Gå til innhold
Hundesonen.no

The Dog Whisperer


Mirai

Recommended Posts

  • Svar 636
  • Created
  • Siste svar

synnst han e heilt konge!

MIN meinig...

kem andre her i verden kan sei at di har 12 Pit Buller som alle er kamp trente og mesteparten(viss ikke de er alle da) er hann hunder...! og di går i lag,og er heilt avbalangserte og rolige.

kanskje han bruker litt "drastiske" løsninger,men vi ser nå alle at de er gaaaanske effektive metoder,får det tar ikke lange stunden før meste parten av hundene er "kurerte"

vi skulle hatt fleire som han! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synnst han e heilt konge!

MIN meinig...

kem andre her i verden kan sei at di har 12 Pit Buller som alle er kamp trente og mesteparten(viss ikke de er alle da) er hann hunder...! og di går i lag,og er heilt avbalangserte og rolige.

kanskje han bruker litt "drastiske" løsninger,men vi ser nå alle at de er gaaaanske effektive metoder,får det tar ikke lange stunden før meste parten av hundene er "kurerte"

vi skulle hatt fleire som han! :icon_confused:

helt klart- da hadde verden vært et så mye bedre sted å være.. :icon_redface:

hjelpe seg...

Mannen er en brannslukker som bruker drastiske metoder. Egentlig hadde verden vært et bedre sted om folk bare hadde behandlet hundene som hunder- så hadde de sluppet å bruke slike "fantastiske" folk som CM-

forøvrig underholdende linker som var lagt til oppi her- tar virkelig mannen på kornet ja :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som det påpekes ovenfor - strøm funker ikke alltid. Jeg har aldri prøvd strøm på basenjien min og kommer aldri å gjøre det heller. Kjenner en del basenji-eiere i USA som faktisk har prøvd strøm på sine basenjier (av diverse grunner... ikke at jeg synes de grunnene var noe særlig gode da.. men nok om det) - en del av basenjiene er slik at de kan få så store støt at de slår kollbøtte, men de bare reiser seg, rister seg og fortsetter å jakte.. Noen opplever kanskje at de får stoppet dyret der og da men læringen er ikke varig på noen som helst måte - "strømleksa" er borte vekk i de små hodene og ved neste korsvei er de like ille. Selv de mest "kaldhjertede" har måttet gi opp bruken av strøm - etter x strømlekser og bikkja er fremdeles like jaktgal (skal ikke si hva jeg synes om slikt, for ****** er faktisk en for pen og diplomatisk formulering). Jeg bruker de skrekkelige forsøkene til å konkludere med at når slikt adferd ikke en gang kan strømmes bort, så har jeg neppe håp i ******* å få endret det ved bruk av "praktisk gjennomførbare" belønninger.. (muligens kan man få til i øyeblikket å bytte ut et jaktobjekt med et annet, feks bytte sau med katt eller katt med kanin.. men det er jo ikke realiserbart)

Jeg må bare støtte Tonje i dette:

Jeg har selv strømmet min første basenji mot sau for mange herrans år siden. Det var et forferdelig syn. Hun fikk seg et skikkelig støt 3 ganger før hun gav seg på DE sauene. Når vi traff sauer på fjellet noen uker senere praktiserte hun en "tilnærmings-taktikk"- gikk nærmere, litt fra, enda nærmere- til hun skjønte at ingen strøm kom, og jakten kunne starte -med "mor" heseblesende i hælene. Det endte heldigvis bra grunnet en fryktløs søye som ikke gadd å løpe, men utfordret frøkna- og da er de litt pysete...

Siden den gang har jeg holdt dem i bånd i saueområder. Ingen mer strømming for min del, iallefall.

Det enkle er ofte det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er en brannslukker som bruker drastiske metoder. Egentlig hadde verden vært et bedre sted om folk bare hadde behandlet hundene som hunder- så hadde de sluppet å bruke slike "fantastiske" folk som CM-

Hadde folk klart å behandle hundene sine som hunder, hadde vi ikke hatt større behov for Gry Løberg eller Turid Rugaas heller, men de er kanskje brannslukkere de og? Hva nå enn en brannslukker er i denne sammenhengen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Strømming burde da heller ikke være noe tema for sofaputer.

Det er derimot nødvendig og påkrevd for jaktbikkjer og noen typer tjenestehunder.

Du må være bra tett i pappen om du strømmer sofaputa di bare for at den skal kunne gå løs blant sauer. Da bruker man heller kobbel om man ikke har kontroll.

