Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbredelse til konkurranse


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Hvordan kan man best mulig forbrede seg til en konkurranse? Fra et par dager i forveien til selve dagen?

Og hva bør en ha med?

(Er bare vant til å pakke ned lass med børster :) )

Noe annet en må tenke på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man best mulig forbrede seg til en konkurranse? Fra et par dager i forveien til selve dagen?

Og hva bør en ha med?

(Er bare vant til å pakke ned lass med børster :) )

Noe annet en må tenke på? :)

Si jeg skal gå konkurranse på en søndag, trener jeg Mira siste gangen på fredag. Lørdag har jeg helt treningsfri så hun skal bli veldig gira på å gjøre øvelsene på søndag :D Det funker for oss hvertfall.

Lørdag kveld finner jeg fram hva jeg skal ha på meg, pakker sekken og setter på vekkerklokka så jeg har gooood tid morgenen etter.

Gir ikke Mira frokost på søndag morgen siden hun fungerer dårligere i øvelsene om hun er skikkelig mett. På søndagen drar jeg i god tid så jeg er på plass ca. en times tid før oppmøte tiden. Er jo litt forskjellig hva folk liker, men jeg syns det er greit å ha god tid. Stresser ikke så mye da.

Har med meg en sekk med vannskål, vann, ting til å sette startnummer i, mat og en bur. Er kjekt å legge hunden i bur mens du venter på at det er din tur, eller mellom fellesøvelsene og når du venter på tur.

Om du ikke har mulighet til å ha han i bilen da :P

Når vi er ferdig gir jeg henne mat og hun får slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå skal ikke jeg skryte på meg allverdens erfaring i lpringen, vi har jo tross alt bare startet en gang. Men dagene i forveien la jeg veldig fokus på herjing med meg (for så å belønne med leke eller godbit etterpå). Det er en viktig greie det der med at du får ikke belønnet i ringen, annet enn med deg selv, og da må den også jobbes opp. (At vi skulle gjort det tidligere er jo en annen sak :) )

Den treningen vi hadde i uken før konkurransen gikk veldig mye på momenter - få hele øvelser annet enn fellesdekken (og bittelitt panikktrening tidlig i uka). Selvfølgelig også korte økter, og sterk belønning - strekking av belønninger gjorde jeg sist litt under en uke før konkurransestart, ikke nærmere.

Sånn generelt vil jeg bare tipse deg om å gå inn i ringen med en selvsikkerhet - tror du at noe skal gå galt så gjør det ofte det :) Og når dommeren vil snakke mellom øvelsene, så fokuser på å rose bikkja først, og høre på dommern etterpå - han skal bare gi karakterer han :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg svarte langt i en tråd om utstillingsnerver, så tar meg den friheten å lime det inn her:

Det har tatt tid for å finne ut hvordan jeg trenger å tenke og være før jeg skal inn. Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva som er best, mer her følger oppskrift som har vært best for meg hittil:

1. Før dagen, skriver en plan om hvordan jeg har tenkt at dagen etter skal se ut.

2. Pakker sekken/bilen ferdig:

  • kaffe
  • brus
  • vaksinasjonattest
  • ball/fille
  • røyk (gjelder meg nuke.png )
  • noe å tygge på
  • vann til dyret
  • vannskål
  • stoffbur og teppe til å dekke over (sinna i bur)
  • stol til meg
  • Lesestoff bare fordi det føles innmari lurt kvelden i forveien, men aldri blir lest

3. Stevnedagen, leser igjennom det jeg skrev i går.

4. dobbelsjekker sekken

5. bilen blir fylt av gladmusikk og mantra *flir* "jeg kan dette, jeg vil dette" osv

6. Stevneplassen, her har jeg en del rutiner som er tilpasset hunden og meg. Sånn for å håndtere mine nerver, så velger jeg å sette meg vekk fra andre. Ønsker jeg kontakt, kan jeg heller gå bort å prate skit.

7. Lar hunden være mest mulig i fred. Mine nerver smitter noe veldig, så han får heller ligge i bilen eller i buret sitt. Så da maser jeg han ikke sliten heller.

