Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt fòr for allergi?


Argon

Recommended Posts

Hei

For en tid tilbake så var det en diskusjon angående fòrallergi og hva man kunne gi hunden.

Jeg har prøvd flere allergifòr uten hell og har gått over 100% til råfòring med vom og grønnsaker som jeg er storfornøyd med. Men så begynner påsken og nærme seg og deretter vår og sommer da vi er en del på hyttetur. Den ene hytta er det bra fryserplass, men den andre er det vel plass til 2 vompølser:) Så da må jeg finne på noe lurt.

Men noen nevnte et nytt type allergifòr som hadde kommet eller skulle komme som visstnok ikke skulle ha så mye proteiner osv i seg og som skulle være mere egnet til allergihunder som regaerer på fisk, for mye proteiner osv.... Men jeg husker hverken merket eller navnet på fòret nå. Typisk.

Så, hjelp?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Jeg tror du mener den nye serien fra Eukanuba.

Sensitive digestion som skal inneholde 3 typer protein, jeg innbiller meg det er snakk om vegtabilske proteiner og ikke animalske.. Jeg har forsøkt å finne ut eksakt hva den inneholder, om det er ris, mais, bønner eller hvaforno som er proteinkilden, har desverre ikke funnet ut noe mere.

Min veterinær mente denne serien er laget for hunder med litt problemer med magen, ikke hunder som som har store problemer (som min) dessverre.

Men det kommer vel i hovedsak på hva hunden tåler eller ei, min hund tåler jo fisk og fungerer helt fint på Eukanuba Dermatosis. Om hunden din ikke tåler fisk, kan det godt hende Sensitive digestion kan være noe for hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du mener den nye serien fra Eukanuba.

Sensitive digestion som skal inneholde 3 typer protein, jeg innbiller meg det er snakk om vegtabilske proteiner og ikke animalske.. Jeg har forsøkt å finne ut eksakt hva den inneholder, om det er ris, mais, bønner eller hvaforno som er proteinkilden, har desverre ikke funnet ut noe mere.

Min veterinær mente denne serien er laget for hunder med litt problemer med magen, ikke hunder som som har store problemer (som min) dessverre.

Men det kommer vel i hovedsak på hva hunden tåler eller ei, min hund tåler jo fisk og fungerer helt fint på Eukanuba Dermatosis. Om hunden din ikke tåler fisk, kan det godt hende Sensitive digestion kan være noe for hunden din.

Takk for svar. Tror det var den jeg var ute etter. Jeg får ta meg en tur og lese litt på baksiden av fòrposene og regne litt på det og sammenligne det med hypoallergic fòret til royal canin som han har gått på , men som han ikke ble helt bra av.

Frister sånn å prøve et av de nå men det er så risikabelt og jeg orker ikke flere uker med sykdom og veterinærregninger opp etter veggen når han akkuratt er på bedringens vei etter en liten runde:)

Ingenting som frister med å gå tilbake til en oppkastende hund kl.3 om natten:)

Jeg får ta det når det blir varmere vær ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg har nevnt et fòr som Royal Canin har kommet ut med. Exclusive Proteins heter det og er bygget opp av vegetabilske proteiner, men dette er også tilsatt omega 3 ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For en tid tilbake så var det en diskusjon angående fòrallergi og hva man kunne gi hunden.

Jeg har prøvd flere allergifòr uten hell og har gått over 100% til råfòring med vom og grønnsaker som jeg er storfornøyd med. Men så begynner påsken og nærme seg og deretter vår og sommer da vi er en del på hyttetur. Den ene hytta er det bra fryserplass, men den andre er det vel plass til 2 vompølser:) Så da må jeg finne på noe lurt.

Men noen nevnte et nytt type allergifòr som hadde kommet eller skulle komme som visstnok ikke skulle ha så mye proteiner osv i seg og som skulle være mere egnet til allergihunder som regaerer på fisk, for mye proteiner osv.... Men jeg husker hverken merket eller navnet på fòret nå. Typisk.

Så, hjelp?!

Allergier kan være så mangt...., og det kan være svært vanskelig og tidkrevende og finne ut eksakt hva hunden er allergisk mot desverre.

