Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi får besøk av NRK

Yodel

Recommended Posts

Skrevet

NRK ringte meg i går, og tropper opp her i morgen med fullt kamera team for å lage et lite innslag om "jodler-hunden"

De skal mest sannsynlig også følge oss på utstillingen i Letohallen på søndag.

Skrekkelig gøy å få promotert rasen litt, men det er nå en smule skummelt også. Også skal alt absolutt skje så fort. Får ikke noe tid til å grue meg her!

Så da har vi værsågod å få krapylene til å jodle. Må finne ut en slagplan her. Mulig jeg drar og henter Duna. Hun er jodlermesteren her i gården :icon_redface: Jodler bare man sier navnet hennes med en glad stemme. (Hun har en forkjærlighet for navnet sitt)

Skrevet
Så utrolig morsomt. :lol: Vet du når dette vil bli vist? For da skal jeg sitte klistret til skjermen :icon_redface:

Helt ærlig så vet jeg veldig lite ennå. Det skal visstnok bli brukt som et innslag i et nytt "magasin program" (for de som vet hva det er for noe?) som skal omhandle spesielle historier om dyr og dyr/eier relasjoner. Får forhåpentligvis vite mer i morgen :rolleyes:

Skrevet
Helt ærlig så vet jeg veldig lite ennå. Det skal visstnok bli brukt som et innslag i et nytt "magasin program" (for de som vet hva det er for noe?) som skal omhandle spesielle historier om dyr og dyr/eier relasjoner. Får forhåpentligvis vite mer i morgen :rolleyes:

Om du får vite om når det skal sendes så skriv det her :icon_redface:

Guest Just me!!
Skrevet

Så gøy! Alltid like morro å se "kjentfolk" på tv :icon_redface:

Masse lykke til, håper hundene jodler som bare det! :lol:

Skrevet

Kjenner jeg begynner å få prestasjonsangst her nå.... Har iallefall fått lov av förvert til å låne Duna noen timer i morgen. Da går forhåpentligvis jodle-biten litt enklere. Lille spirrevippen pleier iallefall å jodle som bare det! (Hun jodla når jeg ringte. Det var nesten så en skulle tro at det var vesla som svarte :icon_redface: )

Skrevet
Så morro da :lol:

Når er det utstilling i letohallen på søndag. jeg bor rett ved siden av. Tror jeg har lyst til å komme å se :icon_redface:

er fra ni og utover på søndag :)

Skrevet
Så morro da :lol:

Når er det utstilling i letohallen på søndag. jeg bor rett ved siden av. Tror jeg har lyst til å komme å se :icon_redface:

Hadde vært koselig om du kom! Basenjiene har oppmøte kl. 12.00 i ring 4. :)

Skrevet

SÅÅ stilig!! Skal du bli kjendis da :icon_redface:

Jeg skal benke meg foran tv'en når det blir sendt! (håper ikke det er noe lokal tv sak da.....)

Skrevet
SÅÅ stilig! Skal du bli kjendis da :icon_redface:

Jeg skal benke meg foran tv'en når det blir sendt! (håper ikke det er noe lokal tv sak da.....)

Så vidt jeg har forstått er det ikke noe lokal-saker, nei...

Once I know, You'll know:)

Skrevet

Liv Irene - bare sett i gang og gru deg - vi snakker tross alt om basenji her!! Du kan banne på at enten kommer de å være tause som graven - eller - o skrekkelige tanke - en av dem kommer til å si et lite "vaff" som helt sikkert kommer til å høres ut som et bjeff.. :icon_redface:

Lille basenji her har vel sagt et slags voff 3 ganger i sitt liv - alle 3 ganger var når jeg har stått og forklart en eller annen uinnvidd om at absenjier ikke kan bjeffe.. og det nytter slets ikke å forklare at de bare klarer 1 vaff i slengen, at kontinuerlig bjeffing får de ikke til - man skjønner at mennesket man snakker med synes at man er en løgnaktig idiot! tror de basenjiene har en slags 6. sans for å gjøre livet pinlig for en jeg!

