Gå til innhold
Hundesonen.no

Shetland Sheepdog


WheatenMali

Hvilken farge liker du best på sheltie?  

31 stemmer

  1. 1.

    • Tricolor
      5
    • Sobel
      9
    • Blue Merle
      10
    • Svart bicolor
      3
    • svart/tan
      4


Recommended Posts

Har planer om en sheltie om 2-4år og prøver å finne ut mer om gemyttet og oppførselen dems, noen som kan fortelle litt, f.eks hmm Silje? :D

Jeg har mest erfaring med dem på agilitybanen og har trent en gang med "Junior" i agility, men ellers en det kjenner jeg bare det jeg ser, bodde noen i gata før som var skikkelig gneldrebikkjer og skikkelig nervøse ovenfor fremmede, typisk sheltie? eller et "to" gangstilfelle?

Blir hvertfall ei blue merle eller svart/hvit tispe med årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

blue merlene er finest spør du meg

Angel234.jpg

er hun ikke vakker??

Angel236.jpg

samme hunden bare fra andre siden.

dette er bilder av sheltien til en japaner eier, hun har moren til denne tispen også og hun også var blue merle men datteren var den peneste av dem. :wink: fikke sååå lyst på shelti igjen når jeg traff på denne hunden for de er jo så utrolig pene. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er søte men det er så mange som har den rasen her jeg bor. naboen har en tispe som er dritt nervøs og kjøpe tøff og aldri i bånd og den går og dritter i vår hage.

og følger etter nåe jeg går på tur med mine.

hun prøvde til og med og angripe bonnie mine families hund.

så er det en gutt han virker snill men er skeptisk og redd,

han er heller ikke ofte i bånd.

så har vi en 3 familie som hadde 2 nå har de bare 1

og de er/var så herlige .

de var heller ikke i bånd men de gikk aldri i fra sin eiendom.

når jeg kom gående så måtte dem bare hilse på meg

så jeg brukte og ta meg tid på deres eiendom og kose og snakke med dem.

hadde jeg bare kjent dem så kunne nok valget mitt ha havnet på shetlan sheepdog.

jeg bare lurer skal ss være så redd skeptisk som de 2 første hundene jeg skriver om eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er så nyyydelige :):P:D

Synes alle fargene er fine jeg!

Sheltier har jo et herlig gemytt! Eller skal ha i alle fall.. Aldri møtt en sånn nervøs og gneldrete sheltie som dere beskriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort og blu bi er det samme :P Det er blue merle, uten tan fargene. Det vil da altså si at en svart/hvit sheltie har merle genet :P

Og så til gemyttet :)

Ja, sheltier kan være gneldrete! Mye av dette er på grunn av, etter min mening, uvettig avl. En periode ble det avled bare på utsene, og da spsielt etter en spsiell hanne som var veldig fin, men med et elendig gemytt. Dette resulterte i mange gnedrebikkjer, og et dårlig rykte på sheltien.

Men nå, på grunn av bedre kunnskap og viten om avl er dette et mye mindre problem. Ingen av mine hunder er gneldrete, ingen av dem er nervøse (heller stikk motsatt:) )

Men det er viktig å være veldig konsekvent i innlæringen av å ikke bjeffe. Mine hunder boffer 3-4 ganger når det ringer på, og når noen går tett inn på huset.

En annen ting som mange gjerne ikke kommer på når de anskaffer seg shelti så er det at de trenger MYE hjernetrim. Hvis de ikke får det kan det resultere i at de blir gneldrete og "sure".

Sheltien skal være reservert for nye mennesker. (noe som den ene mi absolutt ikke er :D )

Ellers så er sheltien myk i gemyttet, de er meget lettlærte og kan brukes til det meste. I fjor vant jo et sheltie team VM i agility, de gjør seg bra i lydighet og jeg kjenner faktisk ei tispe som er autorisert jakthund (ryper :P )

Er det noe mer du lurer på så er det bare å spørre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du eller noen andre et bilde av en sort eller blue bicollor....?

Sorry Silje, men hverken Beate eller jeg skønte helt hva du mente... :oops:

Jeg ser at jeg har skrevet det litt dumt også :P så det var ikke så lett å se :P

Det jeg mente var at sort bi color og blue bi color er det samme.

Hvis du tar en vanlig blue merle (som shatinas øverste bilde) og tar bort tan-fargen (det brune) da har du en bi-blue/bi svart :P

Shatinas nederste bilde kan se ut som en bi-blue... (eller så er det en sort hvit som er overtegnet :P )

var det lettere å forstå nå, eller har jeg rota det enda mere til?

Jeg har desverre ikke bilder på masinen av av dem nei.. har stort sett bare hauger og lass med bøker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Silje, det blir uten tvil ei sheltie frøken her om noen år!

Her er en svart bicolor(svart og hvit, altså tricoloren uten tan fargen):

jasper3.jpg

Her er en blue bicolor, blei litt usikker på hva jeg skal si om den etter det Silje sa, men det er en blue merle uten tan farge hvertfall :P :

Shadymist_Timeless_Tapestry_-_bi_blue.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Silje, det blir uten tvil ei sheltie frøken her om noen år!

Her er en blue bicolor, blei litt usikker på hva jeg skal si om den etter det Silje sa, men det er en blue merle uten tan farge hvertfall :P :

Shadymist_Timeless_Tapestry_-_bi_blue.jpg

Det var akkurat det jeg mente jeg og :P Men i tilleg så sa jeg at svart bicolor og blue bicolor er det samme. Og på norsk er det det. ¨På det øverste bildet er en black and white (svart/hvit) og på norsk kalles ikke den for bi-svart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er sheltien myk i gemyttet, de er meget lettlærte og kan brukes til det meste. I fjor vant jo et sheltie team VM i agility, de gjør seg bra i lydighet og jeg kjenner faktisk ei tispe som er autorisert jakthund (ryper :) )

Trenern min som har trent dom :P *stolt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...