8. Når jeg skal inn i ringen, sørger jeg for å finne frem boblen eller orkanen min. Orkanen er lettest å forklare: Den har jo ett stille senter, når jeg er nervøs fyker hele meg rundt sammen med alle de andre i et kaos. Her velger jeg å stille meg i sentrum sammen med hund og ringsektrær. Dette krever litt øving, men gjør det hjemme noen ganger, eller når du går du tur. Da fyker alt annet rundt meg og jeg deltar ikke i det tullet. Like overrasket hver gang jeg går ut av ringen, for der inne funker jeg fin fint! Det artige er når du oppdager at du faktisk klarer å tenke der inne.

Jeg er sikkert himla rar, men dette funker for oss. Kanskje noen kan nyte godt av mine tips. Nerver er vondt!

Ble mer enn du ba om, men har lært at damer over 35 skal skrive langt, mye og utenfor spørsmålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Tusen, tusen Takk! :)

Jeg kommer nok til å være veldig nervøs, men så lenge jeg vet at jeg gjør de riktig, og ikke svikter bikkja mi, så blir jeg fornøyd.

Er det å starte LP noe a'la å starte sprangstevne med hest? Bare at hesten er bytta ut mot hund?

Har nemmelig en svensk sprangbok, og der står det om å takle nerver før man entrer ringen osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen Takk! :)

Jeg kommer nok til å være veldig nervøs, men så lenge jeg vet at jeg gjør de riktig, og ikke svikter bikkja mi, så blir jeg fornøyd.

Er det å starte LP noe a'la å starte sprangstevne med hest? Bare at hesten er bytta ut mot hund?

Har nemmelig en svensk sprangbok, og der står det om å takle nerver før man entrer ringen osv...

hehe, helt sikkert! Mine nerver var like ille når jeg startet dressur. Og nerver er nerver uannsett hva d driver med, bare at i vår sport og hestesport har vi med ett dyr å gjøre å... Lykke til! "lykkast på tävling" av Svartsberg er en fin bok du burde skaffe deg, og/eller lese boka du alt har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
hehe, helt sikkert! Mine nerver var like ille når jeg startet dressur. Og nerver er nerver uannsett hva d driver med, bare at i vår sport og hestesport har vi med ett dyr å gjøre å... Lykke til! "lykkast på tävling" av Svartsberg er en fin bok du burde skaffe deg, og/eller lese boka du alt har.

Skal de om de har den på biblioteket! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Låner tråden litt jeg... Er det noen som har erfaringer med dommeren Tanja Hulsund? Er hun grei å debutere for, tror dere?

Jeg syns iallefall hun virker grei...Har sett henne få ganger, men intrykket et at hun er grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Mye av det nevnt ovenfor er jeg enig i. Men legger til noe smått: Ikke lag store greier ut av det. Tenk på alle konkurransene som trening, og at du gjør dette for å ha det gøy! :) Det er det veldig mange som glemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det nevnt ovenfor er jeg enig i. Men legger til noe smått: Ikke lag store greier ut av det. Tenk på alle konkurransene som trening, og at du gjør dette for å ha det gøy! :) Det er det veldig mange som glemmer.

Jah! Og det minnet meg på noe jeg tenkte på før jeg glemte osv. Du har betalt for 20 min i ringen, den ringen er din! Du har betalt for dommer og ringsekretær, så gå inn der å ei ringen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Christine
Jah! Og det minnet meg på noe jeg tenkte på før jeg glemte osv. Du har betalt for 20 min i ringen, den ringen er din! Du har betalt for dommer og ringsekretær, så gå inn der å ei ringen din :)

Så dommer vil altså ikke bli irritert eller noe om jeg ikke er klar med det første? :)

(når man ordner seg til øvelsen, og dommer spør om du er klar. Om jeg sier nei av en eller annen grunn da liksom)

Noe annet man burde tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dommer vil altså ikke bli irritert eller noe om jeg ikke er klar med det første? :)

(når man ordner seg til øvelsen, og dommer spør om du er klar. Om jeg sier nei av en eller annen grunn da liksom)

Noe annet man burde tenke på?

Jeg har sagt at jeg ikke er klar før en øvelse flere ganger, fordi Mira mister kontakten. Får kontakt med henne igjen og sier at jeg er klar.

Ingen som har blitt sure for det altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...