Gå til innhold
Hundesonen.no

IPO- trening


Aya

Recommended Posts

Har så utrolig lyst til å starte med dette etterhvert.. Så må nok skaffe meg en fin schäfer gutt (eller jente da..;p) Noen som kan fortelle litt mer om IPO trening, legge ut noen bilder, eventuelt gi noen linker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det, jeg vet ærlig talt ikke så mye.. Tror ikke det er så vanlig, men de fleste normale hunder kan vel brukes til det meste..:P

Begynner å lure på om jeg rett og slett skal kjøpe meg en liten schäfer tispe. Det er bare så kjipt at det er så mange som er redde for schäferen, vanskelig å få seg leilighet bl.a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det, jeg vet ærlig talt ikke så mye.. Tror ikke det er så vanlig, men de fleste normale hunder kan vel brukes til det meste..:P

Begynner å lure på om jeg rett og slett skal kjøpe meg en liten schäfer tispe. Det er bare så kjipt at det er så mange som er redde for schäferen, vanskelig å få seg leilighet bl.a

du trenger jo ikke å si hvordan rase du har :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var svaret jeg fikk fra Canis...

Hvem det passer for?

Det må bli hunder met mot og tæl i....

de jeg ser driver med det er rottwailere,mallanoiser og Schæfer.... men det er nok helt sikkert flere enn de jeg nevner her, dette er raser jeg har sett drive med det....

Her nevnes noen viktige egenskaper hos hund som skal trene eller konkurrere innen IPO:

-sosial

-tilgjengelig

-jaktlyst

-sosial kamplyst

-temperament

-førbarhet

-belastbarhet

-balansert

-miljøsterk

-nervesterk

IPO betyr Internasjonal Prufung Ordnung, eller International Prøve Ordning.

Vi har i Norge valgt å bruke forkortelsen RIK, eller Regler for Internasjonale Konkurranser .

Det som gjør IPO til en krevende hundesport er de tre forskjellige disiplinene som til sammen utgjør konkurranse- og prøveformen IPO.

Disse tre disiplinene er :

A)=Spor

B)=Lydighet

C)=Bitearbeid.

Alle tre disipliner er i utgangspunktet likeverdige og man må være like god i alle disipliner om man ønsker å hevde seg i denne sporten. I tillegg til IPO som prøve-og konkurranseform,(A, B og C), finnes det også andre og mindre krevende prøveformer innen IPO programmet man kan begynne med.

-Ferdselsprøve

-Spor-Lydighetsprøve

-utholdenhetsprøve

Krav som stilles til de som ønsker å trene eller avlegge en IPO prøve;

Hundefører skal ha plettfri vandel samt være medlem av hundeklubb som er tilsluttet NKK. Hundefører skal også være anbefalt fra klubbens RIK-ansvarlig.

Hundefører skal ha deltatt på og gjennomført RIK-grunnkurs som går over tre dager.

Hunder som skal avlegge prøve må ha bestått sin ferdselsprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

IPO er en utrolig krevende sport og du har ingen ferdig utdannet hund før etter minst 2 års trening.

skulle egentlig bynne med dette, men muttern er skeptisk til maller og er det IPO som skal trenes er det ingen annen rase en malle som duger for meg :)

du må tilogmed bli godkjent og "annbefalt" ellerno av klubben din for å kunne trene det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har MASSE bilder av IPO... men jeg veit ikke hvordan jeg legger dem inn her...

Først må du laste dem opp på internett ved å bruke f.eks. www.photobucket.com Så skriver du:

bilde-URL

Bilde-URL'en står skrevet når du laster opp bilder i Photobucket, men velger du å bruke noe annet kan du også høyreklikke på bildet, så ser du adressen (URL'en) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skjønte jeg absolutt ingenting av :S

Ok, beklager. Da prøver jeg igjen :D

Du har et bilde i Mine Bilder-mappa som du gjerne vil vise her. Men - du kan ikke vise noen bilder her, uten at bildet er puttet inn i internett. Altså, lastet opp et eller annet sted. For mappen "Mine Bilder" har ingen "connection" med internett. Så derfor kan du bruke f.eks. Photobucket for å laste opp bildet ditt til internett. Jeg tror du klarer å finne ut av hvordan man registrerer seg på Photobucket - hvis ikke, spør i vei!

Og når du er ferdig med å få bildet ditt inn på internett, så har bildet fått en adresse, akkurat som internettadresser. Denne adressen kan f.eks. være http://img.photobucket.com/albums/v380/lot...r/Heraliten.jpg

Når du har fått tak i denne adressen, skriver du her på forumet:

adresse

Da blir det sånn:

Heraliten.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...