Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie


Toller

Recommended Posts

Hallois!

Jeg er ekstremt BC-fan, og vil gjerne høre litt fra dere med erfaring her inne :P

Har tenkt på å skaffe med BC, men det må bli når jeg har mye mer erfaring innen hund, og bosatt meg mer fast.. dvs, langt fram i tid. Vurderer å ta instruktør utdannelse før den tid også..

Uansett, i dag fikk vi en BC på kurset vårt (bronsemerke). Det var helt grusomt! Hun som eide hunden var en dame med lang kåpe og støvletter, og kjefta på hunden konstant! Hunden var helt underlegen, og smisket med alle den møtte. Hoppa opp og viste overhode INGEN tegn til selvtillit :P Og dama fortsatte og kjefte. Instruktøren prøvde selvsagt å ordne opp opptil flere ganger.. Man så på hele henne at hun hadde 0 erfaring med hverken rasen eller hunder generelt.. og jeg har mine STERKE tvil om at hun kommer til å bruke den bc'en til noe som helst :o Sånnt er så trist!

Så.. til poenget. Dette sier jo LITT om oppdretterne her i landet! Hvilken idiot selger en BC til slike folk?! Fins det noen som overhode er seriøse? Hvilke i så fall? (liker å se, bare for morro skyld :P )

Hva syns du man bør kreve av en eier som vil ha BC, og omgivelsene hunden skal bo i?

Hvilke instinkter ol. bør man passe på? Bortsett fra gjetingen selvsagt..

Er det noen forskjell på korthåret og langhåret BC?

Mulig spørsmålene var litt dumme.. men det er altså det jeg lurer på :P

EDIT:

Fortell gjerne om din egen hund også:

Hva driver dere med?

Hvordan fungerer hunden din i hverdagen (nervøsitet osv)?

Noen spesielle trekk ved din hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det noen som overhode er seriøse? Hvilke i så fall? (liker å se, bare for morro skyld :P )

Dessverre er det altfor mange oppdrettere som er mer opptatt av å bli kvitt valpene enn av å sjekke ut egnetheten, og sånt ser man stadig vekk. Vi hadde en sånn på kurset vårt også..

Hva syns du man bør kreve av en eier som vil ha BC, og omgivelsene hunden skal bo i?

At hunden får jevn aktivisering og trening. Om du bor i leilighet midt i en by bør du ha mer tid til å reise til turterreng enn dersom du bor et sted der hunden kan løpe litt løs osv.

Er det noen forskjell på korthåret og langhåret BC?

Ikke så mye annet enn at de langhårede er penere :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jaa. Syns også de langhåra er penest :P

Om noen har noe ekstra å tilføye... Ikke nødvendigvis bare om rasen. Gjerne om din hund også (Border Collie altså :P ) så pøs på... Liker å høre om BC'er! :o

Hva driver dere med?

Hvordan fungerer hunden din i hverdagen (nervøsitet osv)?

Spesielle trekk ved din hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke instinkter ol. bør man passe på? Bortsett fra gjetingen selvsagt..

Nå har ikke jeg reinraset border collie, men jeg trener med en god del som har det og mitt inntrykk er at spesielt hanhundene har en ganske stor kjønnsdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanten min har border collie, og jeg kan ikke si annet enn at det er det flotteste hundene som finnes. Hadde jeg vært aktiv nok, så skulle jeg hatt meg en BC. Jeg synes det virker som en hund som trenger ekstremt mye trening/aktivisering, og syns derfor det burde vært et krav om at eierne var interessert i å gi dette til hunden. Nå mener jeg ikke at de må gå på agility, ol. Jeg mener også at det kan være lurt å la hunden bruke sine instinkter rundt sauesanking/gjeting, og la han trene på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det noen som overhode er seriøse? Hvilke i så fall? (liker å se, bare for morro skyld :P )

Jada, det finnes mange seriøse oppdrettere av BC, men mange av de krever at du vil drive med gjeting (noe jeg synes er en forutsetning for å ha BC- at du iallefall skal PRØVE det). Jeg kan fortelle deg endel om hvem som er OK og hvem du bør styre unna på PM, om du vil.