Uansett - så moro da - kjempeflott! Husk å si at de kan skrike også da - som katt som blir tredd på grillspyd med rompa først! (Er jo så mange som tror at fordi basenjien ikke kan bjeffe at er helt taus bortsett fra når den jodler av glede..! Så et blad for ungdommer her i høst hvor de dro frem basenjien som den perfekte leilighetshunden og et godt alternativ til vanlige veskehunder.. grøss)

Og skulle de små kreka være helt helt usamarbeidsvillige, så går det an å henvise NRK til www.basenji.org.. der er det ihvertfall lydopptak av jodling!

Tvi tvi og lykke til! Full rapport forventes her på sonen imorgen kveld!

Skrevet
Liv Irene - bare sett i gang og gru deg - vi snakker tross alt om basenji her! Du kan banne på at enten kommer de å være tause som graven - eller - o skrekkelige tanke - en av dem kommer til å si et lite "vaff" som helt sikkert kommer til å høres ut som et bjeff.. :icon_redface:

Lille basenji her har vel sagt et slags voff 3 ganger i sitt liv - alle 3 ganger var når jeg har stått og forklart en eller annen uinnvidd om at absenjier ikke kan bjeffe.. og det nytter slets ikke å forklare at de bare klarer 1 vaff i slengen, at kontinuerlig bjeffing får de ikke til - man skjønner at mennesket man snakker med synes at man er en løgnaktig idiot! tror de basenjiene har en slags 6. sans for å gjøre livet pinlig for en jeg!

Uansett - så moro da - kjempeflott! Husk å si at de kan skrike også da - som katt som blir tredd på grillspyd med rompa først! (Er jo så mange som tror at fordi basenjien ikke kan bjeffe at er helt taus bortsett fra når den jodler av glede..! Så et blad for ungdommer her i høst hvor de dro frem basenjien som den perfekte leilighetshunden og et godt alternativ til vanlige veskehunder.. grøss)

Og skulle de små kreka være helt helt usamarbeidsvillige, så går det an å henvise NRK til www.basenji.org.. der er det ihvertfall lydopptak av jodling!

Tvi tvi og lykke til! Full rapport forventes her på sonen imorgen kveld!

He he.. Ja du kan få sagt det :lol: Om du fikk meg til å føle meg så mye bedre kan vel dikuteres, men...

Joda, Basenjien KAN faktisk bjeffe, men den gjør det bare ikke. Stemmebåndsmessig er det ikke mye som skulle tilsi at den ikke skal kunne det. Den eneste forskjellen som er funnet er noen ørsmå forskjeller på ventrikkelen. Men det i seg selv skulle ikke kunne tilsi en mangel på bjeffing, kun en forskjell i stemmen (som vel forklarer hvorfor basenjiens knurring høres mer ut som gurgling, mens en ulykkelig basenji høres ut som tja.. din beskrivelse av nedtreding på grillspyd var ikke dum, selvom jeg selv er fan av metaforen "en blanding av et misshandlet udyr og en brannbil i full uttrykkning")

Hvorfor basenjien velger å ikke bjeffe er det flust av teorier på- Den jeg heller til er at det rett og slett ikke lønte seg å bjeffe, da denne lyden er meget enkel å spore opp mht retning. Bjeffet man oppga man sin lokalitet, og kunne derfor risikere å få sitt liv forkortet av en sulten løve. Basenjiens noe spesielle lyder har en mye mer polyton og svingende klang, hvilket gjør den vanskeligere å lokalisere stedsmessig.

Bambi her sier et slags "off, boff" om hun er skeptisk til noe, mens centa aldri har sagt så mye som et off engang. Det skjer sikkert i morgen <_< Da bjeffer de sikkert av full hals hele gjengen.

En gang skjer det vel, og basenjien er en kløpper til å finne de øhm.. mest passende tidspunktene. (i føølge dem selv iallefall)

basenji.org lagt ned- men går du inn på siden min finner de jodlende vovver der og.

Jeg får stole på Duna. (Grøss... stole på en perte som biter seg ut av stål-bur, klatrer i gardiner for å jage fugler, bryter opp skuffer for å spise sovetabletter osv...?)

Hjelpe meg... Noen som har noen trøstende ord??

Edit: Forresten skal jeg låse inn skittentøyskurven og gjemme nøklen. Man trenger vel ikke å vise basenjiens mesterlige innbryter ferdigheter eller forkjærlighet for skitne truser???

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...