Jump to content
Hundesonen.no

Kan sterilisert hund, stilles?


Minadachs

Recommended Posts

Posted

Familien min og jeg har planer om å sterilisere tispa vår, pga vi ikke kommer til å ha kull på henne, og det blir bedre om jeg satser ag med henne. Mne jeg vil gjerne stille henne ut, så jeg lurte på om det går ann å stille ut tispen uansett om den sterilisert?

Posted

Ja, det er lov.

Det er lov med kastrert hannhund også, dersom man har legeerklering på det.

Men hvorfor sterilisere bare fordi dere ikke ønsker valper? Er det ikke litt enklere å passe på i løpetiden?

Det er tross alt et kirurgisk inngrep som kan ha bivirkninger.

Posted
Det er lov med kastrert hannhund også, dersom man har legeerklering på det.

Tok kontakt med NKK da jeg måtte kastrere min hannhund, og de sa at det ikke var tillatt å stille ut kastrerte hannhunder, selv om man har legeerklæring.

Edit: Fikk med meg de nye reglene nå.

Posted

Nå må dere følge med i de nye reglene som delvis har kommet!

Kastrerte tisper har lov til å stille.

Hannhunder som har vært stilt og blitt premiert tidligere har etter de nye reglene lov til å stille dersom han har måttet fjerne en eller i værste fall begge testiklene pga av sykdom. Sykdom er vel en selvfølge for det er fremdeles ikke lov til å kastrere hannhunder uten viderer, heldig vis. Det må søkes til kennelklubben for å få stille eller få ett bevis på dette.

Det er heller ikke lov til å stille tisper som er mer en 5 uker drektige eller tisper som har valper som er under 8 uker gamle.

Det er heller ikke lov å stille hunder som er døve og/eller blinde.

For de som vil se på de nye reglene finnes de her:

http://www.nkk.no/cmnkk/file/download/file...ed%20omslag.pdf

Posted

Så fint at du vil stille henne, men er ag den rette sporten for en dachs? Bare spør fordi jeg ikke vet så mye, men med korte ben og lang rygg, høres ag ganske belastende ut...

Solo (mamman til Fibi) ble sterilisert på fredag pga syster (ja, de fant det), noe som medførte veldig belastende innbildte svangerskap etter hver løpetid! Det er en stor operasjon, der man fjerner både eggstokker og livmor. Rekreasjonstiden er forholdsvis lang og det er som Yodel sier fare for komplikasjoner, både under operasjonen og uheldige senvirkninger som atferdsendringer og vektproblemer!

Edit: Lurer på en ting til. Hvorfor blir det lettere å satse på ag hvis hun er sterilisert?

Posted

Jeg veit at det kan være bivirkninger på medisinsk ingrep, og jeg vil ikke ha valper på henne. Det hadde vært koselig, men hvorfor? Jeg har ingen jaktpremiering på henne, og da er det få som vil ha valpene. Og jeg vil konkurrere i ag etterhvert, og det er hovedsakelig ikke en sport for dachs, men det fungerer, og ei i klubben går klasse tre, og konkurrere med sin dachs i klasse 1. Så jeg ser ikke på det som så veldig galt. Ingen som har sagt at dachser MÅ få problemer heller, vi skal ta en dag av gangen!

Det er bra at hun skal stilles om hun er kasterert, det var jo bare det jeg lurte på!

Posted
Det er heller ikke lov til å stille tisper som er mer en 5 uker drektige eller tisper som har valper som er under 8 uker gamle.

Dette vil bli endret. Det jobbes for å få likelydende bestemmelser i hele Norden om dette. Og det har vel vært en del innvendinger... så det er altså allerede varslet at dette punktet vil bli endret...

Litt OT, men tar det med likevel... Varslede endringer:

Det vil også bli endringer i §§ som angår alder: Det endres til at alder gjelder fra utstillingsdagen, ikke første dag som før.

