Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäferhund


Heidi
 Share

Recommended Posts

  • 6 months later...
  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En valp som ikke får lek vil bli helt umulig å ha i hus. Lek vil også styrke samholdet deres. Her har du en link til informasjon om lek. Den er litt lang men det er mye bra å få med seg. https://www.y

Endelig kan jeg også være aktiv i en slik skrytetråd ettersom i år jeg fikk min første Schäferhund (og renraste hund da) Dette er min lille frøken; Kveåhagen's Ciska (uttales som Kiska, og til dagl

Klart du skal leke med valpen!! Det legger jo selv grunnlaget for all trening!

Posted Images

  • 6 months later...

Hvordan er egentlig schæferen å ha med å gjøre? Jeg har lenge beundret disse hundene, men jeg har viket litt fra dem fordi jeg føler de er sterke hunder som er vanskelig å oppdra, med mindre man er en mann med muskler på størrelse med kokosnøtter.

Når jeg blir voksen, er ferdig med utdanning og har flyttet for meg selv vil jeg kanskje ha schæfer, men jeg vil ikke ha en sånn hund jeg lar bli hjemme når jeg drar på fjelltur fordi de hunden er så styrete.

Er de lette å trene? Hva krever egentlig en schæfer daglig av mental og fysisk trening? Hva slags hevrdag bør en schæfer ha hvis den skal trives å bli en snill og vennlig hund?

Hei.

Schæferen er en fantastisk allsidig hund. Men den krever litt.

Absolutt ikke store muskler ;-), men kamerat skap og jevnlig trening.

De er veldig lett lærte, begynn å gå på valpekurs, hverdagslydighetskurs. Lær den å gå i bånd tidlig.

De trenger hvertfall en time løs til dagen, evt sykling. Da de må få utfoldet seg.

Du kan jo å trene mental stimuli som spor o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
  • 4 weeks later...
Guest Jonna
Noen som veit om det er noen forskjell på pris hos en langhåret og en korthåret schæfer? Har hørt at dette forandret seg i 2012?

Det er alt svart i den andre tråden hvor du stilte spørsmålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Hvordan er det å bruke en schäfer i agility? Jeg innbiller meg at de er altfor store og tunge til at det blir noe fart på dem? Jeg kan ikke drive agility med japaneren min, men har fortsatt en drøm om å prøve meg i den sporten, og schäfer er min nesten planlagte hund. Jeg har ikke noen skyhøye ambisjoner, men hadde vært gøy å kunne konkurrere og hatt mulighet for å få ok resultater.

Kan schäfer gjøre det ok i agility, eller er de for tunge til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan schäfer gjøre det ok i agility, eller er de for tunge til det?

Ja det kan de, men da må du nok over på grått. Der finner du litt mindre og nettere tisper, men da må se på linjer osv. Hannhundene blir nok for store og tunge og litt enkle til den jobben der :P Du vil nok ha mer suksee med en litt mindre hund uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan de, men da må du nok over på grått. Der finner du litt mindre og nettere tisper, men da må se på linjer osv. Hannhundene blir nok for store og tunge og litt enkle til den jobben der :P Du vil nok ha mer suksee med en litt mindre hund uansett

Var det jeg var redd for. :P Ikke umulig at det blir en grå brukstispe på meg, altså, men har fortsatt drømmen om en sadel-schäfer med rett rygg... men det er jo som å finne nåla i høystakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Var det jeg var redd for. :P Ikke umulig at det blir en grå brukstispe på meg, altså, men har fortsatt drømmen om en sadel-schäfer med rett rygg... men det er jo som å finne nåla i høystakken.

