Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor er det egentlig tryggest for hunden å være i bil?


Turnip

Recommended Posts

Som emne sier.. hvor i bilen er det tryggest for hunden å være?

Jeg vet alle sier i bur i bagasjerommet... men jeg er litt mer kritisk til det nå, en venn av meg var ute å skulle kjøre hundene sine til trening, bak er det en jeep som klarer å skli inn i baken på bilen hennes, den ene hunden måtte avlives av skadene og den andre hunden er hardt skadet av påkjørselen...

Hvor trygt er egentlig dette? Hvertfall på vinterfør vel å si... Jeg er livredd for å ha biler tett bak i meg hvis dem skulle skli i meg og treffe Mike som sitter i bur bak der...

Vet også at det er livsfarlig å ha hunden løs i bilen...

Men nå vurderer jeg sterkt å heller ha han i baksete med bilsele!

Hva mener dere??

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil kan jo bli påkjørt i alle retninger, så om hunden er tryggere i baksete med sele enn i bagasjerommet i bur tviler jeg vel på... Klart, påkjørseler skjer vel oftest bakfra, men jeg vil nå fortsatt tro at dette er den tryggeste plassen i bilen?

I en situasjon hvor en er så uheldig å bli påkjørt tenker jeg at det er bedre for hunden å ligge i et sikret bur baki, enn å sitte i sele i baksete hvor den kan surre seg inn og og forflytte seg og i værste fal ende grådig innviklet i ett virrvarr av sele, bein og haler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo heller at hunden min skal surre seg inn i selen, enn å bli avlivd av skadene den får av at en bil kjører inn i deg...

Jeg har blitt påkjørt bakfra nå i vinter, men hadde heldigvis ikke Mike i bilen da... Men ser hvor lett det skjer at folk kjører inn i hverandre...

Og vil nødig oppleve det kameraten min gjorde med å miste den ene hunden og den andre er livstruende skadd... Håper så inderlig den valpen overlever.. men ser stygt ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd å bli påkjørt bakfra, jeg stod i ro og en bil kom og kjørte rett inn i meg. Hele bagasjerommet var krøllet sammen helt til baksetene og hjulene begynte, hadde en hund sittet der i bur hadde det ikke vært stort igjen av hunden. Men som ElZorro sier, så kan man bli påkjørt fra alle retninger. Hvor det er tryggest, tja ikke så godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det faktsik er best å ha den i baksete jeg også, og tror jeg kommer til å ha han i sele bak fremover...

Tar ikke sjansen på dette føret som er nå med å ha han i bagasjerommet...

Hørte forresten hvor det tryggeste stedet å ha hunden din var ved beina til pasasjer siden, lite gunstig har du fler i bilen.. men var visst det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det faktsik er best å ha den i baksete jeg også, og tror jeg kommer til å ha han i sele bak fremover...

Tar ikke sjansen på dette føret som er nå med å ha han i bagasjerommet...

Hørte forresten hvor det tryggeste stedet å ha hunden din var ved beina til pasasjer siden, lite gunstig har du fler i bilen.. men var visst det!

Tryggest for de andre i bilen hvertfall. Men vet ikke hvor mye som skal til for at det skal bli trykt inn heller.

Nei sele skal nok jeg bruke (har hatt hund løs til nå :innocent: og jeg veet veldig godt at det er dumt. Men skal dra å kjøpe sele til den til uka regner jeg med. Så da blir det bra :) Er bare typen som har stasjonsvogn, så å kjøpe bur til den der ser jeg som unødvendig sånn egentlig. Men sele skal jeg kjøpe meg, for jeg vet jo hvor farlig det kan være med løs hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et helsveiset bur midt i bilen vil jeg anta (forstår ikke helt at folk velger å ha bikkja si si sammenleggbart bur da...).

Sikerhetsselen hindrer jo hunden i å komme framover ved en kolisjon, men den blir nok ganske skada om bilen går rundt. I tillegg er det sikrere for reddningsmannskapet å ha hunden i bur, for da kan de jo evt bare få hele buret ut med bikkja inni. Tviler på at en hund sittende i sele blir så veldig happy for at det kommer fremmede inn i bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
Enig Nirm. Jeg stemmer for helstøpt bur (Vari-kennel f.eks) i baksetet, festet med bakseteselen. Så får min stakkars datter Sara kose seg på de ti cm som er igjen til henne i baksetet ;)

Litt OT: Men tar jeg helt feil når jeg spør om "Saras dyreverden" er din datter?

