Gå til innhold
Hundesonen.no

Knytter du sanger til tider i livet ditt?


tuppetroll

Recommended Posts

Jeg satt og spilte gamle cder i bilen i dag, og fant ut at med hver sang fikk jeg en ny følelse i kroppen. Eksempelvis minte Stacie Orricos "More to Life" meg om den første uken jeg hadde lappen, og den godfølelsen jeg hadde da. Spice Girlslåter gir meg flashback til barneskolen. Jeg greier enda ikke å høre "Jeg er i Herrens hender" eller "Ingen er så trygg i fare" uten å gråte, da de sangene minner meg om bestemors begravelse.

Unormalt? Hvilke sanger knytter du til hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke unormalt!

Alle Metallicas låter minner meg om den mørke ungdomstiden min, vekker tilbake både gode og vonde minner..

"Actor of love" minner meg om den siste tiden på barneskolen, da vi var forelska i alle pene gutter vi så, hehe...vekker gode minner.

Er så mange sanger som vekker minner om spesifikke episoder i livet at det er umulig å ramse opp her, men unormalt er det nok ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel tre sanger/vokalister jeg tenker på noe når jeg hører (ikke at jeg hører disse svært ofte nå :P )

Men Eiffel65 med Blue(Da Ba Dee) (fant cd med sangen på faktisk :o )

--> Tenker tilbake på leiskolen i 7 klasse

Spice girls

--> den perioden på barneskolen da de populære ble de de er nå (sorry, men sånn oppførsel liker jeg ikke :P )

H.I.M

--> Polen/tyskland turen i 10. klasse.

Men kommer den en gammel sang på radioen tenker jeg fort tilbake på noe. Men sånt er så vanskelig å komme på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Jeg har også noen sånne sanger. Da jeg var på Island for sju-åtte år siden, hadde jeg med meg bare en cd til discmanen, så hver gang jeg hører ABBA, begynner jeg å tenke tilbake til da.

Også er det en Travis-cd, The invisible band, som jeg hørte på nesten hver dag i femteklassen, som minner meg om ... ja... femteklassetida.

Også er det noen Bob Dylan-sanger + Wish you were her av Pink Floyd som jeg tenker "fredag ettermiddag" og "pappa" og "brødbakst" av å høre på (antageligvis fordi pappa alltid har spilt Pink Floyd eller Bob Dylan (og nå i de siste årene Vamp og en merkelig afrikansk musikk) mens han baker brød og vasker badet fredag ettermiddag).

Hmm... Jo, også den der ketchupsangen... Den minner meg om leirskolen i sjuende, hvor det ble framført hele tre forskjellige danser til den sangen i løpet av èn kveld.

Er mange flere sanger/artister som gir meg minner om bestemte ting, men jeg husker ikke på det før jeg hører sangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Eidsvåg sin Eg Ser og Vamps Tir na Noir (skrives?) skipper jeg alltid fordi det minner meg om min stefars begravelse, han var mer pappa for meg en min ordentlige far noen gang har vært og jeg klarer ennå ikke å høre de sangene uten å gråte.

Postgirobygget med Idyll og Lynyrd Skynyrd med Pure and Simple er tenke-på-min-fantastiske-samboer-og-være-lykkelig-fordi-jeg-er-så-glad-i-ham-sanger. :o

Også er det den der Sex On The Phone sangen av God-Knows-Who som var den store leirskolehiten. Ikke at jeg har hørt noe særlig på den i ettertid da.. :P

Det er sikkert mange flere, men det er de jeg kommer på i farta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk er en veldig stor del av livet mitt...jeg er rett og slett helt avhengig og elsker å danse...er veldig alt likende men det er et par som har satt seg fast.

in my secret life- minner meg om en mareritt del av livet mitt som jeg ennå ikke helt har kommet meg ut av.

max mekker-digger deg=) Den minner meg om eksen min, han sang den stadig til meg. Gode minner!

nesten alt av 2 brothers on the 4`th floor. ungdoms tiden og "huset".

