Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt fòr for allergi?


Argon

Recommended Posts

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar
ehh.. Våre firbente venner leverer Josera på døra i Oslo da-- :o

Det var greit å vite til senere. Takk.

Var på jobb 3min kjøring fra der de hadde det i lørenskog så bare svippen innom for å sjekke ut innholdet på posen. også må jeg bestille det for ikke aktuelt å kjøpe 15kg med en gang hvis han bare kaster det opp igjen. Har gjort det en gang før med en annen type som skulle være flott og bra så nå går den andre bikkja på allergifòr også:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørn sa noe om 500...

vet ikke hva mamma betaler for 15 kg med hills, men 700 tror jeg ikke det er. det hørtes vel mye ut:P

Noen som vet om Josera forhandlere i nærheten av elverum- rena- koppang?

Hørtes ut som spennende fôr, men ikke akkurat så aktuelt om det er umulig å få tak i.

Akkurat nå har jeg masser av gratis fôr, men når jeg må betale selv er det jo greit å ta et gjennomtenkt økonomisk valg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørn sa noe om 500...

vet ikke hva mamma betaler for 15 kg med hills, men 700 tror jeg ikke det er. det hørtes vel mye ut:P

Noen som vet om Josera forhandlere i nærheten av elverum- rena- koppang?

Hørtes ut som spennende fôr, men ikke akkurat så aktuelt om det er umulig å få tak i.

Akkurat nå har jeg masser av gratis fôr, men når jeg må betale selv er det jo greit å ta et gjennomtenkt økonomisk valg;)

VETERINÆR-foret til Hills koster betydelig mye mer enn det du får kjøpt i butikken - og så vidt jeg kan forstå så er innholdet i Hills D/D Duck and Rice, det samme som hos Joseras SensiPlus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes litt merkelig ut, for veterinærfôret er jo spesialfôr. Bikkja nå går på blanding av c/d eukanuba performance... men dyrt er det nå helt sikkert (det jeg har nå er rester etter gamlevofsen så det er gratis for min del)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes litt merkelig ut, for veterinærfôret er jo spesialfôr. Bikkja nå går på blanding av c/d eukanuba performance... men dyrt er det nå helt sikkert (det jeg har nå er rester etter gamlevofsen så det er gratis for min del)

Hva høres merkelig ut? At Hills har fått en fot innenfor hos veterinærene med veldig dyre forvarianter, eller at andre produsenter lager tilsvarende for og selger andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uklart dette ja.. he he, unnskyld

Jeg synes det var rart at hills fôret og josera fôret skulle inneholde det samme når det ene er et spesialfôr fra veterinærer. og at hills skulle være såpass dyrt i forhold, men dyrt er jo spesialfôrene så det var ikke så rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uklart dette ja.. he he, unnskyld

Jeg synes det var rart at hills fôret og josera fôret skulle inneholde det samme når det ene er et spesialfôr fra veterinærer. og at hills skulle være såpass dyrt i forhold, men dyrt er jo spesialfôrene så det var ikke så rart.

Vel, man betaler ofte litt ekstra for selve merket også hvis det er et merke som har bygget seg opp å blitt annerkjent som stort og flott. Sånn er det nå med alt. Kjøpte f.eks for 3 år siden en ny bil av merket hyundai og fikk en bil med helt likt "innhold" som "broren" som toyota hadde. Betalte 60 000 mindre for den fremfor hvis jeg skulle kjøpt toyota sin.

Har vært å kjøpt 15kg med Josera sensi+ så skal begynne å gå over på det fra i morgen. Veldig spent.

Den var nesten morsom å kjøpe også, 498kr. fremfor det fòret jeg kjøpte hos veterinær før til 800kr sekken:) Smaksgaranti hadde Josera også så faller det ikke i smak, ikke at en retreiver noen gang vil nekte å spise men, kaster han det opp igjen så mener nå jeg som kunde at det går under garantien:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaksgaranti hadde Josera også så faller det ikke i smak, ikke at en retreiver noen gang vil nekte å spise men, kaster han det opp igjen så mener nå jeg som kunde at det går under garantien:)

Du behøver ikke oppgi noe grunn for å bruke smakgarantien til Josera, enten er du 100% fornøyd, eller du får pengene tilbake, enkelt og greit!

