Gå til innhold
Hundesonen.no

Lus eller flått...?


goJJo

Recommended Posts

Jeg børsta Mira og oppdaga fire små, lysebrune (nesten gjennomsiktige) dyr i pelsen hennes. To av de virka som hadde satt seg fast i huden, og de to andre lå "løs" litt lengre ut fra huden.

Tenkte først på flått, men lever de ute nå...? Det kunne virke som hu hadde fått de på seg etter hun hadde stått ute litt. Og finner flått i så små?

Har også hørt at lus er svarte, stemmer det...?

Jeg har hvertfall pelt de av med en pinsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser du blodlus ved siden av en femtiøring:

lus2.jpg

De suger seg fast til huden på samme måte som flåtten, men de er lettere å plukke av. De kjennes nesten litt gummiaktige ut, og blir mørkere jo mer de suger.

:P Det er sånn vøtt! Æsjamei! Vi skal til dyrlegen etterpå, har putta den ene jeg plukka av på et glass. Tenkte det var greit jeg da :P

Takk for svar alle sammen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj! Har hatt slike lus (de kalles forøvrig blodlus) på Chessea to ganger i høst! Det er et rent mareritt å bli kvitt på en hund med så utrolig mye pels.. Det tok meg vel 1 mnd. tilsammen å bli kvitt lusa, begge rundene.

Men husk på en ting! De som har vært mye sammen med Mira med andre hunder burde følge godt med på pelsen til bikkjene sine fremover. For lusa kan du som regel ikke se i pelsen før det har gått en generasjonstid, altså før lusa har rukket å legge egg som igjen har klekket. Det kan ha gått en måned siden Mira ble smittet med dette. Hvis lus først "går" i vennekretsen, kan det være vanskelig å bli kvitt.

Får håpe du oppdaget det tidlig sånn at det er lettere å bli kvitt. Forresten; Eggene er hvite og sitter oftest i bartene på hunden, samt under ørene og oppå hodet. De er kanskje vanskelige å se på en hvit hund?

Lykke til med lusekuren.. Vet hvordan det er, så jeg misunner dere ikke. Får bare håpe det går fort over :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj! Har hatt slike lus (de kalles forøvrig blodlus) på Chessea to ganger i høst! Det er et rent mareritt å bli kvitt på en hund med så utrolig mye pels.. Det tok meg vel 1 mnd. tilsammen å bli kvitt lusa, begge rundene.

Men husk på en ting! De som har vært mye sammen med Mira med andre hunder burde følge godt med på pelsen til bikkjene sine fremover. For lusa kan du som regel ikke se i pelsen før det har gått en generasjonstid, altså før lusa har rukket å legge egg som igjen har klekket. Det kan ha gått en måned siden Mira ble smittet med dette. Hvis lus først "går" i vennekretsen, kan det være vanskelig å bli kvitt.

Får håpe du oppdaget det tidlig sånn at det er lettere å bli kvitt. Forresten; Eggene er hvite og sitter oftest i bartene på hunden, samt under ørene og oppå hodet. De er kanskje vanskelige å se på en hvit hund?

Lykke til med lusekuren.. Vet hvordan det er, så jeg misunner dere ikke. Får bare håpe det går fort over :hmm:

Usj sånt er bare så ekkelt! Jeg har vært med Cathrine og Mira så masse i det siste, men har ikke funnet noe på Rikke enda... Sagt i fra til oppdretter at Rita har vært borti Mira å da!

Men Rikke har ihvertfall fått kur, så håper det kommer til å gå bra! offameg, sånt er skikkelig dritt altså!

EDIT: Vi fikk forresten se på lusa hos vetrinæren i sånn mikroskop! (Hadde med en liten jæv.. i glass! Hehe!) Og den var så grusommelig stygg at halvparten hadde vært nok! Æsj og fysj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj! Har hatt slike lus (de kalles forøvrig blodlus) på Chessea to ganger i høst! Det er et rent mareritt å bli kvitt på en hund med så utrolig mye pels.. Det tok meg vel 1 mnd. tilsammen å bli kvitt lusa, begge rundene.

Men husk på en ting! De som har vært mye sammen med Mira med andre hunder burde følge godt med på pelsen til bikkjene sine fremover. For lusa kan du som regel ikke se i pelsen før det har gått en generasjonstid, altså før lusa har rukket å legge egg som igjen har klekket. Det kan ha gått en måned siden Mira ble smittet med dette. Hvis lus først "går" i vennekretsen, kan det være vanskelig å bli kvitt.

