Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie


Toller

Recommended Posts

Men jeg lurer på en ting...

Hvis jeg har med en BC på fjellet, så møter vi på en saueflokk. Hunden begynner å gjete.. Hva gjør jeg?

En av fordelene ved å trene hunden (regelmessig) i gjeting, vil du lettere kunne kontrollere sånne situasjoner=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det noen flere spørsmål..

Hvor gammel bør hunden være før vi begynner på gjeting?

Dette vet jeg nok svaret på, men vil ha det bektreftet.. For det bor en dame i gata her som alltid har med seg en fotball når hun skal gå tur med (den stakkars :) ) Border Collien i parken. Damen sparker ballen rundt og hunden gjeter. Er dette veldig dumt (å la hunden gjete ball) fordi den sannsynligvis vil gjete andre gjenstander også (som bil, sykler osv.) eller er det en slags form for hjernetrim?

Og det siste.. mest til Maren (bcAmira)

Hvordan reagerer hestene på å bli gjetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det noen flere spørsmål..

Hvor gammel bør hunden være før vi begynner på gjeting?

Først "tenner" man unghunden. Dette kan skje i alder av 6 uker, mens andre kanskje ikke tenner før de er 14 mnd (dette er vel antagelig "ytterpunktene" da). Så når hunden er rundt 5 mnd vil jeg tro det er vanelig å sjekke om den er "tent" på sau. Hvis den er det, lar man den få mye positive erfaringer med sauen og starte med litt sjerming.

Etter dette er gjort er det mange som velger å la hunden "ligge litt". Altså at man venter noen mnd før man viser den sau igjen. På den måten "lagrer" de gode minnene seg før hunden får noen dårlige erfaringer i tillegg.

Dette vet jeg nok svaret på, men vil ha det bektreftet.. For det bor en dame i gata her som alltid har med seg en fotball når hun skal gå tur med (den stakkars :) ) Border Collien i parken. Damen sparker ballen rundt og hunden gjeter. Er dette veldig dumt (å la hunden gjete ball) fordi den sannsynligvis vil gjete andre gjenstander også (som bil, sykler osv.) eller er det en slags form for hjernetrim?

Vet ikke, men det var jo en ganske lettvinn og dårlig løsning på hjernetrim! Vet ikke om det vil gjøre at den gjeter andre gjenstander, men jeg kan vedde for at hun dama får er stooooort problem hvis hun prøver å ta med seg hunden på fotballbanen en dag - eller - at noen barn sparker fotball på utsiden av der hun skulle konkurert (noe hun med stor sansynlighet ikke gjør da). Så det er nok bare dumt...

Amira er helt GAL etter fotball fordi hun lekte med naboguttene (med fotball) når hun var liten. Hun har derfor konsentrasjonsproblemer på f.eks fotballbanen...

Og det siste.. mest til Maren (bcAmira)

Hvordan reagerer hestene på å bli gjetet?

Hestene bare står der :) Leer ikke på et øre - de er blitt vant til det. Før jagde den ene hesten henne litt innimellom, mendet var mens hun var valp. Hun gjeter de liksom ikke ordentlig - hun bare traver litt rundt de og legger seg ned litt og sånn.

forresten gjeter hun de KUN når de står ute på beitet - aldri på tur e.l. Ved siden av hestene kan jeg godt trene LP (og hun går med full kontankt og akurat like bra som andre steder), mens ved et sauejorde er det KLIN umulig å få henne til å se på meg! Altså er hun ikke tent på samme måten som på f.eks sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først "tenner" man unghunden. Dette kan skje i alder av 6 uker, mens andre kanskje ikke tenner før de er 14 mnd (dette er vel antagelig "ytterpunktene" da). Så når hunden er rundt 5 mnd vil jeg tro det er vanelig å sjekke om den er "tent" på sau. Hvis den er det, lar man den få mye positive erfaringer med sauen og starte med litt sjerming.

Etter dette er gjort er det mange som velger å la hunden "ligge litt". Altså at man venter noen mnd før man viser den sau igjen. På den måten "lagrer" de gode minnene seg før hunden får noen dårlige erfaringer i tillegg.

