Gå til innhold
Hundesonen.no

Får CACIB som blir trukket tilbake...


Inustaff

Recommended Posts

har fått god premie (cacib) av en høyt respektert dommer av min rase,som tydelig favoriserte hunden fremfor 7 andre derav 2 championer.Etter det jeg skjønte har INGEN mottatt dette før i min rase...men så var det også overasskende lite mennesker som så ut til å "tørre"og få bedømt hunden av denne dommeren fra rasens hjemland.

Så fikk en oppdretter høre om dette cacib`et,og ble muligens sjalu.Derfor gikk tlf til NKK om at dette var feil i henhold til at rasen ikke var godkjent lenge nok eller et eller annet så han kunne ikke få dette.

Jeg har ikke peil på utstilling,men lurer på hvorfor denne italienske dommeren ga dette på nkk utstillingen,dersom han ikke kunne gi det?

Og ikke minst hvorfor hun som ikke hadde fått det måtte ringe og sørge for at vi "mistet det"

Nå holder det jo for meg at en anerkjent dommer av rasen syntes godt om kvaliteten til hunden,og at vi fikk denne sløyfen som henger på veggen,samt en papp"diplom" med hans underskrift.

Men og sløyfe dette etterpå?! Er ikke det litt feil?

Jeg har ikke dogweb så jeg vet ikke hva som står der og om det er sløyfet,men det er utrolig tåpelig mener jeg.

Måtte bare høre hva dere mener.Vi har det jo uansett,men hallo?

Vi FIKK DET!Dumt om det ikke teller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, i likhet med mange andre og deg, et eller flere ugyldige CACIB. Det er fordi dommeren som har gitt deg dette ikke har visst at rasen er under godkjenning. At noen sladrer får være dems problem, den er like ugyldig om du har fått den eller ikke. Uansett er det et fint kompliment, da dommeren har ment at hunden din er verdig et internasjonalt championat.

Men fin er den da, den hvite slufsa :icon_fun:

Og ja, aussien får ikke gyldig CACIB(selv om det deles ut i hytt og pine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt rart at en dommer ikke kan reglene det skal dømmes etter ....?!

Reglene er vel ofte forskjellige fra land til land? Altså, dommerne kan standarden (som oftest, kan jo diskuteres noen ganger), men ikke reglene til alle land :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dersom rasen av FCI ikke kan tildeles CACIB - så er CACIBEt ugyldig, altså sløyfa og pappdiplomet er verdiløse og vil ikke gjelde dersom FCI i fremtiden åpner for at de kan få CACIB.

Ikke for å drepe gleden over å ha mottatt CACIB, men at andre innen rasen ikke har fått det kan være fordi ringsekretæren de andre gangene har VISST at de ikke kan få CACIB og dermed har det ikke blitt utdelt.

Å forvente at en dommer - og da spesielt en allround dommer (som er det som brukes på internationale utstillinger) - skal vite hvilke raser (av 400) som kan få Cacib og ikke er etter min mening kanskje å kreve bittelitt mye. Ringsekretæren burde imidlertid vite.

Jeg synes imidlertid at om man stiller en hund og VET man ikke kan få gyldig Cacib - så blir det for dumt å bare ta imot - da sier man bare ifra at "rasen kan ikke få cacib" - enkelt og greit.

Blir liksom litt dumt når en eller annen i tråden her sier "jeg har flere ugyldig Cacib" - når man vet at rasen ikke kan få - da sier man ifra da - dette skal ikke jeg ha for rasen kan ikke få Cacib faktisk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at jeg ikke kunne motta det,så jeg tok det selfølgelig.

Er ikke regelen 10 år i Fci da?har hørt noe sånt..? isåfall skulle vi hatt det.

Uansett er det jo smålig av den som ringte å "tystet på det",føler jeg da.Man kan jo lure..

h*n kunne da bare slappet av med det dersom h*n visste at det var feil,for det telte jo ikke.

Da er det jo lite vits å ringe om det...det kaller jeg stress.Hvilke motiver hadde h*n for det?