Hva syns du man bør kreve av en eier som vil ha BC, og omgivelsene hunden skal bo i?

Hvis jeg skulle solgt BC valper skulle eier være et hundemenneske med erfaring fra arbeidshunder. Eier skulle være med på minimum et begynnerkurs i gjeting- du vet nemlig ikke hva slags hund du egentlig har mellom hendene før du har prøvd. Det er dette en border er lagd for..:P Jeg ville ikke solgt til noen som kun skulle bruke hunden som ag-hund. Det er variasjoner mellom individene, men mange BC'er har såppas mye stress innabors at det er som å hive en tent røyk ned i en bensintank.. Eier skulle være aktiv og ville drive med bruks/lp/freestyle eller andre organiserte sporter.

Hvilke instinkter ol. bør man passe på? Bortsett fra gjetingen selvsagt..

Vel, det er først og fremst gjeting av biler o.l. MEN merk- dette er ofte ikke noe problem dersom hunden er tent på sau, og får utløp for instinktene sine der. Jeg hadde trøbbel med gjeting med Felix i en mnds tid, det var mens han ble holdt myye i ro og var veldig underaktivisert.

Er det noen forskjell på korthåret og langhåret BC?

Er litt forskjell på New Zealandske linjer og de "vanlige linjene" uten at jeg kan nok om de til å fortelle her. Men vanlig korthåret og langhåret er det ikke noen forskjell på..

Mulig spørsmålene var litt dumme.. men det er altså det jeg lurer på :o

Ikke dumme i det hele tatt!

EDIT:

Fortell gjerne om din egen hund også:

Hva driver dere med?

Vi drev med/skal drive med lp mot konkurranse, spor (blodspor) og gjeting (rakk aldri å gjete med Felix, men det var hele tiden planen. Valpen skal gjetes med, når hun blir gammel nok).

Hvordan fungerer hunden din i hverdagen (nervøsitet osv)?

Han var fantastisk=) Så lenge han fikk nok aktivitet var han usynlig å ha i hus. Eneste han var redd for var tog;) Ikke noe problem i det hele tatt, men vi fokuserte veldig på ro inne fra han var liten valpis.

Noen spesielle trekk ved din hund?

Knis, ja. Verdens største tøysegutt. Han hadde endel nykker, måtte løpe rundt huset når han kom hjem før han kunne gå inn, hatet Tele2 reklamen, så på TV (favoritter: fotball, sprangridning og Lassie).

Til sist: jeg vet at jeg høres streng ut når jeg sier at jeg synes man skal iallefall prøve gjeting dersom man har en BC, men jeg synes det er helt naturlig. Jeg ville aldri kjøpt en jakthund uten å prøvd den på jakt (eller jaktlignende oppgaver), og jeg ville aldri kjøpt en BC uten å prøve den på gjeting. Du ser hvor fantastisk lykkelig hunden blir når den får gjete, og det er igrunn nok for meg;) Finnes mange, rimelige kurs over hele landet, og gjetermiljøet er veldig åpne for nye- de vil ha rekruttering. Border Collie er verdens beste hunderase, jeg ville aldri byttet den bort for noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det noen som overhode er seriøse? Hvilke i så fall?

Ja, det er mange seriøse. Akurat som med andre hunderaser selges valper i mange tilfeller til feil eiere. Tips: Se etter noen som har hunder som har opnådd noe. Velg alltid til gjeter-linjer. Disse hundene er allsidige. Du burde ha møtt moren til valpene før du bestemmer deg.

Hva syns du man bør kreve av en eier som vil ha BC, og omgivelsene hunden skal bo i?

Bør være aktiv og ha et mål. Eieren burde vite hvorfor han/hun skal ha akurat border collie (hva skal man med et flott gjeterinstinkt som ikke blir brukt?). Omgivelsene trenger ikke være noe spesielle, så lenge man vet at hunden blir trent fysisk og mentalt (dette er ikke noe problem selv om man hadde bodd i et rekkehus midt i oslo sentrum - så lenge eieren er klar over at hunden MÅ trenes!)

Hvilke instinkter ol. bør man passe på? Bortsett fra gjetingen selvsagt..