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RC har noe som heter Hypoallergenic, ingen allergihunder skal reagere på det, fikk jeg vite. Dyrt er det dog, og Tulla reagerte. Men så er hun allergisk til lagermidd (tror jeg), så det er jo ikke så rart. Spaltete proteiner tror jeg var dette fôrets hemmelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RC har noe som heter Hypoallergenic, ingen allergihunder skal reagere på det, fikk jeg vite. Dyrt er det dog, og Tulla reagerte. Men så er hun allergisk til lagermidd (tror jeg), så det er jo ikke så rart. Spaltete proteiner tror jeg var dette fôrets hemmelighet.

Jep, been there, done that:)

Argon tålte heller ikke dette "flotte" og ja, dyre fòret. Han ble litt bedre en periode da han før dette gikk på "vanlig" fòr men så ble han gradvis verre igjen og fikk en skikkerlig sykdomsperiode igjen.

Så det fòret fungerte ikke på han.

Men takk for tipset:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er veldig spent på hvordan det går med Argon jeg...? :icon_redface:

Det var SensiPlus han skulle prøve?

Er det noen som forresten vet om det er kylling i dette fôret? På innholdsfortegnelsen står det: kjøtt av fugl (minst 15% and).. Betyr det at det kan være annet fuglekjøtt (som kylling) i dette fôret? (Litt bLånd i dag.. :P )

Jeg ser alltid etter nye fôralternativer til Sophus'en min, jeg har til og med en forhandler av Josera i nærheten. :P

Heldigvis for Sophus tåler han fisk, og fungerer veldig bra på Eukanuba Dermatosis, så noe fôrbytte er ikke aktuelt før vi må.

BTW, Sophus tålte heller ikke Hypoallergenic fra RC, han tålte heller ikke Hills z/d ultra - low.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er veldig spent på hvordan det går med Argon jeg...? :icon_redface:

Det var SensiPlus han skulle prøve?

Er det noen som forresten vet om det er kylling i dette fôret? På innholdsfortegnelsen står det: kjøtt av fugl (minst 15% and).. Betyr det at det kan være annet fuglekjøtt (som kylling) i dette fôret? (Litt bLånd i dag.. :P )

Jeg ser alltid etter nye fôralternativer til Sophus'en min, jeg har til og med en forhandler av Josera i nærheten. :P

Heldigvis for Sophus tåler han fisk, og fungerer veldig bra på Eukanuba Dermatosis, så noe fôrbytte er ikke aktuelt før vi må.

BTW, Sophus tålte heller ikke Hypoallergenic fra RC, han tålte heller ikke Hills z/d ultra - low.

*******

På Joseras hjemmeside (www.josera.no) står det følgende om høyenergiforet, som jeg nå har valgt å prøve fordi mine hunder (særlig den unge hannen) har tapt mye vekt (men blitt veldig fine i pels/hud!) de ukene de har fått Sensipluss):

Inneholder: kjøtt av fugl, fullkornmais, kyllingfett, ris, laks, fiber av sukkerbete, mineraler, vitaminer, vegetabilsk olje, gjærsopp, stivelse, L-lysin, DL-methionin og muslingpulver av grønn musling fra New Zealand.

-----

Til min store forvirring, irritasjon og ergrelse sier dog produsenten på EMBALLASJEN av "High Energy" at foret inneholder følgende:

"Kjøtt av fugl, mais, fett av fugl, ris, kjøtt av mais, (?!?!?!) KJØTTMEL, sukkerbete, laks, ølgjær, mineraler, sikori pulver, muslingpulver."

- Og jeg lurer på hva i huleste "kjøttmel" er - forhandleren kunne ikke svare meg. Jørn?!?

EDIT: Min forhandler insisterer nemlig på at ingen av Joseras produkter skal inneholde storfekjøtt (eller hvete), og at det bare er i Agilo man skal finne svinekjøtt...

SensiPlus inneholder så vidt jeg kan forstå kjøtt av både and og kylling - som diettforet til Hill´s?

