Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som spiser hundebæsj


Andreas20

Recommended Posts

Hei :P

Er det noen som har noen råd OG erfaringer ang hunder som spiser hundebæsj.

Jeg har en tispe som er helt "kriminell" på dette området. Før spiste hun sjelden. Men nå går hun nærmest å patrulerer etter noe (ikke)spiselig. Vi prøver jo selvsagt å unngå at hun får milighet til det. Med å være flinke til å plukke opp. Men så har det seg sånn da at man kan ikke passe på disse hundene HELE tiden når de er ute. Og hun står nærmest å venter på å bli ferdig selv, eller at en av de andre to hundene skal bli ferdig med å bæsje.

Som dere skjønner så er dette noe jeg ønsker å bli kvitt. Har noen ideer selv, men ønsker å få høre om noen har erfaringer på dette området som har hjulpet, evt ikke har hjulpet?

Alle svar mottas med stor takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat det samme problemet som du har. Hunden min går mye løs i skogen og det er der det ligger mest dyremøkk. Så det jeg gjorde var at hver gang jeg så at hun spiste bæsj, sa jeg ingenting men tok henne bare i bånd. Når det hadde gjentatt seg noen ganger forbandt hun etterhvert det å spise bæsj med noe negativt, altså gå i bånd. Det funket i hverfall på min hund! :P

Huff, ble litt dårlig formulert dette her, men håper du skjønte noe da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt noe om å gi hvitløk i maten til hunden, fordi de syntes ikke det er noe godt å spise opp igjen når bæsjen lukter hvitløk...? Vet ikke om det stemmer, husker bare å ha lest det noe sted.

Men det er vel kanskje litt håpløst siden det ikke bare er sin egen hun spiser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt noe om å gi hvitløk i maten til hunden, fordi de syntes ikke det er noe godt å spise opp igjen når bæsjen lukter hvitløk...? Vet ikke om det stemmer, husker bare å ha lest det noe sted.

Men det er vel kanskje litt håpløst siden det ikke bare er sin egen hun spiser...

Har prøvd dette tipset. Det funket overhodet ikke, det førte bare til enda verre ånde!

Tenk deg.. Hundebæsj OG hvitløk.. Det luktet ikke godt!

Dessuten er hvitløk giftig for hund (fant jeg ut i ettertid), så det er ikke noe særlig å drive å putte i dem (enten det er mot flått eller bæsjespising!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at ananas i maten skal gjøre avføringen mindre smakelig. Har ikke prøvd, vet ikke om det funker.

Har prøvd det også. :rolleyes:

Hadde ingen effekt her ihvertfall, men det kan jo hende det funker for andre.

Prøvde også å la bæsjen ligge (på vår tomt) og spraye den med såpe, det funket ganske bra (bortsett fra på gamlegutten, han hadde tydeligvis ikke så mye luktesans igjen, så da måtte vi la det være, såpe er nok ikke særlig sunt), og kan kanskje skape en aversjon mot hundebæsj generelt.

Men det beste rådet jeg kan gi, er å gå over til råfôring! Når vi gjorde det, ble det brått uinteressant, "maten" var tydeligvis tom for næring.

Tror dette dreier seg om å bryte vanen i første omgang, få til en periode 100% uten bæsjespising, så er det en viss sjanse for at de glemmer å bry seg om det.

Har ikke noe særlig problem med det nå, men kattebæsj er fortsatt en superdelikatesse! <_<

Så lenge kattekassa står utenfor rekkevidde, går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd dette tipset. Det funket overhodet ikke, det førte bare til enda verre ånde!

Tenk deg.. Hundebæsj OG hvitløk.. Det luktet ikke godt!

Dessuten er hvitløk giftig for hund (fant jeg ut i ettertid), så det er ikke noe særlig å drive å putte i dem (enten det er mot flått eller bæsjespising!).

:P Er det giftig? Sikker?