Borderen har ingen andre spesielle instikter bortsette fra gjeting (som egentlig er jakt) :P Men se på mor-hunden hva du ønsker i din hund! Når det gjelder kjønnsdrift: en god bc har større gjeterinstikt enn kjønnsdrift. Altså vil en god bc velge å gjete fremfor å parre seg med en stående tispe :P

Gjeting av annet enn dyr, kan like lett oppstå om hunden også er tent på sau/kyr eller andre dyr. Derfor bør man avlede hunden og trene bort dette med en gang man ser tendenser.

Er det noen forskjell på korthåret og langhåret BC?

De korthårede kommer ofte fra irske eller i noen få tilfeller fra new zealand-linjer. Så mange av disse er litt tøffere hunder. Men nå er det blitt en del korthårede i scottlands-linjer også, så det er ikke lenger så stor forskjell. Det er veldig mange bra korthårede hunder :(

EDIT:

Fortell gjerne om din egen hund også:

Amira er en veldig lærevillig og allsidig hund. Det første året var hun veldig rolig og i mine øyne veldig treg. Dette gikk over etterhvert som hun ble voksen.

Hva driver dere med?

- Lydighet (satsningspunktet)

- Agility

- Snørekjøring/Sykling

- Gjeting

Hvordan fungerer hunden din i hverdagen (nervøsitet osv)?

Hun er 100% trygg på mennesker, men redd for noen lyder (smell og lyden av tepper som ristes). Dette er noe som kan trenes på, men det krever mye tid, så jeg har ikke gjort noe med det ennå.

Noen spesielle trekk ved din hund?

Hun er jo god da :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :(

Jada, det finnes mange seriøse oppdrettere av BC, men mange av de krever at du vil drive med gjeting (noe jeg synes er en forutsetning for å ha BC- at du iallefall skal PRØVE det). Jeg kan fortelle deg endel om hvem som er OK og hvem du bør styre unna på PM, om du vil.

Gjerne det :P

Altså vil en god bc velge å gjete fremfor å parre seg med en stående tispe

Gjeting av annet enn dyr, kan like lett oppstå om hunden også er tent på sau/kyr eller andre dyr. Derfor bør man avlede hunden og trene bort dette med en gang man ser tendenser.

Hmm... Er det mulig å lære dette på gjeterkurs tro? Lærer man bare å gjete sau, eller å "kontrollere" det som f.eks fra andre dyr også? (sorry, kan ingenting om gjeting :icon_confused: Må nok gå gjeter kurs ja! :P ) Driver en del med hest også, så synd om hunden skulle drive å gjete hestene hver gang vi var i stallen.

Hun er jo god da :P

JAA! :P:P

En ting.. HVIS jeg evt skulle importert hund fra utlandet.. Hvilket land hadde vært lurest å gå til? Ser dere har nevnt New Zealand, Irland og Skotland her. Hørt mye fint om BC'ene i Skotland.. Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Er det mulig å lære dette på gjeterkurs tro? Lærer man bare å gjete sau, eller å "kontrollere" det som f.eks fra andre dyr også? (sorry, kan ingenting om gjeting :icon_confused: Må nok gå gjeter kurs ja! :P ) Driver en del med hest også, så synd om hunden skulle drive å gjete hestene hver gang vi var i stallen.

En ting.. HVIS jeg evt skulle importert hund fra utlandet.. Hvilket land hadde vært lurest å gå til? Ser dere har nevnt New Zealand, Irland og Skotland her. Hørt mye fint om BC'ene i Skotland.. Noen tanker rundt dette?

På gjeterhund kurs gjeter man sau. Gjeting er jo å kontrollere hundens instinkt :P Trent i forhold til bil-gjeting må gjøres som all annen miljøtrening - på egenhånd :( Det er en enkel sak, så lenge du begynner tidlig nok!

Siden du ikke kan noe om gjeting, burde du gå et kurs - synes jeg. Hvorfor velge den beste gjeterhunden hvis man ikke skal gjete? Borderen er ikke unik, den er bare populær!