MVH/Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er veldig spent på hvordan det går med Argon jeg...? :icon_redface:

Det var SensiPlus han skulle prøve?

Er det noen som forresten vet om det er kylling i dette fôret? På innholdsfortegnelsen står det: kjøtt av fugl (minst 15% and).. Betyr det at det kan være annet fuglekjøtt (som kylling) i dette fôret? (Litt bLånd i dag.. :P )

Jeg ser alltid etter nye fôralternativer til Sophus'en min, jeg har til og med en forhandler av Josera i nærheten. :P

Heldigvis for Sophus tåler han fisk, og fungerer veldig bra på Eukanuba Dermatosis, så noe fôrbytte er ikke aktuelt før vi må.

BTW, Sophus tålte heller ikke Hypoallergenic fra RC, han tålte heller ikke Hills z/d ultra - low.

Like spent selv. Merker når dagens høydepunkt plutselig har blitt å gi bikkja mat og deretter følge med, lytte på og studere han de neste 30min etter inntaket, da er det "noen" det har klikket litt for ,hehe.

Har nå gitt 50/50 vom og sensiplus i 2 dager nå og ingen tegn til oppkast, gasskolikk eller noe enda.... Tenker jeg blander 50/50 hvertfall ut uka og hvis han ikke har reagert noe til da så klarer jeg vel ikke vente lenger med å prøve 100% sensiplus selv om jeg egentlig først planla å blande 50/50 i 3uker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*******

På Joseras hjemmeside (www.josera.no) står det følgende om høyenergiforet, som jeg nå har valgt å prøve fordi mine hunder (særlig den unge hannen) har tapt mye vekt (men blitt veldig fine i pels/hud!) de ukene de har fått Sensipluss):

Inneholder: kjøtt av fugl, fullkornmais, kyllingfett, ris, laks, fiber av sukkerbete, mineraler, vitaminer, vegetabilsk olje, gjærsopp, stivelse, L-lysin, DL-methionin og muslingpulver av grønn musling fra New Zealand.

-----

Til min store forvirring, irritasjon og ergrelse sier dog produsenten på EMBALLASJEN av "High Energy" at foret inneholder følgende:

"Kjøtt av fugl, mais, fett av fugl, ris, kjøtt av mais, (?!?!?!) KJØTTMEL, sukkerbete, laks, ølgjær, mineraler, sikori pulver, muslingpulver."

- Og jeg lurer på hva i huleste "kjøttmel" er - forhandleren kunne ikke svare meg. Jørn?!?

EDIT: Min forhandler insisterer nemlig på at ingen av Joseras produkter skal inneholde storfekjøtt (eller hvete), og at det bare er i Agilo man skal finne svinekjøtt...

SensiPlus inneholder så vidt jeg kan forstå kjøtt av både and og kylling - som diettforet til Hill´s?

MVH/Lotta

Huff, her må jeg vist ut å strame opp en forhandler.... :shocked: (Han har rett i storfekjøtt og hvete da)

http://www.josera.no/josera_emotion/svin.php

Josera praktiserer såkalt open deklarasjon, d.v.s at alt som er i fôret skal være opplyst, men det har blitt noe feil på deklarasjonen ved oversettelsen... nye sekker er på vei med nytt design, der skal det være i orden... beklager dette. (Innholdene står i en rekkefølge der det det er mest av står først, minst av sist)

SensiPluss inneholder både kylling og and, men ikke svin...

Kjøttmel hmmm... egentelig en luring det der....

På alle fôrtyper fra forskjelige leverandører vil du finne noe tilsvarende, gjerne som "Kjøtt og kjøttprodukter" eller "Animalske produkter og biprodukter" osv... er forklart litt i linken over, I Josera er det her lite populært og brukes minimalt...

Det skal forhåpentligvis fjernes når neste parti med sekker går i trykken, og endres til enkelt-produkter!

Forhold deg til hjemmesiden, den skal være mest mulig korrekt til enhver tid, selv om det der var min tabbe...er rettet opp nå.