Får håpe du oppdaget det tidlig sånn at det er lettere å bli kvitt. Forresten; Eggene er hvite og sitter oftest i bartene på hunden, samt under ørene og oppå hodet. De er kanskje vanskelige å se på en hvit hund?

Lykke til med lusekuren.. Vet hvordan det er, så jeg misunner dere ikke. Får bare håpe det går fort over ;)

Jeg har sagt ifra til de vi har vært sammen med :hmm: Heldigvis har det ikke vært så mange i det siste, siden jeg ikke har kunnet gå ;) Hehe. Men hu må jo ha fått det fra noen, så jeg lurer jo egentlig litt på hvem det er da ;)

Tror ikke det hadde kommet så langt før jeg hadde oppdaga det, vare "bare" noen få. Og i går satt jeg og børsta henne i en time og gikk igjennom all pelsen. Så ikke en eneste lus jeg? Så det virker jo som det går rette veien hvertfall.

Håper det forsvinner fort jeg også, siden valpen kommer idag ;D Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi også er blitt smittet, mine hunder.. Så jeg tror vi var sammen med cathrine, mira, marianne, rikke og rita før sonen treffet og siden Nana er smittet er kanskje hundene som trente i drammen med oss smittet å..

Nå har jeg ihvertfall sagt ifra til alle vi har vært med.. eller ikke jeanette med phoebe da men det skulle Heidi gjøre :hmm:

-----

Da har vi vært hos dyrlegen og fått kur.. ;) Og det var blodlus!

*trippelpost, endret av mod.Charleen. Bruk redigerknappen!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et spm! Mamma har freaka helt.. Setter blodlus seg på stoff? Altså sofa, seng, osv osv osv?

Må vi desifisere hele huset etterpå?

Selve lusa setter seg ikke på stoff, men man kan selvfølgelig finne halvdøde og døde lus som har falt av hunden. Egg derimot kan feste seg på tekstiler o.l. Men hvis dere ikke har flere hunder i huset er det ikke så veldig farlig med akkurat det. Både lus og egg dør raskt hvis de ikke har noen vert. Det kan være greit å støvsuge litt ekstra og vaske hundetepper og sånt, men det er ingen grunn til panikk. Det er ikke nødvendig å desinfisere hele huset. Blodlus går heller ikke på mennesker, så dere er helt trygge. Det er selvfølgelig kjedelig å få lus, men de er jo ikke farlige for hunden så lenge man oppdager dem på et forholdsvis tidlig tidspunkt. Og for oss mennesker er hundelusa helt harmløs. Ingen grunn til panikk :hmm:

EDIT: Hvis du legger hundetepper og andre ting ut i snøen vil eventuelle egg og lus krepere raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare et lite tips til dere som tror at hunden deres er smitta, ikke ta med hunden til dyrlegen! Da kan dere risikere å smitte hele venteværelset! Og det er IKKE kult gjort! :hmm:

EDIT: er litt flink til å glemme å få med ting jah! Hehe! Har dere mistanke, så dra til dyrlegen å få kur, men ikke ta med hunden! Det var det jeg mente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker.. men mulig pobbe er blitt smitta ;)

Drar til vet'en i morgen!

Men et spm! Mamma har freaka helt.. Setter blodlus seg på stoff? Altså sofa, seng, osv osv osv?

Må vi desifisere hele huset etterpå?

De kan vel dette av døde på stoff, men bosetter seg ikke der vil jeg tro? Siden det er blodlus må de vel ha blod for å overleve....? Litt usikker på akkurat det.

Men jeg hang bare tepper og sånn ute, for det er så kaldt ute. Om det er noen som fortsatt lever, dør de garantert av kuldegradene. Vaska alle teppene ogsånt fordi jeg syns det var greit å ha gjort det jeg da :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sokrates hadde lus for 1 måneds tid siden, fikk vi beskjed om at lusa ikke går på mennesker, men at det er veldig lurt å vaske/fryse ned tepper, senger o.l. som hunden ligger på, fordi lusa kan bli liggende der, og om de ikke blir fjernet vil de sette seg på hunden igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...