Amira er helt tent på å gjete hestene. På tur gjør hun det ikke da... men når det stå på beitet gjør hun det konstant, det er ingen ting man kan gjøre med dette, bortsett fra å sjerme hunden fra hestene. Men gjør det noe om hunden gjeter hestene da? Ikke for meg... (Det er klart at med litt ville hester, kan hunden bli sparket, de synes jo det er irriterende å bli gjetet, men da får man bare la vær å ha med hunden da...)

Det er ingen grunn til å inportere hund hvis du ikke er bestemt på å ha fra en helt unik hund i et annet land. Vi har topp linjer i Norge :P

Sindergården (eller skrives det Sindergaarden?), Jon Sand/Arne Christoffer Sand, Grette og Tunevannet er alle gode oppdrette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gjeterhund kurs gjeter man sau. Gjeting er jo å kontrollere hundens instinkt :P Trent i forhold til bil-gjeting må gjøres som all annen miljøtrening - på egenhånd :icon_confused: Det er en enkel sak, så lenge du begynner tidlig nok!

Siden du ikke kan noe om gjeting, burde du gå et kurs - synes jeg. Hvorfor velge den beste gjeterhunden hvis man ikke skal gjete? Borderen er ikke unik, den er bare populær!

Amira er helt tent på å gjete hestene. På tur gjør hun det ikke da... men når det stå på beitet gjør hun det konstant, det er ingen ting man kan gjøre med dette, bortsett fra å sjerme hunden fra hestene. Men gjør det noe om hunden gjeter hestene da? Ikke for meg... (Det er klart at med litt ville hester, kan hunden bli sparket, de synes jo det er irriterende å bli gjetet, men da får man bare la vær å ha med hunden da...)

Det er ingen grunn til å inportere hund hvis du ikke er bestemt på å ha fra en helt unik hund i et annet land. Vi har topp linjer i Norge :P

Sindergården (eller skrives det Sindergaarden?), Jon Sand/Arne Christoffer Sand, Grette og Tunevannet er alle gode oppdrette.

Jeppsi, hadde vel egentlig planer om å prøve gjeting med min eventuelle BC. Syns de er ganske unike jeg da men :P Og syns gjeting virker veldig spennende, så hvorfor ikke prøve i det minste? Spesielt når instinktet er så sterkt.. Men kan som sagt tilnærmet ingenting om gjeting, så må nok gå kurs gitt!

Når det gjelder gjeting av biler bør man vel kanskje gjøre noe av det samme som man gjør med en hund som jager biler? Fra valpetsadie mener jeg.. Phoebe gjorde det før, men etter litt trening forsvant det så smått :P

Og jeg tar bare med hund til hester som er godt vant med det :( Men hvis gjetingen på dem ikke er et gigant problem så bør det jo gå greit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har Bc-blanding :rolleyes: . Han er VELDIG rolig til å være BC. Ganske lydig. Går ikke på noe spesielt med han. Har lært han noen triks da.

Han er med på det meste. Om sommeren reiser vi mye og bader. Om vinteren går jeg av og til på ski og kjører akebrett. Ellers så finner vi på noen andre aktiviteter. Før hadde vi kaniner. Han pleide å "gjete" dem. Ikke akkuratt gjete da men. Pleide å ligge å passe på dem. så har vi hester som han passer på. ellers så passer han på heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig i det bcAmira sier når det kommer til hester. Men igjen, min mening:

Jeg ville nok ikke latt hunden min gjete en hest, den skal gjete det JEG tillater -> Sau.

Dette mener jeg er mulig å få lært inn at er ulovlig. Starter man tidlig nok, med riktig metode, så har jeg trua på det.

Det kan oppstå farlige situasjoner om du har en hund som har fått lov til å gjete. Så dette ville jeg unngått.

men ellers høres det andre du har fått høre fornuftig ut. Men igjen, det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig i det bcAmira sier når det kommer til hester. Men igjen, min mening:

Jeg ville nok ikke latt hunden min gjete en hest, den skal gjete det JEG tillater -> Sau.

Dette mener jeg er mulig å få lært inn at er ulovlig. Starter man tidlig nok, med riktig metode, så har jeg trua på det.

