Gå til innhold
Hundesonen.no

Argumenter mot burbruk?


softis

Recommended Posts

Tenker meg at dette til slutt blir diskusjon om man skal bruke bur eller ikke, men jeg prøver alikevel.

Jeg har nå Leeenge prøvd å overtale mamma og pappa til at vanilla skal få slippe buret når vi er på skole og jobb på dagene. Har prøvd med allt mulig, vist diskusjoner her i fra sonen o.s.v.. Men neiida.. Vi har sykkelbane rett utenfor vinduet som det ofte går forbi hunder på. Mamma og pappa mener at hun kommer til å løpe fra vindu til vindu å se på hunder o.l som går forbi på sykkelbanen.

De mener da at hun har det bedre i buret sitt så hun slipper å stresse seg opp av dette + Katter da som hun blir Heelt desperat når hun ser.

Hva synes dere? Noen gode argumenter som jeg kan vise mamma og pappa for å overtale dem, eller noen som er enige og synes hun burde sitte i buret på dagene ?

Takker for alle svar og tips :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanilla trenger mye mer tur!

Du får kanskje ta en times tur med henne rett etter skolen, se om det roer henne ned?

Samt passe på en god tur på morgenen, minst halv time?

Og en god kveldstur, bør hun få.

Og dere kan lære henne ting, som gjør at hun får brukt hodet sitt.

Når hun jakter, må dere heller leke med henne, trene henne, dempe henne og få bort fokus fra de andre hundene. Hun skal ikke stresse seg opp.

Men buret lærer henne ingen ting.

Hun får bare ny energi, som jo må ut et sted!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja - hun dør faktisk ikke av å stresse litt, hehe. Neida...Men det virker som foreldrene dine kanskje tar med skade av det enn hunden gjør :)

Men har dere ikke et rom hun kan være på da? Der hun slipper dette med å løpe fra vindu til vindu?

Argumenter mot burbruk kommer veldig an på..har hunden et stort nok bur, og trives med det, har jeg selv null problemer med det. Et bur med gitter og ikke plast er nok best til sånnt bruk, men det var jo ikke det du ville vite..

-Du ririkerer å få en litt mer stresset/oppkavet hund når du slipper henne ut av buret fordi hun ikke har fått utløp for energi på noen som helst måte i løpet av dagen. Men det er jo ikke sikkert hun reagerer sånn.

-Hunder liker å ha oversikt, det tar du fra hunden ved å plassere den i bur, hvertfall siden din hund er vant til å ha hele huset(?) å bevege seg på. Det er også pga oversiktsmuligheten jeg ikke trur vanilla tar skade av å følge med på det som skjer utenfor.

jeg er egentlig ikke mot burbruk så lenge buret er stort nok, av riktig type og hunden er vant til, og liker seg der, så det ble litt vanskelig å finne argumenter i mot, du får nok bedre svar fra burhaterne vil jeg tru :hyper: Men et rom der hun kan være er et mye bedre alternativ enn bur! :lol:

EDIT: Evt. kan dere lage hundegård eller noe i den duren, så hun får være ute. Da får hun fulgt med, hun får utløp for litt energi osv osv. Men jeg vet det er mange som ikke liker å dra fra hunden ute når de selv ikke er hjemme da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanilla trenger mye mer tur!

Du får kanskje ta en times tur med henne rett etter skolen, se om det roer henne ned?

Samt passe på en god tur på morgenen, minst halv time?

Og en god kveldstur, bør hun få.

Og dere kan lære henne ting, som gjør at hun får brukt hodet sitt.

Når hun jakter, må dere heller leke med henne, trene henne, dempe henne og få bort fokus fra de andre hundene. Hun skal ikke stresse seg opp.

Men buret lærer henne ingen ting.

Hun får bare ny energi, som jo må ut et sted!