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like spent selv. Merker når dagens høydepunkt plutselig har blitt å gi bikkja mat og deretter følge med, lytte på og studere han de neste 30min etter inntaket, da er det "noen" det har klikket litt for ,hehe.

Har nå gitt 50/50 vom og sensiplus i 2 dager nå og ingen tegn til oppkast, gasskolikk eller noe enda.... Tenker jeg blander 50/50 hvertfall ut uka og hvis han ikke har reagert noe til da så klarer jeg vel ikke vente lenger med å prøve 100% sensiplus selv om jeg egentlig først planla å blande 50/50 i 3uker:)

Oj! Så gøy! Gode nyheter så langt i hvertfall! :icon_redface:

Og du er ikke alene om å sjekke etter tegn, på romling, avføring (kan jeg skrive en avhandling om...), dagsform (våken, anspent, rolig, kvalm osv..) For å si det sånn, du er ikke den eneste det har "klikka" for.. :P

Håper dette fôret fungerer for Argon, men prøv å vent så lenge så mulig til hel fôr-overgang da.. jeg vet det er vanskelig..! Men det lønner seg i lengden, disse sarte magene trenger gjerne litt ekstra god tid på seg. :P

...

Josera praktiserer såkalt open deklarasjon, d.v.s at alt som er i fôret skal være opplyst, men det har blitt noe feil på deklarasjonen ved oversettelsen... nye sekker er på vei med nytt design, der skal det være i orden... beklager dette. (Innholdene står i en rekkefølge der det det er mest av står først, minst av sist)

SensiPluss inneholder både kylling og and, men ikke svin...

Mvh

Jørn

For min egen del så kunne dette fôret vært aktuelt for min hund, det vil si, han tåler muligens and, men han tåler ikke kylling. Jeg ser etter fôr basert på fisk, vilt og mest mulig uvanlige proteiner/ingredienser, med minst mulig tilsettningsstoffer. Så om jeg gav han SensiPlus i god tro på at det var basert på 100% and så han ville mest sannsynelig fått en hissig reaksjon, garantert pga kyllingen..

Det er veldig viktig for oss med allergi og fôrintolerante hunder at deklarasjonen stemmer 100%. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, her må jeg vist ut å strame opp en forhandler.... :shocked: (Han har rett i storfekjøtt og hvete da)

http://www.josera.no/josera_emotion/svin.php

Josera praktiserer såkalt open deklarasjon, d.v.s at alt som er i fôret skal være opplyst, men det har blitt noe feil på deklarasjonen ved oversettelsen... nye sekker er på vei med nytt design, der skal det være i orden... beklager dette. (Innholdene står i en rekkefølge der det det er mest av står først, minst av sist)

SensiPluss inneholder både kylling og and, men ikke svin...

Kjøttmel hmmm... egentelig en luring det der....

På alle fôrtyper fra forskjelige leverandører vil du finne noe tilsvarende, gjerne som "Kjøtt og kjøttprodukter" eller "Animalske produkter og biprodukter" osv... er forklart litt i linken over, I Josera er det her lite populært og brukes minimalt...

Det skal forhåpentligvis fjernes når neste parti med sekker går i trykken, og endres til enkelt-produkter!

Forhold deg til hjemmesiden, den skal være mest mulig korrekt til enhver tid, selv om det der var min tabbe...er rettet opp nå.

Mvh

Jørn

Hei Jørn og takk for svar :icon_redface:

Forhandleren så litt strengt på meg da jeg ville kjøpe høyenergiforet (for mye protein, da, vet du... ), men jeg sto på mitt i trygg overbevisning om at foret ikke inneholdt storfekjøtt eller hvete... Artig å se at de kastet seg over det, og hvis det fungerer framover så blir det vel en blanding av Sensipluss og High Energy :P - men jeg lurer nå fortsatt på hvilket dyr "kjøttmel" er laget av, jeg da?