Å, ok :) Men bare en ting.. Hva menes med "sjerme"? :)

Vet ikke, men det var jo en ganske lettvinn og dårlig løsning på hjernetrim! Vet ikke om det vil gjøre at den gjeter andre gjenstander, men jeg kan vedde for at hun dama får er stooooort problem hvis hun prøver å ta med seg hunden på fotballbanen en dag - eller - at noen barn sparker fotball på utsiden av der hun skulle konkurert (noe hun med stor sansynlighet ikke gjør da). Så det er nok bare dumt...

Jeg tror egentlig den dama har et ganske stort problem med den hunden uansett. Ser henne VELDIG ofte i den parken med den fotballen. Hunden får mest sannsynlig ingen annen tur eller hjernetrim. Lurte bare litt på hvor ille det er å la hunden gjete ball.. Men når du nevnte det med konkuranse osv, som jeg ikke hadde tenkt på :P Ja.. tror jeg holder hunden unna ball-gjeting :)

Amira er helt GAL etter fotball fordi hun lekte med naboguttene (med fotball) når hun var liten. Hun har derfor konsentrasjonsproblemer på f.eks fotballbanen...

Hestene bare står der :P Leer ikke på et øre - de er blitt vant til det. Før jagde den ene hesten henne litt innimellom, mendet var mens hun var valp. Hun gjeter de liksom ikke ordentlig - hun bare traver litt rundt de og legger seg ned litt og sånn.

forresten gjeter hun de KUN når de står ute på beitet - aldri på tur e.l. Ved siden av hestene kan jeg godt trene LP (og hun går med full kontankt og akurat like bra som andre steder), mens ved et sauejorde er det KLIN umulig å få henne til å se på meg! Altså er hun ikke tent på samme måten som på f.eks sau.

Åh! :D Så bra! Lurte veldig på hvordan det ville gå på tur, men om h*n ikke gjeter på rideturer så er det jo egentlig ikke noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, ok :) Men bare en ting.. Hva menes med "sjerme"? :)

Åh! :D Så bra! Lurte veldig på hvordan det ville gå på tur, men om h*n ikke gjeter på rideturer så er det jo egentlig ikke noe problem?

Å sjerme er en del av instinktet border collien har. Det betyr at når eieren er på den ene siden av sauene (tenk klokka 6 på klokka) så er hunden på den andre siden av saueflokken (tenk klokka 12). På den måten vil hele tiden hunden prøve å holde sauene inne hos eieren. Dette er som sagt en del av instinktet, men det må allikevel læres ordentlig :)

Amira er i hvertfall ikke noe problem sånn sett. Porblemer KAN sikkert oppstå, men vet om mange som har bc og hest uten at det er noe problem.

Jeg bruker forresten fotball som belønning mange ganger fordi den har en delt sinnsykt høy verdi for Amira. Samtidig må jeg jo trene MYE på at andre leker med ball og at hun skal klare å konsentrere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sjerme er en del av instinktet border collien har. Det betyr at når eieren er på den ene siden av sauene (tenk klokka 6 på klokka) så er hunden på den andre siden av saueflokken (tenk klokka 12). På den måten vil hele tiden hunden prøve å holde sauene inne hos eieren. Dette er som sagt en del av instinktet, men det må allikevel læres ordentlig :)

Amira er i hvertfall ikke noe problem sånn sett. Porblemer KAN sikkert oppstå, men vet om mange som har bc og hest uten at det er noe problem.

Jeg bruker forresten fotball som belønning mange ganger fordi den har en delt sinnsykt høy verdi for Amira. Samtidig må jeg jo trene MYE på at andre leker med ball og at hun skal klare å konsentrere seg.

Aaa, takk for svar! :)

Uff.. jeg har mye å lære :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har BC:

Dere, som alle andre har vel noen dager i uka hvor hunden ikke blir trent? Hender det at hunden får treningsfri noen dager hvor det ikke skjer noen verdens ting?