For i den "nam-nam" oppskriftsboka på godbiter til hund er det hvitløk og hvitløkspulver i flere av oppskritene...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk plutselig det problemet på Lita jeg også... *Hrmpf* Det kom når jeg byttet for på henne og hun fungerte ovrehodet ikke på det foret.. Nå har jeg byttet tilbake til det jeg hadde før og problemet blir mindre og mindre :P Så jeg anbefaler absolutt å bytte for, bæsjespiserene klarer tydeligvis ikke å nyttegjøre seg av foret og derfor driver resirkulering..! :P

Forresten så kan jeg ikke fatte og begripe hva som er så snadder med bæsj... *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Er det giftig? Sikker?

For i den "nam-nam" oppskriftsboka på godbiter til hund er det hvitløk og hvitløkspulver i flere av oppskritene...?

Ja, jeg er sikker. Det er dessverre alt for lite kjent, og det er ikke gitt at en veterinær vet det engang.

Hvitløk (og løk generelt) inneholder thiosulfat, som sprekker røde blodceller.

Skjer dette i stor nok grad, vil hunden få hemolytisk anemi (mangel på røde blodceller).

Røde blodceller inneholder hemoglobin, som transporterer oksygen. Hemolytisk anemi vil derfor kunne sende hunden i sjokk, og den kan dø.

Det er selvsagt snakk om store doser og/eller over tid, men jeg mener det blir for dumt å gi dem noe man vet er giftig, bare fordi det er i små doser.

Noen kan jo være mer følsomme enn andre, og særlig små hunder ville jeg ikke gitt dette til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel så å si prøvd ALT.

Hun har drevet emd dette siden hun var noen måneder gammel til nå. Fikk høre at det gikk over da de ble voksne, men dette viste seg desverre ikke å være sant :P

Tror jeg ganske sikkert har funnet ut at det ikke har noe med mat og vitaminer o.s.v. Tror heller det er atferd. Uff, dette er en ufyselig uvane du *grøsse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd dette tipset. Det funket overhodet ikke, det førte bare til enda verre ånde!

Tenk deg.. Hundebæsj OG hvitløk.. Det luktet ikke godt!

Dessuten er hvitløk giftig for hund (fant jeg ut i ettertid), så det er ikke noe særlig å drive å putte i dem (enten det er mot flått eller bæsjespising!).

Syns det er veldig rart ettersom dette er en ingrediens i MANGE oppskrifter til hund

:P Er det giftig? Sikker?

For i den "nam-nam" oppskriftsboka på godbiter til hund er det hvitløk og hvitløkspulver i flere av oppskritene...?

Der jeg har oppskriftene etter også..

Ja, jeg er sikker. Det er dessverre alt for lite kjent, og det er ikke gitt at en veterinær vet det engang.

Hvitløk (og løk generelt) inneholder thiosulfat, som sprekker røde blodceller.

Skjer dette i stor nok grad, vil hunden få hemolytisk anemi (mangel på røde blodceller).

Røde blodceller inneholder hemoglobin, som transporterer oksygen. Hemolytisk anemi vil derfor kunne sende hunden i sjokk, og den kan dø.

Det er selvsagt snakk om store doser og/eller over tid, men jeg mener det blir for dumt å gi dem noe man vet er giftig, bare fordi det er i små doser.

Noen kan jo være mer følsomme enn andre, og særlig små hunder ville jeg ikke gitt dette til.

Men om dette spreller røde blodceller, hvorfor er det ikke farlig på mennesker da? Eller er det bare de røde blodcellene til hunder?

Syns dette virket rart.

EDit: Beklager OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er veldig rart ettersom dette er en ingrediens i MANGE oppskrifter til hund

Der jeg har oppskriftene etter også..

Men om dette spreller røde blodceller, hvorfor er det ikke farlig på mennesker da? Eller er det bare de røde blodcellene til hunder?

Syns dette virket rart.

EDit: Beklager OT

Nei, du må ikke spørre meg om det er farlig på mennesker eller ikke, men det er jo ingen nyhet at mennesker og hunder ikke er like!?