§10 Man får også bytte klasse dersom man har fått brukspremiering etter påmelding

§11.7 Brukshundklasse; Åpen for hunder fra 9 måneder, ikke 15 som det står.

§11.11 Alder for veteran kommer til å bli 8 år, men ikke fra før 1.1.2008

Posted
Jeg veit at det kan være bivirkninger på medisinsk ingrep, og jeg vil ikke ha valper på henne. Det hadde vært koselig, men hvorfor? Jeg har ingen jaktpremiering på henne, og da er det få som vil ha valpene.

Må bare få kommentere at det er mange usteriliserte tisper der ute som ikke skal ha valper! Min Rikke er en av dem!

Med tanke på bivirkningene, er det da verdt å sterilisere hunden bare fordi at "da blir det lettere"?

Posted

Du har ennå ikke sagt noe om hvorfor du vil sterilisere, Minadachs..... Det er jo ikke akkurat sånn at man steriliserer alle tisper som ikke skal avles på...

Posted
Solo (mamman til Fibi) ble sterilisert på fredag pga syster (ja, de fant det), noe som medførte veldig belastende innbildte svangerskap etter hver løpetid! Det er en stor operasjon, der man fjerner både eggstokker og livmor. Rekreasjonstiden er forholdsvis lang og det er som Yodel sier fare for komplikasjoner, både under operasjonen og uheldige senvirkninger som atferdsendringer og vektproblemer!

Tja, i USA kastrerer man tisper rutinemessig - og såvidt jeg forstår så er det langt fra særlig dramatisk for en ellers sunn og frisk hund (faren for komplikasjoner blir naturligvis større om hunden er syk før operasjonen.)

Edit: Lurer på en ting til. Hvorfor blir det lettere å satse på ag hvis hun er sterilisert?

Samme fordeler som for lydighetsfolket, antagelig - må ikke avbryte konkurransesesongen pga løpetid, kanskje?

Dette vil bli endret. Det jobbes for å få likelydende bestemmelser i hele Norden om dette. Og det har vel vært en del innvendinger... så det er altså allerede varslet at dette punktet vil bli endret...

I Sverige er det ikke lov å stille tisper som er mer enn 5 uker drektige...

Du har ennå ikke sagt noe om hvorfor du vil sterilisere, Minadachs..... Det er jo ikke akkurat sånn at man steriliserer alle tisper som ikke skal avles på...

DET kommer jo an på hvor man bor, det...

Guest Belgerpia
Posted
Dette vil bli endret. Det jobbes for å få likelydende bestemmelser i hele Norden om dette. Og det har vel vært en del innvendinger... så det er altså allerede varslet at dette punktet vil bli endret...

Ehh...... det punktet ER allerede innført, og er nå i tråd med regler fra andre land.

Denne regelen er NY i Norge fra 1. januar.

Hvorfor skulle det endres igjen liksom?

Vet ikke hvor du har hørt varslingen fra, men det informeres ikke noe om det på info møtene som har vært om de nye reglene. Selv ikke ved direkte spørsmål om saken.

Posted
Ehh...... det punktet ER allerede innført, og er nå i tråd med regler fra andre land.

Denne regelen er NY i Norge fra 1. januar.

Hvorfor skulle det endres igjen liksom?

Vet ikke hvor du har hørt varslingen fra, men det informeres ikke noe om det på info møtene som har vært om de nye reglene. Selv ikke ved direkte spørsmål om saken.

Det var Leif Herman Wilberg som fortalte dette på info møtet i Trondheim.... Og de har fått en del innspill fra veterinærer, derfor skal de se på dette punktet igjen, selv om det er helt nytt...

Og hvorfor skulle de ikke kunne endre denne paragrafen når det er andre som også endres, selv om de var nye fra 1.1.???

Posted

Er det noen som vet/har noen tanker/ville gjetninger om hvordan en dommer vil bedømme en kastrert hannhund? Vil det trekke ned at han er kastrert eller bedømmes han som om han skulle vært intakt?