Også er det rank-1 med airwaves og captain nemo som ble spillt i beste kompisen min sin begravelse...han kjørte seg ihjel på motor sykkel for et halvt år siden. sikkert første gang det har blitt spilt trace i kirken=)

Veldig vanskelig for å høre på enya med evening falls for den har jeg sagt at skjer det noe med meg så skal den spilles i begravelsen min... Det er den sangen som venner minnes meg fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, det er knyttet mange sanger til opplevelser gjennom livet - men merkelig nok - når jeg setter meg ned og tenker gjennom det, så er det sangene fra da jeg var "ung" som har festet seg...

- Rolling Stones var "het" da vi var på leirskole i 7. (tror jeg det var)...

- Rett etter at jeg fikk "lappen" kjørte jeg rundt på mine kamerater og spilte Dire Straits' "Brothers in Arms" på full guffe i pappas bil :o.

- Da jeg jobba på Kongsberg og spilte volleyball etter videregående, var Europe med "The Final Countdown" mye spilt, samtidig var A-ha ute med sin første plate (tror jeg det var) - og den rulla og gikk i bakgrunnen mens jeg jobbet på fotoforretning med å printe bilder.

- I 1987-88 gikk jeg på forkurs til Ås - i Mosjøen - og da var Jørn Hoel den store med sanger som "Elsker i snø"...

- Vel etablert på Ås gikk det mye i DumDumBoys, Jokke og Valentinerne, Raga Rockers m fl...

Det var tider det... :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt!

- Blue - Leirskolen i 7. (hey- kanskje vi var på samme Monika?:P)

- Spice Girls- barneskolen.. Både gode og dårlige minner..

- Sanger fra Phantom of the Opera- minner meg om verdens beste sverigetur til verdens vakreste lille sted, sammen med bestevenninna mi dengang.

- HIM og Placebo- min opprørstid og da jeg flyttet hjemmefra som 16-åring for å gå på skole.. Utrolig herlig, den frihetsfølelsen, samtidig som jeg fikk så hjemlengsel som jeg aldri noensinne har hatt:p Det er ikke bare bare å ligge helt utslått av all versen sykdommer (jeg klarte å få kraftig bronkitt, bihulebetennelse, influensa og streptokokker samtidig) og 40 i feber med mammaen sin 7 timer med buss borte:p

- American HiFi og Green Day- minner meg om mørke vinterkvelder på sørlandet hvor vi kjørte rundt på måfå fordi strømmen hadde gått for nihundreognittiende gang på internatet, og hadde musikken på full guffe.. Gode minner, gode venner

- Luxus Leverpostei- Lyngdalfestene;D

- Boten Anna- min herlige russetid :o

- Fix you- Sangen jeg hørte på da både Puma og Felix ble avlivd. Veldig vanskelig å ikke gråte til den sangen.

- Jewel- we were ment to be- hørte jeg også på da Puma ble avlivd, og da kjæresten slo opp. Ikke en happysong det heller:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sanger blir litt sånn periode-greier ja :(

Skal vi se.. Eksen og jeg hørte mye på Guns N Roses og Nirvana, men jeg husker vel egentlig best Don't Cry (alt.lyrics - DET var viktig.. hehe) og Enter Sandman.. Og vi forlova oss på Springsteen-konserten i -93.. Eksen er stor Springsteen-fan, så jeg tenker egentlig på han når jeg hører hvilken som helst Springsteenlåt.. hehe

- Vi var forøvrig på Pink Floyd-konsert når de var i Norge sist og, og sånt liker jeg å dra opp hver gang jeg snakker med hardbarka Pink Floyd-fans som enten kommer fra gal kant av landet (dvs distrikst-Norge :P ), var for unge eller ikke fan da *ler ondt*

Pink Floyd ja.. Comfortably Numb er konge-låta når man er litt halvdeppa og trenger å synes synd på seg sjøl.. Det sammer er The Unforgiven og Nothing Else Mathers med Metallica :P