Jeg kunne kanskje en gang i tiden hatt border collie, men jeg er litt redd for dette med aktivitetsnivå. Slik det er her i huset så er det ikke trening hver eneste dag, men to-tre dager i uka og i helgene. Går lite tur bare for å gå tur, siden jeg ikke skjønner hva hunden får ut av dette annet enn å bygge forventninger for at hver gang jeg kommer hjem så skal vi rase rundt skogen.

Hva er rutinene deres, og hva slags linjer er det din BC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har BC:

Dere, som alle andre har vel noen dager i uka hvor hunden ikke blir trent? Hender det at hunden får treningsfri noen dager hvor det ikke skjer noen verdens ting?

Jeg kunne kanskje en gang i tiden hatt border collie, men jeg er litt redd for dette med aktivitetsnivå. Slik det er her i huset så er det ikke trening hver eneste dag, men to-tre dager i uka og i helgene. Går lite tur bare for å gå tur, siden jeg ikke skjønner hva hunden får ut av dette annet enn å bygge forventninger for at hver gang jeg kommer hjem så skal vi rase rundt skogen.

Hva er rutinene deres, og hva slags linjer er det din BC?

Mine BC'er har alle vært av Moel Nap linjer, den nyeste er etter Akersborg Bess (som er datteren til Moel Naps helsøster om jeg husker riktig), og en nyimport som heter Eddie. Han har gjort det veldig bra i gjeterprøver det siste året, og rykket opp i klassene på rekordtid. Dette er altså en hund fra rene konkurransegjeter-linjer, og er rimelig krevende. De to gutta jeg hadde var av lignende linjer på morssiden, men farssiden var litt "dårligere". De taklet fint å få en dag uten trening, men dersom det hverken ble trening ELLER tur så ble de veldig rastløse.. Snella her ser jeg allerede at er et hakk over gutta, og hun kommer nok til å bli en skikkelig arbeidsmaskin. Allikevel må hun lære seg å takle dager uten trening innimellom, det blir mer en treningssak.

EDIT: For meg er det viktig å gå lange turer i skog og mark med hunden for å bygge opp muskler på en sunn og riktig måte, selv om man kanskje ikke trener på akkurat den turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri latt bikkja mi gjete hester. Så han gjør det ikke, enkelt å greit.

Og ikke spill dum, for alle vet at det ikke går an å si:"du skjøner det at du får ikke gjete hest!" Men der er vi tydeligvis ulike, men jeg sier det ikke til deg, for du ser ikke på det som et problem. Dette er hva jeg mener, og jeg sier det til en som spør om litt ang bc.

Ikke for å være ekkel, men går ikke din hund alltid i bånd? Da er vel problemet løst, på en måte...

Dere som har BC:

Dere, som alle andre har vel noen dager i uka hvor hunden ikke blir trent? Hender det at hunden får treningsfri noen dager hvor det ikke skjer noen verdens ting?

Jeg kunne kanskje en gang i tiden hatt border collie, men jeg er litt redd for dette med aktivitetsnivå. Slik det er her i huset så er det ikke trening hver eneste dag, men to-tre dager i uka og i helgene. Går lite tur bare for å gå tur, siden jeg ikke skjønner hva hunden får ut av dette annet enn å bygge forventninger for at hver gang jeg kommer hjem så skal vi rase rundt skogen.

Hva er rutinene deres, og hva slags linjer er det din BC?

Nå har jeg en hund som på enkelte områder er litt skap - BC. Men her var det ikke forventninger om tur, som var problemet, men forventninger om trening! Vi trente ganske mye en periode. To dager i uka på kurs + egentrening både ute og inne. Det resulterte i en hund som tilbød atferd i tide og utide og stresset seg opp med hopping og biting i armen for å få oppmerksomhet, hvis ikke vi tok en treningsøkt på hennes befaling! :icon_confused: Dermed har vi roet ned treningsmengdene betraktelig og trener når det passer meg og så lange økter jeg vil!

Det samme gjelder tur! I perioder går vi tre-fire timers turer gjerne hver dag, fordi jeg har lyst, mens i andre perioder kan turen gå rett bort i nærmeste skogholt, der jeg legger ut et par spor og så ferdig med det!