Men...det har vist seg at noen ting er "gjengangere" på allergifronten, prøv derfor å unngå disse.

Anbefaller deg derfor å kutte ut hvete, soya og fiskmel på ernæringsfronten.

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergier kan være så mangt...., og det kan være svært vanskelig og tidkrevende og finne ut eksakt hva hunden er allergisk mot desverre.

Men...det har vist seg at noen ting er "gjengangere" på allergifronten, prøv derfor å unngå disse.

Anbefaller deg derfor å kutte ut hvete, soya og fiskmel på ernæringsfronten.

Mvh

Jørn

Ja, har selv matallergi så vet hvor krevende det er å finne ut hva det er. Og har holdt på med elliminering på Argon ganske mange år nå så begynner å få en viss oversikt over hva han ikke tåler.

Ja, de tre tingen prøver jeg å holde han unna for det tåler han ikke. Brødsmuler som er ment for fuglene, eller min nevøs rest av brødskive kommer blant annet rett opp igjen.

Ellers tåler han ikke melkeprodukter sånn så biola som skal være bra for sarte mager osv må han holdes unna.

Fisk tror jeg også han reagerer på.

Og han er trolig også den type allergihund som ikke tåler for mye proteiner og det er egentlig der jeg synes det største problemet ligger.

Ikke så mange tørrfòrtyper som er laget av kun kalkun og grønnsaker for å si det sånn:)

Sånn for å sammenligne med min allergi så tåler ikke jeg en del E stoffer og tilsettningsstoffer som er tilsatt mat/godteri som skal holde lenge osv.... Og jeg ser mye av de samme allergisymptomene hos han når det gjelder tørrfòr.

Men jeg får bare lese videre på ernæringsfronten. Får forhåpentligvis snart et program gjennom instruktørskolen min også som vil da være et hjelpeverktøy for å kunne lage maten til hunden selv fra grunnen av og få med alt den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk tror jeg også han reagerer på.

Og han er trolig også den type allergihund som ikke tåler for mye proteiner og det er egentlig der jeg synes det største problemet ligger.

Ikke så mange tørrfòrtyper som er laget av kun kalkun og grønnsaker for å si det sånn:)

Sånn for å sammenligne med min allergi så tåler ikke jeg en del E stoffer og tilsettningsstoffer som er tilsatt mat/godteri som skal holde lenge osv.... Og jeg ser mye av de samme allergisymptomene hos han når det gjelder tørrfòr.

Det finnes faktisk tørrfor uten e-stoffer, hvete og lignende..... men kan vel ikke reklamere for det her...

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tollergutt tålte bare skyttens søcla. Det er ikke e stoffer i det noe som viste seg å være den utløsende faktoren hos han. Desverre er det noe hvete i det men jeg minns å huske at josera har fòr uten hverken hvete eller e stoffer. Jeg vurderte i sin tid å prøve det ut men det var litt uvisst om de hadde e stoffer i fòret eller ikke (de opererte med forskjellig informasjon på den tyske nettsiden i forhold til den norske) og Pan fungerte utmerket på Skyttens lot jeg det heller være . For å finne ut mer om Josera bør du nok ta kontakt med en forhandler.. synes ikke nettsiden er så informativ mht hvilke av fòrtypene som inneholder e stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg minns å huske at josera har fòr uten hverken hvete eller e stoffer. Jeg vurderte i sin tid å prøve det ut men det var litt uvisst om de hadde e stoffer i fòret eller ikke (de opererte med forskjellig informasjon på den tyske nettsiden i forhold til den norske). For å finne ut mer om Josera bør du nok ta kontakt med en forhandler.. synes ikke nettsiden er så informativ mht hvilke av fòrtypene som inneholder e stoffer.

Josera kan jeg "litt" om :closedeyes:

Ingen josera-produkter inneholder spor av kunstige e-stoffer, antibiotika, fargestoffer eller smaksstoffer. Josera inneholder heller ikke soya, hvete eller fiskemel.

Alle råvarene er godkjent til menneskemat, og alle råvarene kontrolleres for spor av overnevnte ting.

http://www.josera.no/josera_emotion/qualit...deutschland.php

http://www.josera.no/josera_emotion/qualitaet.php

http://www.josera.no/josera_emotion/rohwaren_fleisch.php

Skjønner ikke at du ikke synes dette kommer klart frem på hjemmesiden???