Er kjent for å være litt treg i huet. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte forresten hvor det tryggeste stedet å ha hunden din var ved beina til pasasjer siden, lite gunstig har du fler i bilen.. men var visst det!

Plassen det er størst sannsynlighet for å omkomme i bil er i pasasjersetet, så tviler på at det er særlig tryggere på beinplassen der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte forresten hvor det tryggeste stedet å ha hunden din var ved beina til pasasjer siden, lite gunstig har du fler i bilen.. men var visst det!

Om du har airbag i bilen, så trur jeg man kan risikere noen mindre trivelige opplevelser om hunden sitter på gulvet der. Det er en grunn til at man ikke skal ha bakovervendte barneseter i passasjersetet.

Med bur midt i bilen, så mener jeg at burene står inntil vegg/netting rett bak framsetene. Det gjelder jo kun varebiler da. Skal man ha de i baksetet, så trur jeg forresten jeg hadde brukt lastestropp å feste de fast med, og ikke sikkerhetsbeltet. Slik at det står skikkelig fast. Har man passasjerer i tillegg til bur av størrelse i bilen, og blir truffet fra sida, så vil nok passasjeren skades litt av buret også.

Men. Man kan ikke gjøre noe annet enn å sikre hund og passasjerer etter beste mulige evne. Men man bør ha en tanke i bakhodet at reddningsmannskaper skal kunne komme inn i bilen og hjelpe dere også. Forhåpentligvis så kommer det strenge regler ang sikring av hund i bil. En løs hund er like forstyrrende (om ikke mer) enn å sitte i telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke helt hvor det er tryggest, men for oss som har stor bil så står hundene godt i burene bak i bilen, burene er da stroppet fast og så de ikke flytter seg noe særlig om bilen bråstopper.

det er en fordel at burene ikke kommer flygendes frem skulle det bli en bråstopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har airbag i bilen, så trur jeg man kan risikere noen mindre trivelige opplevelser om hunden sitter på gulvet der. Det er en grunn til at man ikke skal ha bakovervendte barneseter i passasjersetet.

Med bur midt i bilen, så mener jeg at burene står inntil vegg/netting rett bak framsetene. Det gjelder jo kun varebiler da. Skal man ha de i baksetet, så trur jeg forresten jeg hadde brukt lastestropp å feste de fast med, og ikke sikkerhetsbeltet. Slik at det står skikkelig fast. Har man passasjerer i tillegg til bur av størrelse i bilen, og blir truffet fra sida, så vil nok passasjeren skades litt av buret også.

Men. Man kan ikke gjøre noe annet enn å sikre hund og passasjerer etter beste mulige evne. Men man bør ha en tanke i bakhodet at reddningsmannskaper skal kunne komme inn i bilen og hjelpe dere også. Forhåpentligvis så kommer det strenge regler ang sikring av hund i bil. En løs hund er like forstyrrende (om ikke mer) enn å sitte i telefonen.

det der kommer jo veldig an på hunden. F.eks vår den ligger HELT stille og sier ikke et pipp eller flytter seg ikke noe. syns det blit feil å sammenligne det. Men men, vi alle tenker ulikt.

Syns ikke den regel skal si at man MÅ ha hunden i bur hvertfall. Men at man sikrer den er jo helt klart at det burde stått skriftelig i reglene. (noe det ikke gjør, hvertfall ikke tydlig nok).

Å ha hunden bak i bur (bak i bagasjerommet til stasjonsvogner f.eks) er nok ikke så mye sikrere enn å ha den i sele i baksetet. Ettersom det oftere skjer ulykker der de kommer bakfra, og som noen skrev, så har de liten sjangs. Men er det snakk om en frontkollisjon så er nok det best, helt klart.