Selvfølgelig har bikkja glede av å vandre i skogen i timesvis med alle lyder, lukter og erfaring på samspill uten at det er "trening". Bare være hund i optimale omgivelser. Kanskje vi kommer over et vann der hun får lov til å bade litt, også? Hvem vet? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en hund som på enkelte områder er litt skap - BC.

Det sier vi alle :icon_confused: Jeg også liker å tro at aktivitetsnivået til min hyperaktive jaktlabbe er som en BC eller BC light, men det aner jeg egentlig ikke. BC-folk sier det, men de sier så mye rart, haha.

Det samme gjelder tur! I perioder går vi tre-fire timers turer gjerne hver dag, fordi jeg har lyst, mens i andre perioder kan turen gå rett bort i nærmeste skogholt, der jeg legger ut et par spor og så ferdig med det!

Hvordan i alle dager har folk overskudd til dette da? Når jeg kommer hjem fra en lang arbeidsdag så er Lisa det første jeg tenker på, at hun skal få komme ut og bruke hodet sitt litt. Men jeg går jo for pokker ikke flere timer tur. For det første tror jeg ikke hunden får noe ut av det annet enn som Aya sier, muskelbygging på en sunn måte. For det andre synes jeg det er kjedelig å dasse rundt uten å gjøre noe. Hvis jeg går tur så må jeg legge inn søk, fløytedirigering, innkalling, fri ved fot - hva som helst. For det tredje så er Lisa alene-hund så hun blir ikke sliten av å gå tur, ikke på langt nær.

Selvfølgelig har bikkja glede av å vandre i skogen i timesvis med alle lyder, lukter og erfaring på samspill uten at det er "trening". Bare være hund i optimale omgivelser. Kanskje vi kommer over et vann der hun får lov til å bade litt, også? Hvem vet? :rolleyes:

Jeg ønsker ikke at hunden min skal lære seg at det er greit å rase rundt når man vil, og hvertfall ikke bade når man vil. Jeg ønsker vel helst at hunden min skal være klistret til ankelen min hele tiden, og hvis hun ser vann så skal hun tenke 'jobb' og ikke 'jaaaaaaaaaaaa, stupe ut, dykke etter vannliljer og rulle meg i dritt etterpå'. Jeg prøver å legge opp all trening med tanke på jaktprøver eller konkurranse generelt. Jeg tror allikevel at det er sjelden Lisa kjeder seg, hun sover jo når hun ikke trener :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier vi alle :icon_confused: Jeg også liker å tro at aktivitetsnivået til min hyperaktive jaktlabbe er som en BC eller BC light, men det aner jeg egentlig ikke. BC-folk sier det, men de sier så mye rart, haha.

Hvordan i alle dager har folk overskudd til dette da? Når jeg kommer hjem fra en lang arbeidsdag så er Lisa det første jeg tenker på, at hun skal få komme ut og bruke hodet sitt litt. Men jeg går jo for pokker ikke flere timer tur. For det første tror jeg ikke hunden får noe ut av det annet enn som Aya sier, muskelbygging på en sunn måte. For det andre synes jeg det er kjedelig å dasse rundt uten å gjøre noe. Hvis jeg går tur så må jeg legge inn søk, fløytedirigering, innkalling, fri ved fot - hva som helst. For det tredje så er Lisa alene-hund så hun blir ikke sliten av å gå tur, ikke på langt nær.