Lykke til!

hmm.. Går en underkantet en time med henne før jeg drar på skolen, Trener agility 1 eller flere ganger i uke, er på miljøtrening 1 og trener freestyle hjemme + At hun får lang tur da jeg kommer hjem i fra skola.. Har desverre ikke tid til mere tur en det.. Og tror ikke det er noe problem da hun er alene hjemme jeg da, dette er hva mamma og pappa påstår hun vil gjøre da hun er alene hjemme.. Sorry kanskje litt dårlig formulert inlegg av meg..

Men takk for tips og svar :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja - hun dør faktisk ikke av å stresse litt, hehe. Neida...Men det virker som foreldrene dine kanskje tar med skade av det enn hunden gjør ;)

Men har dere ikke et rom hun kan være på da? Der hun slipper dette med å løpe fra vindu til vindu?

Argumenter mot burbruk kommer veldig an på..har hunden et stort nok bur, og trives med det, har jeg selv null problemer med det. Et bur med gitter og ikke plast er nok best til sånnt bruk, men det var jo ikke det du ville vite..

-Du ririkerer å få en litt mer stresset/oppkavet hund når du slipper henne ut av buret fordi hun ikke har fått utløp for energi på noen som helst måte i løpet av dagen. Men det er jo ikke sikkert hun reagerer sånn.

-Hunder liker å ha oversikt, det tar du fra hunden ved å plassere den i bur, hvertfall siden din hund er vant til å ha hele huset(?) å bevege seg på. Det er også pga oversiktsmuligheten jeg ikke trur vanilla tar skade av å følge med på det som skjer utenfor.

jeg er egentlig ikke mot burbruk så lenge buret er stort nok, av riktig type og hunden er vant til, og liker seg der, så det ble litt vanskelig å finne argumenter i mot, du får nok bedre svar fra burhaterne vil jeg tru :lol: Men et rom der hun kan være er et mye bedre alternativ enn bur! :hyper:

EDIT: Evt. kan dere lage hundegård eller noe i den duren, så hun får være ute. Da får hun fulgt med, hun får utløp for litt energi osv osv. Men jeg vet det er mange som ikke liker å dra fra hunden ute når de selv ikke er hjemme da...

har gitterbur ja som egentlig tilhører en langhåret shäfer som er dobbelte av henne, så stort nok tror jeg buret er ja. Tenkt litt på dette med å ha henne inne på et rom og har egnet rom også..

Har hatt henne der noen ganger da vi har hatt besøk av småunger som plager henne så hun får være litt i fred og da klorer hun opp døra.. Så da må jeg i så fall trene vekk det...

Hundegård er forresten uaktuelt, pga denne sykkelbanen på ene siden av huset, på den andre har vi en sti som går i en bitteliten skog mellom oss og barnehagen, på andre siden har vi mini "bilveg", og på den siste siden er det ikke noen særlig plass til hundegård.. :unsure:

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi hunden det den trenger av aktivisering, og trekk for gardinene.

Jeg tror det blir uinteressant etter en stund å løpe frem og tilbake og se på syklister hvis hunden ellers ikke kjeder vannet av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden din løper rundt i huset hele dagen, er dette i og for seg geit, men du burde kanskje tenke over noen ting (som JEG i værtfall vil tro foreldrene dine synes er slitsomt):

- Hundeklør sliter på gulv og møbler

- Vinduer blir nok ekstra skittene

- Hvis du bruker hunden din til en sport e.l. vil du få lite motivasjon "gratis" her, da hunden din har brukt unødig energi hele dagen.

Hadde jeg hatt en hund som stresset hele dagen, ville ikke jeg latt den springe rundt so en gal hele dagen. Da ville jeg heller hatt den i et stort bur eller et/noen få rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden din løper rundt i huset hele dagen, er dette i og for seg geit, men du burde kanskje tenke over noen ting (som JEG i værtfall vil tro foreldrene dine synes er slitsomt):

- Hundeklør sliter på gulv og møbler

- Vinduer blir nok ekstra skittene

- Hvis du bruker hunden din til en sport e.l. vil du få lite motivasjon "gratis" her, da hunden din har brukt unødig energi hele dagen.