Sjokolade, f.eks. er også giftig for hund, men ikke for oss. Vi har klart å bygge opp motstand mot antibeitestoffet i kakao (det som gjør at kaffe lukter som det lukter, og antakeligvis det som gjør at gravide ofte skyr lukten), så det kan jo hende vi har gjort det samme med løk.. Ikke vet jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må ikke spørre meg om det er farlig på mennesker eller ikke, men det er jo ingen nyhet at mennesker og hunder ikke er like!?

Sjokolade, f.eks. er også giftig for hund, men ikke for oss. Vi har klart å bygge opp motstand mot antibeitestoffet i kakao (det som gjør at kaffe lukter som det lukter, og antakeligvis det som gjør at gravide ofte skyr lukten), så det kan jo hende vi har gjort det samme med løk.. Ikke vet jeg!

Jaja jeg vet jo selvfølglig at mennesker og hunder er like. Men regner da ikke med at det er så stor forskjell på de røde blodcellene?!

Men har du noe sted dette står? For det er faktisk OFTE nevnt i oppskrift på hundegodbiter. Er det f.eks andre dyr dette er skadelig på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløk er farlig for folk også det i store doser. Mener det virker blodfortynnende(?). Kjenner en fyr som spiste hvitløk til alle måltider, til og med på brødskiva (ja, seriøst!). Han ble sterkt plaget av bl.a neseblod og fikk da hvitløksforbud av legen...

Dog tviler jeg på at en hund har vondt av litt hvitløk i små doser i perioder, små doser kan de jo tross alt ha helsegevinst av. Foreløpig er det ingen kjente tilfeller av sykdom som følge av bruk av f.eks HopOff om sommeren. Hvitløk er nok ikke giftig på lik linje som kakao.

Men til topic:

valpen min er en liten bæsjespiser. Dvs hun spiser hvis hun har gjort i fra seg inne, for da gjemmer hun seg bort. Ute tar jeg den jo med en gang. Nå har jeg tenkt å forsøke med litt ananas i maten, men jeg er nå litt i tvil om det har noen effekt. Forventer ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløk er farlig for folk også det i store doser. Mener det virker blodfortynnende(?). Kjenner en fyr som spiste hvitløk til alle måltider, til og med på brødskiva (ja, seriøst!). Han ble sterkt plaget av bl.a neseblod og fikk da hvitløksforbud av legen...

Dog tviler jeg på at en hund har vondt av litt hvitløk i små doser i perioder, små doser kan de jo tross alt ha helsegevinst av. Foreløpig er det ingen kjente tilfeller av sykdom som følge av bruk av f.eks HopOff om sommeren. Hvitløk er nok ikke giftig på lik linje som kakao.

*klippet*

DET hørtes mer logisk ut for meg :P :P Alt er jo som sagt farlig i store doser, men vil da ikke tro at dette er direkte farlig for hund, da andre dyr spiser dette (hest f.eks), vet det ikke kan sammenlignes! Men uansett, jeg tror nok ikke det er farlig i det heltatt å gi de mengdene som står i slike oppskrifter. Tror dette langt ifra kan sammenliknes med Kakao. Da hadde nok dyrleger vist om dette.

Så JEG vil tro det stemmer mer det Lunacop sier, at det er farlig for hund (OG menneske) i store mengder.

EDIT: jeg er veldig interessert om noen har noe som kan dokumentere at dette er direkte farlig for hund som f.eks kakao er (det kan skade også i små doser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja jeg vet jo selvfølglig at mennesker og hunder er like. Men regner da ikke med at det er så stor forskjell på de røde blodcellene?!

Men har du noe sted dette står? For det er faktisk OFTE nevnt i oppskrift på hundegodbiter. Er det f.eks andre dyr dette er skadelig på?

Jeg søkte på "garlic toxic dogs". Les til øyet er stort og vått:

http://www.google.com/search?hl=no&cli...%C3%B8k&lr=

Hvitløk er farlig for folk også det i store doser. Mener det virker blodfortynnende(?). Kjenner en fyr som spiste hvitløk til alle måltider, til og med på brødskiva (ja, seriøst!). Han ble sterkt plaget av bl.a neseblod og fikk da hvitløksforbud av legen...

