Gå til innhold
Hundesonen.no

The Dog Whisperer

Mirai

Recommended Posts

Så problematisk at du opp til flere ganger seriøst vurderte avliving?

ja

Nå svarte jeg ikke for Millan, men jeg kommenterte ditt utsagn.

Takk, den leksen har jeg fått tidligere, men var i grunnen ikke ute etter en diskusjon om ulv. Det var kun for å sette det på spissen. For øvrig roser ikke hunder hverandre heller.

nehei. Hvorfor tar du det opp da..

Så hunder med dårlig nervekonstitusjon, de kan ikke være aggressive?

jo, men man trener dem på ulik måte. først finner man årsaken, så velger man metoden

Finner ingen ting i ordboken og "halvkvelning", i hvert fall ikke som har samme betydningen som du bruker. Å dikte opp begreper for å få ting til å høres fælt ut, det er litt lavmål.

når hunden ikke får puste, da halvkveles den. på nordnorsk: pass dæ eller så ska æ halvkvæl dæ! (mindre trussel enn : PAss dæ eller så ska æ dræp dæ!)

Mhm, helt sant :rolleyes:

du er god på å diskutere. har du vurdert å bli politiker for frp eller noe? :Dmen fra spøk til alvor. skal man diskutere en slik sak setter jeg pris på om man kan la være å synke alt for dypt.

.. jeg får ikke til å quote.. må sende ut dårlig energi til datamaskina eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 636
  • Created
  • Siste svar
nehei. Hvorfor tar du det opp da..

Svaret står i innlegget mitt som du tydeligvis ikke her lest. Men det var altså for å sette det litt på spissen. Jeg nevnte også noe om hunder og ros dem i mellom, i ettertid (som du heller ikke kan ha lest).

når hunden ikke får puste, da halvkveles den. på nordnorsk: pass dæ eller så ska æ halvkvæl dæ! (mindre trussel enn : PAss dæ eller så ska æ dræp dæ!)

Vel, det er din definisjon, og sist jeg sjekket så var ikke nordnorsk ett av de offiselle målformene i Norge. Halvkvelning er forsatt bare et begrep man har kommet på for å sverte Millan.

du er god på å diskutere. har du vurdert å bli politiker for frp eller noe? :D

Nei, aldri. Jeg er kommunist :D

men fra spøk til alvor. skal man diskutere en slik sak setter jeg pris på om man kan la være å synke alt for dypt.

Ja, her er det bare én person som lar seg rive med, og det er i hvert fall ikke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millan har ok sider han, men da først og fremst i forhold til "utstrålingsdelen". Han er jo helt klart selv et dyktig hundemenneske - som utstråler en ro, selvtillit og autoritet som preger hundene han kommer i kontakt med. Hvorvidt en slik holdning er lett å overføre eller lære bort til andre, stiller jeg meg imidlertid svært tvilende til.

Kveleteknikkene er fryktelig utrivelige å se på, og langt over streken for min del. "Mirakelkuren" med stramt strupebånd langt oppe på halsen for å få hunden til å gå pent er også i nærheten av rent juks og spill for galleriet.

De derre "bittene" han driver med (støkker hunden lett i skuldra) er på sin side forholdsvis uskyldig...

Det jeg egentlig reagerer mest på - bortsett fra strup-bruken og dominans-veltingen - er at han i behandlingsopplegget ikke i større grad oppmuntrer til at hunder skal få være hunder. Han kverner om "excercise", men det begrenser seg stort sett til å frese en runde rundt kvartalet på disse rollerbladesene sine, og så skal hunden være mottakelig for alt. Hunden skal jo ikke engang få bruke nesa på tur (den skal jo være i "transportation mode", må vite...).

I én episode skulle han kurere en snusegal beagle, og det hørtes ut som han var på rett vei når han innledet med å si noe om at hunden måtte få utløp for det den var skapt for. Så hva fikk den gjøre? Jo, "søke" opp en svære leke som Millan kastet tre meter eller oppi ei pappkasse... :rolleyes:

Synes forresten det er en svakhet i mange slike programmer. Også i SOS Hundehjelpen, som jeg i utgangspunktet synes er et helt ålreit program, ser det ut som mental mosjon av hunder er helt uaktuelt som problemløser - noe jeg synes er veldig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men, helt seriøst, Emilie, blir du imponert over hva denne CM presterer? Synes du måten han behandler hundene på er bra? Synes du det er greit å bruke slike hardhendte metoder?