Hadde folk klart å behandle hundene sine som hunder, hadde vi ikke hatt større behov for Gry Løberg eller Turid Rugaas heller, men de er kanskje brannslukkere de og? Hva nå enn en brannslukker er i denne sammenhengen..

kall det hva du vil du. Men jeg velger og tro de har samme intensjon <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømming burde da heller ikke være noe tema for sofaputer.

Det er derimot nødvendig og påkrevd for jaktbikkjer og noen typer tjenestehunder.

Du må være bra tett i pappen om du strømmer sofaputa di bare for at den skal kunne gå løs blant sauer. Da bruker man heller kobbel om man ikke har kontroll.

Tja.. De tar ikke inn sofaputer som polarhunder i det hele tatt til sånt, fordi at de regnes som "uhelbredelige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde folk klart å behandle hundene sine som hunder, hadde vi ikke hatt større behov for Gry Løberg eller Turid Rugaas heller, men de er kanskje brannslukkere de og? Hva nå enn en brannslukker er i denne sammenhengen..

helt enig!

hadde vi kunnet behandle hundene som det di er,så hadde vi knapt hatt en problem hund her i verden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig!

hadde vi kunnet behandle hundene som det di er,så hadde vi knapt hatt en problem hund her i verden

Eh, ja, for alle oppdrettere klarer jo tross alt å produsere hunder som kun trenger å behandles som hunder, og det fins ikke problemer som stammer fra fysiske årsaker.. :rolleyes: *ironi*

For de som ikke er klar over det enda, så er det ikke kun miljø (altså eierens påvirkning, erfaringer og læring hunden gjør seg), som påvirker hvordan en hund blir. Faktisk er det en god del gener også..

Hadde det IKKE vært sånn, hadde man ikke trengt mer enn en rase, fordi alle raser hadde kunnet blitt trent til absolutt alt. Irsk setter til gjeting, schäfer til fuglejakt, pomeranian til politiarbeid, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke er klar over det enda, så er det ikke kun miljø (altså eierens påvirkning, erfaringer og læring hunden gjør seg), som påvirker hvordan en hund blir. Faktisk er det en god del gener også..

Så da er vi enige om at det er kjekt å ha hundetrenere som Cæsar Milan da? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er vi enige om at det er kjekt å ha hundetrenere som Cæsar Milan da? :D

Høh? Hvordan klarte du å trekke den konklusjonen? :yes::D

Poenget er bare at ikke alle hunder kommer fiks ferdig lydige og veloppdratte fra oppdretter, noen hunder er mer disponible for problematferd enn andre. (Vi er vel enige hittil?) For noen hunder holder det ikke å bare "behandle de som en hund" (hva nå som enn legges i det begrepet? Det hadde forresten vært en interessant diskusjon å ta..). Men å trene bort disse problemene kan gjøres på flere måter, selv om hovedårsaken til at problemene er der, ikke nødvendigvis er pga noe eieren har gjort, men pga en dårlig kombinasjon, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cm er en brannslukker som rydder opp i problemer folk laget seg selv. Men metodene han bruker kan jeg spare meg for. Jeg har ikke nevnt Løberg med et kvekk, jeg snakker om CM.

Er ellers helt enig med Huldra. I mitt sted betyr det å "behandle en hund som en hund" å ha basic kunnskap om arten hund, dens atferd og behov, og dernest kunnskap om rasen man har. Har man basic kunnskap om hund, atferd og læring, ja så lykkes man som oftest:)

For da vet man hvordan man kan håndtere "problembarn"; om det er av genetiske eller miljøbetingede årsaker. Man vet også litt om hvordan man kan unngå å få "problembarn". Og gjett, man trenger ikke bruke CM og energistrømmer;) Men det er kanskje litt mer tiltalende med en wannabemachodude fra mexico som snakker om noe energigreier, nokså eksotisk, huh?

Der jo når kunnskapen er på plass hundeholdet virkelig blir morsomt! :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømming burde da heller ikke være noe tema for sofaputer.

Det er derimot nødvendig og påkrevd for jaktbikkjer og noen typer tjenestehunder.

Du må være bra tett i pappen om du strømmer sofaputa di bare for at den skal kunne gå løs blant sauer. Da bruker man heller kobbel om man ikke har kontroll.