Ja, der kan man se! Når de røde blodcellene ødelegges, så kan man vel kalle det blodfortynnende, ja.

Dog tviler jeg på at en hund har vondt av litt hvitløk i små doser i perioder, små doser kan de jo tross alt ha helsegevinst av. Foreløpig er det ingen kjente tilfeller av sykdom som følge av bruk av f.eks HopOff om sommeren.
Ehh.. Kjent for hvem? HopOff er ikke et godkjent legemiddel, og derfor føres det heller ingen kontroll med det (her til lanfds). Det er forøvrig ikke lov å selge slike midler i Norge (ikke-godkjente legemidler). De fleste flått/utøymidler til hund er reseptbelagt, og ikke lov for dyrebutikker å selge, hadde HopOff vært godkjent, hadde det sikkert vært reseptbelagt, og da blir det jo enda verre...

Har de forresten tatt blodprøver i Sverige, og sett på antallet røde blodceller?

Hvitløk er nok ikke giftig på lik linje som kakao.

Kakao har en toksisk dose på 100-150mg/kg.

"For onions, the current published toxic dose for dogs is 0.5% of the animal's body weight. "

"For garlic, five grams of whole cloves per kilogram body weight is considered risky to dogs."

http://www.mvtimes.com/calendar/2007/02/01...eterinarian.php

Så ja, kakao er farligere i ren form, men den kommer som regel utblandet. Det er langt større fare for at en hund rapper og spiser en hel løk/hvitløk enn at den rapper og spiser en kakaoplante/kakaopakke.

Igjen, jeg ville vært langt mer forsiktig med små hunder enn med store...

Der står det også om forskjellen i røde blodceller på mennesker, hunder og katter (pga den kjemiske sammensetningen i blodcellene er katter mer utsatt enn hunder, og hunder mer utsatt enn mennesker for denne effekten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte dyrleger anbefaler jo å gi hvitløk i små doser mot eks flått, så hadde det vært så skadelig, hadde de ikke vel ikke gjort det?

Men om trådsstarters hund spiser all slags hundedrit, og ikke bare sin egen, så vil det vel uansett ikke hjelpe på å putte alskens rariteter i maten til den. Den vil jo fortsatt spise drit etter andre hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt OT, beklager til trådstarter!

HopOff er ikke et legemiddel, men et kosttilskudd. Det inneholder ingenting som kan kalles legemiddel, og uansett ingenting i så store mengder at det kan kalles noe annet. Det er klart dersom at mange hunder hadde blitt syke av å ha brukt det samme kosttilskuddet så hadde man hørt om det.

Jeg vet ikke om svenskene har tatt blodprøver og telt blodlegemer. Alt jeg vet er at HopOff er testet og gjodkjent at det svaneske jordbruksverket (eller hva det nå heter).

Løk og hvitløk er ikke helt sammenlignbart, løk er langt farligere enn hvitløk.

Hva som er størst fare for at hunden rapper, kakao/kokesjokolade eller løk/hvitløk, kommer vel helt an på hva man har tilgjengelig... Strengt tatt burde vel ingen matvarer være tilgjengelig for hund uten oppsyn. Sånn er det ihvertfall her i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HopOff er ikke et legemiddel, men et kosttilskudd. Det inneholder ingenting som kan kalles legemiddel, og uansett ingenting i så store mengder at det kan kalles noe annet.

Snodig, jeg trodde det var et anti-flått-middel.

Fortell meg, hva må noe inneholde for å kunne kalles et legemiddel?

Det er klart dersom at mange hunder hadde blitt syke av å ha brukt det samme kosttilskuddet så hadde man hørt om det.
Jada, og hadde hvitløk vært giftig, så hadde vi hørt om det, og hadde sjokolade vært giftig, "så ville hunden min vært død".

Løk og hvitløk er ikke helt sammenlignbart, løk er langt farligere enn hvitløk.

