Gå til innhold
Hundesonen.no

Flere valper pr. kull nå enn før ?

Jane

Recommended Posts

Skrevet

Jeg fikk min første Boston Terrier i 1989, da var det nesten ingen som hadde verken hørt om eller sett

den rasen før. Da var det vanlig med kun 1 eller 2 valper pr. kull og de måtte tas med keisersnitt.

Nå har søsteren min kjøpt seg Boston valp og kunne fortelle at det var 7 i kullet og det var visst vanlig i dag,

og det skjønner ikke jeg helt av. De tas med keisersnitt i dag også, men nå er kullene på så mange flere valper enn før.

Hvordan går det ann ? Boston Terrieren er ikke noe større i dag enn i 1989, hvordan kan de få flere valper da ?

Skrevet

Jeg kjenner ikke rasen, men det er jo mulig å spekulere i årsaker for det.

Infertilitet og kullstørrelse er arvelig, så det er jo mulig at fertile linjer har preget avlen og fått opp kullstørrelsen - enten tilfeldig eller ved bevisst planlegging fra oppdretters side.

En annen faktor kan jo også være at oppdrettere har blitt flinkere til å time parringen, slik at befruktning skjer på et mer optimalt tidspunkt nå - og dermed gir flere valper.

Jeg tviler på at keisersnitt har noe å si for kullstørrelsen. Rasens utbredelse har neppe noe å si, med mindre man er selektive og velger bort de hundene som gir få valper. Med en større populasjon er jo det lettere å gjøre.

Så kan man selvfølgelig også sette spørsmålstegn ved hvorvidt 7 valper i kullet er vanlig - jeg kjenner til andre miniatyrraser, og da er ikke syv vanlig fødselstall. Jeg kom ikke inn på DogWeb, ellers ville jeg ha sjekket der for å se på kullstørrelsene i det siste. Har du tilgang, kan du jo sjekke selv en dag.

Skrevet

Har desverre ikke tilgang til dogweb, så kjempe fint om du hadde kunne sjekket for meg.

Syns det er litt drastisk at kullene går fra max 2 valper til 7-8 valper på 15 år når hundene i seg selv ikke har vokst.

Skrevet

Jeg sjekket dogweb nå, og fant alt fra 2-7 valper i forskjellige kull (søkte på 3 forskjellige, tilfeldige kennelnavn). Det er nok som Emma sier, tispelinjer med høyere fertilitet som har blitt brukt mer - samt kanskje fertiliteten på hannene som er brukt er blitt bedre?

Med valper på den størrelsen kan det hende at kullene har vært større før også, men større antall dødfødte eller som dør i løpet av 1 leveuke? Man har mange flere hjelpemidler for sånt nå enn for 15 år tilbake.

Til sist kan det være kynisme ute og går, hos noen cavalieroppdrettere var det sånn (for endel år siden, jeg tror ikke disse oppdretterene driver på samme måte nå lenger) at valper under et visst antall gram ikke hadde livets rett og fikk et kakk i hodet. logik.png

Skrevet

JEG synes det er drastisk at de må taes med keisersnitt jeg... :rolleyes: Det hadde bekymret meg mest..

Forklaringen er kanskje så enkel som at disse hundene- som tydligvis er så deformerte at de ikke kan føde selv - møter enda mer kompetente vetrinærer når enn før når de skal "føde".

Skrevet

Takk for at du sjekket det opp for meg :)

Nesten litt godt å høre at det fremdeles er Boston Terrier tisper som bare får 2 valper, syns 7 valper for en så liten tispe nesten er uansvarlig.

Skal spørre min gamle oppdretter som faktisk driver ennå og skryter av mange flere valper pr.kull nå enn før hovedårsaken til dette.

Skrevet

Oppdretteren jeg skal kjøpe beardis av sier at hun har inntrykk av at i den rasen går kullstørrelsen nedover. Hun synes kullene ofte var på åtte - ti valper før, mens nå er de ofte på rundt fem. Det har vært en teori om at dette har å gjøre med all vaksineringen, men det er blitt tilbakevist av veterinærene.

Jeg håper nemlig på et kull på ti-tolv tispevalper i midten av mai, slik at jeg kan velge ut en helt fantastisk en... :Laugh:

Guest Jonna
Skrevet

Det er vell noe som går opp og ned det der :)

På min rase har det vært normalt med 4-6 valper, men ifjor var det plutselig en eksplosjon av store kull. Det var 4 tisper, fra forsjellige linjer som fikk store kull. 2 av dem fikk 9 valper, en fikk 11 og den siste fikk 8. Det var også flere tisper som fikk 7 valper.

Det har da vært en stor økning i antall valper pr kull som rase snitt. Hvorfor? Det er faktisk ingen som vet ettersom noen er fra gamle kjente linjer og noen er importer.

Skrevet

Fertilitet hos foreldre og levedyktighet på avkom er typiske egenskaper som påvirkes negativt av innavl, dersom rasen var veldig liten før kan dette kanskje ha deler av forklaringen?

Det er også mulig slik andre nevner å selektere for kullstørrelse.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...