Hadde jeg hatt en hund som stresset hele dagen, ville ikke jeg latt den springe rundt so en gal hele dagen. Da ville jeg heller hatt den i et stort bur eller et/noen få rom.

:hyper:

Hvis hunden løper frem og tilbake i huset hele dagen HAR DEN IKKE FÅTT NOK Å GJØRE!

Man driver da ikke og "sultefôrer" hunder på aktivitet sånn at de skal være gira når det passer DEG å få det ut?

Har virkelig ikke hørt på maken...

Klørne sliter på gulvet, ja. Kjøp en plysjhund i stedet, de hverken løper, skraper, bjeffer, tisser, eller gjør noe annet som KREVER noe av eieren, de kan bare tas frem og koses på når det passer seg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden din løper rundt i huset hele dagen, er dette i og for seg geit, men du burde kanskje tenke over noen ting (som JEG i værtfall vil tro foreldrene dine synes er slitsomt):

- Hundeklør sliter på gulv og møbler

- Vinduer blir nok ekstra skittene

- Hvis du bruker hunden din til en sport e.l. vil du få lite motivasjon "gratis" her, da hunden din har brukt unødig energi hele dagen.

Hadde jeg hatt en hund som stresset hele dagen, ville ikke jeg latt den springe rundt so en gal hele dagen. Da ville jeg heller hatt den i et stort bur eller et/noen få rom.

Unnskylder igjenn for dårlig formulert inlegg.. Har gjort litt om på det nå. Får se om flere skjønner poenget mitt da :hyper:

Men det jeg er på let etter og det som hadde hjelpt meg Veldig mye, er gode argumenter i mot burbruk som jeg kan bruke til å overtale mamma og pappa :lol:

Hvis hunden løper frem og tilbake i huset hele dagen HAR DEN IKKE FÅTT NOK Å GJØRE!

Man driver da ikke og "sultefôrer" hunder på aktivitet sånn at de skal være gira når det passer DEG å få det ut?

Har virkelig ikke hørt på maken...

Klørne sliter på gulvet, ja. Kjøp en plysjhund i stedet, de hverken løper, skraper, bjeffer, tisser, eller gjør noe annet som KREVER noe av eieren, de kan bare tas frem og koses på når det passer seg sånn.

Skjønner ikke helt hvor du har fått det i fra, men.. Formulerte jeg virkelig det første inlegget så dårlig?

Da får jeg bare unnskylde meg. Men igjenn: Hun gjør ikke dette til vanlig, det er foreldrene mine som tror dette kommer til å skje da hun er alene hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke burbruk når hun er alene er noen særlig god ide. Blir det ikke på en måte en straff da? Å sitte i buret? Det var ialfall det første oppdretteren vår lurte på når vi kjøpte han, om vi skulle ha han mye i bur og at det ikke var den beste løsningen, vis ikke hunden selv velger det da. I mine øyne blir det litt som å legge vekk lekene når man går på jobb :lol: trekke for gardinene og legge frem noen kjekke leker er hva jeg hadde gjort :hyper:

Hva med å gå utenfor å vente 10 minutter alle sammen? Å se hvordan hun reagerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvor du har fått det i fra, men.. Formulerte jeg virkelig det første inlegget så dårlig?

Da får jeg bare unnskylde meg. Men igjenn: Hun gjør ikke dette til vanlig, det er foreldrene mine som tror dette kommer til å skje da hun er alene hjemme...

Det var et svar til BcAmira, der hun skrev hva hun mente om hunder som løper frem og tilbake. Hvis du leser en gang til, ser du at hun svarte på ditt innlegg, og at jeg svarte på hennes.

Jeg tror foreldrene dine tar feil, jeg. Jeg tror hunden vil gå fort lei av å løpe frem og tilbake på den måten, om den gjør det i det hele tatt. Hvis den skulle gjøre det, er det fordi den er understimulert, og da er ikke løsningen å sette den i bur, men å stimulere den. Du kan jo prøve å fortelle dem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer egentlig bra.. Er alene hjemme nå og Skal akkurat ut en tur med henne.