Tror kanskje noe av forklaringen er denne:

For ca 10 år siden ble Josera markedsført som økologisk, da hadde Josera kun en fôrserie "Joschi" og denne var økologisk.

Da josera kom med de nye "Emotion Line" og "Profi Line" seriene, skulle også disse være økologiske, men nå har det vist seg at 1 -EN- leverandør, (av nesten 100, og gjelder et havprodukt) ikke klarer og dokumentere at det produktet er økologisk (finnes ikke godkjeningsmulighet for produktet). men også dette produktet blir kontrollert ved ankomst på hos Josera, for spor av antibiotika, veksthormoner og andre kunstige tilsettningsstoffer (som alle andre råvarer).

De produktene som har denne råvareinndigrensen kan derfor ikke markedsføres som økologisk. Josera har derfor valgt å ikke markedsføre noen produkter som økologiske, inntill dette kan omfatte samtlige produkter. (skaper lett forvirring).

Josera har likevel valgt å fortsette med denne råvare-inndigrensen, da den gir en stor gevinst i forebyggende helse hos hunden. Og håper at også denne leverandøren kan få dokumenteringen i orden innen kort tid.

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..Det forklarer en hel del.. Hvis jeg var Argon ville jeg helt klart ha testet Josera da. Det underlige med min toller var at med en gang man fjernet e stoffene så tålte han de andre ingridiensene mye bedre. Alle tilsetningstoffene trigget allergien hans. Selvfølgelig burde jeg ha lært av dette og fòret mine nye hunder med økologisk fòr sånn av forebyggende grunner, istedet har jeg bare dårlig samvittighet :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josera kan jeg "litt" om :closedeyes:

Ingen josera-produkter inneholder spor av kunstige e-stoffer, antibiotika, fargestoffer eller smaksstoffer. Josera inneholder heller ikke soya, hvete eller fiskemel.

Alle råvarene er godkjent til menneskemat, og alle råvarene kontrolleres for spor av overnevnte ting.

http://www.josera.no/josera_emotion/qualit...deutschland.php

http://www.josera.no/josera_emotion/qualitaet.php

http://www.josera.no/josera_emotion/rohwaren_fleisch.php

Skjønner ikke at du ikke synes dette kommer klart frem på hjemmesiden???

Tror kanskje noe av forklaringen er denne:

For ca 10 år siden ble Josera markedsført som økologisk, da hadde Josera kun en fôrserie "Joschi" og denne var økologisk.

Da josera kom med de nye "Emotion Line" og "Profi Line" seriene, skulle også disse være økologiske, men nå har det vist seg at 1 -EN- leverandør, (av nesten 100, og gjelder et havprodukt) ikke klarer og dokumentere at det produktet er økologisk (finnes ikke godkjeningsmulighet for produktet). men også dette produktet blir kontrollert ved ankomst på hos Josera, for spor av antibiotika, veksthormoner og andre kunstige tilsettningsstoffer (som alle andre råvarer).

De produktene som har denne råvareinndigrensen kan derfor ikke markedsføres som økologisk. Josera har derfor valgt å ikke markedsføre noen produkter som økologiske, inntill dette kan omfatte samtlige produkter. (skaper lett forvirring).

Josera har likevel valgt å fortsette med denne råvare-inndigrensen, da den gir en stor gevinst i forebyggende helse hos hunden. Og håper at også denne leverandøren kan få dokumenteringen i orden innen kort tid.

Mvh

Jørn

Jeg skal ikke late som om jeg er noen ekspert på allergifor eller Josera for den saks skyld - MEN, vi har nå brukt Josera SensiPlus i 14 dager og ser påfallende forbedringer i hud og pels særlig hos en av hundene her. Dessverre er fettinnholdet i laveste laget for våre hunder (bare 12%), men jeg synes det er veldig gøy å prøve et for som er laget av det samme som Hill´s dyre diettfor som selges hos veterinær (med and, uten storfe, svin eller hvete) med så høy smakelighet og realistisk pris. Jeg har foreløpig ikke lyst å bytte for og skal forsøke å finne en god måte å øke kaloriinntaket på (vi lander kanskje på tunfisk i olje, igjen) :angry:

Men altså, for hva det er verdt etter 14 dagers test hos oss: Josera kan være vel verdt et forsøk!