Det er det samme stoffet i løk og hvitløk som er giftig.

Hva som er størst fare for at hunden rapper, kakao/kokesjokolade eller løk/hvitløk, kommer vel helt an på hva man har tilgjengelig...

Ja, nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må ikke spørre meg om det er farlig på mennesker eller ikke, men det er jo ingen nyhet at mennesker og hunder ikke er like!?

Sjokolade, f.eks. er også giftig for hund, men ikke for oss. Vi har klart å bygge opp motstand mot antibeitestoffet i kakao (det som gjør at kaffe lukter som det lukter, og antakeligvis det som gjør at gravide ofte skyr lukten), så det kan jo hende vi har gjort det samme med løk.. Ikke vet jeg!

Men om det er giftig er det jo veldig rart at de anbefaler det i hundegodis-oppskrifter? :S Da burde de ikke ha lov til å gi ut sånne bøker om det gjør at man gir hunden noe den egentlig ikke skal ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig, jeg trodde det var et anti-flått-middel.
Det er et kosttilskudd som gjør hunden (vel, dyret) mindre attraktiv for flåtten ja.

Fortell meg, hva må noe inneholde for å kunne kalles et legemiddel?
I mine øyne, som storforbruker av både reseptfrie og reseptbelagte legemidler, er legemidler noe som beviselig kan brukes til å bedre fysiske (og også psykiske, for den saks skyld) tilstander. Noen bedre forklaring kan jeg ikke gi deg, da jeg ikke er hverken lege, vet, farmasøyt e.l.

Og før du krangler på det; ja, det finnes andre midler som ikke er legemidler som allikevel kan bidra til å bedre fysiske tilstander. Herunder kommer kosttilskudd, og kosttilskudd av vitaminer, mineraler, urter, planter og oljer må vel kunne kalles næringsmidler fremfor legemidler. Men den debatten er jeg ikke interessert i å ta.

Personlig regner jeg kosttilskudd for nettopp kosttilskudd, altså et tilskudd man tar når man ikke får nok av gjennom den daglige kosten.

Jada, og hadde hvitløk vært giftig, så hadde vi hørt om det, og hadde sjokolade vært giftig, "så ville hunden min vært død".
Saklig. Se under...

Det er det samme stoffet i løk og hvitløk som er giftig.
Mulig det. Men der er for meg et stort mysterium at blant annet veteriærer faktisk gir råd om å tilsette hvitløk og hvitløskholdige produkter i fôret, blant annet for å forebygge flåttbitt, dersom det er like ille som vanlig løk.

Ja, nettopp.

kommenterte bare denne, jeg:

Det er langt større fare for at en hund rapper og spiser en hel løk/hvitløk enn at den rapper og spiser en kakaoplante/kakaopakke.

Altså, igjen, det kommer vel helt an på hva man selv gjør tilgjenglig for hunden, og jeg skjønner ikke helt sammenhengen mellom giftighet og tilgjengelighet...

Trekker meg ut av denne nå, for dette er så OT som det kan bli. Sorry, trådstarter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne, som storforbruker av både reseptfrie og reseptbelagte legemidler, er legemidler noe som beviselig kan brukes til å bedre fysiske (og også psykiske, for den saks skyld) tilstander. Noen bedre forklaring kan jeg ikke gi deg, da jeg ikke er hverken lege, vet, farmasøyt e.l.

Med andre ord, Exspot og Stronghold er IKKE legemidler (for hvis de er det, må "kosttilskuddet" ditt også være det, ettersom de gjør det samme). Akkurat.

Personlig regner jeg kosttilskudd for nettopp kosttilskudd, altså et tilskudd man tar når man ikke får nok av gjennom den daglige kosten.
Nettopp! Altså IKKE noe man tar for å bli kvitt utøy. Og det er DET HopOff er ment å gjøre (navnet sier deg kanskje noe?).

Saklig. Se under...

Ja, det var det. At du ikke ser sammenhengen er ikke min feil.