Trenger ikke være så vanskelig dette, jeg syns du skrev det fornuftig først med at du velger en hund uten ambisjoner om å satse på AG, Er mange som driver med det. Og du trenger ikke ikke nødvendigvis låse deg til grått eller, mange tisper er nette og raske har vært borti flere i nyere tid som ikke er gråe brukslinjer. Ble veldig overrasket over tispen jeg hadde her en periode. Du må bare legge litt jobb i valg av linjer og oppdrett noe du hadde måtte gjort uansett for å finne deg schäferhund. Dessuten får du fordelene over alle andre om du har en schäferhund med det medfører. . :) Syns du skal holde deg til planen din jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være så vanskelig dette, jeg syns du skrev det fornuftig først med at du velger en hund uten ambisjoner om å satse på AG, Er mange som driver med det. Og du trenger ikke ikke nødvendigvis låse deg til grått eller, mange tisper er nette og raske har vært borti flere i nyere tid som ikke er gråe brukslinjer. Ble veldig overrasket over tispen jeg hadde her en periode. Du må bare legge litt jobb i valg av linjer og oppdrett noe du hadde måtte gjort uansett for å finne deg schäferhund. Dessuten får du fordelene over alle andre om du har en schäferhund med det medfører. . :) Syns du skal holde deg til planen din jeg.

Takk for innspill! Ja, vet det blir en del research, er ikke snakk om å finne første og beste kull på Finn. Har sånn halvveis begynt med research allerede, selv om det er flere år til vi skal ha en. Hadde bare vært gøy om jeg kunne trent agility også med en schäfer, siden det er noe jeg har lyst til å prøve.

Mitt inntrykk har vært at de fleste bruksschäfere er grå, og de fleste utstillingsschäfere (med bananrygg) er sadelfarget. Jeg ønsker en rettrygget og frisk sadelschäfer, så ser for meg det blir noen års research der, ja. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil bruke schæferhunden sin i agility så har størrelse lite å si. Vet om en som brukte sakten sin til dette og nådde et godt stykke.

Ville trodd størrelse har noe å si - hvis man blir for tung så er man jo ikke kvikk og rask nok til å løpe banen på en ok tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville trodd størrelse har noe å si - hvis man blir for tung så er man jo ikke kvikk og rask nok til å løpe banen på en ok tid?

Det blir jo en helt annen sak igjen, og har med å gjøre hvor langt man vil nå, ikke om man kan starte.

Hvis man vil nå langt i agility så ville jeg ikke anbefalt rasen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starte vet jeg jo at jeg kan, det kan man med de aller fleste raser. Og vet ikke hvor langt jeg vil nå, sånn sett, men hadde vært gøy å kunne konkurrere med ok resultater i de lavere klassene.

Av nysgjerrighet, hvilke raser utmerker seg av de større rasene i agility?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starte vet jeg jo at jeg kan, det kan man med de aller fleste raser. Og vet ikke hvor langt jeg vil nå, sånn sett, men hadde vært gøy å kunne konkurrere med ok resultater i de lavere klassene.

Av nysgjerrighet, hvilke raser utmerker seg av de større rasene i agility?

Vil tro det er bc og golden. Muligens belgerne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk har vært at de fleste bruksschäfere er grå, og de fleste utstillingsschäfere (med bananrygg) er sadelfarget. Jeg ønsker en rettrygget og frisk sadelschäfer, så ser for meg det blir noen års research der, ja. :P

Uansett hva du går for MÅ du gjennom ett ******* med research.

Tør jeg spørre hvorfor du vil ha schæfer når det finnes andre raser som egner seg bedre? Slik jeg tenker blir det litt lotteri å finne en liten schæfertispe med de rette egenskaper til ag. Det er vanskelig nok å finne de til lp liksom...

Som de andre sier; bc, jaktgolden/labrador, belgere (mallen blir på lik linje som schæfer tenker jeg, veldig mye hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min førsteprioritert og -ønske er å ha en schäfer. Å drive med agility er nr. to. Dvs, jeg skaffer meg ikke først og fremst en hund for å drive agility. Jeg skaffer meg først og fremst en schäfer, og kan jeg drive agility med den, så er det flott. Hvis ikke, så er det fortsatt viktigere for meg å ha en schäfer enn å drive agility. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...