Interessant å vite hva du definerer som "sofaputer"? Vår basenji brukes til skogsfugl-jakt (og en gang ble hun brukt som ettersøkshund etter en skadeskutt elg-kalv, en oppgave hun løste utmerket - men i ettersøk er de jo i bånd da), men vi kan kun bruke henne i terreng der det ikke er sau og hvor det ikke er påkrevd med sauerenhetsbevis (i praksis betyr det ulveområder her i Norge..!).

Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv om man bør strømme hunden sin hvis man oppholder seg mye i saue-områder. På den ene siden kan man selvfølgelig ha den i bånd (taktikk jeg bruker med mine hunder), men shit happens og skulle hunden komme seg løs og ute på vift ved et uhell, så er det uendelig deilig å vite at den ikke vil jage sau. Jaja, vi bor i ulveområde så her er det ikke sau.. (men en gjeng katter, de er dog flinke til å komme seg unna hunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh? Hvordan klarte du å trekke den konklusjonen? :D:D

Poenget er bare at ikke alle hunder kommer fiks ferdig lydige og veloppdratte fra oppdretter, noen hunder er mer disponible for problematferd enn andre. (Vi er vel enige hittil?) For noen hunder holder det ikke å bare "behandle de som en hund" (hva nå som enn legges i det begrepet? Det hadde forresten vært en interessant diskusjon å ta..). Men å trene bort disse problemene kan gjøres på flere måter, selv om hovedårsaken til at problemene er der, ikke nødvendigvis er pga noe eieren har gjort, men pga en dårlig kombinasjon, for eksempel.

Cm er en brannslukker som rydder opp i problemer folk laget seg selv. Men metodene han bruker kan jeg spare meg for. Jeg har ikke nevnt Løberg med et kvekk, jeg snakker om CM.

Er ellers helt enig med Huldra. I mitt sted betyr det å "behandle en hund som en hund" å ha basic kunnskap om arten hund, dens atferd og behov, og dernest kunnskap om rasen man har. Har man basic kunnskap om hund, atferd og læring, ja så lykkes man som oftest:)

For da vet man hvordan man kan håndtere "problembarn"; om det er av genetiske eller miljøbetingede årsaker. Man vet også litt om hvordan man kan unngå å få "problembarn". Og gjett, man trenger ikke bruke CM og energistrømmer;) Men det er kanskje litt mer tiltalende med en wannabemachodude fra mexico som snakker om noe energigreier, nokså eksotisk, huh?

Der jo når kunnskapen er på plass hundeholdet virkelig blir morsomt! :yes:

Siden dere er så samstemte, så svarer jeg dere det samme: Poenget mitt var hva Cæsar Milan gjør når han gjør det han gjør, ikke sant.. Javel, så kaller han det "energistrømmer" og annet babbel, men er ikke det ett fett når det virker? Neivel, så har han ikke lest læringsteori, men mannen kan hund, eller? HVA er det han tolker så galt? Kom gjerne med eksempler..

Som på søndag, hvor det var en hund som var hysterisk hos veterinæren, så hysterisk at hun ikke hadde fått undersøkelser og vaksiner som hun skulle på 8 år, og selv om han prater om energier, så er poenget ganske enkelt: Holder man på med hysteriske dyr - eller mennesker, for den saks skyld - så oppfør deg selvsikkert og rolig. Han var så "slem" at han holdt hunden fast og ikke slapp selv om hun hoppa og hyla og klatra på armene hans - og JA, det KAN justeres med godbiter og ros og klapp og klem, men DET fordrer faktisk mer kunnskap om timing og læring enn den metoden hans gjør.. Og big freaking newsflash - folk flest driter i hvordan og hvorfor bikkja lærer, de vil bare få kontrollen. Enda et newsflash - hunden fikk sin undersøkelse utført..

For min del så kan han kalle disse energistrømmene sine for strømpebukser, for alt jeg bryr meg. Han prater med folk som sliter med hundene sine - noen ganger fortjent fordi de gjør teite ting støtt - og han gir de en oppskrift som de tydeligvis forstår. Det burde være det som er viktig, at folk kan håndterer hundene sjøl.

Og nei Meg, du snakket ikke om Løberg, men hun har den samme jobben som CM. Å fortelle folk hvordan de kan bedre hverdagen i hundeholdet sitt. Det var det du kalte "brannslukking", var det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere er så samstemte, så svarer jeg dere det samme: Poenget mitt var hva Cæsar Milan gjør når han gjør det han gjør, ikke sant.. Javel, så kaller han det "energistrømmer" og annet babbel, men er ikke det ett fett når det virker? Neivel, så har han ikke lest læringsteori, men mannen kan hund, eller? HVA er det han tolker så galt? Kom gjerne med eksempler..