Det kan oppstå farlige situasjoner om du har en hund som har fått lov til å gjete. Så dette ville jeg unngått.

men ellers høres det andre du har fått høre fornuftig ut. Men igjen, det er min mening.

må si meg veldig ening der hest er ikke akkurat noe dyr som skal gjetes. hesten kan enten bli redd hunden(og alle andre hunder) og hunden kan få skader hvis hesten trår til og skal ta den.. de fleste hester HATER og da mener jeg hater hunder.. ++ hvis du skal tenke på din hunds beste de fleste hester har sko.. og de er ikke akkurat myke :)

de kan beyne og plutselig gjeter alle hester de ser.. og det er mange hester rundt om kring :)

Det er greit de er med på tur, men sånn sjenerelt gjeting nopp.. det får ikke min lov til når vi er på stallen..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg veldig ening der hest er ikke akkurat noe dyr som skal gjetes. hesten kan enten bli redd hunden(og alle andre hunder) og hunden kan få skader hvis hesten trår til og skal ta den.. de fleste hester HATER og da mener jeg hater hunder.. ++ hvis du skal tenke på din hunds beste de fleste hester har sko.. og de er ikke akkurat myke :P

de kan beyne og plutselig gjeter alle hester de ser.. og det er mange hester rundt om kring :)

Det er greit de er med på tur, men sånn sjenerelt gjeting nopp.. det får ikke min lov til når vi er på stallen..

:D

Nja, noen ide på hvordan jeg kan forklare henne hva hun skal gjete og hva hun ikke skal gjete? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois!

Jeg er ekstremt BC-fan, og vil gjerne høre litt fra dere med erfaring her inne

Har tenkt på å skaffe med BC, men det må bli når jeg har mye mer erfaring innen hund, og bosatt meg mer fast.. dvs, langt fram i tid. Vurderer å ta instruktør utdannelse før den tid også.. [/qoute]

Med fare for å være sgt... Det holder ikke med instruktør utdannelse, det er ikke sikkert du vil klare av en bc (fra "riktige" linjer)av den grunn

Mange.. de avler på en bestemt kombinasjon for å få frem den optimale gjeter, får det og sitter igjen med ett helt kull uten skikkelige kjøpere (les bønder konkurranse folk)

[qoute]Fins det noen som overhode er seriøse? Hvilke i så fall? (liker å se, bare for morro skyld)

Dette har du fått fine svar på :)

Hva syns du man bør kreve av en eier som vil ha BC, og omgivelsene hunden skal bo i?

Ingenting :P Så lenge du er innstilt på å gi borderen det den trenger.

Hvilke instinkter ol. bør man passe på? Bortsett fra gjetingen selvsagt..

Det er jo "bare" en hund, så bortsett fra gjetingen så ser ikke jeg noe annet å passe seg for enn yndefulle bc valpetryner..

Det er vel ikke ett instinkt, men får den ikke en jobb skaffer den seg det kjappere enn andre hunder (om de er fra de rette linjene), som halejaging, gjeting av fluer (jepp sett), rydding av sten på gårdsplassen ++

Mulig spørsmålene var litt dumme.. men det er altså det jeg lurer på

Ingen spørsmål er dumme, bare svarene du kan finne på å få :P

Hva driver dere med?

Lydighet og gjeting

Hvordan fungerer hunden din i hverdagen (nervøsitet osv)?

hihi, er du helt sikker på at du vil vite det? Jeg sier han er en anelse bipolar... Neida, han er en ultrasosial type som elsker folk og fe. Han har fikse ideer, som at bordet er kun en snarvei til sofaen, hjørnet til gubben er hans, schæferen i huset er ett mobbeobjekt mm. Dette har nok mye med meg å gjøre, men så kommer han fra noe spesiel avl også. Disse hundene er kun avlet for å konkurrere innen gjeting, så jeg vil si at han er en ekstrem variant. Finn noe litt lettere å starte med, tro meg! (fra enklere linjer)

Noen spesielle trekk ved din hund?

Ups, det sa jeg vist over :D Legger til litt da sånn for syns skyld. Han er pen! Han er ufattlig søt når han tøyser med meg, han spiller på hele seg og lar meg spille på hele mitt reportoar av følelser. Han kan få frem både tårer av glede og av sinne. En skikkelig kose gutt er han, med helt klarte og bestemte meninger om saker og ting som er viktige for han å mene noe om. Gå å legge seg er en av hans fanesaker, det er IKKE morro, så da banner han så ille at selv en nordlending ville blitt misunnelig!