MVH/Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Så gøy! Gode nyheter så langt i hvertfall! :icon_redface:

Og du er ikke alene om å sjekke etter tegn, på romling, avføring (kan jeg skrive en avhandling om...), dagsform (våken, anspent, rolig, kvalm osv..) For å si det sånn, du er ikke den eneste det har "klikka" for.. :P

Håper dette fôret fungerer for Argon, men prøv å vent så lenge så mulig til hel fôr-overgang da.. jeg vet det er vanskelig..! Men det lønner seg i lengden, disse sarte magene trenger gjerne litt ekstra god tid på seg. :P

Ja, jeg burde vel egentlig vite bedre med alle de ernæringstimer og veterinærforedrag der jeg har fått banket inn i hodet at det tar 3uker før stoffskiftet endrer seg. Skal vel ta 3-7dager før tarmen tilvender seg?

Nå regner jeg vel egentlig med at dette ikke går helt smertefritt og at han muligens får litt diare uansett hvor lenge jeg overlapper. Men jeg tenker sånn at hvis det er det eneste han får i noen dager for så å bli bra igjen så er jo det bare luksusproblem omtrent. Men skal ikke ta seieren på forskudd for han har en tendens til å overraske meg med et eller annet når jeg tror han er frisk og rask og alt er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg burde vel egentlig vite bedre med alle de ernæringstimer og veterinærforedrag der jeg har fått banket inn i hodet at det tar 3uker før stoffskiftet endrer seg. Skal vel ta 3-7dager før tarmen tilvender seg?

Nå regner jeg vel egentlig med at dette ikke går helt smertefritt og at han muligens får litt diare uansett hvor lenge jeg overlapper. Men jeg tenker sånn at hvis det er det eneste han får i noen dager for så å bli bra igjen så er jo det bare luksusproblem omtrent. Men skal ikke ta seieren på forskudd for han har en tendens til å overraske meg med et eller annet når jeg tror han er frisk og rask og alt er bra.

Egentelig tar det mye lengre tid en 3 uker for å se den totale effekten av et fôrskifte... Ideelt sett skal hunden gå på det samme fôrmerke fra den starter å røyte, til den er i full pels igjen etter den påfølgende (neste) røyteperioden, dette tar normalt ca 6 mnd!

Det er først da du ser den totale effekten, men selvsagt, du får en pekepinn etter mye kortere tid!

Ikke gå i 3 uker med 50/50, øk heller dosen med SensiPluss gradvis, slik at du etter en stund er gått over helt...

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentelig tar det mye lengre tid en 3 uker for å se den totale effekten av et fôrskifte... Ideelt sett skal hunden gå på det samme fôrmerke fra den starter å røyte, til den er i full pels igjen etter den påfølgende (neste) røyteperioden, dette tar normalt ca 6 mnd!

Det er først da du ser den totale effekten, men selvsagt, du får en pekepinn etter mye kortere tid!

Ikke gå i 3 uker med 50/50, øk heller dosen med SensiPluss gradvis, slik at du etter en stund er gått over helt...

Mvh

Jørn

Psst...: Kjøttmelet, da? Fra hvilket dyr i High Energy? (Skulle gjerne ha foret på bare SensiPlus jeg, men jeg innser allerede etter 4 uker at mine dessverre ikke klarer å holde vekta på det alene ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørn og takk for svar ;)

Forhandleren så litt strengt på meg da jeg ville kjøpe høyenergiforet (for mye protein, da, vet du... ), men jeg sto på mitt i trygg overbevisning om at foret ikke inneholdt storfekjøtt eller hvete... Artig å se at de kastet seg over det, og hvis det fungerer framover så blir det vel en blanding av Sensipluss og High Energy ;) - men jeg lurer nå fortsatt på hvilket dyr "kjøttmel" er laget av, jeg da?

MVH/Lotta

Er egentelig enig med skeptismen fra forhandleren angående High Energy, men så lenge du blander det ut med SensiPluss burde det gå greit... for du aktiviserer jo hundene mye eller.. ;)

For mye proteiner og fett kan slå ut i f.eks kløe på hunder med lavt energinivå, så vær litt opmerksom på det!

Har du ikke hørt om kjøttmeldyret??????

Neida, nå er det slik at i de forskjellige land i verden, brukes litt forskjellige betegnelser. I Tyskland brukes det ofte i deklarasjonene: Råprotein, Råfett osv.. her i Norge er det vanlig og kutte ut "rå" og bare skrive fett, protein osv..