MVH/"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke late som om jeg er noen ekspert på allergifor eller Josera for den saks skyld - MEN, vi har nå brukt Josera SensiPlus i 14 dager og ser påfallende forbedringer i hud og pels særlig hos en av hundene her. Dessverre er fettinnholdet i laveste laget for våre hunder (bare 12%), men jeg synes det er veldig gøy å prøve et for som er laget av det samme som Hill´s dyre diettfor som selges hos veterinær (med and, uten storfe, svin eller hvete) med så høy smakelighet og realistisk pris. Jeg har foreløpig ikke lyst å bytte for og skal forsøke å finne en god måte å øke kaloriinntaket på (vi lander kanskje på tunfisk i olje, igjen) :angry:

Men altså, for hva det er verdt etter 14 dagers test hos oss: Josera kan være vel verdt et forsøk!

MVH/"Lotta"

Høy smakelighet? Har endelig funnet et fòr som storegutt spiser mye av og som han legger på seg av (et valpefòr fra Eukanuba) men desverre får han tørre poter og sprøe klør av det. Men hvis Josera har høy smakelighet så er det muligens verdt et forsøk for flere? Desverre får jeg ikke forhandler kartet på hjemmesiden til å virke :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy smakelighet? Har endelig funnet et fòr som storegutt spiser mye av og som han legger på seg av (et valpefòr fra Eukanuba) men desverre får han tørre poter og sprøe klør av det. Men hvis Josera har høy smakelighet så er det muligens verdt et forsøk for flere? Desverre får jeg ikke forhandler kartet på hjemmesiden til å virke :angry:

Kanskje de kan hjelpe deg å komme i kontakt med Josera Norge her: http://www.nettdyret.no

MVH/Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke late som om jeg er noen ekspert på allergifor eller Josera for den saks skyld - MEN, vi har nå brukt Josera SensiPlus i 14 dager og ser påfallende forbedringer i hud og pels særlig hos en av hundene her. Dessverre er fettinnholdet i laveste laget for våre hunder (bare 12%), men jeg synes det er veldig gøy å prøve et for som er laget av det samme som Hill´s dyre diettfor som selges hos veterinær (med and, uten storfe, svin eller hvete) med så høy smakelighet og realistisk pris. Jeg har foreløpig ikke lyst å bytte for og skal forsøke å finne en god måte å øke kaloriinntaket på (vi lander kanskje på tunfisk i olje, igjen) :angry:

Men altså, for hva det er verdt etter 14 dagers test hos oss: Josera kan være vel verdt et forsøk!

MVH/"Lotta"

Bare til info Lotta:

Ikke se deg "blind" på fettprosenten, den kommer blant annet av at det bare er lettfordøyelig fett fra fugl, (And) i Josera Emotion SeniPlus, og denne fettsorten er mye mer lettfordøyelig en fett fra f.eks svin og storfe.

Men hvis det fungerer bra med SensiPlus, men at du fortsatt synes det blir for lite fett (ikke sed deg blind på en % da :angry:), så kan du også forsøke med Josera Profi Active, med hele 17% fett. Denne fôrtypen er laget speielt på ønske fra oss i Norge, (du finner den ikke utenfor Scandinavia). og har også mange av de samme fordelene som SensiPlus.

http://www.josera.no/josera_emotion/fitness.php

Men da mister du fordelene med Life Protect igjen da...

Uansett, lykke til med hunden(e) dine.

Og LOKE, hvis du etterlyser smaklighet...ta en titt her:

http://www.josera.no/josera_emotion/festival.php eller her: http://www.josera.no/josera_emotion/la_sauce.php

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til info Lotta:

Ikke se deg "blind" på fettprosenten, den kommer blant annet av at det bare er lettfordøyelig fett fra fugl, (And) i Josera Emotion SeniPlus, og denne fettsorten er mye mer lettfordøyelig en fett fra f.eks svin og storfe.