Tungtvann, det er min og danskens greie.. Vi hadde lange samtaler på nordlandsdialekt basert på Tungtvann-tekster.. hehe

Kiss med låta Crazy Nights - det var den gangen vi hadde diskotek (ja, det het diskotek når jeg var ung.. hehe) på Kløfta, og vi hadde kreppa hår, oppbretta olabukser, seilersko og Ball-gensere.. Og Grorud-palme på toppen :icon_confused:

Green Day - Basket Case, det er sangen om Zar - og hvis vi skulle gått freestyle, skulle vi gjort det til Espen Linds Baby You're so cool.. Det hadde kledd oss! hehe

Truly Madly Deeply - min heftigste forelskelse ever.. Den var heldigvis kort *flir*

Lemon Tree og Sweet Dreams er karaokesanger (og i et par år var jeg på karaoke hver eneste torsdag.. Uff.. hehe)

Bjelleklang - og da særlig den første cd'en - var 2 året på landbruksskolen.. Den og noen øl, da blir det moro da.. hehe

Jeg tror lista mi kan bli ganske lang jeg, så jeg gir meg nå, nesten alle sanger jeg liker, liker jeg fordi de minner meg om perioder i livet mitt.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så normalt som det kan bli tror jeg:)

Har også mye sånne sanger.

Spicegirls minner meg om barneskolen.

Bon Jovi- Born to be my baby om min første konsert med tensing som konfirmant. Det var et solid kick.

The river med Springsteen minner meg om Karasjok på finnmarksløpet ifjor. 40 minus, frostrøyk, hunder i halmen og spann som kjørte på elva:)

Bondeknøl med DDE minner meg om kjæresten (som passer rimelig godt inni den sangen som den bonden han er i forhold til byjenta meg:P Husker han sang den til meg en kveld på fhs ifjro:)

In my dreams med wigwam er russetiden delux. Masse morro og sene kvelder langs oslos gater.

Bitter blue med bonnie tyler- barneskolen og 3 slemme brødre som var lei av at lillesøster hadde sangen på repeat. Kassetten endte sitt liv ut vinduet i andre etasje oppklippet og ødelagt. En traumatisk dag.

Tir`na noir (Eller hvordan det skrives) minner meg om en av de beste årene i mitt liv på fhs ifjor.

bumbisong med spritneybears minner meg om gratis "hevn" og en bror som ikke så ut. Aldri vært så flau som da topp20 ga dem gullplate.

Europe- FInal countdown.. mye minner, beste må være etter konsert i tyskland da vi hadde sunget 4 ekstranummer og publikum fortsatt ønsket mer. Teknikken var begynt å bli tatt ned, men plutselig spilte bandet opp og koret tok hele sangen på sparket til stående aplaus!

Praise ye the lord- da koret overdøvet alt som var av band og teknikksjefen for første gang måtte be koret om å syngle lavere da manikke hørte noe annet en koret

listen kan fortsettes i det uendelige tror jeg, en ting er iallefall sikkert og det er at musikk gir oss minner og stemninger osm vi tenker tilbake på:icon_confused: går ikke ann å leve uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, JA!

HIM minner meg om den deilige fjortiss tida mi! Det var den beste tia i mitt liv, alt var spennende og nytt :( HIM er jo forsatt yndlings bandet mitt da, kanskje ikke så rart! :icon_confused:

Og Iron maiden minner meg litt om "satanist stadiet mitt" gikk ikke i svart men var nokså "deep" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får slikt med mange sanger.

F.eks:

"Se der går en sebra med halen høyt i sky" - Da tenker jeg på kusinen min fordi den sangen fikk jeg av henne.

"My Heart Will Go On" - Avslutnings konsert i 7 klasse fordi da sang jeg den

"Thriller" - En vennine av meg som heter Martha fordi meg og hun lastet den ned sammen og jeg tenker på en syk dans som jeg danset til den sangen(haha) og jeg tenker på "min" terasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...