Gå til innhold
Hundesonen.no

Diverse bøker


Wanderlust

Recommended Posts

Jeg har tittet litt på nettet etter hundebøker, og er jo flere i ulike "sjangre" jeg kan tenke meg, men tenkte å spørre her inne om dette er bøker man har lest og vil anbefale :D Hva syns du om boka?

Legger ut lista over aktuelle:

  1. Valping-Drektighet, fødsel og valping (Anne L. Buvik, Tove Solberg)
  2. Læringspsykologi (Frode Svartdal, Magne Arve Flaten)
  3. Nesearbeid for hund (Anne Lill Kvam)
  4. Hunder-Skader og sykdommer (Anders Strande)
  5. Aktiviteter-smart lek med hunden (Alexandra Kamis, Nina Roegner)
  6. Kontakt-Samspill mellom deg og hunden din (Eva Bodfält)
  7. Naturmedisin for din hund (Lise Hatledal, Tonje Stigar)
  8. Obstetikk hos hund og katt (Astrid Indrebø)

Dette er jo ganske så forskjellige bøker, og jeg vet ikke hvilke av de som jeg skal prioritere. De to nederste er kanskje litt for "inviklet"?

Så nå trenger jeg noen som vil fortelle hvilken bok jeg bør velge av disse, og hvorfor. Hva syns du var bra med boken? Lett å lese?

Jeg står mest på nr 1, 3, 4, 5 og 6...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kun skal kjøpe en bok MÅÅÅÅ det bli Kontakt av Eva Bodfält. Den er bra, og en bok alle hundeeiere burde hatt i bokhylla mener jeg.... (aller helst lest den FØR hunden kom i hus også... :) )

Jupp, den høres bra ut, og har vel egentlig fått med meg at den anbefales.

Og det blir nok før neste hund kommer i hus :)

Men står litt mellom de andre også. Men kanskje lommeboka tillater litt mer nå :rolleyes:

Men takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte over ark.no av tre grunner:

1. Der hadde de begge bøkene, det hadde de ikke på canis.

2. PÅ ark var "Kontakt" 40kr(?!) billigere (tilbud).

3. Er portofritt på ark om man kjøper for over 399.

(jeg er ofte ute etter bøker som Canis ikke har, så da velger jeg andre steder, så jeg slipper å bestille fra ulike steder, dessuten så ser jeg det som en fordel at de i tillegg er portofrie :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, det var jo ganske stor forskjell da! Bestilte nett kontakt fra canis (ikke så flink å sjekke andre stedet først... :D ), og da kom porto og faktura gebyr (visaterminalen var nede) på nesten 70 kr til sammen! Er jo dødsmye...heldigvis hadde jeg gavekort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tittet litt på nettet etter hundebøker, og er jo flere i ulike "sjangre" jeg kan tenke meg, men tenkte å spørre her inne om dette er bøker man har lest og vil anbefale :D Hva syns du om boka?

Legger ut lista over aktuelle:

  1. Valping-Drektighet, fødsel og valping (Anne L. Buvik, Tove Solberg)
  2. Læringspsykologi (Frode Svartdal, Magne Arve Flaten)
  3. Nesearbeid for hund (Anne Lill Kvam)
  4. Hunder-Skader og sykdommer (Anders Strande)
  5. Aktiviteter-smart lek med hunden (Alexandra Kamis, Nina Roegner)
  6. Kontakt-Samspill mellom deg og hunden din (Eva Bodfält)
  7. Naturmedisin for din hund (Lise Hatledal, Tonje Stigar)
  8. Obstetikk hos hund og katt (Astrid Indrebø)

Dette er jo ganske så forskjellige bøker, og jeg vet ikke hvilke av de som jeg skal prioritere. De to nederste er kanskje litt for "inviklet"?

Så nå trenger jeg noen som vil fortelle hvilken bok jeg bør velge av disse, og hvorfor. Hva syns du var bra med boken? Lett å lese?

Jeg står mest på nr 1, 3, 4, 5 og 6...

Tja.. Læringsspsykologiboken er vel for de litt over middels interesserte, og du bør ha en viss forståelse for det i utgangspunktet. Har du lest og forstått Ikke skyt hunden, Klikkertrening for din hund og Kulturkollisjonen, så har du et ok utgangspunkt, men den er fremdeles en smule "tung". Og så er det jo egentlig en bok for psykologistudenter. Men den er jo kjempebra.

Har flere av bøkene, men har ikke lest alle, så jeg kan ikke uttale meg så veldig. Eva Bodfalt ville jeg ha satset på. Ellers kommer det an på hva du er interessert i, valping er kanskje ikke så aktuelt for deg som ikke driver oppdrett og i tillegg har hannhund? Den siste er kanskje også i samme gaten..

