Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som spiser hundebæsj


Andreas20

Recommended Posts

Hva består mysteriet i? Det er langt fra alle veterinærer som vet at det i det hele tatt er giftig. Contrary to popular belief, så vet faktisk ikke veterinærer ALT som har med dyreriket å gjøre...

Jeg sa ikke at det var en sammenheng, jeg sa at det er mer sannsynlig at en hund får tak i hvitløk/løk enn høykonsentrert kakao. Nettopp fordi løk/hvitløk som regel er mer tilgjengelige (vanligere vare, dessuten ligger den gjerne åpen i dagen, mens sjokolade gjerne befinner seg i skuffer/skap innpakket i plast eller papir). Dessuten får de det tydeligvis i maten og godbitene sine, da blir det dumt å hevde at sjokolade er mer tilgjengelig. :rolleyes:

Men for all del - fortsett å putt i bikka di gift du, hvis du vil det. Tenkte kanskje det ville være kjekt for folk å vite at det er giftig slik at de kan unngå det, men her på sonen er det visst ikke alltid hundens beste som står i fokus...

Har du noen kildehenvisning til at hvitløk er giftig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen kildehenvisning til at hvitløk er giftig?

Jeg søkte på "garlic toxic dogs". Les til øyet er stort og vått:

http://www.google.com/search?hl=no&cli...%C3%B8k&lr=

"For onions, the current published toxic dose for dogs is 0.5% of the animal's body weight. "

"For garlic, five grams of whole cloves per kilogram body weight is considered risky to dogs."

http://www.mvtimes.com/calendar/2007/02/01...eterinarian.php

Der står det også om forskjellen i røde blodceller på mennesker, hunder og katter (pga den kjemiske sammensetningen i blodcellene er katter mer utsatt enn hunder, og hunder mer utsatt enn mennesker for denne effekten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ananas, Banan og hvitløk er det jeg har hørt som liksom skal fungere for å få hunden til å slutte med det av mangel i foret. Jeg har prøvd alt gjennom laange perioder og kan opplyse deg om at det IKKE har gjort en minste liten virkning på min voffs.. Igjenn, så tror jeg dette er et adferdsproblem, men det kan jo hende at det fungerer på din hund. Det er nok bare å prøve seg frem og se om man finner en løsning.

Lykke til i hvertfall! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk veterinærer som mener at man kan bruke hvitløk mot f.eks flått, men i mindre mengder. Det er STORE mengder som er farlig.

Klippet fra: http://www.alternativetdyreklinikk.no/spms...rt=1&mid=12

Hvitløk: Det er i et forsøk vist at hvitløk kan være giftig for hunder, det ble i det forsøket gitt 5 gram hvitløk per kg hund over tid (som er veldig mye!). Nå er det jo slik at mange stoffer som er giftige i store mengder - er veldig nyttige i mindre mengder. Hvitløk har en rekke positive effekter på hund (og oss!). Hvitløk er også godt kjent som insektfrastøtende middel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag måste säga att jag förvånas av motståndet mot Argyros påstående att vitlök är giftigt.

Jag tycker hon vid flera tillfällen har fått fram information om varför det är viktigt och dessutom visat externa länkar som stödjer hennes uttalande. Ingen har kunnat visa att det INTE är giftigt, mer än att man inte har hört talas om det.

Anemi i sig är ingen dödlig sjukdom om det inte är stark hemolys. Men redan vid mindre allvarliga fall så för det till att man blir snabbare trött (man får ju mindre syre(oxygen på norska tror jag :rolleyes: )), och ens tillstånd är generellt sämre.

Så det är ju mycket möjligt att hunden har blivit påverkad av det men ägaren kanske inte associerar den trötta hunden med vitlöken.

Att det står i vissa recept kan väl bara ha att göra med att det tydligen inte är så välkänt faktum och att dem som gjort recepten ev inte kollat upp alla deras ingridienser? Alla veterinärer vet ju inte om det.

Men framför allt, eftersom det nu uppenbarligen finns en chans att det "kanske" är farligt, varför ge det till hunden överhuvudtaget? Jag vet inte alla orsaker till att ni ger det, men helt säkert finns det något annat ni kan ge dem som inte är farligt. Å givetvis så är en liten hund mer utsatt än en stor hund.

Å för att kommentera trådens första inlägg så har jag läst nånstans att bajsätande egentligen är ett problem med matsmältningen av den som skitit ut det. :-) Dvs att den som skitit ut det inte har kunnat smälta all mat och det finns små "godbitar" kvar i det.

Så det kan ju också förklara varför det kan hjälpa med att byta foder. Har sen hunden fått flera "bra erfarenheter" av bajs så kan den provar sig vidare på all bajs...

Min egen hund har inte en tanke på att äta sitt eget bajs men jag har sett honom äta bajs två ggr när han sprungit lös(båda gångerna människo-bajs från uteliggare...har sett toapappret ligga bredvid :P). Men oftast tittar han knappt på bajs, så jag tror att det har att göra med vad bajset innehåller.

Att ge saker till hunden tycker jag verkar lite lönlöst...om han äter sitt eget bajs så är väl det bästa bara att ta upp direkt? Å äter han andras bajs så kan man trycka i vad man vill i sin egen hund utan att det spelar någon roll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine hunder spiser også bæsj, men ikke sin egen... Hun spiser bare sin mors.. Hun spiser heller ikke av de andre som får samme for som moren... Og det går i perioder...

Har prøvd å gi moren ananas uten at det ser ut til å ha virkning. Må prøve å huske hvilken fortype krapylet fikk sist hun hadde "spise bæsj runde".

Hvis det finnes noen tabletter, er jeg villig til å prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...