Gå til innhold
Hundesonen.no

Hakinos Better Behave Bridie

PsychoLynx

Recommended Posts

• Svar 282
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Vært på tur med Bridie idag, og selvfølgelig ligger alltid D40'n hjemme når jeg finner intr motiver, men.. Ble da noen litt artige bilder tatt med mobilen også. Selv om linsa på den begynner å bli ganske slitt..

Vi fant et tre som hadde falt ned, og et lite hull... Utrolig hvor den bikkja kommer seg frem!

Edit 20.11.07 fjernet røde kryss etter bilder... (har rydda i fotobøtta mi jeg :))

Skrevet

Hahahaha herlig! Finner hun på sånne sprell av seg selv eller? Håper min Aussie blir litt lik Bridie i oppførselen! Er det noe jeg savner hos den lille pelsen min så er det å være interessert i ting rundt seg, grave, dra i greiner osv.. Sånne HUNDEting rett og slett! Syns det er givende å ha "grisehunder" som bruker det de har rundt seg til å ha det gøy :) Om det er gjørme, hull i jorda, greiner, pinner, søppel, leker..!

Bridie er sååå sjarmerende rett og slett ;)

Skrevet
Hahahaha herlig! Finner hun på sånne sprell av seg selv eller? Håper min Aussie blir litt lik Bridie i oppførselen! Er det noe jeg savner hos den lille pelsen min så er det å være interessert i ting rundt seg, grave, dra i greiner osv.. Sånne HUNDEting rett og slett! Syns det er givende å ha "grisehunder" som bruker det de har rundt seg til å ha det gøy :) Om det er gjørme, hull i jorda, greiner, pinner, søppel, leker..!

Bridie er sååå sjarmerende rett og slett ;)

Hehe, jeg må som regel gi henne et lite hint om at hu skal gjøre slike ting som dette da, men det skjer jo med største innlevelse da.

Og gjerne i en hastighet mye raskere enn jeg hadde trodd ;)

Eksempel på sånn Bridie er (og andre aussier har jeg skjønt). Jeg sku be Bridie opp på en krakk for å sitte der.. Inne jeg hadde rukket å si "opp" og og "sitt", så hadde Bridie veltet krakken, hoppet over den, krabbet under den, stått på den med bakbeina, hoppet gjennom krakken osv.. Og da jeg etterhvert fikk hu til å sitte der, så det ut som hu tenkte "hæ?? var det ALT?"

hehe

Så utrolig skjønn hun er! Utrolig flotte bilder ;) Hvordan uttaler du navnet hennes?

Jeg uttaler det BRAIDI. Med rykk på R'n liksom.. ikke tykk r som i amerikansk uttalelse, men R liksom.

Skrevet

Bridie bada i går....

Vi må som regel kaste godbiter til henne for at hu skal svømme, men DA svømmer hu riktig nok etterhvert...

bri1.jpg

bri2-1.jpg

bri3.jpg

bri4.jpg

Bri5.jpg

bri6.jpg

"grrrrris kaldt!!"

bri7.jpg

"hjeeelp meg da!"

bri2.jpg

bri8.jpg

bri9.jpg

bri10.jpg

Guest Just me!!
Skrevet

Snuppaaa! Hu får dra med pelsballen min ut i vannet snart, han er pyse altså. :rolleyes:

• 1 month later...
Skrevet

Etter å ha sett litt på Bridie og Buffy (border collie) på Agility banen, har jeg nå forstått at Bridie mener hu kan dette mye bedre enn Buffy, og hun prøver å lære henne.. Bare se på disse bildene her :) (tilogmed Monet får instrukser)

"Ser du Buffy? Sånn HER skal du hoppe...."

24070711.jpg

"Se der ja! Det var vel ikke så vanskelig?". (En god agility hund hopper aldri alene:P)

24070710.jpg

"Og sånn, Buffy, sånn skal det IKKE gjøres... Men du kan jo se om du KLARER å hoppe så høyt!"

24070712.jpg

Buffy: -"Blæææh, du går jo feil vei du da Bridie!!"

24070713.jpg

"Se her, Monet, når du lander får du alltid en godbit fra eiern din.. Bare se på henne og ta i mot"

24070714.jpg

Monet: -"Slik mener du???"

Bridie: -"Det er snuta mi for f***!!"

24070715.jpg

Se, er hu ikke flink kanskje? ;);)

Skrevet
Hihi! :) Hvor har hun tatt instruktørkurset sitt?

hehe, det er en hemmeilghet! ;)

Så kule bilder - hunder gjør virkelig de rareste ting..

Men har ikke Bridie HD?

Jo, hun har svak hd på en hofte. Men, for det første merker hu ingenting av det, og for det andre så trener vi vel agility et par ganger i måneden eller noe, så er liksom ikke så voldsomme belastningen ;)

• 4 weeks later...
Skrevet

Bridie som schützhund, eller hva det nå heter... Bridie har iallefall gitt gubben en skikkelig omgang... (under lek riktignok) :D

2008075.jpg

(sjekk de øya...)

2008076.jpg

2008077.jpg

2008078.jpg

Og siste stikk... :lol::):P:P

2008079.jpg

Nå hører det vel med til historien at 8 sekunder etter det siste bildet der ble tatt, så stod Bridie og Lars SÅNN:

20080710.jpg

Hu gires opp på ET ord, men roes også ned TVERT om man sier "nok" til henne... Hadde det ikke vært for det hadde vi nok ikke giret henne opp på denne måten heller, for hu biter skikkelig og det gjør vondt, og blir til tider hull på både klær og hud. Men, vi er klar over det, og hu går jo ikke på sånn UTEN at vi "æler" henne opp :P

Men, kunne hu klart seg som schützhund eller? :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Spør for en jeg kjenner. Oppdretter ønsker at kjøper står som eier. Men vil ha ett kull på tispa. For vil ha genene videre. Hvordan foregår dette vs. forvert? Er ikke forvertavtale. Enten at kjøper har ett kull eller at oppdretter har kull der?
    • Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...