Jeg synes det i de fleste tilfeller det er latterlig. Det er latterlig preik om energistrømmer.(selv om noe av det jo har rot i virkeligheten, hunden påvirkes jo av vår sinnsstemning..) Det er latterlig preik om hundeatferd (han forteller at hunden er sånn eller sånn. ser man på kroppsspråket til hunden ser man at det ikke stemmer). Å knyte opp et bånd i halen til en hund og så heise halen for at hunden skal bli mer selvsikker- det er sprøyt. Men det jo ikke det værste. Det er det de metodene der hunder tvinges med makt- det er helt horribelt å i 2008 måtte bruke slike metoder. Ja, det må skyldes en trang for å markere seg (litt wannabemachoguy from mexico...)? For det er ikke nødvendig. Mange skoler rundt om i verden arbeider med problemhunder. uten å bruke slike drastiske grep.

og så er det dette stå på rollerblades med hundene-greiene. her brukes strupehalsbånd, og det går i full fart på asfalten. En trekkhundperson får jo helt vondt i seg av å se på det der. Fysj.

men en ting er sikkert. Å trene på den måten er sterkt belønnende for treneren. Psykologisk sett: får vist sin egen styrke, makt og uovervinnelighet. Klapp klapp.

dessuten: hva er vitsen med å sende dette programmet? Folk kan jo ikke bruke teknikkene selv.. Det eneste er vel en tilnærmet tilbedelse av en fyr hvis hundekunnskaper er sterkt haltende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men, helt seriøst, Emilie, blir du imponert over hva denne CM presterer? Synes du måten han behandler hundene på er bra? Synes du det er greit å bruke slike hardhendte metoder?

Har jeg sagt noe om hva jeg personlig mener om Millans metoder?

Jeg synes det i de fleste tilfeller det er latterlig. Det er latterlig preik om energistrømmer.(selv om noe av det jo har rot i virkeligheten, hunden påvirkes jo av vår sinnsstemning..) Det er latterlig preik om hundeatferd (han forteller at hunden er sånn eller sånn. ser man på kroppsspråket til hunden ser man at det ikke stemmer). Å knyte opp et bånd i halen til en hund og så heise halen for at hunden skal bli mer selvsikker- det er sprøyt. Men det jo ikke det værste. Det er det de metodene der hunder tvinges med makt- det er helt horribelt å i 2008 måtte bruke slike metoder. Ja, det må skyldes en trang for å markere seg (litt wannabemachoguy from mexico...)? For det er ikke nødvendig. Mange skoler rundt om i verden arbeider med problemhunder. uten å bruke slike drastiske grep.

Deg om det, tror de fleste har fått med seg hva du mener.

men en ting er sikkert. Å trene på den måten er sterkt belønnende for treneren. Psykologisk sett: får vist sin egen styrke, makt og uovervinnelighet. Klapp klapp.

Mhm, bra observert.

dessuten: hva er vitsen med å sende dette programmet? Folk kan jo ikke bruke teknikkene selv..

Hvorfor sender de Extreme Makeover på tv? Det er jo heller ikke teknikker man tar i bruk foran speilet på badet. Underholdning, vet du hva det er, og hvilken verdi det har i seg selv, i dagens samfunn? Hundehviskeren er et underholdningsprogram - et tv-show - og det er fritt frem for deg og hvem som helst, og faktisk skippe det programmet hvis du ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessuten: hva er vitsen med å sende dette programmet? Folk kan jo ikke bruke teknikkene selv.. Det eneste er vel en tilnærmet tilbedelse av en fyr hvis hundekunnskaper er sterkt haltende.

Hvorfor tror du programmer blir sendt på TV-en? For å hjelpe folk i hverdagen eller for å få mange seere=$$$?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i alle dager da emilie, da skjønner jeg i hvertfall ikke hvorfor du tar sånn på vei? Hvis du ikke engang liker metodene selv, er du kun ute etter å diskutere i seg selv da? jaja. (først nå så jeg du er moderator.. da falt det seg enda mer naturlig at du diskuterer for å diskutere.. eller?) Om du er en av dem med litt kunnskap om hund vet du jo at man ikke trenger gjøre som Cm for å få til hunder. Men det vet ikke familien olsen som aldri har hatt hund før.. JEG tror personlig at de fleste som er medlem av CMs fanclub er facinert av fyren selv eller uerfarne hundeeiere uten lang erfaring med hund og atferd. Alle de jeg kjenner med flere års fartstid og resultater å vise til eller enda bedre: UTDANNELSE, ja de fordømmer metoden. Det er godt nok for meg.

