Gå til innhold
Hundesonen.no

Shetland Sheepdog


WheatenMali

Hvilken farge liker du best på sheltie?  

31 stemmer

  1. 1.

    • Tricolor
      5
    • Sobel
      9
    • Blue Merle
      10
    • Svart bicolor
      3
    • svart/tan
      4


Recommended Posts

Nå har jeg fått til dette photobucket også! (tror jeg da :) )

Sånå kan du få se et bilde av Mala når hun var 9 mnd, og med mye mindre pels, da ser du godt at hun har hvit faktor ;)

Malahelbilde9mnd.jpg

næææ så kult! Nå lærte jeg jammen meg noe nytt i dag også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Ja vet forskjellene på collie og sheltie. :wink: men var alle de rare farge navnene jeg ikke skjønte med på. Altså sobel er brun og hvit, (sånn lassiefarge). Har ikke sett enn annen farge på collien enn sobel og en sort/hvit/ brun.

Er det en mellomting mellom collie og sheltie? Syns jeg har sett en medium stor slik. Ikke like stor som lassie (hihi liker å bruke det eksemplet) og ikke like liten som sheltie. For sheltiene er vel ganske små de? kanskje det var bare en større/voksen sheltie da. Siden Hera leka med en sheltie valp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet forskjellene på collie og sheltie. :wink: men var alle de rare farge navnene jeg ikke skjønte med på. Altså sobel er brun og hvit, (sånn lassiefarge). Har ikke sett enn annen farge på collien enn sobel og en sort/hvit/ brun.

Er det en mellomting mellom collie og sheltie? Syns jeg har sett en medium stor slik. Ikke like stor som lassie (hihi liker å bruke det eksemplet) og ikke like liten som sheltie. For sheltiene er vel ganske små de? kanskje det var bare en større/voksen sheltie da. Siden Hera leka med en sheltie valp ;)

Standar høyde på sheltie er på tisper fra 33 cm til 38 cm. Hannhunder er 34,5 til 39,5. Men det fins eksemplarer på det man kan kalle "ponni-sheltier", vet blant annet om en som er 45 cm, og som Aya skriver så kan collienogså være ganske liten, så det kan faktisk være begge rasene :)

Når det gjelder fargene så kommer collien (og sheltien) i sobel, som kan variere fra helt helt lys brun til ganske mørk mahogny (det kalles skygget sobel, den lyseste kalles gullsobel) Lassie er en skygget sobel ;)

Så er det tricolor og blue merle. Det er faktisk ganske mange blue merle collier, fler enn blue merle sheltier ;) Svart hvit fargevarianten som sheltien har er ikke lovlig på collie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktsik stort forskjell!!

Så etterpå forklaringen din av sheltien i forhold til collie og reagerte på at øynene ikke var så store som de skulle høres ut som!

Ja, det er veldig stor forskjell på de! Så det er en del krangling innen sheltie miljøet nå. De aller fleste norske oppdrettere vil ikke ha inn amerikanske linjer. Men ut i europa er det et par oppdrettere som mener at det må vi for å få best mulig rase.

(jeg er med i en internasjonal diskusjons gruppe, der det går hett fo seg fortiden :) )

Jeg mener at ved å dra inn amerikanske linjer ødelegger vi den opprinelige sheltien, og som det står i rasebeskrivelsen at sheltien skal ha :

"velformet hode og yndig uttrykk er med på å skape idealet"

Og etter min mening har IKKE den amreikanske varianten et yndlig uttrykk! ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...