Tror at mye av dette kommer av at jeg har "dyrket" hans personlighet, latt han få være den han er og ikke skapt en maskin som går bare fordi han "må".

(deilig å bare prate om egen hund)

Han er ikke så spesiell, men jeg vil likevel påpeke at om du nå en gang skal skaffe deg en bc så husk at de bør brukes og veldig mange av dem er sort/hvit hunder, og la dem tenke for mye selv kan gi deg ett par problemer :P

Lykke til med planene, men tenk deg skikkelig godt om! Det finnes nok av raser som kan passe deg bedre, og border collien kommer ikke ferdig lydig, men video og pokalhylle. Det er en lang vei til elite lydighet uannsett hva folk sier. Det ligger mange på veien til elite som aldri kommer dit, og veldig få som kommer dit av det antallet bc som finnes i den sporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det noen som overhode er seriøse? Hvilke i så fall? (liker å se, bare for morro skyld )

Som alle sier, ja det finnes mange seriøse:)

Hva syns du man bør kreve av en eier som vil ha BC, og omgivelsene hunden skal bo i?

Nå bor jo jeg i en liten leilighet i et byggeflet, men donny har til np takla: Alene på en kennel uten noe lufting eller noe, et skoleår på kennel med mye turer treninger osv, et år på småbruk, litt hit og dit mellom 2 bostander, og nå bor vi her vi gjør

Hvilke instinkter ol. bør man passe på? Bortsett fra gjetingen selvsagt..

Vel, donny har ldri vert noe problem, når han var mindre gjeta han sykkler. Nå er det pinnegalskap som er litt irriterende.

Er det noen forskjell på korthåret og langhåret BC?

Ingen forskjell nei. liker egenli best de långhårede, men nå er jo donny den peneste korthåren jeg har sett :D

Mulig spørsmålene var litt dumme.. men det er altså det jeg lurer på

EDIT:

Fortell gjerne om din egen hund også:

Hva driver dere med?

Jeg og donny driver med Agility, gjeting og triksing :P

Han elsker desse 3 tinga, spesielt gjetinga da :P

Hvordan fungerer hunden din i hverdagen (nervøsitet osv)?

Jeg er så heldi å ha en BC som slenger seg ned og sover på utstillinger, han kan vere tøff første 5 minuttene, så gir han opp og tar livet helt med ro, dette gjelder også plasser med mye folk og bråk.

Eneste negative med han er at han er redd unger, men dette er under stor forbedring, han har gått fra å vike totalt unna, til å heller finne en leke og invitere de til lek :P

Noen spesielle trekk ved din hund?

Han er litt bifil :P

hehe, han er en storsjarmør av dimmensjoner, noe som ikke alltid er like greit, da han finner pinner og får de strengeste intruktører til å kaste med han :)

Ellers er han bare helt utrolig.

Bare en ting til :P

Dersom dere vet om noen som vil ha BC nå så har donny helsøsken akkurat nå :P to tisper og 2 hanner fortsatt til salg. Etter helt utrolige linjer, bestemor vant NM i gjeting i 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange.. de avler på en bestemt kombinasjon for å få frem den optimale gjeter, får det og sitter igjen med ett helt kull uten skikkelige kjøpere (les bønder konkurranse folk)

[qoute]Fins det noen som overhode er seriøse? Hvilke i så fall? (liker å se, bare for morro skyld)

Dette har du fått fine svar på

Ingenting. Så lenge du er innstilt på å gi borderen det den trenger.

Det er jo "bare" en hund, så bortsett fra gjetingen så ser ikke jeg noe annet å passe seg for enn yndefulle bc valpetryner..

