Gå til innhold
Hundesonen.no

Snakker om fordommer!

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Fikk akkurat vite at det er forbud mot rottis på skolen vår.. alle andre hunderaser er greit.. I hele fjor hadde vi en buhund/elghund blandign som DREPTE alle hannhunder den så, og som stod og bjeffet HELE dagen- det er greit, men en rottis blir dømt på forhånd uansett hvordan den er, bare fordi det er en rottweiler.. blir så sint!!

Skrevet

Det er jo helt absurd!

Men, det sier jo alt om dem som har laget det forbudet. De kan ingen ting om hunder.. Enkelt og greit..

Skrevet

Kathrine: jeg går på en internatskole hvor det er lov til å ha med hund.. Er faktisk kjempefint å ha hund der.. og det er åpent for alle raser- unntatt rottweiler. Fordo den er "farlig", jeg vet ikke. De hadde visst en litt ustabil rottis der en gang.. Men det gjør meg sint altså!

Skrevet

Ta med deg en amstaff da :) hehe..

Men da er det jo bra du vil ha schæfer! så du kan ha den med. Hehe.

Dumme mennesker [-X

Skrevet

Grr, blir så sint! Har selv vært borti alle fordommene mot rotweiler, schæfer, amstaff + alle de andre "farlige" rasene :)

Jeg vurderte jo å skaffe meg schæfer her tidligere i vår, naboene og andre folk her bare: Nei seriøst, du må ikke skaffe deg schæfer! De er livsfarlige og veeeldig vanskelig å få til. De ANER jo ikke hva de snakker om engang!

Grrr... ;)

Skrevet

Dette er jo for galt! Eg ville ha sjekket opp om de faktsik har loven på sin side når det gjør dette.. Det blir jo akkurat som om å forby jenter å gå med skjørt, eller no.. ](*,)

Skrevet

Ja, Kathrine, kunne jeg fått låne Amy en dag og tusla litt rundt på skolen med henne? Kunne kanskje gått med henne og Odin, så hadde jeg vel blitt kasta ut.. Det er det som er så synd: det er en privat skole, de kan gjøre AKKURAt som de vil der.. men de er teite. De slakter svarte kuer før de slakter brune kuer fordi de vil ha det mest mulig "lyst i fjøset"

Skrevet
Ja, Kathrine, kunne jeg fått låne Amy en dag og tusla litt rundt på skolen med henne? Kunne kanskje gått med henne og Odin, så hadde jeg vel blitt kasta ut.. Det er det som er så synd: det er en privat skole, de kan gjøre AKKURAt som de vil der.. men de er teite. De slakter svarte kuer før de slakter brune kuer fordi de vil ha det mest mulig "lyst i fjøset"

Ohh, my... Høres jo ikke helt bra ut.. [-X

Men bare komme å låne Amy, hoho.. :wink:

Skrevet

så kult det hadde vært.. haha, skal sette ut annonse etter to store rottiser i mandal/lyngdal/flekkefjord området, som jeg kan få låne i ca tre timer er dag.. tihi

Skrevet

Det er det dummeste jeg har hørt, det finnes dårlige eksemplarer av hver eneste rase med tanke på gmeytt, man kan ikke dømme dem på den måten [-X

Guest Vicky
Skrevet

det der er helt teit... en ROtweiler er jo ikke mer annerledes enn en Golden! :)

Skrevet

Har heller aldri hatt en rottweiler, men i området her er den blitt veldig populær i det siste!

Mamma kjenner en rottis hann(som je har møtt). Han er vel litt over et år, og da je møtt'n(for ca to mnd sida) hadd'n ingen lydighet inne! Han var skikkelig diger! Høyere og tynger enn standar'n trur je... Men du ska lete lenge etter en snillere hund!

Rottisen er itte en aggresiv rase i seg sjøl, men når den itte blir sosialisert ordentlig, så blir den farligere enn andre hunder pga str.

Je syns de burde ha en evaluering av alle hunder som evt. skal bo der. Alle hunder kan bli farlige! Uansett str.

Skrevet

Jeg er enig med deg, LouDan, de krever jo trenig osv.. men herlighet, det gjør jo alle!! Altså: her har vi EN jente på 15 som har TRE Border Collier som aldri blir brukt til noe annet enn litt turer.. En Elghund/buhund blanding som er døds aggresiv i forhold til andre hannhunder (han dreper de om de er mindre enn han), og som ingen andre enn eieren kan håndtere. også har vi en collie tispe som angriper andre tisper uten forvarsel.. Og en tervueren tispe som også kun blir brukt til tur, og som må ligge i et vanlig BUR utenom turene.. Som knurrer når det kommer mennesker.. hmm, har jeg glemt noen? Må si, at i dette galehuset ville en rottweiler nesten uansett virke som en positiv og grei hund :) *sukk* Er visst bare meg og en anne som er interessert i å bruke hundene våre.. Og HVORFOR ha BC eller terv hvis du bare vil rusle tur??? Da ber du jo om trøbbel..

Skrevet

tanta mi har en diiiger rottisgutt. han er herlig :) også lunah pleier å hilse på en svæær rottisgutt her når vi går turer! Ingen dårlige erfaringer med rottis her hvertfall

Skrevet
Jeg er enig med deg, LouDan, de krever jo trenig osv.. men herlighet, det gjør jo alle!! Altså: her har vi EN jente på 15 som har TRE Border Collier som aldri blir brukt til noe annet enn litt turer.. En Elghund/buhund blanding som er døds aggresiv i forhold til andre hannhunder (han dreper de om de er mindre enn han), og som ingen andre enn eieren kan håndtere. også har vi en collie tispe som angriper andre tisper uten forvarsel.. Og en tervueren tispe som også kun blir brukt til tur, og som må ligge i et vanlig BUR utenom turene.. Som knurrer når det kommer mennesker.. hmm, har jeg glemt noen? Må si, at i dette galehuset ville en rottweiler nesten uansett virke som en positiv og grei hund :) *sukk* Er visst bare meg og en anne som er interessert i å bruke hundene våre.. Og HVORFOR ha BC eller terv hvis du bare vil rusle tur??? Da ber du jo om trøbbel..

Og je er helt enig med deg ;) Ingen vits i å bli sur.. Alle raser krever sosialisering, det vet je.. Rottisen er kanskje en av de rasene som krever minst sosialisering ;) Det har i hvertfall je fått intrykk av ;)

Som je sa: Kanskje du kan foreslå en evaluering av alle hunder som eventuelt skal bo der ;)

Skrevet

rottweilere er en av de rasene som krever masse sosialisering for å ikke bli samme kjønn agressiv. Alle raser krever sosialisering, det er ikke det, men rottweilere krever ikke noe mindre enn andre raser.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...