Jump to content
Hundesonen.no

Motivasjon

Taran

Recommended Posts

Nå har det seg slik at jeg har lite motivasjon for både lydighet og agility i det siste.. Virker som Tella har lite motivasjon også, for hu syntes det ikke er så morsom og gjør øvelsene treigere enn før..

Har noen, noen gode tips til å få opp motivasjonen ? Fart også for den sakt skyld..

Har kommet et stykke i lydighet og agility treningen, men ser ingen vits i å starte før motivasjonen og farta er bedre på plass.. :icon_redface:

Jeg ville selv ha tatt en pause fra det hele. En ferie på en måte.. Så heller komme tilbake til det etterhvert. Både du og hunden har godt av det. Hvis ikke kanskje trene med andre flinke folk hjelper. Jeg selv får god motivasjon av å se på flinke hunder og folk.

Også tror jeg litt det om du mister motivasjonen, så smitter det litt over på bikkja. Som Djervkvinnen sa, kanskje en liten pause, hvor dere prøver ut noe nytt, har det gøy. Så kommer dere nok inn i det igjen. Men jeg mener at det ikke er vits å trene så lenge du har mistet motivasjonen.

Nå har det seg slik at jeg har lite motivasjon for både lydighet og agility i det siste.. Virker som Tella har lite motivasjon også, for hu syntes det ikke er så morsom og gjør øvelsene treigere enn før..

Har noen, noen gode tips til å få opp motivasjonen ? Fart også for den sakt skyld..

Har kommet et stykke i lydighet og agility treningen, men ser ingen vits i å starte før motivasjonen og farta er bedre på plass.. :icon_redface:

Nå er jo dette med motivasjon knyttet opp i mot følelsen av å mestre og å se fremgang i det man driver med.

Og dette henger igjen sammen med vilken treningsfilosofi man benytter seg av og om både hund og du er bekvem og komfortabel med det. Jeg tror du tenker litt speilvendt her for du sier at det ikke er noe vits i å starte før motivasjon og fart er bedre på plass. Jeg har jobbet med dette i mange år og tro meg..å ta en pause..hjelper kun en kort stund om du ikke endrer den kursen som opprinnlig førte til at motivasjonen forsvant. Du vil oppdage at du raskt er tilbake der du ikke ønsker å være..umotivert. Som regel (for det er alltid unntak) vil pauser bare være effektive sammen med en kursendring. Sett deg ned med papir og blyant og skriv ned alt som faller deg inn angående trening, motivasjon,målsetting og ønsker. Ikke tenkt løsninger..men bare kartlegg alle forhold omkring det du driver med. Ta fram denne hver kveld og les hva du har skrevet og føy til nye ting som kommer rekende av seg selv.

Pluttselig en dag..når du minst aner det...kommer løsningen ganske av seg selv og motivasjonen er på topp.

Tusen takk for svar og tips =)

Syntes dere har noen gode poeng her, som jeg ikke har tenkt så mye over selv..

Selv blir jeg motivert av kurs, se andre konkurrere, lese interisange bøker.. osv..

Så nå har jeg meldt oss på et konkuranse kurs i Lp i mars/april. Noe jeg tror vil gi oss et ekstra dytt videre i riktig retning..

Ingar: Har veid litt opp og ned og har funnet forskjellige grunner.

Deriblant at jeg har vært for dårlig til å trene variert i det siste og treningen blir litt for kjedelig for Tella, dette har nok smittet over på meg igjen..

Tro det eller ei, jeg føler meg allerede mer motivert. Bare av å sette meg ned og tenke over hva jeg må endre på meg sjøl. Så kom liksom motivasjoen til å jobbe videre med både min trening og vår trening sammen.. =)

Nå skal vi ha en liten pause noen dager, gjøre ting vi ikke gjør så ofte.. Ha det gøy.. Så kommer nok motivasjonen mer og mer tilbake.. =)

Har kommet et stykke i lydighet og agility treningen, men ser ingen vits i å starte før motivasjonen og farta er bedre på plass.. :D

Jeg har ett godt forslag: møt opp på fellestreninger hver mandag og torsdag hos din lokale hundeklubb*ler*

Jeg har ett godt forslag: møt opp på fellestreninger hver mandag og torsdag hos din lokale hundeklubb*ler*

Jammen, Jammen =P

Nei, nå har jeg faktisk meldt meg, Tella og Betty på til sammen 6 kurs denne våren, så motivasjonen stiger nok da..

Kurs oversikten har kommet ut om du vil se, masse kurs denne våren.. =)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
    • Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...