Det er vel ikke ett instinkt, men får den ikke en jobb skaffer den seg det kjappere enn andre hunder (om de er fra de rette linjene), som halejaging, gjeting av fluer (jepp sett), rydding av sten på gårdsplassen ++

Ingen spørsmål er dumme, bare svarene du kan finne på å få

Lydighet og gjeting

hihi, er du helt sikker på at du vil vite det? Jeg sier han er en anelse bipolar... Neida, han er en ultrasosial type som elsker folk og fe. Han har fikse ideer, som at bordet er kun en snarvei til sofaen, hjørnet til gubben er hans, schæferen i huset er ett mobbeobjekt mm. Dette har nok mye med meg å gjøre, men så kommer han fra noe spesiel avl også. Disse hundene er kun avlet for å konkurrere innen gjeting, så jeg vil si at han er en ekstrem variant. Finn noe litt lettere å starte med, tro meg! (fra enklere linjer)

Ups, det sa jeg vist over. Legger til litt da sånn for syns skyld. Han er pen! Han er ufattlig søt når han tøyser med meg, han spiller på hele seg og lar meg spille på hele mitt reportoar av følelser. Han kan få frem både tårer av glede og av sinne. En skikkelig kose gutt er han, med helt klarte og bestemte meninger om saker og ting som er viktige for han å mene noe om. Gå å legge seg er en av hans fanesaker, det er IKKE morro, så da banner han så ille at selv en nordlending ville blitt misunnelig!

Tror at mye av dette kommer av at jeg har "dyrket" hans personlighet, latt han få være den han er og ikke skapt en maskin som går bare fordi han "må".

(deilig å bare prate om egen hund)

Han er ikke så spesiell, men jeg vil likevel påpeke at om du nå en gang skal skaffe deg en bc så husk at de bør brukes og veldig mange av dem er sort/hvit hunder, og la dem tenke for mye selv kan gi deg ett par problemer

Lykke til med planene, men tenk deg skikkelig godt om! Det finnes nok av raser som kan passe deg bedre, og border collien kommer ikke ferdig lydig, men video og pokalhylle. Det er en lang vei til elite lydighet uannsett hva folk sier. Det ligger mange på veien til elite som aldri kommer dit, og veldig få som kommer dit av det antallet bc som finnes i den sporten.

Takk for svar :P

Hvis jeg anskaffer meg BC vet jeg hva jeg går til, I promise :D

Jeg har overhode ingen planer om Elite, det må i så fall komme som en bonus. Jeg vil bare ha en hund jeg kan drive aktivt med.. Gjeting, agility og lydighet er hovedfeltene. Evt. rundering og spor også :P

Som sagt kommer denne hunden lenge fram i tid, men jeg liker å vite litt om rasen siden den er såpass vanskelig. Og fordi jeg syns det er råspennende å lese/høre om Border Collier :P

Fins det noen som overhode er seriøse? Hvilke i så fall? (liker å se, bare for morro skyld )

Som alle sier, ja det finnes mange seriøse

Hva syns du man bør kreve av en eier som vil ha BC, og omgivelsene hunden skal bo i?

Nå bor jo jeg i en liten leilighet i et byggeflet, men donny har til np takla: Alene på en kennel uten noe lufting eller noe, et skoleår på kennel med mye turer treninger osv, et år på småbruk, litt hit og dit mellom 2 bostander, og nå bor vi her vi gjør

Hvilke instinkter ol. bør man passe på? Bortsett fra gjetingen selvsagt..

Vel, donny har ldri vert noe problem, når han var mindre gjeta han sykkler. Nå er det pinnegalskap som er litt irriterende.

Er det noen forskjell på korthåret og langhåret BC?

Ingen forskjell nei. liker egenli best de långhårede, men nå er jo donny den peneste korthåren jeg har sett

Mulig spørsmålene var litt dumme.. men det er altså det jeg lurer på

EDIT:

Fortell gjerne om din egen hund også:

Hva driver dere med?

Jeg og donny driver med Agility, gjeting og triksing

Han elsker desse 3 tinga, spesielt gjetinga da

Hvordan fungerer hunden din i hverdagen (nervøsitet osv)?

Jeg er så heldi å ha en BC som slenger seg ned og sover på utstillinger, han kan vere tøff første 5 minuttene, så gir han opp og tar livet helt med ro, dette gjelder også plasser med mye folk og bråk.