Når jeg kommer hjem skal jeg prøve å gå fra henne et kvarter eller noe, og se hvordan det går :lol:

Kjempebra :hyper: fungerer nok kjempefint!

krysser fingrene for dere jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Hadde jeg hatt en hund som stresset hele dagen, ville ikke jeg latt den springe rundt so en gal hele dagen. Da ville jeg heller hatt den i et stort bur eller et/noen få rom.

Der er jeg faktisk enig. Men å tenke på slitasjer på ting i huset syns jeg er litt feil argument for buret.

Men om det faktisk stresser henne opp så vil jeg si at det er bedre om ho kan få et begrenset område hvor hun ikke kan se alt dette som stresser henne, evt et stort bur.

EDIT. Men om ho ikke stresser av det, bare at fordeldrene dine tror det, så er det helt klart at henne kan få slippe buret. Men jeg svarte utifra at foreldrene dine mente ho ville stresse. og det vet jo ikke jeg.

Kan jo som du sier prøve å gå fra henne, og se hvordan det er. Som sagt, stresser henne ikke så er det jo ikke så farlig med det buret. Kan jo la henne få slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hyper:

Man driver da ikke og "sultefôrer" hunder på aktivitet sånn at de skal være gira når det passer DEG å få det ut?

Det er ikke snakk om at hunden skal "hyle" etter å få nok aktivitet, men aktiviteten skal i hvetfall MIN hund ha SAMMEN med meg, ikke når den er allene. Da trener jeg heller hunden så mye den krever. Krever den for mye, har jeg fått meg feil hund.

Jeg har kjøpt hund for at jeg skal ha glede av den, ikke for at jeg hele tiden skal forflytte meg og endre livssituasjon for at hunden skal få gjøre hva den vil. Vil selvsagt at hunden min skal ha det kjempe bra, derfor har jeg kjøpt en hund som passer til min livssituasjon -> mye aktivitet

Helt uening! Det jeg mente var at hvis hunden farter rundt hele formidagen TROR jeg at eier og hund ikke vil få like mye ut av agilitytreningen f.eks... Hvis man skal ha en hund man kan jobbe med, skal ikke energi sputes ut og ødelegge huset i alle retninger.

Men uansett, hvis dette er hva foreldrene dine TROR ville skjedd, blir saken en helt annen. Tror ikke at hunden ville gjort det. I så fall tror jeg ikke den ville gjort det så mange dager... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortelle foreldrene dine at det er dyrplageri å ha hunden innestengt i bur i flere timer pr dag, og at man i Sverige f eks har lover mot slikt (der regnes regelmessig bruk, altså 1 time eller mer pr døgn som uforsvarlig.)

Du kan også fortelle dem at de fleste dører nå for tiden er utstyrt med både håndtak og lås, og at det finnes rimelige grinder å sette foran f eks stuedøra dersom de er bekymret for at valpen skal skrape på døra.

Du kan fortelle dem at hunder som blir innesperret på et så lite område som et normalt hundebur vanligvis utgjør kan få problemer med rensligheten både som valper og voksne/eldre. (De holder seg for lenge fordi de ikke vil tisse i senga si, og kan få ødelagt systemet.)

Du kan fortelle dem at hunder har behov for å kunne flytte på seg, skifte liggeunderlag, drikke litt vann og strekke seg ut og så kan du vise dem hvor stor plass en hund som bor på kennel har KRAV på - selv om de fleste hunder bare er på pensjonat noen dager en gang i blant. Dine foreldre vil jo ha hunden i bur som en permanent løsning!

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/td-19780715-0001-0.html

§ 5. Bur, innredning m.m.