Jeg ønsker ikke at hunden min skal lære seg at det er greit å rase rundt når man vil, og hvertfall ikke bade når man vil. Jeg ønsker vel helst at hunden min skal være klistret til ankelen min hele tiden, og hvis hun ser vann så skal hun tenke 'jobb' og ikke 'jaaaaaaaaaaaa, stupe ut, dykke etter vannliljer og rulle meg i dritt etterpå'. Jeg prøver å legge opp all trening med tanke på jaktprøver eller konkurranse generelt. Jeg tror allikevel at det er sjelden Lisa kjeder seg, hun sover jo når hun ikke trener :icon_redface:

Hm. Nå er det jo lyst til langt på kveld, så det går helt fint å være i skogen fra fem til åtte for eksempel. Det får jeg overskudd av. Vi legger da inn trening.... Fri ved fot, stå under marsj ( :wallbash: ), spor, passering. Dessuten tror jeg hunden har veldig godt av å bare være hund innimellom. Vi er så flinke til å time forsterkere at vi noen ganger glemmer å gi hundene litt ufortjente goder, bare fordi livet er herlig. Det kan gi hunden en mental ballast som styrker den når den skal yte på trening eller i konkurranser, ikke svekker den.

Jeg går ikke lange turer for at Fibi ska bli utslitt. Hva slags mål er det? Klart hun raser rundt og fjoller mye mer når hun går tur med mora si, men jeg ser da ikke på de turene vi har uten hundekompiser som mindre verdifulle av den grunn. Nå har jo vi litt ulike mål med hundeholdet vårt. Jeg har som mål å få min hund til å slappe av og nyte livet i enhver tenkelig hverdagssituasjon... Men altså, bruks- og tjenestehunder får uforpliktende turer, lek og sosialt tullball, de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har BC:

Dere, som alle andre har vel noen dager i uka hvor hunden ikke blir trent? Hender det at hunden får treningsfri noen dager hvor det ikke skjer noen verdens ting?

Jeg kunne kanskje en gang i tiden hatt border collie, men jeg er litt redd for dette med aktivitetsnivå. Slik det er her i huset så er det ikke trening hver eneste dag, men to-tre dager i uka og i helgene. Går lite tur bare for å gå tur, siden jeg ikke skjønner hva hunden får ut av dette annet enn å bygge forventninger for at hver gang jeg kommer hjem så skal vi rase rundt skogen.

Hva er rutinene deres, og hva slags linjer er det din BC?

Det er mange dager det bare blit bittesmå lufteturer eller noen ganger at hun bare får løpe løs på gården omtrent hele dagen. Det går helt fint. Nå skal det sies at jeg har en sånn hund som synes det er ganske deilig å slappe av i sola og "bare være hund". Flør på ingen måte i taket av den grunn. Kanskje jeg får en litt kokende hund på trening neste gang - det er alt (pluss at hun finner på ganske mye rart selv da... hun finner alltid noen kalver eller hester å gjete eller noen fluer hun kan glane på i timesvis og spise de som våger å flytte på seg).

Vi har ingen rutiner. Det kommer helt an på hvordan det er med skolen. En uke kan jeg som sagt bare lufte henne litt (jeg er også dårlig til å gå tur bare for å gå tur. Når jeg går tur har jeg alltid med meg en ball - trener alltid lydighet og masse annet surr når jeg er ute - det er bare en vane/uvane).

Altså: Vanligvis trener vi på hver eneste tur (samme om de er 5 min eller 1 time). Om vinteren kjører jeg mange mil snørekjøring i helgene, mens om sommeren sykler vi overalt hver dag. Luftig foregår på jordet (kjekt med kommanoord på å gå på do gitt :icon_redface:)

I tillegg prøver jeg å få lagt til en litt mer ekte lp-økt hver dag. Den kan være fra 3-4 timer (hvis jeg trener sammen med noen andre) eller den kan være 1 eller en halv time (når jeg er alene er den ofte kortere). I tillegg til dette trener vi agility innimellom og litt gjeting. Da blir dette i steden - hvis ikke blir hun heeeelt utslitt :icon_confused:

Amira er fra skottske (sikkert skrevet feil da..) linjer. Selvsagt gode gjerterlinjer. Jeg har kjøpt henne fra Sand i Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder har iallefall alltid fått mye ut av å gå turer i skog og mark.. De koser seg med å tusle rundt, snuse, jage en flue, drikke litt vann i en bekk osv.. Når det er trening er det trening, og da er man på jobb, men er man i skogen eller på stranda er det kjempedeilig å bare løpe litt rundt. Alle mine hunder har alltid elsket å være på tur, og selv om de ikke blir utslitte får de ut litt energi, får brukt kropp og hode, og forebygger skader. Som dyrlegen min sier, han får utrolig mange BC'er og andre lignende typer hunder inn med muskelskader fordi de er så kjappe, raser rundt, snur på femøringen osv, men kroppen er ikke trent til å takle det. Turer i skog og mark gjør underverker for kondisjon, styrke, koordinasjon og humør, både for hund og eier.

