Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder av kroppspråk.

MarieR

Recommended Posts

Jeg vil se bilder av hunder som du mener bruker kroppspråket sitt, gjerne sammen med andre hunder :twitch:

Her er bilder tatt forrige helg, av Ask og alaska husky valpen Beilis på 8mnd.

Ask er storkjefta...og med mord i blikket, som forøvrig ikke vises så godt pga av at bilder her er såpass lite nå.

DSCF0813.jpg

Sjekke tenna til den andre hunden. Hva det er Ask driver med i dette bildet aner jeg ikke, men det virket sikkert klokt å hoppe bakleng bort fra kjeften til Huskyen :)

DSCF0824.jpg

"Okei, du er sjefen"...sier Ask :D Hvertfall ser det slik ut.

DSCF0807.jpg

DSCF0814.jpg

I løpet av den tiden disse to hundene lekte med hverandre lærte jeg veldig mye om kroppspråk, bildene representerer det dårlig, men det var utrolig interesant og se dem leke. =) Lærte mye av både lydene, tennene, haleføringen, kroppsføringen, signalene (den ene er frembusende, den andre mye mer forsiktig av seg, dermed ble det en del bra og tydelige signaler fra begge) og "samspillet" hundene imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske spennede å sitte å studere språket til våre firbente venner ja :twitch:

Her er en liten filmsnutt av Balder og Lucas, her har de lekt en god stund i forkant av denne filmen.

hehe - Sånn avsluttes lek her, at frk. Dinersen bare plutselig "reiser seg opp", liksom, og da skjønner (stort sett) Ems at nå er vi ferdig.. Rart, for det er snakk om bittesmå nyanser.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk filmet en snutt i helga av Hera og hunden til tante og onkel. En vest sibirsk laika som er rundt året. Det endte opp med litt knuffing, men jeg hadde til vanlig ikke latt det gå så langt, men jeg skulle bare la det gå for denne gang, for så å filme det. De har ikke netopp møttes. Dette er etter en stund, og de har møtt hverandre før også.

Kan noen "tolke" dette? Hvem er "problemet" her? Hvorfor blir det sånn? I mine øyne ser jeg bare en ivrig laika som vil leke og herje, og Hera med dårlig kroppspråk som jeg ikke skjønner meg helt på.. Hvis Hera syns laikaen er for voldsom, da kan hun vel trekke seg unna eller dempe mer? Eller er Hera litt på jordet og laikaen bare ikke orker mer. Ja mye man kan lure på, men dere får bare se. Kan jo hende det er helt normalt? :unsure: :

Ps. det er Hera som er mest vokal.

LINK til FILM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt dette.

Sjekk ut linken nedenfor. Det er ganske langt, men 2-3 minutter inni der får man se hundespråk så det holder - hva ser dere i det klippet av hundespråk? Forsøk å se den både med og uten lyd - begynn med uten lyd - og se på basenjiens kroppsspråk og ansiktsuttrykk - er den sint, dominant, redd, glad? Et hundeansikt sier så mye.. slå deretter på lyden (lyden er faktisk ganske distraherende fra det man virkelig kan se på bikkja).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt dette.

Sjekk ut linken nedenfor. Det er ganske langt, men 2-3 minutter inni der får man se hundespråk så det holder - hva ser dere i det klippet av hundespråk? Forsøk å se den både med og uten lyd - begynn med uten lyd - og se på basenjiens kroppsspråk og ansiktsuttrykk - er den sint, dominant, redd, glad? Et hundeansikt sier så mye.. slå deretter på lyden (lyden er faktisk ganske distraherende fra det man virkelig kan se på bikkja).

Jeg tenker den er redd... En glad hund biter da ikke... Dominant tror jeg heller ikke. Ser heller ikke ut som det er sint, heller redd... Hva mender du den sier? Synest det ble vel mye biting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det - en stk meget redd basenji, som prøver sitt ytterste å få gitt beskjed om at den synes situasjonen er intenst ubehagelig - til slutt så biter den - men det er ikke egentlig bitt, bare skinnangrep siden fyren ikke silblør og tydeligvis synes det er gøy å bare plage videre. Man ser neseslikking hos begge hundene, også hos den "fredelige" basenjien, og klippet viser også overslagshandling. Mannen begynner å plage den røde basenjien og den gjør et skinnangrep på tricoloren som ligger ved siden av og ikke har gjort noe som helst. Det er et interessant klipp synes jeg, det er mye hundespråk der - bortsett fra neseslikkingen så er det scener hvor man ser basenjien snu hodet vekk så godt den kan - den knurrer samtidig men viser tydelig med det bortvendte hodet at den knurrer ikke for å yppe seg, men fordi den er redd og ønsker avstand.

La oss si at denne fyren hadde skrevet inn her eller på Canis eller noe slikt (krever litt fantasi det men - fyren er jo så idiot) og beskrevet symptomene - at hunden knurrer når han klapper den, at den knurrer når den ligger i sofaen - hvor mange ville ikke sagt som råd at bikkja var dominant og måtte straffes? Det her er jo symptomene på det man kaller dominansaggresjon - men når vi ser klippet så er det bare en meget redd hund som sier i fra lenge før den går til skinnangrep. Viser bare hvor lett det er å ta feil!