1. Bur/oppholdsrom skal være utformet etter vedkommende dyrs særlige krav til plass, aktivitet og miljø.

2. Bur for katt og hund skal tilfredsstille følgende krav:

Hund med skulderhøyde

opp til 40 cm

Golvflate minimumen 1m2

Ingen sider kortere enn 80 cm

Høyde minimum 80 cm

Hund med skulderhøyde 40-65 cm

Golvflate minimumen 1,5m2

Ingen sider kortere enn 100 cm

Høyde minimum 120 cm

Hund med skulderhøyde større enn 65 cm

Golvflate minimum 3m2

Ingen sider kortere enn 120 cm

Høyde minimum 150 cm

Og så kan du fortelle foreldrene dine at en normal valp som blir oppdratt vennlig, bestemt og hyggelig vil tilpasse seg miljøet den lever i og familien mye fortere hvis den får lov å DELTA og LEVE med familien, enn hvis den skal stenges bort og bli "nøytralisert" på grunn av bagateller!

Lykke til,

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta, du lotta. Fine argumenter du kommer med, MEN du skal for f... slutte å kalle folk dyremisshandlere fordi dem velger å bruke bur noen timer. Skjønner om man lar hunden sitte i bur i 24/7, men tror nå det er ganske få av oss her inne som lar hunden sitte SÅÅÅ lenge.

Men du har det å overdrive så sinnsykt. Skjønner egentlig ikke at noen tillater deg å ha sånne innlegg her, ettersom du kaller en og hver (av de som bruker bur) dyremisshandlere. Det finnes grunner til at man velger bur. Og ikke kom å si at det er for en egens skyld. (i noen tilfeller gjelder nok det), men jeg ville heller tenkt på valpen/hunden enn om noe invetar blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke egentlig hvor mye dette har med saken å gjøre, men vil ar hunden vår være på et rom når vi er vekke, i begynnelsen filmet vi han, og fant ut at han lå for det meste å sov når vi var vekke (8-12 omtrent hver dag). Så jeg ville gitt det et forsøk ved å la han slippe buret mer og mer av gangen, helt til du vet han ikke vil gjøre noe når han er alene hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det? prøvde du å slippe henne løs og gå utenfor? ;) ble litt spent her jeg nå :P

Det ble ikke noe av i går for da jeg kom hjem så var brodern og faren min hjemme og ikke søren at broren min skulle ut av huset for en så dum grunn :rolleyes: Sorry, glemte helt å si i fra :P

Tuusen takk for gode argumenter alle sammen, endelig har jeg klart å overtale mamma og pappa :P

Takk for veldig bra inlegg lotta, har prøvd å sagt dette til dem før, men det holder ikke med at jeg sier noe.. :P

Takker alle som har hjelpt meg med å overtale dem.. Kan oppdatere dere om hvordan det går, men får ikke prøvd så mye før i helga tror jeg for mamma er sykemeldt denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta, du lotta. Fine argumenter du kommer med, MEN du skal for f... slutte å kalle folk dyremisshandlere fordi dem velger å bruke bur noen timer. Skjønner om man lar hunden sitte i bur i 24/7, men tror nå det er ganske få av oss her inne som lar hunden sitte SÅÅÅ lenge.

Men du har det å overdrive så sinnsykt. Skjønner egentlig ikke at noen tillater deg å ha sånne innlegg her, ettersom du kaller en og hver (av de som bruker bur) dyremisshandlere. Det finnes grunner til at man velger bur. Og ikke kom å si at det er for en egens skyld. (i noen tilfeller gjelder nok det), men jeg ville heller tenkt på valpen/hunden enn om noe invetar blir ødelagt.

Ser ikke mye saklige argumenter fra din side egentlig. Og skal man hisse seg så voldsomt opp over diskusjoner er det kanskje lurt å la vær? Lotta kommer faktisk med saklige argumenter mot burbruk. Og hun må da få lov til det? Det er jo det trådstarter spør om.

Skal man ha hund må man faktisk kunne tilpasse plassen den skal være på så det ikke er noe den kan ødelegge/skade seg på der. Og kan man ikke det syns jeg ikke man burde ha hund.

Bur i bil eller når det er doc`s order er en helt annen ting. Men å bruke bur når man er på jobb f.eks er hva jeg kaller kamuflasje av dårlig trening og latskap. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...