Posted
Jeg veit at det kan være bivirkninger på medisinsk ingrep, og jeg vil ikke ha valper på henne. Det hadde vært koselig, men hvorfor? Jeg har ingen jaktpremiering på henne, og da er det få som vil ha valpene. Og jeg vil konkurrere i ag etterhvert, og det er hovedsakelig ikke en sport for dachs, men det fungerer, og ei i klubben går klasse tre, og konkurrere med sin dachs i klasse 1. Så jeg ser ikke på det som så veldig galt. Ingen som har sagt at dachser MÅ få problemer heller, vi skal ta en dag av gangen!

Det er bra at hun skal stilles om hun er kasterert, det var jo bare det jeg lurte på!

Nå er det engang sånn her på dette forumet at hvis man kommer med opplysninger som noen av oss reagerer på slik eller sånn, hender det at vi kommenterer dem, eller stiller oppfølgingsspørsmål for å få ytterligere informasjon.

Hun trenger da ikke å få valper, selvom hun ikke kastreres! Fibi skal da heller ikke avles på, men det er da mitt ansvar å se til at hun ikke parrer seg. Og hadde hun skullet ha valper, ville jo dette vært en planlagt parring og jeg måtte uansett sørget for at hun ikke parret seg med naboens lille polvott!

Tja, i USA kastrerer man tisper rutinemessig - og såvidt jeg forstår så er det langt fra særlig dramatisk for en ellers sunn og frisk hund (faren for komplikasjoner blir naturligvis større om hunden er syk før operasjonen.)

Samme fordeler som for lydighetsfolket, antagelig - må ikke avbryte konkurransesesongen pga løpetid, kanskje?

For meg høres dette helt sjukt ut! Ethvert kirurgisk inngrep i narkose, er risikofyllt. Fjerning av indre kjønnsorganer er i tillegg et inngrep i indre organer. Her i landet er kuppering av haler forbudt, mens sterilisering skal nærmest være en hverdagslig sak! Ikke det at jeg på noen måte støtter kuppering, heller! Nei, har du den minste omtanke for tispa, så vurderer du slike inngrep ut fra helt andre grunnlag enn at du ikke vil ha valper på henne!

Et annet argument var et ønske om å satse på agility. Du burde ikke se om hun hevder seg i denne sporten, før du vurderer dette som argument for sterilisering?

Posted
Nå er det engang sånn her på dette forumet at hvis man kommer med opplysninger som noen av oss reagerer på slik eller sånn, hender det at vi kommenterer dem, eller stiller oppfølgingsspørsmål for å få ytterligere informasjon.

Hun trenger da ikke å få valper, selvom hun ikke kastreres! Fibi skal da heller ikke avles på, men det er da mitt ansvar å se til at hun ikke parrer seg. Og hadde hun skullet ha valper, ville jo dette vært en planlagt parring og jeg måtte uansett sørget for at hun ikke parret seg med naboens lille polvott!

Jeg er klar over at man kan reagere forskjellig. Men jeg og familien min har tenkt på å sterilisere henne fordi at hun er ganske slitsom i løpetiden, peser mye, sliter mye, og er veldig stresset, og i tilegg hvis jeg kommer til å konkurrere i noen grener, så er det noen ganger greit å sterilisere tispa. Det høres kanskje "sykt" ut, men det er noe jeg og familien drøfter, søstern min vil ikke dette, fordi hun vil ha valper på henne. Det vil ikke resten av familien, og det hele går heller ikke ut på å få valper, det kommer jeg aldri til å ha på henne uansett, men hvis hun fortsetter å være like ille til neste løpetid, skal det nok drøftes på nytt. Vi får se!