Nå pakkes sekken og ut på tur bærer det (og dermed ikke internet). :D UTEN struping og knøvling av bikkjer.

jeg finner forøvrig extreme makeover svært intr til tider. Sku muligens trengt en selv... :D Men at TVN vinner mange serier på hundeviskeren, ja det er sant. Jeg ser jo tilogmed på det, selv om jeg mest får lyst til å utstyre gubben med et av disse spesial halsbåndene hans, legge ham i bakken og trykke ham ned eller kanskje bruke litt strøm på ham. Men så er jeg jo i mot slike metoder.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal backe ned litt. Dere må ikk tro at jeg liker å se han strupe en hund i en halvtime, en halv meter fra målet til hundens driv. Det er jeg enig i er både galt og voldelig.

Jeg synes heller ikke noe om at han blir sendt på tv, jeg tror det gjør stor ødeleggelse på hundetreningen i statene, og andre plasser.

Kanskje er han en tv- kreasjon, kanskje ikke. Uansett har han noen gode punkter og andre ikke fullt så gode punkter, men uansett så respekterer jeg kunnskapen hans, ikke alltid hvordan han bruker den.

Men jeg er bare så uendelig lei av bedrevitere og folk som slenger med leppa uten helt peiling fordi det høres ok ut, at jeg bare måtte provosere litt.

.. og jeg lurer på om du i det hele tatt vet noe om hundens atferd og læring sånn fra et etologisk perspektiv..

forresten: det ser da ut som om din mening også er mystifistisk lik mange andres.. jeg på min side tar det at flere av verdens ledende eksperter på hundeatferd og læring fordømmer mannens metoder som et bevis på at det mannen farer med ikke akkurat er hundevennlig.

Jeg var i kranglehumør :D (og jeg er vel ikke den eneste?)

Jeg er ikke en Millanist (oi, det var et kult ord :D) Jeg bruker ikke hans metoder, og kommer heller ikke til å gjøre det.

Kort sagt så tenker jeg mer i de baner at vi burde prøve få ut den siden i hunden som mennesket har avlet inn i den, de fleste hunder er jo avlet fram til å samarbeide med mennesker. Enten det være seg gjeting, jakt eller bare kameratskap. Og jeg undrer meg på hvorfor endel er så oppsatt på å fremme "ulven" i hunden, "vær som ulvemor" osv, og ja det inluderer Millan :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i alle dager da emilie, da skjønner jeg i hvertfall ikke hvorfor du tar sånn på vei? Hvis du ikke engang liker metodene selv, er du kun ute etter å diskutere i seg selv da?

For det første, tror ikke du tar deg tid til å lese hva jeg skriver i det hele tatt jeg. Da hadde du kanskje sett at jeg har uttalt meg svært sparsomt angående Millans metoder, både den ene og den andre veien. Likevel trekker du skråsikkert dine slutninger, så det synger etter.

jaja. (først nå så jeg du er moderator.. da falt det seg enda mer naturlig at du diskuterer for å diskutere.. eller?)

Tror jeg har lov til å diskutere på akkurat samme måte som alle andre soniser, jeg forholder meg til samme regelverket på lik linje med alle andre, flinke medlemmer her inne :closedeyes:

Alle de jeg kjenner med flere års fartstid og resultater å vise til eller enda bedre: UTDANNELSE, ja de fordømmer metoden. Det er godt nok for meg.

Ja, det er utdannelse som teller, ikke sant? Ikke et livslangt arbeid med hund alene - nei, nei, man må ha tatt eksamen i etologi for å kunne lese- og jobbe med hund. Det denne holdningen jeg spyr av, Meg. Det at de med utdannelsen har svaret på alt, mens de uten kan drite og dra, for de er ikke en skit verdt, sprer kun vranglære og ondskap. Vel, utdannelse er makt, det er definitivt, men ingen skal fortelle meg at utdannelse gir en monopol på kunnskap.

Nå pakkes sekken og ut på tur bærer det (og dermed ikke internet). :D UTEN struping og knøvling av bikkjer.

Samme her, bruker ikke strup jeg heller, bare pigg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, tror ikke du tar deg tid til å lese hva jeg skriver i det hele tatt jeg. Da hadde du kanskje sett at jeg har uttalt meg svært sparsomt angående Millans metoder, både den ene og den andre veien. Likevel trekker du skråsikkert dine slutninger, så det synger etter.