Mulig det. Men der er for meg et stort mysterium at blant annet veteriærer faktisk gir råd om å tilsette hvitløk og hvitløskholdige produkter i fôret, blant annet for å forebygge flåttbitt, dersom det er like ille som vanlig løk.
Hva består mysteriet i? Det er langt fra alle veterinærer som vet at det i det hele tatt er giftig. Contrary to popular belief, så vet faktisk ikke veterinærer ALT som har med dyreriket å gjøre...

Altså, igjen, det kommer vel helt an på hva man selv gjør tilgjenglig for hunden, og jeg skjønner ikke helt sammenhengen mellom giftighet og tilgjengelighet...

Jeg sa ikke at det var en sammenheng, jeg sa at det er mer sannsynlig at en hund får tak i hvitløk/løk enn høykonsentrert kakao. Nettopp fordi løk/hvitløk som regel er mer tilgjengelige (vanligere vare, dessuten ligger den gjerne åpen i dagen, mens sjokolade gjerne befinner seg i skuffer/skap innpakket i plast eller papir). Dessuten får de det tydeligvis i maten og godbitene sine, da blir det dumt å hevde at sjokolade er mer tilgjengelig. :rolleyes:

Men for all del - fortsett å putt i bikka di gift du, hvis du vil det. Tenkte kanskje det ville være kjekt for folk å vite at det er giftig slik at de kan unngå det, men her på sonen er det visst ikke alltid hundens beste som står i fokus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Har hørt at ananas i maten skal gjøre avføringen mindre smakelig. Har ikke prøvd, vet ikke om det funker.

Jeg har lest (husker ikke hvor, så ingen fasit her) at grunnen til at hunder spiser møkk kan være enten adferdsmessige, altså at det av en eller annen grunn har blitt en innarbeida vane eller hva jeg skal kalle det (kanskje opprinnelig pga årsak 2?). Andre mulige årsaken er at det er noe de mangler i foret. Men hva sa ikke denne artiklen noe om. Men den sa også at ved å gi annanas i foret skulle den få dekket denne manglen. Hva i annanas det skal være som hjelper vet jeg ikke. Ikke om det stemmer heller.

Men at det er noe i foret de mangler høres jo ikke helt usansynlig ut sett i sammenheng med at flere sier at hundene har mer eller mindre slutta å spise møkk etter at de har bytta for, bytta tilbake til gamleforet til VogH osv. Sannheten er vel at man ikke vet hvorfor hunder spiser møkk. Og kanskje er det bare et adferdsmessig problem også? Eller kanskje det har blitt et adferdsproblem opprinnelig oppstått fordi hunden prøvde å dekke noe den mangla i foret?

Jeg tror jeg ville prøvd å bytte for eller bytta ut deler av foret med VogH og så ville jeg prøvd å bryte vanen det har blitt å spise møkk, men det er vel det dere har prøvd hele tiden...

Vet ikke jeg, prøver bare å tenke litt rundt problemet:D (ja, det hender jeg gjør det. Tenker altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koprofagi

Koprofagi (å spise avføring) er ikke uvanlig blant hunder, men temmelig sjeldent blant katter. Her er noen kommentarer om denne sjenerende uvanen:

Koprofage hunder vil ofte spise ikke bare hundeekskrementer, men også ekskrementer fra andre arter, som katter, hunder og kyr. Det er normalt for tisper å spise ekskrementene til sine valper fra fødselen til de er 3 uker gamle. Mange atferdseksperter ser på dette som en naturlig reaksjon for å hindre rovdyr i å oppdage valpene. En del eksperter ser også på koprofagi generelt som normalt for hunder. De fleste hundeeiere synes imidlertid denne oppførselen er upassende. Medisinske faktorer som kan føre til koprofagi er alvorlig tiaminmangel, kronisk bukspyttkjertelsvikt, feilabsorpsjonssyndrom eller utilstrekkelig energiopptak. Dessverre finnes det i tillegg til de medisinske årsakene flere psykologiske årsaker til at valper og voksne hunder kan begynne og spise ekskrementer, så som stress, overpopulasjon eller kjedsomhet.