Som på søndag, hvor det var en hund som var hysterisk hos veterinæren, så hysterisk at hun ikke hadde fått undersøkelser og vaksiner som hun skulle på 8 år, og selv om han prater om energier, så er poenget ganske enkelt: Holder man på med hysteriske dyr - eller mennesker, for den saks skyld - så oppfør deg selvsikkert og rolig. Han var så "slem" at han holdt hunden fast og ikke slapp selv om hun hoppa og hyla og klatra på armene hans - og JA, det KAN justeres med godbiter og ros og klapp og klem, men DET fordrer faktisk mer kunnskap om timing og læring enn den metoden hans gjør.. Og big freaking newsflash - folk flest driter i hvordan og hvorfor bikkja lærer, de vil bare få kontrollen. Enda et newsflash - hunden fikk sin undersøkelse utført..

For min del så kan han kalle disse energistrømmene sine for strømpebukser, for alt jeg bryr meg. Han prater med folk som sliter med hundene sine - noen ganger fortjent fordi de gjør teite ting støtt - og han gir de en oppskrift som de tydeligvis forstår. Det burde være det som er viktig, at folk kan håndterer hundene sjøl.

Og nei Meg, du snakket ikke om Løberg, men hun har den samme jobben som CM. Å fortelle folk hvordan de kan bedre hverdagen i hundeholdet sitt. Det var det du kalte "brannslukking", var det ikke?

Jeg må bare si at jeg ikke skjønner hvorfor dette innlegget var myntet på meg, spesielt ikke med utgangspunkt i den quoten du har brukt, og hva den quoten var et svar på. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var fordi JEG sa jeg var enig med deg. Du har ikke sagt omvendt, og vi er dermed ikke samkjørte selv om noen skulle tro det.

Jada, hunden roet seg. var det fordi den nå har skjønt at veterinæren ikke er farlig, eller er det fordi den nå har lært å ikke vise frykten? Jeg tipper det siste.

brannslukking: å rydde opp i et problem som i stor grad kunne vært unngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, hunden roet seg. var det fordi den nå har skjønt at veterinæren ikke er farlig, eller er det fordi den nå har lært å ikke vise frykten? Jeg tipper det siste.

Er de hundene du har vært borti uhorvelig skjøre vesner som tåler mindre enn porselens figurer ? Blir litt lattermild jeg, du er rasende dyktig til å stakkarsliggjøre hunder flest :yes: Det KAN faktisk være så enkelt at bikkja lærte at vet ikke er så skummelt vet du...

En valp vi hadde var overbevist om at klosaksa minst klippet snoppen av ham, han var helt hysterisk når klotanga kom frem. Tilslutt ble han greit holdt fast og klørne klippet. Etter noen runder med tvangsklipping lot han seg rolig klippe, brydde seg filla når tanga kom frem. Naive meg gikk ut i fra at han hadde lært at det ikke var så farlig, men i din verden resignerte han, fylt med enorme mengder angst ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktisk- så kan hunder lære å undertrykke redsel. En gradvis tilvenning er metoden som anbefales fra de lærdes hold, CM er ikke en av dem. Hva din hund lærte vet jeg ingen ting om, den har jeg ikke sett. Jeg har heller ikke sett CM annet enn på tv, og jeg synes en del av de hundene han "tvinger" til å ikke synes ting er farlige har "noe" i blikket -> de ser rett og slett fryktsomme ut.

De hundene jeg har vært borti har vært av ulike "karakterer"- fra svært selvstendige til svært usikre. Har et "case" hjemme nå, som synes det meste er nokså skummelt. jeg bruker gradvis tilvenning og "mild" tvang (kan på ingen måte sammenlignes med CM) og ting går bedre. Men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktisk- så kan hunder lære å undertrykke redsel. En gradvis tilvenning er metoden som anbefales fra de lærdes hold, CM er ikke en av dem. Hva din hund lærte vet jeg ingen ting om, den har jeg ikke sett. Jeg har heller ikke sett CM annet enn på tv, og jeg synes en del av de hundene han "tvinger" til å ikke synes ting er farlige har "noe" i blikket -> de ser rett og slett fryktsomme ut.