Eneste negative med han er at han er redd unger, men dette er under stor forbedring, han har gått fra å vike totalt unna, til å heller finne en leke og invitere de til lek

Noen spesielle trekk ved din hund?

Han er litt bifil

hehe, han er en storsjarmør av dimmensjoner, noe som ikke alltid er like greit, da han finner pinner og får de strengeste intruktører til å kaste med han

Ellers er han bare helt utrolig.

Bare en ting til

Dersom dere vet om noen som vil ha BC nå så har donny helsøsken akkurat nå :) to tisper og 2 hanner fortsatt til salg. Etter helt utrolige linjer, bestemor vant NM i gjeting i 2003

Takk for svar! :P

Jeg har nok desverre ingen planer om ny hund enda. Min er tross alt bare 8 mnd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la henne få lov... Får bikkja de gjete hva ho vil?

Skjønner virkelig ikke hva du mener jeg... Jeg vet ikke om noen måte å få hunden til å diskriminere mellom hest i forhold til ku og sau. Altså: Hun brukes til å gjete ku og sau, men ikke noe praktisk arbeid med hest, men hun gjeter de når hun kjeder seg og er lei av å gjete kalvene på gården. Det hjelper da ikke om jeg forklarer henne "du skjøner det at du får ikke gjete hest!". Ved å straffe gjeting, vil antagelig lysten bli ennå høyere fordi gjetingen ligger så naturlig og sterkt hos hunden. Hun vil altså gjete fordi det er noe hun virkelig føler seg trygg på.

Jeg spør igjen: Noen ide på hvordan man rent praktisk kan lære hunden å ikke gjete en enkel dyreart?

Nå er ikke dette noe problem for meg, men siden du har så mye imot at hester har gjeterhund surrende rundt seg burde du jo ha en mening om hvordan man kan lære den å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke hva du mener jeg... Jeg vet ikke om noen måte å få hunden til å diskriminere mellom hest i forhold til ku og sau. Altså: Hun brukes til å gjete ku og sau, men ikke noe praktisk arbeid med hest, men hun gjeter de når hun kjeder seg og er lei av å gjete kalvene på gården. Det hjelper da ikke om jeg forklarer henne "du skjøner det at du får ikke gjete hest!". Ved å straffe gjeting, vil antagelig lysten bli ennå høyere fordi gjetingen ligger så naturlig og sterkt hos hunden. Hun vil altså gjete fordi det er noe hun virkelig føler seg trygg på.

Jeg spør igjen: Noen ide på hvordan man rent praktisk kan lære hunden å ikke gjete en enkel dyreart?

Nå er ikke dette noe problem for meg, men siden du har så mye imot at hester har gjeterhund surrende rundt seg burde du jo ha en mening om hvordan man kan lære den å ikke gjøre det.

Jeg har aldri latt bikkja mi gjete hester. Så han gjør det ikke, enkelt å greit.

Og ikke spill dum, for alle vet at det ikke går an å si:"du skjøner det at du får ikke gjete hest!" Men der er vi tydeligvis ulike, men jeg sier det ikke til deg, for du ser ikke på det som et problem. Dette er hva jeg mener, og jeg sier det til en som spør om litt ang bc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer på en ting...

Hvis jeg har med en BC på fjellet, så møter vi på en saueflokk. Hunden begynner å gjete.. Hva gjør jeg?

Kaller hunden inn eller legger den i dekk før den kalles inn. Kan du ikke dette, har du ikke hunden løs rett og slett. Mesteparten av tiden sauen går i fjellet er det båndtvang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller hunden inn eller legger den i dekk før den kalles inn. Kan du ikke dette, har du ikke hunden løs rett og slett. Mesteparten av tiden sauen går i fjellet er det båndtvang også.

Ok :) rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri latt bikkja mi gjete hester. Så han gjør det ikke, enkelt å greit.

Og ikke spill dum, for alle vet at det ikke går an å si:"du skjøner det at du får ikke gjete hest!" Men der er vi tydeligvis ulike, men jeg sier det ikke til deg, for du ser ikke på det som et problem. Dette er hva jeg mener, og jeg sier det til en som spør om litt ang bc.

Ok, da er jeg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...