P.S. Mine har og alltid vært alene-hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder har iallefall alltid fått mye ut av å gå turer i skog og mark.. De koser seg med å tusle rundt, snuse, jage en flue, drikke litt vann i en bekk osv.. Når det er trening er det trening, og da er man på jobb, men er man i skogen eller på stranda er det kjempedeilig å bare løpe litt rundt. Alle mine hunder har alltid elsket å være på tur, og selv om de ikke blir utslitte får de ut litt energi, får brukt kropp og hode, og forebygger skader. Som dyrlegen min sier, han får utrolig mange BC'er og andre lignende typer hunder inn med muskelskader fordi de er så kjappe, raser rundt, snur på femøringen osv, men kroppen er ikke trent til å takle det. Turer i skog og mark gjør underverker for kondisjon, styrke, koordinasjon og humør, både for hund og eier.

P.S. Mine har og alltid vært alene-hunder.

Jeg hører hva du sier mht muskler, kondisjon osv og er helt enig. Men jeg føler fortsatt at hunden får kondisjonen og musklene den trenger på treningene, hvertfall for vår del som sender ut hundene på 100-200m lange markeringer i all slags terreng, over gjerder, vann osv. Men med en BC så ville treningene vært annerledes, og da må jeg nok gjøre flere ting i hverdagen som stimulerer en fårehjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC er jo født med gjeter instinkt(har jeg lest ihvertfall), så kan man da bare slippe en BC ut på et jorde med sauer og den begynner å gjete dem eller???

Vis ikke, hva er det man skal trene inn da?

Og er det noen som vet om noen bonder som lar andre folk gjete sauene sine?

Er nemlig en saue gård rett ved siden av huset vårt.

Og siden vi bord rett ved siden av denne saue gården, kan hunden bli så desperat at den prøver å få seg ut av hagen å løper inn på sauegården og gjete sauene?

Hvor mange timer aktiviserer du din BC hver dag?

Og hva gjør du da eks?

Sikkert veldig dumme spørmål...Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har BC:

Dere, som alle andre har vel noen dager i uka hvor hunden ikke blir trent? Hender det at hunden får treningsfri noen dager hvor det ikke skjer noen verdens ting?

Jo her finnes det dager som blir tatt helt med ro, og bikkja går ikke på veggen av den grunn. Så her fungerer det helt fint med fri-dager :icon_confused:

Ikke for å være ekkel, men går ikke din hund alltid i bånd? Da er vel problemet løst, på en måte...

Skjønner absolut hva du mener :icon_redface: Men han kan fint gjete i bånd også. (noe han gjorde mye på alt og alle når han var liten). Går jeg rundt på en gård/stall, så kan han fint gjete om han hadde gjort det, men det vet han at ikke er lov. Og det samme hadde gjaldt om han var "fri".

Bare det jeg mener, at jeg aldri ville hatt en hund som skal "få lov" til å gjete hester. Da jeg har sett følger av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC er jo født med gjeter instinkt(har jeg lest ihvertfall), så kan man da bare slippe en BC ut på et jorde med sauer og den begynner å gjete dem eller???

Vis ikke, hva er det man skal trene inn da?

Og er det noen som vet om noen bonder som lar andre folk gjete sauene sine?

Er nemlig en saue gård rett ved siden av huset vårt.

Og siden vi bord rett ved siden av denne saue gården, kan hunden bli så desperat at den prøver å få seg ut av hagen å løper inn på sauegården og gjete sauene?

Hvor mange timer aktiviserer du din BC hver dag?

Og hva gjør du da eks?