EDIT: Men greit, jeg skjønner poenget her, og jeg gidder ikke diskutere dette. Så får jeg heller bare kutte ut tanken på å sterilisere henne, men det har aldri kommet lenger enn til at jeg bare luftet forslaget til mamma, og hu sa bare, nja, og så videre, derfor jeg spørte om spørsmålet med det første. Og samme om det blei mye diskusjon, men jeg er ferdig med det. Hu får bare ha løpetid. Det er ikke meningen å virke blærete og sær nå, men jeg blir litt sliten av å lese ting som folk ikke helt har skjønt i innleggene mine! Beklager, men jeg er ikke den beste til å forklare ting!

Posted
Er det noen som vet/har noen tanker/ville gjetninger om hvordan en dommer vil bedømme en kastrert hannhund? Vil det trekke ned at han er kastrert eller bedømmes han som om han skulle vært intakt?

En kastrert hannhund får ikke lov til å stille ut. Utstillingsreglene sier følgende:

"Hund som tidligere er utstilt og premiert kan delta på utstilling dersom testikler er fjernet pga sykdom. Utstillingstillatelse for slik hund utstedes etter søknad av NKK. Kastrerte tisper gis generell dispensasjon."

Posted
En kastrert hannhund får ikke lov til å stille ut. Utstillingsreglene sier følgende:

"Hund som tidligere er utstilt og premiert kan delta på utstilling dersom testikler er fjernet pga sykdom. Utstillingstillatelse for slik hund utstedes etter søknad av NKK. Kastrerte tisper gis generell dispensasjon."

Ehm. Trudde nettopp den biten betydde at hannhunder som er blitt kastrert kan stilles ut?

Posted
Ehm. Trudde nettopp den biten betydde at hannhunder som er blitt kastrert kan stilles ut?

Jo, hvis hunden er kastrert pga sykdom. Sykdom blir jo riktignok her et ganske vidt begrep - bør "psykisk sykdom" også regnes med?

Posted
Jo, hvis hunden er kastrert pga sykdom. Sykdom blir jo riktignok her et ganske vidt begrep - bør "psykisk sykdom" også regnes med?

Tror nok NKK har klare formeninger om hvilke sykdommer i testiklene som er "gyldige" grunner...

Posted

Jeg glemmer jo helt å takke for svar :hmm: Veldig greit å takke ;) Hehe. Jaja, blei litt klumsete dette her, men jeg håper jeg gjorde meg litt forstått, vil ikke ha uvenner her inne ;) Så Ida, du er tilgitt ;) hehe. Bra du er litt kritisk, må ha noen som er det her inne (=

Posted
Samme fordeler som for lydighetsfolket, antagelig - må ikke avbryte konkurransesesongen pga løpetid, kanskje?

Jøss, så det er bare jug når elitefolket vil starte til slutt fordi de har løpetisper da, selv på store internasjonale stevner?

Posted
Jøss, så det er bare jug når elitefolket vil starte til slutt fordi de har løpetisper da, selv på store internasjonale stevner?

Jeg henviser til "NKKs regler for Bronsemerkeprøve, og Lydighetsprøver klasse 1, 2, 3 og Elite"

Side 6, pkt 4 under "Generelle regler" som sier følgende om deltakelse:

"LP er åpen for alle hunder over 9 måneder, på de betingelser og med de unntak som er nevnt nedenfor:

KLIPPE, KLIPPE, KLIPPE:

- Hund har IKKE adgang til stevnet dersom:

- den er syk, den har uttøy, den er blind og/eller døv, den er aggressiv, TISPER MED LØPETID, er mer enn 5 uker drektig og har valper under 8 uker.

- Stevneleder, dommer eller veterinær kan kreve hunden veterinærkontrollert."

Posted
Jeg henviser til "NKKs regler for Bronsemerkeprøve, og Lydighetsprøver klasse 1, 2, 3 og Elite"

Side 6, pkt 4 under "Generelle regler" som sier følgende om deltakelse:

"LP er åpen for alle hunder over 9 måneder, på de betingelser og med de unntak som er nevnt nedenfor:

KLIPPE, KLIPPE, KLIPPE:

- Hund har IKKE adgang til stevnet dersom:

- den er syk, den har uttøy, den er blind og/eller døv, den er aggressiv, TISPER MED LØPETID, er mer enn 5 uker drektig og har valper under 8 uker.