De hundene jeg har vært borti har vært av ulike "karakterer"- fra svært selvstendige til svært usikre. Har et "case" hjemme nå, som synes det meste er nokså skummelt. jeg bruker gradvis tilvenning og "mild" tvang (kan på ingen måte sammenlignes med CM) og ting går bedre. Men det er en annen sak.

Hehehe...så du dømmer psyken til ei bikkje ut i fra "noe" du ser i blikket på tv i noen vel regisserte minutter ???

Og den casen du har hjemme, er du heeeelt sikker på at du ikke gjør bikkja mer stakkarslig enn hva den faktisk er ?

Er til dels enig i en del av argumentene dine ( i tidligere innlegg) , men dette blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, hunden roet seg. var det fordi den nå har skjønt at veterinæren ikke er farlig, eller er det fordi den nå har lært å ikke vise frykten? Jeg tipper det siste.

Tja.. Uavhengig av hva grunnen er, så er det vel udelt positivt at hunden fikk sin første veterinærundersøkelse på 8 år? Eller syns du det er bedre at man må hoppe over nødvendige vaksiner (i et land som USA, som har "artigheter" som hjerteorm og sånt) for at hunden skal slippe å være redd?

Jeg tror vi kanskje har blitt enige om det før i denne tråden at hunden må ha en viss ro for å lære noe? Og hysterisk redd er neppe en sinnstilstand de lærer noe som helst i? Jeg tror at hunden resignerte fordi den skjønte at den ikke slapp unna. Når hunden gjør DET, da går det an å lære den at dette ikke er farlig - og det gjør man ved å være selvsikker og rolig. Ikke forsterke redselen ved å trøste eller kave seg opp sjøl, ikke lære den at om den er hysterisk nok, så slipper den unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landy: Ok, da snur jeg på spørsmålet: Hvordan kan man forgude en mann etter det man ser på tv i noen vel regisserte minutter?

og: det skal ikke så mye til før du kan lese en hunds atferd. Noen minutter holder i massevis.

Hehe, kan jo godt hende han er mindre stakkarslig enn det jeg gjør han til. Men heldigvis har jeg støtte fra enda mer erfarne hundefolk rundt meg, som er enig i mine konklusjoner:) Men pytt, la oss heller diskutere CM enn meg!

2ne: jeg er til en viss grad enig med deg i det siste innlegget ditt. Av og til må man velge det minste av to onder. Jeg har selv tannlegeskrekk, men jeg tvinger meg selv til tannlegen likevel..

Men når det gjelder andre redsler enn for veterinær og livsviktige ting, bør man tenke seg om når man velger metode. MAN Kan faktisk få hunder som rett og slett ikke lenger viser at de er redde, men hvis man måler hjerterytme eller stresshormoner i blodet avslører man at de faktisk opplever situasjonen som stressende, og er mest sannsynlig også fryktsomme. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landy: Ok, da snur jeg på spørsmålet: Hvordan kan man forgude en mann etter det man ser på tv i noen vel regisserte minutter?

? Forguder jeg CM fordi jeg var uenig i noen av dine uttalelser ? I såfall en glimrende konklusjon...

og: det skal ikke så mye til før du kan lese en hunds atferd. Noen minutter holder i massevis.

Mhmm, dyktig du...

Hehe, kan jo godt hende han er mindre stakkarslig enn det jeg gjør han til. Men heldigvis har jeg støtte fra enda mer erfarne hundefolk rundt meg, som er enig i mine konklusjoner:) Men pytt, la oss heller diskutere CM enn meg!

Så lenge du kommer med dine meninger og erfaringer er det naturlig at "du" blir med i diskusjonen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Forguder jeg CM fordi jeg var uenig i noen av dine uttalelser ? I såfall en glimrende konklusjon...

Ok, jeg ser den.. litt rask der..

Mhmm, dyktig du... Spydig du eller? :yes: Klarer du det ikke selv??

Så lenge du kommer med dine meninger og erfaringer er det naturlig at "du" blir med i diskusjonen ?

hm, nei- men etter det jeg har lest virker det som du er enig i CMs metoder.

Det var forøvrig du som spurte etter mine erfaringer. Nok om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, nei- men etter det jeg har lest virker det som du er enig i CMs metoder.

Det var forøvrig du som spurte etter mine erfaringer. Nok om det.

Om du leser cm og hans metoder like "godt" som du tolker mine innlegg skjønner jeg det blir litt uforståelig for meg :yes:

Men nå skal du får du få diskutere videre uten innblanding herfra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...