Dette gjelder også på Kjøttmel, riktig oversatt skal i det her tilfelle bare vært svinekjøtt, slik vi er vant til ( Alle kjøttprodukter i alle typer hundefôr er i melform (tørket og malt) når det leveres) men vi sier ikke kjøttmel i Norge, bare kjøtt.

Videre bruker f.eks Tyskland ofte betegnelsen "Geflügel" det omhandler da alt av fjærfe, mens vi i Norge er vant til å spesifisere det i Kylling/kalkun/And osv..

Når det gjelder deklarasjonen på sekken, ble oversettelsen gjort i Tyskland, de kjenner ikke så godt til hva som brukes av betegnelser her, og da dette også var en glipp i vår korrekturlesning, ble sekkene trykkt opp med denne teksten, teksten er ikke direkte feil, men det blir litt begrepsforviring, og derfor skal dette rettes opp.

Kan desverre ikke gi noe bedre svar, men skal gå igjennom alle deklarasjonene på www.josera.no nå, slik at det der står 100% rett ( gi meg en dag eller 2 da...vi kommer der med Bacsic Line serien nå også).

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentelig tar det mye lengre tid en 3 uker for å se den totale effekten av et fôrskifte... Ideelt sett skal hunden gå på det samme fôrmerke fra den starter å røyte, til den er i full pels igjen etter den påfølgende (neste) røyteperioden, dette tar normalt ca 6 mnd!

Det er først da du ser den totale effekten, men selvsagt, du får en pekepinn etter mye kortere tid!

Ikke gå i 3 uker med 50/50, øk heller dosen med SensiPluss gradvis, slik at du etter en stund er gått over helt...

Mvh

Jørn

Jep. mulig lett å missforstå meg, men når jeg snakket om 3 uker så snakket jeg om selve stoffskiftet inne i kroppen til hunden. Altså noe som ikke kan ses , men kan måles.

Ja, den synerlige effekten om den er som jeg ønsker tar nok noen månder. Var oppe i rundt 10uker sist før jeg så noe. Men merker ganske fort effekten i om han tåler det eller ikke og der er jeg innenfor sikkerhetssonen etter 3-4uker da tarmer er tilvendt og stoffskiftet er i orden.

Nå kan jeg jo kanskje være heldig siden han allerede ser ut som en litt avdanket Setter:) Så skal ikke så mye magi til for at pelsen skal bli synerlig bedre:)

Ja, tenke på å bare gradvis gå over til mer og mer sensiplus. Men den problemstillingen om når jeg skal begynne med det får jeg ta når/hvis han fortsatt ikke har reagert når det har gått en uke.

Hva synes du?

Gå på 50/50 3uker og dermed gå gradvis over eller gå gradvis over etter 7dagers tid da tarmer i teorien skal ha tilpasset seg det nye fòret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenke på å bare gradvis gå over til mer og mer sensiplus. Men den problemstillingen om når jeg skal begynne med det får jeg ta når/hvis han fortsatt ikke har reagert når det har gått en uke.

Hva synes du?

Gå på 50/50 3uker og dermed gå gradvis over eller gå gradvis over etter 7dagers tid da tarmer i teorien skal ha tilpasset seg det nye fòret?

Nå er det du som kjenner best din hund, og da tror jeg du nesten bør avgjøre det selv, men som du sier, i teorien kan du begynne å øke allerede etter en snau uke..

Erfaringer gjort med SeniPluss i dyrepensjonater, viser ihvertfall at det går greit med direkte overganger.

Mange dyrepensjonater bruker Josera, blant annet på grunn av fordelene med å gå direkte over på hunder som er i pensjon.

(Noen hunder skal kanskje bare være på dyrepensjonatet i noen få dager, da går det ikke an å gå gradvis over, og hvis dyrepensjonatet har en 50-60 hunder der, så klarer dem ikke å gi hver enkelt hund forskjellig fôr..det hadde blitt en enorm jobb).

http://www.forstadheimen.no/

http://home.online.no/~tovib/

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...