Men hvis det fungerer bra med SensiPlus, men at du fortsatt synes det blir for lite fett (ikke sed deg blind på en % da :angry:), så kan du også forsøke med Josera Profi Active, med hele 17% fett. Denne fôrtypen er laget speielt på ønske fra oss i Norge, (du finner den ikke utenfor Scandinavia). og har også mange av de samme fordelene som SensiPlus.

http://www.josera.no/josera_emotion/fitness.php

Men da mister du fordelene med Life Protect igjen da...

Uansett, lykke til med hunden(e) dine.

Mvh

Jørn

Hei Jørn

Det eneste målet vi har på om et for er "bra nok" er kondisjonen til hundene våre :angry: - De er veldig "gjennomsiktige" - dvs at vi merker VELDIG fort (noen dager) om foret er OK (dvs om magene er greie, får diare eller mye luft i magen, om de røyter, blir blasse, etc) - å holde kondisjon/vekt er derimot en annen sak.

Vi bruker normalt (RC/Hills/Olivers) 15-20 kg tørrfor i uka til 3-4 relativt unge hunder - og forhandleren av Josera nektet å tro at det gikk med dobbel dose (altså 15 kg sensipluss til 2 hunder - resten fikk slutten av RC-sekken) på 1 uke... Det er MYE selv hos oss - men smaken ble åpenbart verdsatt av de to utvalgte som fikk Josera, og nå ser det ut til at vi kan gå ned i "normal"mengde fôr. Men, hundene våre har stor overflate og kort pels, lite kroppsfett og relativt høy aktivitet - de forbrenner mye og de (som de fleste andre hunder) LIKER feit mat :) - og det ser ut til (på denne korte tiden) at yngstemann (pubertal gutt) ikke får i seg nok kalorier, rett og slett... Men, han skal ha ormekur en av dagene - og tispene har løpetid, så mange faktorer spiller inn.

Dog lurer jeg på logikken - dersom and har så høy opptagelighet så skulle kanskje ikke proteininnholdet behøve å være på 25% heller? Mine pleier å holde fin kondisjon på for som har mellom 22-25& protein og minimum 15% fett... Jeg sitter her med en brosyre om Josera og finner ingenting om Life Protect. Fortell mer, er du snill!

Har forstått at Agilo, Fitness og Active er billigvariantene av Josera - og at jeg kanskje ikke skulle kunne ha så høye forventninger til disse tre typene. Akkurat nå er jeg mest interessert i å se hvordan hud/pels fortsetter å utvikle seg framover og vil gjerne bruke sensiplus en stund til (men altså kanskje med noe tunfisk i olje som supplement)...

MVH/"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørn

Det eneste målet vi har på om et for er "bra nok" er kondisjonen til hundene våre :angry: - De er veldig "gjennomsiktige" - dvs at vi merker VELDIG fort (noen dager) om foret er OK (dvs om magene er greie, får diare eller mye luft i magen, om de røyter, blir blasse, etc) - å holde kondisjon/vekt er derimot en annen sak.

Vi bruker normalt (RC/Hills/Olivers) 15-20 kg tørrfor i uka til 3-4 relativt unge hunder - og forhandleren av Josera nektet å tro at det gikk med dobbel dose (altså 15 kg sensipluss til 2 hunder - resten fikk slutten av RC-sekken) på 1 uke... Det er MYE selv hos oss - men smaken ble åpenbart verdsatt av de to utvalgte som fikk Josera, og nå ser det ut til at vi kan gå ned i "normal"mengde fôr. Men, hundene våre har stor overflate og kort pels, lite kroppsfett og relativt høy aktivitet - de forbrenner mye og de (som de fleste andre hunder) LIKER feit mat :angry: - og det ser ut til (på denne korte tiden) at yngstemann (pubertal gutt) ikke får i seg nok kalorier, rett og slett... Men, han skal ha ormekur en av dagene - og tispene har løpetid, så mange faktorer spiller inn.

Dog lurer jeg på logikken - dersom and har så høy opptagelighet så skulle kanskje ikke proteininnholdet behøve å være på 25% heller? Mine pleier å holde fin kondisjon på for som har mellom 22-25& protein og minimum 15% fett... Jeg sitter her med en brosyre om Josera og finner ingenting om Life Protect. Fortell mer, er du snill!

