingenting som beviser det, for hvis du sammenligner farger av hunder, med folk som har blitt eller angrepet av hund (les artikkler på VG mm), så er ikke de fleste hvite/lyse.

Vel, folk kan velge hva de vil tro på - men det der hørtes litt tvilsom ut.

Skrevet
Ja, det er jammen godt å ha sorte hunder, liksom :ahappy:

Hahahha, ja, det er sikkert og visst

Tinka bet riktignok ekstremt mye da hun var valp, langt mer enn hvite valper - det tør jeg nesten å vedde på

Skrevet
Tinka bet riktignok ekstremt mye da hun var valp, langt mer enn hvite valper - det tør jeg nesten å vedde på

Samme med Tassa. Men nå har hun riktignok litt hvitt på seg, så da er nok det forklaringen :rolleyes:

Skrevet
Samme med Tassa. Men nå har hun riktignok litt hvitt på seg, så da er nok det forklaringen :rolleyes:

Antageligvis, for Emma biter mer enn Tjukken, og hun er den av de med mest hvitt på seg.. :ahappy:

EDIT: Må vel presisere at "bitingen" er mer holding.. Jenta liker å bære på ting hun.. Lurer på om hun er litt labrador inni seg jeg?

Skrevet

He he, ja pelsfargen har jo veeeldig mye å si om hunden er aggressiv eller ikke.. :rolleyes: Trodde sånt gikk på gener o.l.. men, men så uvitende er jeg altså :ahappy: Men ok, da har jo jeg det største monsteret i gata..Han som leker med de aller fleste, uansett kjønn og størrelse :) Han har jo noen utvalgte som han overhodet ikke går sammen med, men det er fordi de har angrepet han ett par ganger.

Nei, pelsfarge har nok overhodet ikke noe å gjøre med biting, aggressivitet o.l. Det er jo nesten det samme som å si at fordi jeg bruker briller, så er jeg et surt og vanskelig menneske.. :wacko:Men det verste er jo at enkelte mennesker virkelig tror på dette, og det kan jo være farlig..

Jane: Ja, nå må du virkelig passe på Sara og Klein når du er ute og går he, he :)

Skrevet
Farge går jo også på gener?

Godt poeng :)

Forøvrig har faktisk mine sorte hunder vært generellt mildere av natur enn mine to røde og den flekkete..*gruble*

Skrevet

eneste kanksje logiske måte de kan ha gjort det på er jo å ta en rase som har alle fargenyanser fra 100%sort til 100%hvit, for så å teste innad i DEN rasen...

Men slik artikkelen er skrevet så kan det tilsi at en RASE biter mere en en annen...

Helt tåpelig hele greia...

Skrevet

"Undersøkelsen viste at lyshårete og rødhårete hunder var de mest aggressive. Deretter fulgte de svarthårete, mens de brune var mest fredsommelige."

Hva med Rikke da egentlig? Hun er hvit (som tydligvis var mest aggressive) og brun (som tydeligvis var ganske fredsommelige)! :rolleyes:

Hun kan vel egentlig regnes som svart hun da! Sånn midt på treet! :)

Skrevet
eneste kanksje logiske måte de kan ha gjort det på er jo å ta en rase som har alle fargenyanser fra 100%sort til 100%hvit, for så å teste innad i DEN rasen...

Men slik artikkelen er skrevet så kan det tilsi at en RASE biter mere en en annen...

Helt tåpelig hele greia...

pass deg, din hund har 2 ansikter.. engel om dagen og djevelen om natten :)

Skrevet

Tror egentlig ikke så mye på dette, selvom farge går på gener slik som agressivitet gjør. (tror jeg da)

Dette kan jo være litt farlig for folk som ikke har noe med hunder å gjøre. De tror sikkert at hvis de treffer en hvit hund på gata så må de virkelig passe seg. Gå en omvei rundt. De har nok ikke lyst til å komme hjem uten buksebak!

Synes synd på hvite/lyse hunder, få slike anklager mot seg!

Mye av den artikkelen er nok ikke sann...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...