Sikkert veldig dumme spørmål...Hehe

Gjetingen foregår gjerne litt mer strukturert enn å bare slippe de ut på et jorde med sauer. Gjeting handler om kontroll, hunden vil fra naturens side prøve å kontrollere (blant annet med synet, det som kalles "eye") og balansere sauen. En BC som starter trening på sau lærer å balansere sauen mot føreren (som Amira har fortalt om tidligere i denne tråden, eller en annen tråd her om BC), og etterhvert andre ting som å gå ut og rundt sauen i store sirkler, hente sau og drive de i en rett linje mot fører osv. Det er veldig, veldig viktig å ikke bare slippe en unghund ut på et jorde, man bør alltid begynne med tamme sau som er vant med hund. For eiere som ikke har erfaring med gjeting fra før er kurs eller undervisning en selvfølge, da konsekvensene kan bli ganske fatale. En godt trent gjeterhund vil ikke komme seg inn på jordet til sauer uten lov, men en valp eller en unghund under trening kan fint gjøre det, og hvis hunden din (uansett rase) jager sau kan bonden faktisk skyte den der og da.. Så kontroll er veldig viktig.

Nå har jeg bare en valp, men når hun blir voksen vil timeplanen hennes se sånn ca slik ut: tre dager i uka med brukstrening, gjeting en gang i uken minst, iallefall i sommerhalvåret, lydighetstrening og lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Du sier at hunden ikke har vist aggresjon, men at den har knurret flere ganger. Og blitt oversett eller irettesatt for det. Her har det kommet så mange advarsler og så mye undertrykking av signalene at det til slutt har tippet over. Hunden trenger en eier som forstår og leser signalene dens, og respekterer grensene. Og det kan ta lang tid å bygge opp igjen den tilliten som er brutt. Hvis eier er villig til å lese seg opp, gå kurs og få veiledning innen språk og adferd, så kan det nok gå. Men de begynner ikke på scratch, men på en ganske dårlig negativ. En dominant hund er ikke stresset og utrygg, og dette har ingenting med det å gjøre. Jeg ville omplassert, med mindre eier OG familie er innstilt på en vesentlig endring og jobb med hunden. Og da til noen som kan og er innstilt på de samme kriteriene. Problemet er nok bare at det er mange nok omplasseringshunder med de problemene og for få folk med kompetansen til at det er realistisk å finne noen.
    • Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Voksen omplasseringshund som eier har hatt noen få måneder, hund har knurret på eier noen få ganger tidligere. På tur så havner båndet bak beinet på hunden, eier bøyer seg ned for å løfte opp beinet og fjerne båndet, hunden knurrer da på eier. Igjen havner båndet bak beinet og eier bøyer seg ned og da biter hunden såpass at hånd måtte sys 15 sting.  Hunden er stresset ute når den møter andre hunder men rolig hjemme. Ikke vist aggression tidligere, knurret noen få ganger når feks blir holdt for å fjerne flått, klippe klo.  Eier har vært streng tidligere på tur, gjentar kommandoer med streng stemme flere ganger helt til hunden hører etter. lagt hunden i bakken 3x tidligere for å "vise" hunden hvem som er sjefen når den har hatt stress reaksjon i møte med andre hunder.  Kan det være en reaksjon på en allrede stresset hund som ikke håndterer ny eiers strenge væremåte ? Eier er også kosete og mild så ikke kun streng altså.  Kan eier stole på hunden igjen ? Blir det lettere for hunden å bite igjen nå ? Kan hunden snus med positiv belønnings basert trening uten streng tone og sjefete trenings metode ?  Litt spent på svar da jeg har ment at eier har skapt mer stress i hunden med denne strenge "jeg er sjefen" metoden og selvom dette er en rase som kan prøve seg på rang stigen så mener jeg dette er basert mer på frykt og stress hos hunden en dominant oppførsel.  Hva ville du ha gjort i situasjonen ? Vurdert omplassering, avliving da hunden har bitt et menneske ? Forsøkt positiv hundetrening med fokus på mental trening ? Ville du tørt å ha denne hunden rundt en tenåring ?   
    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...