Har forstått at Agilo, Fitness og Active er billigvariantene av Josera - og at jeg kanskje ikke skulle kunne ha så høye forventninger til disse tre typene. Akkurat nå er jeg mest interessert i å se hvordan hud/pels fortsetter å utvikle seg framover og vil gjerne bruke sensiplus en stund til (men altså kanskje med noe tunfisk i olje som supplement)...

MVH/"Lotta"

Hei Lotta

Flott at du er såpass bevist på ernæring...

Noe av dine spørsmål blir såpass detaljerte at det vil kreve en "lengre" avhandling for å forklare det godt, skal prøve å svare deg bedre på PM senere..(står på farten ut her).

Men, du spør om forholdet mellom fett og proteiner o.l., kan du ikke lese litt om det her sålenge:

http://www.josera.no/josera_emotion/energi.php

Når det gjelder Life Protect, finner du litt om det her:

http://www.josera.no/josera_emotion/life_protect.php

Ellers så finner du mye generelt om Josera på disse sidene: http://www.josera.no/josera_emotion/index.php

Vår oppmerksom på at når det gjelder opptakelighet, finnes det flere måter både på å regne det ut, og hva som oppgis:

F.eks. MJ/kg, Kcal osv...

Noen produsenter oppgir det totale energiinholdet: (GE) noen oppgir fordøyelig energi (DE) og noen oppgir opptakelig energi (ME)

Josera oppgir ME, i MJ/kg

(GE er det totale energiinnholdet i et fôr, DE er energiinnholdet etter tap i avføring. og ME er etter tap av avføring og urin) I tilleg vil du få et energitap på grunn av termiske tap (kulde o.l.) det som hunden da kan utnytte er kalt Netto Energi (NE) men dette kan ikke utregnes, da det kommer an på temperaturen ute osv.. )

Du må bare ha dette klart før jeg forklarer mer på PM... :)

Når det gjelder Profi Line, (Agilo, Fitness, Active og Master) så er dette en rimeligere serie ja, men ikke et dårlig alternativ, og ikke det jeg vil kalle et "billigfôr" hvis du tenker kvalitetsmessig.

Josera har også en tredje serie (Basic) som nesten ikke markedsføres i Norge, men den selger vistnok bra i Finnland: http://www.o-vet.fi/josera.html

Tror at Joserafabrikken tenker slik:

Josera Emotion distubieres i faghandel

Josera Profi Line distrubieres av oppdrettere o.l.

Josera Basic er dagligvareversjonen.

Håper du ble litt klokere... vanskelig emne det her.

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Josera er økologisk (eller iallefall garantert uten ulumskheter og produsert med miljøvennlig energi) hvorfor er det da ikke superdyrt? Har ikke funnet priser, men ut fra det dere sier så er det ikke kjempedyrt.

Vanligvis pleier jo økologiske varer ligge godt oppe i pris.

Noen som vet om forhandlere i nærheten av hedmark? (time nordover fra elverum) og hva er prisene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Josera er økologisk (eller iallefall garantert uten ulumskheter og produsert med miljøvennlig energi) hvorfor er det da ikke superdyrt? Har ikke funnet priser, men ut fra det dere sier så er det ikke kjempedyrt.

Vanligvis pleier jo økologiske varer ligge godt oppe i pris.

Noen som vet om forhandlere i nærheten av hedmark? (time nordover fra elverum) og hva er prisene?

Grunnen til at Josera ikke er dyrere, er sammensatt av flere ting...

1. Josera er store på mange ting, en av avdelingene er f.eks markedsledende inen AGAR:

http://www.josera-deutschland.de/josera_ag...ch/index_en.php

En annen avdeling er meget store på produkter til hest:

http://www.josera.de/josera_pferde/index.php

Og sist men ikke minst, Josera produserer også menneskemat under navnet Erbacher Ernæring

http://www.erbacher-dinkel.de/default.aspx...tentLanguage=de

Dette er spesiallprodukter til allergikere, diabetikere, frokostblandinger osv..

2. Josera har et eget mikrolaboratorium som kontrollerer alle råvarene, dette kommer i tilegg til det ordinære laboratoriumet, og benyttes til å kontrollere råvarene til alle avdelingene.

