Gå til innhold
Hundesonen.no

Snakker om fordommer!

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Fikk akkurat vite at det er forbud mot rottis på skolen vår.. alle andre hunderaser er greit.. I hele fjor hadde vi en buhund/elghund blandign som DREPTE alle hannhunder den så, og som stod og bjeffet HELE dagen- det er greit, men en rottis blir dømt på forhånd uansett hvordan den er, bare fordi det er en rottweiler.. blir så sint!!

Skrevet

Det er jo helt absurd!

Men, det sier jo alt om dem som har laget det forbudet. De kan ingen ting om hunder.. Enkelt og greit..

Skrevet

Kathrine: jeg går på en internatskole hvor det er lov til å ha med hund.. Er faktisk kjempefint å ha hund der.. og det er åpent for alle raser- unntatt rottweiler. Fordo den er "farlig", jeg vet ikke. De hadde visst en litt ustabil rottis der en gang.. Men det gjør meg sint altså!

Skrevet

Ta med deg en amstaff da :) hehe..

Men da er det jo bra du vil ha schæfer! så du kan ha den med. Hehe.

Dumme mennesker [-X

Skrevet

Grr, blir så sint! Har selv vært borti alle fordommene mot rotweiler, schæfer, amstaff + alle de andre "farlige" rasene :)

Jeg vurderte jo å skaffe meg schæfer her tidligere i vår, naboene og andre folk her bare: Nei seriøst, du må ikke skaffe deg schæfer! De er livsfarlige og veeeldig vanskelig å få til. De ANER jo ikke hva de snakker om engang!

Grrr... ;)

Skrevet

Dette er jo for galt! Eg ville ha sjekket opp om de faktsik har loven på sin side når det gjør dette.. Det blir jo akkurat som om å forby jenter å gå med skjørt, eller no.. ](*,)

Skrevet

Ja, Kathrine, kunne jeg fått låne Amy en dag og tusla litt rundt på skolen med henne? Kunne kanskje gått med henne og Odin, så hadde jeg vel blitt kasta ut.. Det er det som er så synd: det er en privat skole, de kan gjøre AKKURAt som de vil der.. men de er teite. De slakter svarte kuer før de slakter brune kuer fordi de vil ha det mest mulig "lyst i fjøset"

Skrevet
Ja, Kathrine, kunne jeg fått låne Amy en dag og tusla litt rundt på skolen med henne? Kunne kanskje gått med henne og Odin, så hadde jeg vel blitt kasta ut.. Det er det som er så synd: det er en privat skole, de kan gjøre AKKURAt som de vil der.. men de er teite. De slakter svarte kuer før de slakter brune kuer fordi de vil ha det mest mulig "lyst i fjøset"

Ohh, my... Høres jo ikke helt bra ut.. [-X

Men bare komme å låne Amy, hoho.. :wink:

Skrevet

så kult det hadde vært.. haha, skal sette ut annonse etter to store rottiser i mandal/lyngdal/flekkefjord området, som jeg kan få låne i ca tre timer er dag.. tihi

Skrevet

Det er det dummeste jeg har hørt, det finnes dårlige eksemplarer av hver eneste rase med tanke på gmeytt, man kan ikke dømme dem på den måten [-X

Guest Vicky
Skrevet

det der er helt teit... en ROtweiler er jo ikke mer annerledes enn en Golden! :)

Skrevet

Har heller aldri hatt en rottweiler, men i området her er den blitt veldig populær i det siste!

Mamma kjenner en rottis hann(som je har møtt). Han er vel litt over et år, og da je møtt'n(for ca to mnd sida) hadd'n ingen lydighet inne! Han var skikkelig diger! Høyere og tynger enn standar'n trur je... Men du ska lete lenge etter en snillere hund!

Rottisen er itte en aggresiv rase i seg sjøl, men når den itte blir sosialisert ordentlig, så blir den farligere enn andre hunder pga str.

Je syns de burde ha en evaluering av alle hunder som evt. skal bo der. Alle hunder kan bli farlige! Uansett str.

Skrevet

Jeg er enig med deg, LouDan, de krever jo trenig osv.. men herlighet, det gjør jo alle!! Altså: her har vi EN jente på 15 som har TRE Border Collier som aldri blir brukt til noe annet enn litt turer.. En Elghund/buhund blanding som er døds aggresiv i forhold til andre hannhunder (han dreper de om de er mindre enn han), og som ingen andre enn eieren kan håndtere. også har vi en collie tispe som angriper andre tisper uten forvarsel.. Og en tervueren tispe som også kun blir brukt til tur, og som må ligge i et vanlig BUR utenom turene.. Som knurrer når det kommer mennesker.. hmm, har jeg glemt noen? Må si, at i dette galehuset ville en rottweiler nesten uansett virke som en positiv og grei hund :) *sukk* Er visst bare meg og en anne som er interessert i å bruke hundene våre.. Og HVORFOR ha BC eller terv hvis du bare vil rusle tur??? Da ber du jo om trøbbel..

Skrevet

tanta mi har en diiiger rottisgutt. han er herlig :) også lunah pleier å hilse på en svæær rottisgutt her når vi går turer! Ingen dårlige erfaringer med rottis her hvertfall

Skrevet
Jeg er enig med deg, LouDan, de krever jo trenig osv.. men herlighet, det gjør jo alle!! Altså: her har vi EN jente på 15 som har TRE Border Collier som aldri blir brukt til noe annet enn litt turer.. En Elghund/buhund blanding som er døds aggresiv i forhold til andre hannhunder (han dreper de om de er mindre enn han), og som ingen andre enn eieren kan håndtere. også har vi en collie tispe som angriper andre tisper uten forvarsel.. Og en tervueren tispe som også kun blir brukt til tur, og som må ligge i et vanlig BUR utenom turene.. Som knurrer når det kommer mennesker.. hmm, har jeg glemt noen? Må si, at i dette galehuset ville en rottweiler nesten uansett virke som en positiv og grei hund :) *sukk* Er visst bare meg og en anne som er interessert i å bruke hundene våre.. Og HVORFOR ha BC eller terv hvis du bare vil rusle tur??? Da ber du jo om trøbbel..

Og je er helt enig med deg ;) Ingen vits i å bli sur.. Alle raser krever sosialisering, det vet je.. Rottisen er kanskje en av de rasene som krever minst sosialisering ;) Det har i hvertfall je fått intrykk av ;)

Som je sa: Kanskje du kan foreslå en evaluering av alle hunder som eventuelt skal bo der ;)

Skrevet

rottweilere er en av de rasene som krever masse sosialisering for å ikke bli samme kjønn agressiv. Alle raser krever sosialisering, det er ikke det, men rottweilere krever ikke noe mindre enn andre raser.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...