Blant konsekvensene ved spising av ekskrementer er halitose (dårlig ånde), angrep av parasitter i fordøyelsen og, i alvorlige tilfeller, fordøyelsesproblemer.

Behandling er komplisert ettersom det involverer både å endre hundens atferd og behandle den underliggende årsaken. Ekskrementer bør fjernes så raskt som mulig slik at hunden ikke kan få spist dem. Dette omfatter også å plassere eventuell kattesand på et sted hunden ikke kan komme til. Det er også nødvendig å ha hunden i bånd ute, for å hindre den i å spise opp ekskrementer fra andre hunder, eller fra hester og kyr.

Dersom man antar at problemet ligger i et for med for lite stoffer, så bør man skifte for og se hvordan det vil utvikle seg så. Hvis problemet vedvarer, er det nødvendig å oppsøke veterinær. Man må sikre seg at de medisinske faktorene er utelukket, og veterinæren kan også gi råd til eierne om behandlingen av hunder med koprofagi. Tålmodighet er nøkkelen til å bryte denne uvanen som mange eiere synes er sa ubehagelig.

Så, forskere har ikke funnet ut hvorfor hunder lider av koprofagi - de har bare en masse teorier, som i noen tilfeller har vist seg å stemme. Men, man vet ikke den direkte årsaken - alt er basert på det å anta. dette kan sidestilles med hvorfor hunder ruller seg i egen og andres avføring. det er en rekke teorier rundt dette, men ingen vet direkte grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest (husker ikke hvor, så ingen fasit her) at grunnen til at hunder spiser møkk kan være enten adferdsmessige, altså at det av en eller annen grunn har blitt en innarbeida vane eller hva jeg skal kalle det (kanskje opprinnelig pga årsak 2?). Andre mulige årsaken er at det er noe de mangler i foret. Men hva sa ikke denne artiklen noe om. Men den sa også at ved å gi annanas i foret skulle den få dekket denne manglen. Hva i annanas det skal være som hjelper vet jeg ikke. Ikke om det stemmer heller.

Men at det er noe i foret de mangler høres jo ikke helt usansynlig ut sett i sammenheng med at flere sier at hundene har mer eller mindre slutta å spise møkk etter at de har bytta for, bytta tilbake til gamleforet til VogH osv. Sannheten er vel at man ikke vet hvorfor hunder spiser møkk. Og kanskje er det bare et adferdsmessig problem også? Eller kanskje det har blitt et adferdsproblem opprinnelig oppstått fordi hunden prøvde å dekke noe den mangla i foret?

Jeg tror jeg ville prøvd å bytte for eller bytta ut deler av foret med VogH og så ville jeg prøvd å bryte vanen det har blitt å spise møkk, men det er vel det dere har prøvd hele tiden...

Vet ikke jeg, prøver bare å tenke litt rundt problemet:D (ja, det hender jeg gjør det. Tenker altså).

JEG tror at det for våre hunder har dreid seg om at det rett og slett er godt ( :P ), og så har det blitt en vane.

Jeg tror også det er noe de kan ha hatt med seg fra valpekassa, siden valpemor spiser avføringen til valpene.

Den gamle hannen vår hadde dårlig fordøyelse, alt han spiste kom ut i andre enden dårligere fordøyd enn hos de andre hundene. Når vi byttet til V&H, var avføringen hans fortsatt lysere og mykere enn den skal være, og det var også kun hans avføring som var måtelig interessant etter byttet.

Derfor tror jeg ikke det var at de manglet noe, men rett og slett det at "tørrfôr-bæsj" fortsatt inneholder en del "mat", og derfor oppfattes som nettopp det.

Vi brøt vanen, rett og slett ved å ikke tillate noen interesse for avføring i spise-øyemed (er ikke så vanskelig å se om hunden snuser for å spise eller for å "lese avisen"). Interessen sluttet da å dukke opp i det hele tatt.

Det krever litt jobb, for man må følge godt med, men det funket for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...