- Stevneleder, dommer eller veterinær kan kreve hunden veterinærkontrollert."

Under pkt 4 står det ikke noe elite *klipper og limer jeg å*

4. Deltagerberettigede hunder i klasse I, II og III.

Du har så rett så rett. Men nå har det seg slik at det er egne regler for Elite, så når det ikke står Elite i punkt 4 generelle regler, så bør man sjekke om det er andre reglene litt lenger ned, for der står det:

Del 5

TILLEGG GENERELLE REGLER FOR KLASSE

ELITE

1. Deltagerberettigede hunder

Konkurransen er åpen for alle hunder over 15 mnd. på de betingelser og med de

unntak som er nevnt nedenfor.

Hund som er født etter 1. januar 1998 må være ID-merket. Hunder må være

vaksinert mot valpesyke og attest kunne fremvises.

- Hund under ett års alder: Hunden må være minimum 12 uker ved siste

vaksinasjon.

- Hund over ett års alder: Hunden skal være vaksinert ved ca ett års alder

(maksimum 12 måneder etter forrige vaksinasjon) og deretter skal siste

vaksinasjon være utført for maksimum 3 år siden.

- Ved førstegangsvaksinasjon må det ha gått minimum 2 uker fra vaksinasjonsdato.

Bare hunder som er anmeldt til stevnet, tillates på stevneområdet. (Stevnets leder

kan dispensere fra denne bestemmelse hvis det for hundene fremlegges gyldig

veterinærattest.)

Hund har ikke adgang til stevnet dersom:

- den er syk, den har utøy, den er blind og/eller døv, den er aggressiv, tisper som

skal føde mindre enn 4 uker etter konkurransedagen eller har valper under 8 uker.

Stevneleder, dommer eller veterinær kan kreve hunden veterinærkontrollert.

Bare hunder som er anmeldt til stevnet, tillates på stevneområdet. (Stevnets leder

kan dispensere fra denne bestemmelse hvis det for hundene fremlegges gyldig

veterinærattest.)

Tisper med løpetid må starte til slutt og må holdes borte fra konkurranseområdet til

alle de andre deltagerne har avsluttet sin konkurranse.

Dette ble ot, men skitt au, rett skal være rett :hmm:

Posted
Under pkt 4 står det ikke noe elite *klipper og limer jeg å*

4. Deltagerberettigede hunder i klasse I, II og III.

Du har så rett så rett. Men nå har det seg slik at det er egne regler for Elite, så når det ikke står Elite i punkt 4 generelle regler, så bør man sjekke om det er andre reglene litt lenger ned, for der står det:

Dette ble ot, men skitt au, rett skal være rett :hmm:

Rett skal være rett - så da kan det muligens tenkes at en og annen steriliserer tispene sine (eller gir dem en p-sprøyte for å slippe løpetid) på den laaaange veien til elite-klassen, mens de bakser med sitt i kl 1-3, f eks. Eller?

Posted
Rett skal være rett - så da kan det muligens tenkes at en og annen steriliserer tispene sine (eller gir dem en p-sprøyte for å slippe løpetid) på den laaaange veien til elite-klassen, mens de bakser med sitt i kl 1-3, f eks. Eller?

Krangledamen! *ler* Ja det kan nok være sant... men det gjelder vel utstilling å?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Helt enig! Savner mer aktivitet, ironisk nok, siden jeg ikke har vært aktiv her på snart 20 år. Hadde vært moro å hørt hvordan det gik nå med alle «gamle». For min del handler det nok litt om at småbarnsliv og jobb har tatt mye tid, og det at jeg har vært hundeløs i en del år. Å når jeg skriver n innser jeg også at det handler om at jeg ikke sitter å surfer på pcen lenger, forum fra mobil er ikke helt det samme. 
    • Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...