Og nei Djervekvinnen, basenjier skal selvfølgelig ikke være sånn. De er imidlertid ganske lettskremte hunder og når de blir redde - særlig når de er i lukkede rom eller i bånd slik at de kan ikke stikke av fra faren - så svarer de ofte med denne typen "aggresjon". De blir ofte kallt dominante og tøffe pga denne adferden. og behandles deretter. Det som var så fint med dette klippet var at det er så opplagt for oss litt tungnemme mennesker at her er det ikke snakk om dominans - bare redsel. Det bør man ha i bakhodet når man hører om "dominansaggresjon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så "bra" video! Jeg kjenner igjen tolleren min i veldig mye av det der, han var fryktaggresiv men fordi han dro i gang den spesiellt i sofaer og senger mente brorparten av "ekspertene " (de fleste selvutnevnte sådane) inkl lederen for raseklubben at han var dominant og hadde "lurt" meg. Nå brukte aldri Pan så lang tid som den Basenjien på å bite, han var mer av typen som raste igjennom de dempende signalene før han beit med et knurr. Sånn sett synes jeg Basenijen var veldig tydelig og ærlig i kroppspråket.

Nå skal det sies at jeg aldri på noe tidspunkt var så idiot som han fyren der, jeg lærte meg fort å bruke bånd inne og etterhvert forsvant atferden helt av seg selv og jeg kunne helt fint håndtere han med kroppskontakt uten å bli bitt. Bare jeg da vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Annette - jeg husker godt at du fortalte at Pan var slik - men også at du aldri aldri sa et knyst om at du trodde det var "dominansaggresjon" - Pan var heldig som fikk være hos deg! Jeg må jo si at verden går glipp av en fantastisk basenji-eier i deg.. (Det er en nydelig basenji-tispe til omplassering hos Charlottes ser jeg, hun kan sikkert være litt av en "heks" men virker som en veldig flott bisk - hint hint!).

Min lille basenji begynte også slik da hun var ca 9-10 måneder, og jeg fikk også rådet å ta henne for det - hvilket jeg gjorde, pappskalle som jeg var. Vi kjørte opp strengheten mange hakk etter råd fra disse "ekspertene", til slutt ville hun ikke være i samme rom som meg en gang. Jeg ble anbefalt å avlive henne for hun var jo ikke "riktig klok" siden all treningen ikke hjalp. Og det var da jeg kom over Turid Rugaas, Karen Pryor, Canis, adferdsforskning og ikke minst den internasjonale basenjilista. Hundeholdet mitt har ikke vært det samme siden!

Ja videoen er "knallbra", det er veldig mye å se der -. enda mer enn TRs typiske dempende signaler. Dere kan se at basenjien har en veldig lang munnvik når den knurrer - den snurper ikke munnen - hvilket igjen viser at dette er ikke "sinna aggresjon". Hadde den vært egentlig aggressiv, hadde munnviken vært helt kort, munnen snurpet sammen, den ville ha flekket tenner og/eller grint på nesa. Øynene er store og flakkende, ikke stirrende. Ørene har sklidd ned på hodet, "helikopter posisjon". Nå har basenjier (og andre hunder og går jeg utifra) ørene bakover og ut til siden også når de er ordentlig sinna, så helikopter posisjon alene er ikke tegn på redsel. Imidlertid vil det ofte være en av de første tegnene på usikkerhet hos basenjier - at ørene liksom "sklir ned" litt.

På et tidspunkt slenger basenjien seg over på siden og holder seg for ørene - en invitt til lek eller kos - må jo si at sannelig prøver stakkaren å komme seg ut av situasjonen på en grei måte. Første gangen jeg så på klippet, hadde jeg ikke på lyd (satt på jobben..) og da var det så tydelig og opplagt at hunden var redd. Men den voldsomme knurringen gjør jo sitt til at hunden lett misforståes. Stakkars bisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fordel var jo at jeg allerede hadde erfaring med problem hund pga en omplasseringshund jeg hadde før Pan. Jeg gikk hos Karo hundeskole med Tellus (Drevet av Ernst Evensen) og hadde pent mått lese endel om atferd og var kjent med betegnelsen fryktaggresiv. Han var også blitt tolket som dominant når han i virkeligheten var svært svært redd..Så jeg visste at det var liten mulighet for at min 12 uker gamle valp var dominant. Den største overaskelsen for meg var at en valp jeg hadde fått 7,5 uker gammel ble "gal". For det er jo alltid eiers skyld sant? :rolleyes:

Basenji ja.. den står høyt på liste over raser jeg muligens vurderer som en 3 hund når mine nåværende ikke byr på fullt så mange utfordringer i hverdagen. Jeg ønsker meg - som tidligere nevnt i en annen tråd- en skikkelig sengevarmer som er sær, ulydig og sjarmerende som hund nr 3. Den må ikke kreve all verdens trening, bare være fornøyd med å gå turer i skogen, ligge på sofaen, være med på "overalt",være løs i hagen og å leke med mine belgere. Whippet, Saluki og Basenji er de rasene som er mest aktuellt.. Men jeg trenger ikke flere hunder riktig enda :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...