Tror jeg har lov til å diskutere på akkurat samme måte som alle andre soniser, jeg forholder meg til samme regelverket på lik linje med alle andre, flinke medlemmer her inne :closedeyes:

Ja, det er utdannelse som teller, ikke sant? Ikke et livslangt arbeid med hund alene - nei, nei, man må ha tatt eksamen i etologi for å kunne lese- og jobbe med hund. Det denne holdningen jeg spyr av, Meg. Det at de med utdannelsen har svaret på alt, mens de uten kan drite og dra, for de er ikke en skit verdt, sprer kun vranglære og ondskap. Vel, utdannelse er makt, det er definitivt, men ingen skal fortelle meg at utdannelse gir en monopol på kunnskap.

Samme her, bruker ikke strup jeg heller, bare pigg :wub:

.. så bare jeg øver lenge nok blir også jeg en god lege? Helt uten å ta utdannelse, men bare ved egen praksis..? Ok, jeg starter egen praksis i morgen. Du er velkommen som pasient! :wub:

Selvsagt kan man være flink uten teoretisk bakgrunn, og man blir ikke flink kun ved å kunne teori. Med en kombinasjon av disse står man sterkest- både lang praktisk erfaring samt teoretisk bakgrunn. Der finner du flere flinke folk, bla Ian dunbar. Og flere av disse fordømmer Millans metoder (og lignende metoder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. så bare jeg øver lenge nok blir også jeg en god lege? Helt uten å ta utdannelse, men bare ved egen praksis..? Ok, jeg starter egen praksis i morgen. Du er velkommen som pasient! :wub:

Ja, naturligvis - god sammenligning for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Alternativt kan man jo bruke ei månedslønn hos en atferdsspesialist og få ett intensivt treningsopplegg med positive metoder og beskjed om at en kan forvente og se resultater om en 6 måneders tid.

Det er nok endel bikkjer som får hilse på sprøyta i den perioden der gitt...

Vet ikke hva som er verst jeg.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan man jo bruke ei månedslønn hos en atferdsspesialist og få ett intensivt treningsopplegg med positive metoder og beskjed om at en kan forvente og se resultater om en 6 måneders tid.

Det er nok endel bikkjer som får hilse på sprøyta i den perioden der gitt...

Vet ikke hva som er verst jeg.. :wub:

Vel, utifra det jeg har fått med meg, så er det svært så mange koseklemmehundenerenbaby-mennesker, som mener at sprøytealternativet er det beste, trust me. Skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Vel, utifra det jeg har fått med meg, så er det svært så mange koseklemmehundenerenbaby-mennesker, som mener at sprøytealternativet er det beste, trust me. Skremmende!

Tror deg så gjerne :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis noen skulle gjøre det uhørte å avlive en hund pga aggresjon feks så er de pr definisjon "koseklemmehundenerenbaby-mennesker"? Jeg synes det motsatte er mer skremmende jeg - folk som ikke avliver håpløst aggressive hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo- trening av problemhunder er ikke noe for alle og en hver. En del kan man gjøre selv, etter å ha fått opplæring av kyndige. Om disse kyndige er teoretisk utdannet eller har kun har lang praktisk erfaring, er ett fett. Men de kyndige bør ha begge deler. Akkurat som en sykdom hos folk. Du kan gjøre mye selv, men kun etter å ha konsultert en lege. Med mindre det er en eller annen "vanlig" og mindre alvorlig sykdom.

Det dere trekker frem her er jo to ytterpunkter av trening. Men det finnes så mye mer "der i mellom". Som i hvertfall i mine øyne passer bedre. Det er liksom ikke slik at er man i mot CM så syr man puter under armhulene til bikkjedyra. Sånn jeg ser det, og heldigvis en hel del av verdens mest kjente etologer og hundetrenere, så er det millans metoder som det er noe galt med. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

OK - nå skal jeg faktisk si noe positivt om Cæsar Milan ...... til tross for at de fleste i gårsdagens program KUN så pigghalsbåndet som ble brukt på coonhounden - så skal jeg faktisk si noe positivt.

For innslaget med coonhounden handlet ikke om treningsmetoder, men om å forstå hvordan hunden virker - og for første gang var jeg klin enig med han. Man kan ikke kosemose en hund til å fungere når den har blokkert seg fra kontakt med mennesker, da må man gå andre veier og der var han flink - det ble forklart at han brukte pigghalsbåndet på hunden fordi det var den type halsbånd eierne brukte - det ble også forklart at eierne var erfarne hundefolk og visste hvordan de skulle bruke pigghalsbånd - altså - pigghalsbåndet satt ikke på for at Milan skulle torturere hunden men fordi det var det den var vant til ..........