3. Josera kjøper inn store partier med råvarer som brukes til forskjellige produkter, når råvarene er godkjent av mikrrolaboratoriumet, kan det være helt tilfeldig om de råvarene ender i hundefôr eller menneskemat.

4. Josera bruker IKKE enorme summer på markedsføring, Men har allikevel bygd seg opp som markedleder på flere områder via sine gode produkter.

Må bare nevne at Josera benytter mye på innovation og utvikling, f.eks var Josera først ute med glidelås på 15 kg sekkene og lynlås på 4 kg... de kaller det aromalås.

veiledende pris på Josera Emotion Line er ca 510.- litt avhengig av type...

Når det gjelder forhandlere i Østerdalen sitter jeg ikke med noen oversikt her, men vet at Hero`s på Hamar fører Josera.

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet mye spennende siden sist jeg var her.

Josera har jeg faktisk prøvd selv:) Men visste ikke at dt fantes til hund. Høres ut som et fòr som er verdt å kanskje prøve.

Men så er det hvor jeg får tak i det da. Står det på hjemme siden? (litt treg i dag så ikke vært innpå der enda) Men bør vel være en forhanler et sted i oslo/akershus.

Ellers hvis det er så flott som det sies så er jeg nesten så desperat at jeg kan kjøre til hamar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Jørn!

Viste seg nå at det ikke var så billig alikevel, omtrent normalpris på det. Men er det så "rent og pent" som det høres ut til kan man jo like gjerne kjøpe det som noe til samme prisen fullt av tull:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Jørn!

Viste seg nå at det ikke var så billig alikevel, omtrent normalpris på det. Men er det så "rent og pent" som det høres ut til kan man jo like gjerne kjøpe det som noe til samme prisen fullt av tull:P

Sist jeg så etter så kostet en 15 kg sekk RC Maxi adult kr 509,- (vanlig vedlikeholdsfor) hos vår forhandler av Josera koster det absolutt dyreste foret (Josera SensiPlus) kr 496,- for 15 kg... (Hills veterinærfor med samme type innhold koster ca 700 kroner for 12 kilo hvis jeg husker riktig...)

De andre Josera-produktene er (visstnok?) en god del rimeligere...

Hvilke priser har du fått oppgitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg synes Josera høres veldig interessant ut.. Får valp om et par uker, og tenkte å fore 50/50 Vom og Hundemat og tørrfòr, iallefall de første 6 mnd. Meen jeg klarer ikke få forhandlerkartet til å fungere, noen som vet (Lotta?) hvor i Rogaland det er forhandlere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg synes Josera høres veldig interessant ut.. Får valp om et par uker, og tenkte å fore 50/50 Vom og Hundemat og tørrfòr, iallefall de første 6 mnd. Meen jeg klarer ikke få forhandlerkartet til å fungere, noen som vet (Lotta?) hvor i Rogaland det er forhandlere?

Yepp, de eneste forhandlerne i Rogaland holder til på Hommersåk utenfor Sandnes:

Løebakken zoosenter

Telefon: 412 02 591

E-post: post@loebakkenzoosenter.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg synes Josera høres veldig interessant ut.. Får valp om et par uker, og tenkte å fore 50/50 Vom og Hundemat og tørrfòr, iallefall de første 6 mnd. Meen jeg klarer ikke få forhandlerkartet til å fungere, noen som vet (Lotta?) hvor i Rogaland det er forhandlere?

Josera selges på Hommersåk av kennel terrichi

Edit: Litt for sent ute med svar :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet mye spennende siden sist jeg var her.

Josera har jeg faktisk prøvd selv:) Men visste ikke at dt fantes til hund. Høres ut som et fòr som er verdt å kanskje prøve.

Men så er det hvor jeg får tak i det da. Står det på hjemme siden? (litt treg i dag så ikke vært innpå der enda) Men bør vel være en forhanler et sted i oslo/akershus.

Ellers hvis det er så flott som det sies så er jeg nesten så desperat at jeg kan kjøre til hamar:)

Josera i Oslo...hmmm

Kommer på Jan Holt akvarium og våre firbente venner på Lørenskog i farta...

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...