Gå til innhold
Hundesonen.no

IPO- trening


Aya

Recommended Posts

Jeg liker ikke sånnt i det hele tatt. Syns ikke vanlige hunder (ikke hunder som arbeider med dette i politiet osv) skal bite på den måten. Har aldri hatt sansen for den biten i Ipo. alt det andre er greit, men at hunden skal fly på et menneske og henge og slenge etter armen, liker jeg ikke. Det kunne ha blitt gjort på så mange andre måter, enn å absolutt bruke oss fysisk til det. Men det er bare mitt syn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... det er ikke menneske den flyr på, men armen.. med andre ord leken! det har ikkeno med angripning av mennesker å gjøre, bortsett fra at hunden må ha mot til å gå inn på den måten.

hvis en figurant står der uten arm og hunden blir bedt om å angripe, skjønner den ikkeno.. for det er ingenting der å angripe!

nkk var også tvilsome til sporten til dem fant ut av det... hehe

håper du skjønner nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke sånnt i det hele tatt. Syns ikke vanlige hunder (ikke hunder som arbeider med dette i politiet osv) skal bite på den måten. Har aldri hatt sansen for den biten i Ipo. alt det andre er greit, men at hunden skal fly på et menneske og henge og slenge etter armen, liker jeg ikke. Det kunne ha blitt gjort på så mange andre måter, enn å absolutt bruke oss fysisk til det. Men det er bare mitt syn på det.

Sett deg litt mer inn i IPO da... :wink: det er KUN de hundene som er MENTALT sterke nok til å kunne tåle C - delen i IPO,som får utføre denne. Hundene blir og rutinert i at denne delen av arbeidet KUN foregår på en bane,med spesielle folk.

De fleste som driver aktivt med IPO har sine egne faste figuranter på faste poster,nettopp fordi hunden skal gjøre en spesifikk jobb der,med det faste utstyret som brukes. (arm). IKKE andre steder.

Har man en hund som ikke er stabil nok,nervefast nok eller f.eks MH test, får man ikke begynne SNUSE på filla i C - delen på IPO engang...

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva dette går ut på alt slik, men jeg liker det bare ikke. Ville selv ikke latt min hund gjøre det. Alt annet innenfor grener er jo bra, men den delen har jeg ikke sans for. Hvorfor provosere hunden sånn med roping, skriking, truende holdning og pisking så hunden bjeffer og står i, og tilsutt flyr hunden på mannen..(som jeg har sett på de fleste ipo bildene/videoene) Helt unødvenig i mine øyne. Ja politi som skal ha hunder som angriper mennesker ja da skjønner jeg den type trening.. Klart det må være mentalt sterke hunder som gjør dette! Ellers hadde det blitt farlig. Ei jente med gips på armen ble en gang angrepet av en slik hund, og det var jo slettes ikke bra.. :D Men somsagt, det er bare mitt syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før var det et avelsprøgram for schäfere. de skulle gjennomføer alle grenene uten noen trening på fårhånd (bortset fra lp delen) hunndene skulle da ha det i seg å fly på noen hvis provosert og tåle belastningene osv... men nå er det utviklet til en sport..

man gjør det fordi det er gøy... det er en artig treningsgren syns nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig fascinert av den sporten. Absolutt! Dessuten- trener du IPO så har du kontroll over "angreps lysten" til hunden. Den lærer at det kun er arm med leke den skal gå etter- aldri noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva dette går ut på alt slik, men jeg liker det bare ikke. Ville selv ikke latt min hund gjøre det. Alt annet innenfor grener er jo bra, men den delen har jeg ikke sans for. Hvorfor provosere hunden sånn med roping, skriking, truende holdning og pisking så hunden bjeffer og står i, og tilsutt flyr hunden på mannen..(som jeg har sett på de fleste ipo bildene/videoene) Helt unødvenig i mine øyne. Ja politi som skal ha hunder som angriper mennesker ja da skjønner jeg den type trening.. Klart det må være mentalt sterke hunder som gjør dette! Ellers hadde det blitt farlig. Ei jente med gips på armen ble en gang angrepet av en slik hund, og det var jo slettes ikke bra.. :D  Men somsagt, det er bare mitt syn på saken.

Synd med jenta med gips på armen. Men den hunden som fløy på henne har ikke fått skikkelig trening. så enkelt er det.

Det er en grunn til at fører SKAL ha gjennomført RIK grunnkurs,og være godkjent av sin hundeklubb før en får trene IPO.

Og C delen er ikke unødvendig. Rasen din (og min) er den eneste i verden som er avlet frem kun for å vokte!

Det er egenskaper som skal føres videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Djervekvinnen:

Hvis du hadde forstått litt mer om hundens egenskaper/drifter, så ville du nok hatt mer forståelse for hvorfor ting gjøres som det gjøres i denne sporten.

Et lite eksempel på "korrigering" i båndet - kan i visse situasjoner være driftsforhøyende i RIK under utførelse. For din hund ute på tur ville denne kanskje oppleve dette som straff og ubehagelig.

Det som er spennende med sporten er at man virkelig jobber i forhold til hundens drifter og vekslingene. Dette er en absolutt krevende sport for hundene og det gjør det interessant.

Det er helt greit at du ikke synes noe om sporten, skal ikke prøve å omvende deg... Vi er forskjellige og trives med ulike sporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO er en utrolig krevende sport og du har ingen ferdig utdannet hund før etter minst 2 års trening.  

Tar det 2 år før man har en IPO1 tittel,bør man seriøst vurdere å skifte hund...hihihi...

Det tar 6 -12 mndr å få en god bikkje til IPO 1...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...