Gå til innhold
Hundesonen.no

Flere valper pr. kull nå enn før ?

Jane

Recommended Posts

Jeg fikk min første Boston Terrier i 1989, da var det nesten ingen som hadde verken hørt om eller sett

den rasen før. Da var det vanlig med kun 1 eller 2 valper pr. kull og de måtte tas med keisersnitt.

Nå har søsteren min kjøpt seg Boston valp og kunne fortelle at det var 7 i kullet og det var visst vanlig i dag,

og det skjønner ikke jeg helt av. De tas med keisersnitt i dag også, men nå er kullene på så mange flere valper enn før.

Hvordan går det ann ? Boston Terrieren er ikke noe større i dag enn i 1989, hvordan kan de få flere valper da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke rasen, men det er jo mulig å spekulere i årsaker for det.

Infertilitet og kullstørrelse er arvelig, så det er jo mulig at fertile linjer har preget avlen og fått opp kullstørrelsen - enten tilfeldig eller ved bevisst planlegging fra oppdretters side.

En annen faktor kan jo også være at oppdrettere har blitt flinkere til å time parringen, slik at befruktning skjer på et mer optimalt tidspunkt nå - og dermed gir flere valper.

Jeg tviler på at keisersnitt har noe å si for kullstørrelsen. Rasens utbredelse har neppe noe å si, med mindre man er selektive og velger bort de hundene som gir få valper. Med en større populasjon er jo det lettere å gjøre.

Så kan man selvfølgelig også sette spørsmålstegn ved hvorvidt 7 valper i kullet er vanlig - jeg kjenner til andre miniatyrraser, og da er ikke syv vanlig fødselstall. Jeg kom ikke inn på DogWeb, ellers ville jeg ha sjekket der for å se på kullstørrelsene i det siste. Har du tilgang, kan du jo sjekke selv en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke tilgang til dogweb, så kjempe fint om du hadde kunne sjekket for meg.

Syns det er litt drastisk at kullene går fra max 2 valper til 7-8 valper på 15 år når hundene i seg selv ikke har vokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket dogweb nå, og fant alt fra 2-7 valper i forskjellige kull (søkte på 3 forskjellige, tilfeldige kennelnavn). Det er nok som Emma sier, tispelinjer med høyere fertilitet som har blitt brukt mer - samt kanskje fertiliteten på hannene som er brukt er blitt bedre?

Med valper på den størrelsen kan det hende at kullene har vært større før også, men større antall dødfødte eller som dør i løpet av 1 leveuke? Man har mange flere hjelpemidler for sånt nå enn for 15 år tilbake.

Til sist kan det være kynisme ute og går, hos noen cavalieroppdrettere var det sånn (for endel år siden, jeg tror ikke disse oppdretterene driver på samme måte nå lenger) at valper under et visst antall gram ikke hadde livets rett og fikk et kakk i hodet. logik.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG synes det er drastisk at de må taes med keisersnitt jeg... :rolleyes: Det hadde bekymret meg mest..

Forklaringen er kanskje så enkel som at disse hundene- som tydligvis er så deformerte at de ikke kan føde selv - møter enda mer kompetente vetrinærer når enn før når de skal "føde".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du sjekket det opp for meg :)

Nesten litt godt å høre at det fremdeles er Boston Terrier tisper som bare får 2 valper, syns 7 valper for en så liten tispe nesten er uansvarlig.

Skal spørre min gamle oppdretter som faktisk driver ennå og skryter av mange flere valper pr.kull nå enn før hovedårsaken til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren jeg skal kjøpe beardis av sier at hun har inntrykk av at i den rasen går kullstørrelsen nedover. Hun synes kullene ofte var på åtte - ti valper før, mens nå er de ofte på rundt fem. Det har vært en teori om at dette har å gjøre med all vaksineringen, men det er blitt tilbakevist av veterinærene.

Jeg håper nemlig på et kull på ti-tolv tispevalper i midten av mai, slik at jeg kan velge ut en helt fantastisk en... :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det er vell noe som går opp og ned det der :)

På min rase har det vært normalt med 4-6 valper, men ifjor var det plutselig en eksplosjon av store kull. Det var 4 tisper, fra forsjellige linjer som fikk store kull. 2 av dem fikk 9 valper, en fikk 11 og den siste fikk 8. Det var også flere tisper som fikk 7 valper.

Det har da vært en stor økning i antall valper pr kull som rase snitt. Hvorfor? Det er faktisk ingen som vet ettersom noen er fra gamle kjente linjer og noen er importer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fertilitet hos foreldre og levedyktighet på avkom er typiske egenskaper som påvirkes negativt av innavl, dersom rasen var veldig liten før kan dette kanskje ha deler av forklaringen?

Det er også mulig slik andre nevner å selektere for kullstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...