Ved kun å forklare eierne ett par enkle ting, og vise i praksis endret Coonhounden adferde, fikk lys i øynene og så jo faktisk avslappet og fornøyd ut - jeg satt å gråt når jeg så det - for en forandring, og akkurat i sånn tilfeller så kan han ikke ha gjort noe "voldelig" for å få det til, det handlet bare om å gå frem på riktig måte. Vakkert - ble sååååå glad - så det skal han ha honnør for den godeste Milan .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må si meg litt enig her (dog så jeg ikke akkurat det klippet om coonhounden), NOE kan fyren. Så blant annet en episode om en stakkars new foundlandshund med eiere som absolutt ikke behandlet den som en hund. Her var eierene problemet, ikke hunden, og CM fikk lært dem å behandle hunden som en hund (selv om jeg ikke er helt enig i akkurat hvordan en hund behandles som HUND defineres her)

MEN det er metodene med utsrakt bruk av fysisk korrigering og "makt" jeg reagerer på .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis noen skulle gjøre det uhørte å avlive en hund pga aggresjon feks så er de pr definisjon "koseklemmehundenerenbaby-mennesker"? Jeg synes det motsatte er mer skremmende jeg - folk som ikke avliver håpløst aggressive hunder!

Vet du hva, jeg har til og med hørt at avliving er et bedre alternativ enn antibjeffehalsbånd (med sitron).

Jeg tror ikke du skal bekymre deg Tonje, for folk har lettere for å ta veien til veterinæren, eventuelt prøve å få hunden omplassert, enn å faktisk ta tak i problemene selv. Jeg skal love deg at det er veeeldig mange hunder som blir pølset, til tross for at et eventuelt "aggresjonsproblem" hadde vært enkelt å fikse.

Og hva er håpløst aggressive hunder egentlig? Er de håpløse, eller gidder man ikke å trene dem fordi, de ikke tar til seg klikkerkoset når de blokkerer? Burde de vært avlivet fordi man er så prinsippfast? Det er jo lov å lure, i så fall så hadde to av mine vært i hundehimmelen for leeenge siden.

Jeg lurer på jeg, hvilke håpløse individer du refererer til, hvis du går nærmere inn på det skal du ikke se bort i fra at jeg er enig med deg. Men det jeg stiller spørsmålstegn ved er om det virkelig er så mange av dem.

MEN det er metodene med utsrakt bruk av fysisk korrigering og "makt" jeg reagerer på .

Så det er slemt det, å korrigere hunder fysisk, uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men det trengs stort sett ikke. Men jeg håper også du ser at korrigering ala å holde hunden nede inntil den nesten kveles er unødvendig? :wub:

Man bruker ikke bjeffehalsbånd (med sitron) for å trene aggressive hunder, til opplysning :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker ikke bjeffehalsbånd (med sitron) for å trene aggressive hunder, til opplysning :)

Du trenger ikke å opplyse meg, tror du jeg ikke er helt med eller? Igjen, kan du begynne å sette utsagnene mine i sammenheng, Meg? Pliiis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette med coonhunden så vi her også,og jeg var ganske spent på hvordan milian ville løse dette.

For meg ble dette automatisk "den store testen".

Dette var jeg egentlig ikke sikker på hvordan han ville løse.Ikke fordi jeg opplever Milian som en dritt(eller helgen for den del)men fordi jeg blir så hjernevasket og forutintatt av å hørre på alle som sier han er en idiot som driver mishandling osv.

Jeg har ikke sett mishandlig,men jeg har sett små stykker jeg ikke er enig i.Likevel synes jeg episoden igår bør fortelle endel om at fyren faktisk er flink.

Jeg gråt selv også pga at jeg så hvor EXTREMT redd og stiv i blikket hunden var,i forhold til hvor avslappet og rolig i blikket den var etterpå.

Jeg likte ikke pigghalsbåndet pga at en hund som reagerer med frykt og rykker og napper i båndet på en slik måte vil få kontstant ubehag for noe han ikke kan kontrollere.Likevel gjorde ikke Milian noe nummer utav båndet,og jeg må si at jeg har tro på at milian har mange .Men som med de fleste mennesker,enten man trener hunder eller ikke.. er man vel langt fra perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er håpløst aggressive hunder egentlig? Er de håpløse, eller gidder man ikke å trene dem fordi, de ikke tar til seg klikkerkoset når de blokkerer? Burde de vært avlivet fordi man er så prinsippfast? Det er jo lov å lure, i så fall så hadde to av mine vært i hundehimmelen for leeenge siden.

