Gå til innhold
Hundesonen.no

Sport?

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
Skrevet

Bortsett fra hund, hvilke sporter og idretter driver du med?

Jeg står på slalom og spiller basket! :D (flere basket spillere her inne? :D)

Skrevet

Jeg driver med roing :D

Fantastisk moro, godt miljø og fysisk krevende. Har aldri hatt det så gøy og så ****** på en gang som på regatta :D

P4010071.sized.jpg

NM_p_rungen_046.sized.jpg

Skrevet

Jeg kjører telemark om vinteren. Har drevet med det i 4(eller var det tre?) sesonger. Om sommeren er vi da en hel gjeng som møtes om kveldene for å spille fotball.

Skrevet

Jeg spiller Fotball, står på Slalom og går på Aerobic. Spilte handball og basket for 3-4år siden da. :D

EDIT: Stå på ski gjør jeg også om vintern. Ingenting kan måle seg med en skitur med hundene en flott vinterdag. Også går jeg MYE på Rollerblades om sommern, mest når jeg er i Nice i Frankrike da.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Eh nja, jeg har faktisk aldri vært med på noen organisert idrett jeg. Og ikke driver jeg med noe idrett nå heller. Men jeg er nok et over gjennomsnittet aktivt friluftsmenneske. Sommer som vinter (kom faktisk hjem fra femdager telttur nå på fredag :D ) også går jeg en del på ski om vintern og sykler og går turer om sommern. Men idrett har aldri egentlig vært min greie. Litt rart egentlig. Eneste konkurransen jeg noen gang har vært med på (bortsett fra LP) er langdistanse hundekjøring. Og det er virkelig hard idrett, men ettersom jeg ikke har hundespann kan jeg vel ikke si jeg driver med det for tiden heller. Blir mer sporadisk når jeg får bli med andre i år.

Skrevet

Jeg har ikke hund da :D (men ilder)

Men jeg liker å stå på snowboard og å dykke. Ellers er jeg helt opphengt av rally (Henning Solberg) og vål'enga (med i klanen) :icon_fun: Spilte håndball fra jeg var 6- 18år

Skrevet

Før drev jeg litt med fotball og håndball!

De siste åra har jeg stått på snowboard, men nå i vinter har jeg ikke stått noe særlig. Egentlig etter at jeg fikk hund så har jeg ikke stått så mye på snowboard, men har planlagt at neste år skal jeg stå mer for i år fikk jeg ikke stått noe. :D

EDIT: har drevet mye med ridning å :D

Skrevet

Jeg har spilt fotball, drivd litt med kickboxing (noen treninger haha), og har kjørt snowboard siden 1 klasse men brakk ryggen til slutt så nå er det ikke så morro lengre hehe:P ellers går jeg jo litt på langrenn;)

Skrevet

Sprang orientering, men måtte slutte med det <_< Ryggen sa plutselig nei.. Men trener hver dag og tror jeg skal prøve meg på trampet igjen, en vakker dag :D

Også badminton?! :D på fritida :D

Skrevet

Jeg driver med ridning! :D (det ER sport ja! :D )

Har gått på en del surr.. men blir så fort lei! Så foreløpig er det bare hjemme-trening utenom ridningen "/

Skrevet

Jeg sluttet nettopp på fotball :D Nå driver jeg litt med ridning ^_^(eller, jeg har egen hest og sånt, men rir så sjeldent nå fordi hun er så gammel og for liten til meg:P har heller aldri gått på kurs)

Skrevet

Jeg rir når jeg har muligheten til det (dessverre ikke så ofte akkurat nå). Kjører også endel, nesten oftere det enn jeg rir, og har lyst til å begynne med trav.

Har også spilt håndball men måtte slutte pga en skade :D Ellers er det mye spinning og litt body pump det går i, men om det er en sport er en annen sak :D

Skrevet

jeg er nok utenfor alt som har med sport nå :D Slalåm blir det jo noe av, ikke så mye som før. Men spilte håndball en god stund (sluttet for flere år siden nå pga dårlig miljø på laget). Har drevet aktivt med hest og ridning i 7 år (sluttet på kurs og alt sånt når jeg var 15), men hadde hest på halvfòr en liten periode. også har ei venninna av meg hest. Så noe blir det nå, men det er LITE... Savner egentlig å ri, men å gå på kurs der jeg gikk det er uaktuelt, var grunner til at jeg slutta. Og når det gjelder å ha hest på halvfòr så vil de fleste bare at man rir på turer, og ikke noe mer. Så da blir det heller ikke noe av lenger.

Men hund får holde for meg nå. Har jo litt lyst til å begynne med innebandy eller liknende, men er så feig å ønsker ikke begynne på noe sånt alene. Dessuten så er kondis et stort problem :D

Guest Snusmumrikk
Skrevet
... men har planlagt at neste år skal jeg stå mer for i år fikk jeg ikke stått noe. :D

Hva??? :shocked: Vintern er da ikke over enda??? :D

Skrevet

Dans er det eneste jeg trener skikkelig aktivt for tiden. Drev MASSE med svømming før nyttår, men det ble litt for mye etterhvert. Ble litt lei treninger både før og etter skole nesten hver dag. Og litt lite tid til annet så jeg sluttet. Jeg står en god del på ski, og har skiløype som går maange mil opppover 10 meter utenfor gårdsplassen :D Så står jeg en del på snowboard og slalom, men mest snowboard.

Skrevet
Hva??? :shocked: Vintern er da ikke over enda??? :D

Det er ikke såå mye snø igjen her :D Eller det er mest is... snø-is :P

Dessuten står jeg for det meste i Kongsberg... ihvertfall det jeg har pleid :D

Skrevet

Har drevet med ridning i 13 år, pluss litt turn.. Ballidrett o.l. har aldri vært min greie.. Sykler, står på rollerblades, går og jogger, svømmer og er aktiv sånn.

Skrevet

Jeg er mase ute og jobber med dyra mine, i tilleg til å gå mye tur. Jeg trener også karate (kyokushinkai) morsomt men knallhardt. Trener ikke akkuratt nå for jeg sliter med en sykdom men ellers trener jeg 2 ganger i uken.

Skrevet

Sport *grøss* Organisert sport har jeg aldri vært noe :wub: over.

Men jeg har drevet med endel egoistisk trening. Holdt på i mange år med TaeKwon-do.

Inntil for 2 år siden så trente jeg også endel med løsvekter.

Men etter litt flytting og ingen studio eller klubber i område så har det ikke blitt noe.

Men jeg rir 1-2 ganger i uken og etter nesten 5 år uten å ri så skal jeg si jeg kjennte det i mage og lår etter dem første turene. ;)

jeg har holdt på med andre "egoist" sporet også som Skranke og sto mye telemark når jeg bodde på Voss. Men har aldri konkurrert i noen av sportene jeg har drevet med egentlig.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...