Jeg vet liksom ikke hva du kan fra før av, og hva du interesserer deg for, og det gjør det litt vanskeligere å anbefale noe, men Bodfalt er jo bra uansett hvor du er i treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[*]Læringspsykologi (Frode Svartdal, Magne Arve Flaten)

[*]Obstetikk hos hund og katt (Astrid Indrebø)

Har disse to bøkene, læringspsykologi boken er utrolig vanskelig syns jeg, tungt stoff! Men etter å ha lest flere ganger forstår jeg mye bedre.

Obstetikk hos hund og katt har jeg skummet igjennon og skal faktisk lese boken ordentlig i dag, virker som en bra bok egentlig.

Har også den fra valp til voksen og den er utrolig bra! Men fins vel flere av den? eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Læringsspsykologiboken er vel for de litt over middels interesserte, og du bør ha en viss forståelse for det i utgangspunktet. Har du lest og forstått Ikke skyt hunden, Klikkertrening for din hund og Kulturkollisjonen, så har du et ok utgangspunkt, men den er fremdeles en smule "tung". Og så er det jo egentlig en bok for psykologistudenter. Men den er jo kjempebra.

Har flere av bøkene, men har ikke lest alle, så jeg kan ikke uttale meg så veldig. Eva Bodfalt ville jeg ha satset på. Ellers kommer det an på hva du er interessert i, valping er kanskje ikke så aktuelt for deg som ikke driver oppdrett og i tillegg har hannhund? Den siste er kanskje også i samme gaten..

Jeg vet liksom ikke hva du kan fra før av, og hva du interesserer deg for, og det gjør det litt vanskeligere å anbefale noe, men Bodfalt er jo bra uansett hvor du er i treningen.

Som jeg sa så har jeg nå bestilt: Kontakt av Eva bodfält og Fra valp til voksen av Randi Schulze .

Jeg vil ha en bok om tisper, valping, fødsel, drektighet, og alt sånt rundt det. For å lære litt mer. Jeg skal antageligvis ha tispe neste hund, og vil lære mer. I tillegg om en GOD stund så har jeg kanskje lsyt til å ha et valpekull, OM jeg har en tispe som kan føre noe godt med seg, som har god mentalitet, helse og i tillegg er rasetypisk. Jeg vil ikke avle for å bare avle. Fordi det hadde hvert gøy.

Så av den grunn valgte jeg Fra valp til Voksen. Kan legge ut litt som noen har skrevet om boken, hentet fra bokklubben:

"Boka gir råd og veiledning når vi skal ut å reise med vår venn, både med fly og bil. Du får de viktigste helserådene og en innføring i hvordan valpen og unghunden skal trenes. Litt mer om tispa: Tispa blir preget av løpetid og hormonelle forandringer som kan påvirke hundens psyke. Boka tar for seg løpetid, falsk drektighet, atferdsendringer og ufrivillig paring. Mange ønsker å sette valper på tispa; når skal den bedekkes, og hvordan vet du at den er drektig? Disse spørsmålene får du svar på og flere til. I detalj loser boka deg gjennom den spennende tiden fra bedekking til du blir jordmor for små nøster. Like nyttig er valpetiden beskrevet dag for dag etter fødselen; også når ikke alt går helt som det skal.

Til sist skal valpene ut i verden, og helst til en trygg og god familie. Fra valp til voksen gir deg oppskriften på hvordan du skaffer kjøpere og hva som bør følge valpen til det nye hjemmet.

Litt om preging av valp og unghund."

Og siden tispe blir "nytt" for meg, syns jeg denne boken virket "perfekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra valp til voksen hund boka hjalp meg enormt da min lille tollervalp ikke helt utviklet seg som han skulle. Ting som reddet fingrene mine og som gjorde at jeg til slutt fikk full tillit og kunne håndtere han i alle situasjoner uansett hvor redd han var leste jeg meg til i den boken. Det er den eneste hundeboken jeg har lest grunig igjennom og utvilsomt et av mine beste kjøp noensinne. Nå blir forhåpentlig ikke din valp slik som min men det er en flott bok for alle valpekjøpere. Jeg har selv gitt den bort i "valpefest" gave til folk rundt meg som har fått valp og pålagt de å lese den..og lese den nøye. Kontakt er også en fin bok men for meg så kom den for sent.. ikke noe nytt i den. Men skal gi den til pappaen min, han er for tiden på utkikk etter en ny hund , en omplasseringshund så fra valp til voksen er ikke såå relevant for han :D

Den av Anne Lill burde jeg vel lest :)

Hun hjalp meg mye med lille tollergullet og sto virkelig på for å redde livet hans. Jeg vet hun er rådyktig med nesearbeid så jeg burde virkelig få surret meg på et av de sporkursene jeg stadig får mail om eller i det minste lese boka :)

*sukk*ser du har kjøpt "feil" fra valp til voksen hund bok :D

Den fra Åsa Ahlbom jeg kan anbefale :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...