Jeg lurer på jeg, hvilke håpløse individer du refererer til, hvis du går nærmere inn på det skal du ikke se bort i fra at jeg er enig med deg. Men det jeg stiller spørsmålstegn ved er om det virkelig er så mange av dem.

Morsomt å diskutere med deg Emilie! (Og muligens er vi egentlig dønn-enige når det kommer til stykket.. ville ikke forundre meg for å si det slik! men jeg liker nå å krangle litt også må jeg innrømme, bare for krangelens skyld liksom :) )

Nå stiller jeg nok i motsatt utgangspunkt av deg - hadde det ikke vært for dette "klikkerkoset" hadde min basenji vært død, det er nettopp takket være klikker, positive metoder, fravær av positiv straff som gjør at hun lever - og hun er min øyensten, bare for å ha sagt det (hvis noen ikke skulle ha skjønt det liksom).

En håpløs aggressiv hund er i mine øyne en hund som ikke responderer på almenn dressur, enten man kjører positivt eller tradisjonelt. Pigghalsbånd regner jeg ikke som en del av det "tradisjonelle", og ihvertfall ikke strømhalsbånd. Milan - om det ikke er vist på TV Norge (det vet jeg ikke, jeg sluttet å se på hundeviskeren etter 3 programmer) er dog kjent for å bruke strøm med de "ordentlig aggressive og vanskelige" hundene. Og der går det en grense for meg. Hunder som er så håpløse at man bruker strøm for at de ikke skal drepe omverden, de synes jeg bør få slippe. Når det er sagt - mange slike hunder kunne sikkert vært hjulpet med positive metoder og "learn to Earn" fremfor å skulle "dominere" dem, men det er jo ikke Milans greie i det hele tatt. Han synes å ha en universell behandling uansett om hunden er fryktaggressiv eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å opplyse meg, tror du jeg ikke er helt med eller? Igjen, kan du begynne å sette utsagnene mine i sammenheng, Meg? Pliiis.

Redd for å bli opplyst litt eller hva feiler deg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å diskutere med deg Emilie! (Og muligens er vi egentlig dønn-enige når det kommer til stykket.. ville ikke forundre meg for å si det slik! men jeg liker nå å krangle litt også må jeg innrømme, bare for krangelens skyld liksom :) )

Takk, det samme :happy:

En håpløs aggressiv hund er i mine øyne en hund som ikke responderer på almenn dressur, enten man kjører positivt eller tradisjonelt. Pigghalsbånd regner jeg ikke som en del av det "tradisjonelle", og ihvertfall ikke strømhalsbånd. Milan - om det ikke er vist på TV Norge (det vet jeg ikke, jeg sluttet å se på hundeviskeren etter 3 programmer) er dog kjent for å bruke strøm med de "ordentlig aggressive og vanskelige" hundene. Og der går det en grense for meg. Hunder som er så håpløse at man bruker strøm for at de ikke skal drepe omverden, de synes jeg bør få slippe. Når det er sagt - mange slike hunder kunne sikkert vært hjulpet med positive metoder og "learn to Earn" fremfor å skulle "dominere" dem, men det er jo ikke Milans greie i det hele tatt. Han synes å ha en universell behandling uansett om hunden er fryktaggressiv eller ei.

Og da lurer jeg litt på hva "almenn dressur" er. Det er bedre å avlive en aggressiv hund fremfor å "trene" den med strøm? I så fall, er det da galt å strømme hunder for sau. I noen tilfeller har man også brukt strøm på hunder som jager biler, hvilket er en livsfarlig aktivitet. Er det beste løsningen å avlive biljagerne også?

Redd for å bli opplyst litt eller hva feiler deg da..

Ehm nei, Bugsy. Ser at du overhodet ikke tok denne, på lik linje med Meg. Men siden jeg er snill så skal jeg forklare deg nærmere. Vel, jeg var inne på at det er mange positivister der ute som er så mye i mot fysisk korreks, at selv et antibjeffehalsbånd med sitron (mhm, helt riktig, et bånd som skal få hunden til å slutte å BJEFFE) ikke kan måles mot sprøyten. Altså, dette er ikke tull, enkelte mener at en sprut med sitron på hundens nese er så smertefullt at det er bedre å la hunden slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...