Dette var en spesiell dommer,som kunne rasen og tilhører rasens oppbygning og avlsarbeide

...så det at vi mottok dette holder for meg:) men jeg må få lov å bli litt irritert...

Det betyr ikke noe om det ikke teller etter reglene,fordi det teller at hunden FIKK det av en grunn.

Det må jo den som ringte NKK også skjønne,at det var et verdig eksemplar...det kan ikke denne personen forandre på med en telefon.hehehe.

Jeg ville blitt stolt over at en annen hund fikk cacib her til lands,fordi det betyr at noen har vært flinke til å "skape" bra hunder,og det og ha dem i Norge er jo stort..Selv om jeg hadde visst at det var ugyldig,ville jeg jo tenke at hunden faktisk fortjente det da det ikke ble utdelt av hvilken som helst dommer heller.Kunne ikke ramlet meg inn og tysste på det,fordi det var som det skulle,og ville automatisk vert ugyldig,men gyldig pga kvalitets komplimentet i eg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg meget lite om din rase, men disse andre championene som deltok... Trengte ikke de et CACIB for å bli champion de da? Hva er i såfall championatreglene for denne rasen? Er dette en særnorsk regel, eller hadde de andre championene det fra sitt hjemland -altså importhunder? (Ettersom det snakkes om FCI her, så gjelder vel regelen for alle Europeiske land, så kanskje det var unødvendig å spørre om halvparten her :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ringsekretærer som jobber på NKK-utstillinger får listen over de rasene som ikke kan få CACIB. Det er ringsekretærens ansvar å følge med hvilke raser som kan få, men av og til kan det gå litt raskt i svingene...

Er 100% sikker på at jeg tok med meg listen fra Trondheim sist, men den er søkk vekk...

Husk bare at du ikke har fått CACIBet før bekreftelsen kommer i posten fra FCI. Det er CACIBkortene fra FCI som teller, ikke papplappen du får på utstilling. Hvis rasen din ikke er berettiget til CACIB har du ikke mistet noe som helst!

Og det er ikke bare godkjenning av rase som gjelder heller. Vet at på f eks lagotto, som nå kan få CAICB, så er det mange hunder som ikke oppfyller kravet til kjente forfedre i 3 generasjoner. Når slike hunder tildeles CACIB, så vil CACIBet flyttes bakover til neste kvalifiserte hund (res CACIB) når listen kommer inn til FCI. Ringsekretærene har jo ingen mulighet for å vite om hunden har tilstrekkelig stamtavle, og må derfor dele ut CACIB til beste hund, dersom dommeren sier det.

Synes det er helt greit at utstillere gir tilbakemelding til NKK når det gjøres faktiske feil i ringene! Så får NKK jobbe litt med hvordan de skal skolere sitt eget mannskap (ringsekretærene).....

Jeg synes generelt dommere er for slappe med å gi ut CACIB. Det virker som mange gir det automatisk når det er internasjonal utstilling. Husk at CACIB betyr at hunden kunne vært champion i rasens hjemland... Yeah, right, tenker jeg mange ganger når det deles ut CACIB og resCACIB på egne raser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er ikke bare godkjenning av rase som gjelder heller. Vet at på f eks lagotto, som nå kan få CAICB, så er det mange hunder som ikke oppfyller kravet til kjente forfedre i 3 generasjoner. Når slike hunder tildeles CACIB, så vil CACIBet flyttes bakover til neste kvalifiserte hund (res CACIB) når listen kommer inn til FCI. Ringsekretærene har jo ingen mulighet for å vite om hunden har tilstrekkelig stamtavle, og må derfor dele ut CACIB til beste hund, dersom dommeren sier det.

Dette gjelder min rase også, og faktisk min hund. Jeg prøvde å ikke motta Cacibet på NKKutstilling jeg siden jeg vet hun ikke kvalifiserer (spare FCI for litt jobb tenkte jeg) men det var ikke mulig.. i i Danmark var det mulig å takke nei, mens i NKKs Dogweb står hunden min oppført med en Cacib hun ikke skal ha.. for meg er det en prinsippsak, så jeg kastet den hvite sløyfa (jada, er litt sær.. :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...