Bare man sikrer bikkja si så bør det være greit. om det er bruk av bur eller sele. MEN å plassere et bur i baksetet uten å feste det (og tenke at det står så støtt bak førersetet f.eks) syns jeg man bør tenke seg om engang til. Det vil ikke være trygt verken for deg som pasasjer/fører eller hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man jo tenke på at de fleste ulykker faktisk er små ulykker med små bulker i bilen. Om man skulle bli påkjørt bakfra er det ikke dermed sagt at bilen blir helt trykt sammen og at hunden blir flatklemt. Om det å bli påkjørt bakfra er det mest sannsynlig (som det har blitt påstått her) er det faktisk like sannsynlig at man selv kjører noen i r*va. (Ikke sant? Hvis 50% av påkjørsler er bakfra, må altså 50% av de som kjører på, treffe bilen foran i ræ*a...) Å ha hunden på gulvet ved passasjersetet høres da ut som en særs dårlig ide.

Det viktigste er vel at man har gjort det beste ut av situasjonen. Løs hund er det farligste, både for seg selv og for andre i bilen.

Jeg foretrekker å ha min i bur, og har nå varebil med buret festet i veggen mot seteryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man jo tenke på at de fleste ulykker faktisk er små ulykker med små bulker i bilen. Om man skulle bli påkjørt bakfra er det ikke dermed sagt at bilen blir helt trykt sammen og at hunden blir flatklemt. Om det å bli påkjørt bakfra er det mest sannsynlig (som det har blitt påstått her) er det faktisk like sannsynlig at man selv kjører noen i r*va. (Ikke sant? Hvis 50% av påkjørsler er bakfra, må altså 50% av de som kjører på, treffe bilen foran i ræ*a...) Å ha hunden på gulvet ved passasjersetet høres da ut som en særs dårlig ide. Det viktigste er vel at man har gjort det beste ut av situasjonen. Løs hund er det farligste, både for seg selv og for andre i bilen.

Jeg foretrekker å ha min i bur, og har nå varebil med buret festet i veggen mot seteryggen.

er helt enig med deg at det er en dårlig idè, de som dette vil være sikkert for er jo passasjerene i bilen. HUnden vil nok ikke komme godt ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det der kommer jo veldig an på hunden. F.eks vår den ligger HELT stille og sier ikke et pipp eller flytter seg ikke noe. syns det blit feil å sammenligne det. Men men, vi alle tenker ulikt.

Syns ikke den regel skal si at man MÅ ha hunden i bur hvertfall. Men at man sikrer den er jo helt klart at det burde stått skriftelig i reglene. (noe det ikke gjør, hvertfall ikke tydlig nok).

Å ha hunden bak i bur (bak i bagasjerommet til stasjonsvogner f.eks) er nok ikke så mye sikrere enn å ha den i sele i baksetet. Ettersom det oftere skjer ulykker der de kommer bakfra, og som noen skrev, så har de liten sjangs. Men er det snakk om en frontkollisjon så er nok det best, helt klart.

Bare man sikrer bikkja si så bør det være greit. om det er bruk av bur eller sele. MEN å plassere et bur i baksetet uten å feste det (og tenke at det står så støtt bak førersetet f.eks) syns jeg man bør tenke seg om engang til. Det vil ikke være trygt verken for deg som pasasjer/fører eller hund.

Og mange klarer å kjøre fint og snakke i telefonen uten å bli forstyrret.... Det er jo pga de som ikke klarer det, at reglene kommer.

Ser med jamne mellomrom hunder som er helt bajas i biler (løs selvfølgelig). De hiver seg i vinduene etter hunder som passerer, spretter opp på fanget til føreren, henger ut av vinduet, står med forlabbene på dashbordet og bjeffer vilt etc. Og det er jo disse personene som ikke har nok vett mellom øra til sikre bikkja skikkelig, som gjør at kanskje et skikkelig påbud om sikring av hund i bil hadde vært fornuftig.

Sele synes jeg er falsk trygghet. Går bilen rundt, så slenges bikkja ganske godt rundt inni bilen. Hundeseler holder ikke bikkjer fast i setet på samme måte som seler for mennesker gjør.

Og hvordan trur du bikkja di reagerer når den sitter stroppa fast i setet, dere begge er skada og reddningsmannskapet kommer? Med lys og sirener og det hele. Trur du at den tenker "Så bra, nå blir jeg endelig reddet?". Eller er sjanse for at den faktisk blir enda mer redd og starter å bite etter reddningsmannskapene? Et bur beskytter bikkja mye mer, både i kollisjonen, og det beskytter omgivelsene fra hunden om uhellet er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...